Jump to content

Vinkon

Moderators
  • Posts

    4,375
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    219

Vinkon last won the day on March 27

Vinkon had the most liked content!

About Vinkon

  • Birthday 01/01/1985

Profile Information

  • Location
    Jämtland
  • Interests
    Bandfordon

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Vinkon's Achievements

Member

Member (1/1)

3.6k

Reputation

  1. Jepp General , 133hk, DRAG https://www.blocket.se/annons/kronoberg/jepp_general_133hk_drag/1002931475
  2. Fan va coolt, tack för uppdateringarna Fortsätt gärna följetongen
  3. Sätt på klippagregat, mugghållare och hydrostatisk drift på några hjul så har du ju en gräsklippare av sällan skådat slag
  4. BMP 1 eller PBV 501 https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmp_1_eller_pbv_501/1401757323
  5. Älli will save the world
  6. Mellan varven passade jag på att fixa röret till kompressorns pilottryck, som av någon anledning hade en allvarlig knäck med tillhörande läckage: Jag fick ta hjälp av en herre nere i byn att göra en enkelkona. Inte helt lätt med aluminiumrör, så det tog några försök. Men som vanligt slogs jag av de fyndiga fältmässiga lösningarna i vagnen: Jag trodde först detta var någon typ av slangklämma, men icke. Det är alltså en sorts hållare som håller fast rör och sånt genom att den dras åt över sig själv, förvisso inte lika styv som en slangklämma eller motsv men den duger ju för det den gör. Den består av metallband på löpmeter, gummi på löpmeter för att motverka skav, kort saxpinne som bandet träs igenom och en dubbelvikt plåt med ett rektangulärt hål i som bildar öglorna runt saxpinnen. Man höftar fram lämplig längd och viker bandet över plåten för att sen trä bandet genom saxpinnen och sen snor man runt saxpinnen med en mejsel eller nåt tills det är nog strävt.
  7. I början på vintern var jag även förbi den gode Jeep Tom och införskaffade en hel del reservdelar och tillbehör jag saknat: Har ni inte redan spanat in hans webshop så gör med fördel det på: https://www.jeeptom.com/ Jag hann naturligtvis inte mer än hem och lägga undan mina inköp innan jag upptäckte en sprucken bandplatta och en bandbult utan skalle... Så förbaskat typiskt. Inte otroligt att det är relaterat till haveriet/skadan på drivkransen eftersom det är på samma sida. Jag var tvungen att flytta runt på vagnen den helgen, men batterierna var stendöda. Tydligen hade jag glömt huvudströmmen på och än mer överraskade fanns det något som drog ström Nåja, kan ukrainska bönder sno dem borde väl jag kunna göra nåt liknande. Jag gjorde upp en plan med farsan om att bogsera den utför en svag lutning med traktorn för att bogserstarta den och när den startat skulle jag vinka. Starta gjorde den, på mindre än en vagnslängd! Nu var bara problemet att tryckluftbromsarnas tankar var ju tomma och jag var för stressad/oerfaren att komma ihåg att man kan nödbromsa med styrningen - så vagnen fortsatte rulla mot traktorn efter att farsan stannat. Som tur var begrep farsan att mina nya betydligt mer ihärdiga flaxande med armarna betydde något annat... Höll på att bli onödigt spännande Blev att beställa nya batterier, att de som följde med höll så länge som de gjorde är nog så imponerande i sig.
  8. Fakk jäh! Välkommen tillbaka
  9. Var till Teknikland utanför Östersund nu i höst och mätte upp stänkskydd och lite fästen på insidan som min vagn saknar. Sjukt hjälpsamt folk, alla från vd:n till gubbar som skruvar med prylarna ideellt. Äkta masonit som mellanlägg istället för gummi som blir dåligt efterhand. Intressant lösning, att det är en öppen ram och inte bara en plåt upptill tolkar jag som att det är en efterhandslösning, kanske for stänkskyddet in i bandet allt för lätt och slets av när man backade i djupsnö/terräng? Teknikland hade tydligen problem med att hålla efter läckaget på bränsleledningarna, så de lät stans fordonsgymnasium bygga en mindre intern tank för att förenkla bränslesystemet. Ja våra gamla 501:or hamnade i både Irak och Ukraina. Den senare blev tydligen föremål för mediarabalder i Tyskland eftersom vagnarna har slutanvändarintyg och tysk media trodde att det var Tyskland som donerade ett gäng okända BMP till Ukraina, när det i själva verket var Tyska staten som godkände att de bytte ägare. Precis, de nyttjades bla som hjälpförankring: Skulle tro att de även var händiga vid andra arbeten med bromslös vagn etc...
  10. Hägglunds gjorde nåt försök att bygga motorcyklar åt försvaret, en variant hade hydrostatisk drift(!). Men det var inget som slutade till Hägglunds fördel och i slutändan tog Husqvarna fram 258:an. https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20160510/hagglunds-militarmotorcykel/
  11. Kollade i mitt gamla bildarkiv och hittade något som ser typiskt ut som en MTP-LB i irakisk tjänst: http://www.militaertechnik-der-nva.de/Bestimmungsbuch/4gepKetFhrzohneTurm/44/441/MTP-LB/MTP-LB.html
  12. Våra finska grannar verkar särskilt förtjusta i MT-LB-konceptet när det ska utvecklas nytt tydligen: https://en.topwar.ru/245018-ochen-pohozha-na-sovetskuju-mt-lb-finskaja-kompanija-predstavila-prototip-novoj-bronemashiny-famous.html Inte mig emot egentligen, "if it aint broke - dont fix it".
  13. Med tanke på uppgiften så känns inte terrängförmågan som det viktigaste, snarare att en specialistförmåga har en högre skyddsnivå än tidigare. Förmodligen kommer de sällan att lämna grusvägen. Diskussionen påminner lite om den vi hade om TGB 15, som vi ska komma ihåg ersatte dallas-jeepen och inte någon formidabel valp eller 11-bil. Förmodligen kommer vi aldrig att få se något som liknar TGB 11/13/20- eller 30/40-familjerna igen, de var ämnade för ett försvar med helt andra prioriteringar än vad vi har idag.
×
×
  • Create New...