Gå till innehåll

samlarsaker

Sergeant
  • Innehålls Antal

    69
  • Gick med

  • Besökte senast

Om samlarsaker

Profile Information

  • Hemort
    Dalarna

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

samlarsaker's Achievements

Member

Member (1/1)

35

Anseende bland gemenskapen

  1. samlarsaker

    tgb 20 köpes

    Vill köpa en TGB 20 och i brist på tgb 20 så får vi ta en tgb 13. svara via PM och berätta vad ni har.
  2. Söker efter militärradio, gröna radioapparater hela som trasiga. delar, tillbehör och litteratur till exempel RA xxx även utländska typ PRC xx samt gamla ericsson/sra apparater exempel C602 kontakt via pm eller samlarsaker (at) telia.com beskriv vad ni har och pris
  3. Det stämmer jag körde privat med en kompis som hade lastbilar i sitt företag. (ägde själv två gamla Scania L50 innan jag hade körkort, de var starten till mitt C-kort+ kompisens tjat) Vid övningskörningen var det en FL612, FL614 och en FL617. Bilen vid uppkörningen fick jag låna från ett annat företag då de andra var upptagna, den bilen körde jag kvällen före uppkörningen för första gången. Övningskörde inte så mycket landsväg <10mil utan fokuserade mest på körning där det var trångt och jävligt. smala gator med parkerade bilar, refuger, korsningar, rondeller mm. start i backe, backning mm. Minns inte kostnaden men jag kom billigt undan iallafall med C-kortet. E kortet tog jag fyra år efter C 10.000mil i lastbil blev det på de fyra åren... Tog även D samma år. +ykb (via en ny öppnad yrkesskola i ett pilotprojekt under en sommar) A tog jag förra året, övningskörde på trafikskola, mängdträningen blev privat med svärfar + . Men de kostade en del att gå på trafikskola. Dock mycket bra tips av bra lärare + erfaren MC förare (svärfar). En av trafikskolorna här jag bor har idag paket för C. 19.990Kr Teori, körning 10x55min, lån av bil vid uppkörning mm. de erbjuder även intensivutbildning med boende. Ja C1E är en möjlighet om du har C nu vet jag inte vad som skiljer i teori och körprov mellan C1E och CE.
  4. Du kan senare välja C1E eller CE Då C ger behörigheten B/C1/C
  5. Ta ett C Inte ett C1 är min rekomendation. Det är inte mycket svårare att ratta en liten iveco mot tex en scania 94. Lite mer fordonskännedom du lär ha kläm på inför uppkörningen. Tog mitt C helt privat för 16 år sedan. Ingen trafikskola.
  6. Kul att den görs i ordning! Så den kommer ut på vägarna igen.
  7. Har du löst mysteriet med ökningen av lastvikt ännu? Annars behöver du göra en reg.besiktning. För det behöver du ett intyg på åtgärderna som måste göras (förstärkningen) I intyget står även nya tillåtna axelbelastningen. Vanligen Scania som kan utfärda detta intyg. Kolla med MSB i karlstad vem som byggde om MSB fordonen, Sedan måste ändringarna i intyget vara gjorda på aktuell bil. Vet att jag fick bilder av de som förstärkte axlarna åt msb. men minns inte vem det var. (kan ha varit Scania i Karlstad) Hittade bilderna i datorn Bifogar bilderna jag fick, det var 2009 jag fick bilderna så det är ett tag sedan. Jag var inne på att höja totalvikten på en 40bil, men det blev aldrig av. Det är en hel del när det gäller höjning av totalvikt, bromsar däck mm. men med rätt intyg går det fint. Kollade runt lite på MSB 40bilar (ingen har fått någon höjning med i reg.beviset av de jag hittade på nätet, de har samma vikter som orginal 40:orna, däckdim är dock ändrad på MSB fordon) TGB40. 16600kg i totalvikt 5850kg i garanterat framaxeltryck. 11250kg i garanterat boggitryck. TGB45 från datablad då jag inte hittade regnummer på någon civil. 19000kg i totalvikt 5900kg i garanterat framaxeltryck. 13200kg i garanterat boggitryck.
  8. Gjorde en regbesiktning i måndags på ett fd militärfordon. Ursprungskontollen gick på 600:- Gjorde en reg.bes. på en FD militär mc i måndags, gick på 1795:- Tydligen behövdes ingen vägning göras då cykeln var helt orginal och komplett med orginal utrustning. i och för sig fanns vikterna angivna på en skylt på MC:n samt i det militära regbeviset. Samt att besiktningsingenjören var mc intresserad. När reg.bes. blev klar (och godkänd) fick jag frågan om en kontrollbesiktning skulle göras samtidigt. Jag sa att det är lika bra, så då kom en annan besiktningstekniker och gjorde kontrollbesiktningen. Även den utan anmärkning. Kontrollbesiktning 395:- Tydligen varierar priserna på regbesiktning beroende på typ av fordon, typ av regbesiktning, samt totalvikt. Jag sparade iallafal in 300kr för vägningen då den inte behövdes.
  9. Har fastnat för gröna MC Söker MC för vinterpyssel Typ Husqvarna 256 & 258 Krav ska komma från svenska försvaret från början, Defekt, ej komplett eller ej civilregistrerad inget hinder, Även delar, tillbehör & litteratur till ovanstående är av intresse. Svar via: PM eller mail: samlarsaker (at) telia.com
  10. Önskar köpa en styck främre mörkerbelysning "med keps" Typ som sitter på "alla" tgb:er mfl. Det är inte så noga med fästet eller kablaget. Svar via PM eller samlarsaker (at) telia.com
  11. Naven på 356A är Pränafa Helt egen konstruktion, med 6st tårtbitar med hål i som ryckutjämnare. Går bra att göra av hockeypuckar om man vill. Tänkte göra ett gäng vattenskurna för behovet finns säkert då gamla NOS lager har blivit för mjuka med tiden. Kompisen köpte en uppsättning gamla militära , de höll i en vecka...
  12. är det boxen så kan den repareras:) Orginal = bra men inte alltid bäst! Men kul när det fungerar som det är tänkt.
  13. 7bar ska det vara där om jag minns rätt. Men trycket minskar så fort pluggen avlägsnas då det blir en öppen krets. Jag brukar avlägsna proppen först sedan starta motorn och lägga i D, när önskad mängd olja är urtappad så lägger man i N och skruvar tillbaka proppen. då brukar trycket bara bli några 10dels bar.
  14. Uttaget heter "F" på hydraulschemat, och då är det tryck där så länge motorn går med läge "D" och det finns olja kvar i lådan så du måste själv avsluta urtappningen och sedan kolla nivån. När du kollar oljenivån är det bra om motorn och bilen är riktigt varmkörd.
×
×
  • Skapa nytt...