-
Posts
4,367 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
214
Vinkon last won the day on January 20
Vinkon had the most liked content!
About Vinkon

- Birthday 01/01/1985
Profile Information
-
Location
Jämtland
-
Interests
Bandfordon
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
Vinkon's Achievements

Member (1/1)
3.6k
Reputation
-
I början på vintern var jag även förbi den gode Jeep Tom och införskaffade en hel del reservdelar och tillbehör jag saknat: Har ni inte redan spanat in hans webshop så gör med fördel det på: https://www.jeeptom.com/ Jag hann naturligtvis inte mer än hem och lägga undan mina inköp innan jag upptäckte en sprucken bandplatta och en bandbult utan skalle... Så förbaskat typiskt. Inte otroligt att det är relaterat till haveriet/skadan på drivkransen eftersom det är på samma sida. Jag var tvungen att flytta runt på vagnen den helgen, men batterierna var stendöda. Tydligen hade jag glömt huvudströmmen på och än mer överraskade fanns det något som drog ström Nåja, kan ukrainska bönder sno dem borde väl jag kunna göra nåt liknande. Jag gjorde upp en plan med farsan om att bogsera den utför en svag lutning med traktorn för att bogserstarta den och när den startat skulle jag vinka. Starta gjorde den, på mindre än en vagnslängd! Nu var bara problemet att tryckluftbromsarnas tankar var ju tomma och jag var för stressad/oerfaren att komma ihåg att man kan nödbromsa med styrningen - så vagnen fortsatte rulla mot traktorn efter att farsan stannat. Som tur var begrep farsan att mina nya betydligt mer ihärdiga flaxande med armarna betydde något annat... Höll på att bli onödigt spännande Blev att beställa nya batterier, att de som följde med höll så länge som de gjorde är nog så imponerande i sig.
-
Fakk jäh! Välkommen tillbaka
-
Var till Teknikland utanför Östersund nu i höst och mätte upp stänkskydd och lite fästen på insidan som min vagn saknar. Sjukt hjälpsamt folk, alla från vd:n till gubbar som skruvar med prylarna ideellt. Äkta masonit som mellanlägg istället för gummi som blir dåligt efterhand. Intressant lösning, att det är en öppen ram och inte bara en plåt upptill tolkar jag som att det är en efterhandslösning, kanske for stänkskyddet in i bandet allt för lätt och slets av när man backade i djupsnö/terräng? Teknikland hade tydligen problem med att hålla efter läckaget på bränsleledningarna, så de lät stans fordonsgymnasium bygga en mindre intern tank för att förenkla bränslesystemet. Ja våra gamla 501:or hamnade i både Irak och Ukraina. Den senare blev tydligen föremål för mediarabalder i Tyskland eftersom vagnarna har slutanvändarintyg och tysk media trodde att det var Tyskland som donerade ett gäng okända BMP till Ukraina, när det i själva verket var Tyska staten som godkände att de bytte ägare. Precis, de nyttjades bla som hjälpförankring: Skulle tro att de även var händiga vid andra arbeten med bromslös vagn etc...
-
Terrängbaserade Filmklipp.
Vinkon replied to H.Hansen's topic in Bilder & Filmer - Images and Movies
-
Hägglunds gjorde nåt försök att bygga motorcyklar åt försvaret, en variant hade hydrostatisk drift(!). Men det var inget som slutade till Hägglunds fördel och i slutändan tog Husqvarna fram 258:an. https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20160510/hagglunds-militarmotorcykel/
-
Kollade i mitt gamla bildarkiv och hittade något som ser typiskt ut som en MTP-LB i irakisk tjänst: http://www.militaertechnik-der-nva.de/Bestimmungsbuch/4gepKetFhrzohneTurm/44/441/MTP-LB/MTP-LB.html
- 76 replies
-
- 1
-
-
- pansarbandvagn
- pbv401
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Med tanke på uppgiften så känns inte terrängförmågan som det viktigaste, snarare att en specialistförmåga har en högre skyddsnivå än tidigare. Förmodligen kommer de sällan att lämna grusvägen. Diskussionen påminner lite om den vi hade om TGB 15, som vi ska komma ihåg ersatte dallas-jeepen och inte någon formidabel valp eller 11-bil. Förmodligen kommer vi aldrig att få se något som liknar TGB 11/13/20- eller 30/40-familjerna igen, de var ämnade för ett försvar med helt andra prioriteringar än vad vi har idag.
-
Fan va du har koll FMV-gubben pratade om att den fanns en bastard-4012:a med turbo på försök som fick ha det sin livslängd ut, fixat i Sverige. Just var de iordningställdes passar jag på. Jag har hört och läst allt i från att de passerade Polen eller Bulgarien...
-
Ja precis, Hella-lyktorna sitter där östtyskarna hade sina huvudbelysningar. http://www.militaertechnik-der-nva.de/Bestimmungsbuch/4gepKetFhrzohneTurm/44/441/MTP-LB/MTP-LB.html Reflexer och sånt kan vara avslöjande, men jag undviker att ha dem som referens eftersom finnarna ganska enkelt kan ha satt dit sånt också. Finnarna köpte 147 Pbv 401 till försvarsmakten i Finland 2011 för 2,7 miljoner € enligt: https://www.ointres.se/pbv401.htm Enligt en gubbe jag pratade med på FMV som var inblandad i pebborna när det begav sig fick (eller köpte?) finnarna även våra Stripbv 4021-vagnar, vilket de tydligen var mer än tacksamma för. De hade tydligen inget eget som ens var i närheten inom pansarförbanden gällande inredning osv för bataljonsledningen.
-
Hej, Svar ja; belysning fram och bak är det som enklast avslöjar gamla svenska vagnar.
-
Innan snön försvann var jag med om ett mindre haveri. Under en sedvanlig tur, efter att ha backat lite, ville vagnen gärna få bandkalle på vänster sida. Och backade jag till vänster ville bandet mer än gärna kränga av/kugga över, så uppenbarligen var något fel med drivhjulet på vänster sida. Eftersom jag är en tuff liten raggare med skinnväst och för stora träskor så har jag kört runt med vagnen även fast jag inte har skaffat verktyg för bandarbete än. Så sista stället jag vill få bandkrängning på är uppe i skogen. Så det var med blotta förskräckelsen jag lyckades vända och ta mig hem. Uppenbarligen är själva muttrarna gjorda av gammal kattlort men saxpinnarna är gjorda av äkta Stalinium? (En mutter är helt borta men saxpinnen är kvar ) Min slutsats var (efter en hel del mätande mm) att vagnen hade en gammal skada på yttersta drivkransen på vänster sida som var en smula intryckt över några tänder, inget som egentligen hade någon större betydelse. Det är därför vagnen har en slityta på första bärhjulet på vänster sidan men inte högra, eftersom kransen trycker bandet mot bärhjulet en aning. Men sen kom jag och backade i blötsnö så vänster drivhjul kuggade över i bandet som la sig förskjutet utanpå och tryckte in de lätt stukade tänderna än mer. Med andra ord får bandet helt plötsligt inte plats mellan drivkransarna... Blir att skaffa ny drivkrans och verktyg mm i sommar
-
Nä tyvärr, det skulle vara om du kontaktade transportstyrelsen (och ev. MHRF) och förklarade problemet även för dem?
-
Hej och välkommen! Något som kan förenkla din efterforskning är att terrängbilen på bild inte är en valp utan en TGB 13, alt. Volvo C304. "Valp" sammanfattar egentligen generationen före dessa. Mvh Viktor