Gå till innehåll

gnisten83

Korpral
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    12

gnisten83 senast vann den dag 19 Juli 2023

gnisten83 hade det mest gillade innehållet!

Om gnisten83

Profile Information

  • Hemort
    Ryd

Senaste besökare till profilen

517 profilvisningar

gnisten83's Achievements

Member

Member (1/1)

30

Anseende bland gemenskapen

  1. Fann även nån broschyr som jag inte vet var jag fått den ifrån
  2. Kapade ett par bilder från maskinisten som jag tror är samma aggr
  3. Den lilla röda dunken är för vatteninsprutet i Mirus arr och slangarna är returer av överflödet av vatten. Bilden under har vi pumpen för vatteninsprutet till höger om vacumventilen och längst till höger är cirkpumpen för värmen Och på undre bilden luftdonen o längst till vänster reglagen för värme o kylan
  4. Kan fixa lite mer bilder framåt helgen på grejerna runt omkriing detta är inifrån högra filtret
  5. De sitter 2 vred i taket, ett för värme och de andra är nog mängd kyla tror jag. Man har 10 liters dunk bakom passagerarestolen och en pump som kör upp de till en motor som sprayar vattnet på en typ bikaka av nåt korkmatrial som luften passerar. Har för mej att överflödigt vatten kommer tillbaka ner i dunken. Måste tömmas inför vintern så de inte fryser sönder. Lite sugen på att flytta över den till elvan om de nu passar pga fästet för ksp
  6. Verkar vara samma filter i mitt, dock är det 3 filter i mitt. Båda sidor och ett bakåt och heter Mirus Aer Full Conditioning. Med vatteninspruning för kyla på sommaren
  7. Har visserligen en fd vattenfallare dock inte karossbytt(och totalt upprostad) och dessutom 24V så de är väl därför jag inte känner igen de är xtra säkringarna o reläerna. Är det en Mirrus air du har på taket? Går de att få tag på några delar till dom typ filter nånstans?
  8. Visst är de en riktig energiboost. Har fått liv i den mesta av elen och hade turen att min civilare var en 24V vilket enligt Claes på tatanka var lite ovanligt. Så de viset har jag kunnat plocka de som fattas på 11an därifrån, dock har jag inte löst att den ena blinkersen fram är totalt upprostad. Glas o yttre ram har jag , har någon resten över att sälja?
  9. Efter lite pyssel i helgen med att riva bort oljekylaren o plugga kylslingan och få loss den långa nippeln o ersätta med en kort för endast oljefiltret. Lite grävande bland grejerna för låsa muttern med nåt så jag skulle få loss nippeln till oljekylet upptäckte jag att de är samma gänga som JIC 9/16 hydralkopplingar Nu togs en lite premiärturen med älvan igår utan bromsservo och de var gött att få lite rörelse på skrället de ger lite ny energi att fortsätta. Kollade lite i tanken o såg att de var lite färgflagor i den som jag borde få bort samt skrämde liv i tankmätaren, just nu kör jag med bensinen i från dunk direkt
  10. De ska jag kolla på lite, undrar om jag varit där o pillat Lätt att missa lite kommer jag ihåg när jag hade isär förgasarna för 20 år sen och satte inte dit membranen rätt efteråt och sen gick motorn som en påse nötter. Sen har den bara stått och jag körde Cj5 med V8a istället Men nu har saknaden efter ett bra fordon att köra ut o jobba i skogen blitt för stor, bara öppna bakdörren o skyffla in röjsågar o annat lite lätt, där ligger femman i lä
  11. Min gamla 303an har fått donera de mesta som fattas på den slaktade 11an jag budade hem på Kvibergs för snart 2år sen. Endel grejer återstår, tex stämmer inte växellänkaget nåt vidare efter flytten av motorpacket från civilaren till den gröna. Tråkigt nog får jag inte oljekylare tät igen efter ha haft den lös för att byta packningarna för kylvattnet, och de är olja den läcker trotts ny packning mot blocket… Nästa problem förbryllade mej först väldigt mycket, tidigare när jag flyttat 11an har jag lyft nosen med stropp i lastaren på traktorgrävaren utan problem men när motorn startade tänkte jag kör den istället men då orkade inte motorn flytta den o väster bakhjul spann bara. Hade inte att kolla mer då utan släpade iväg den med ett bromsat bakhjul… Igår när den skulle in i verkstan igen var de samma sak igen att höger bakhjul var tvärlåst men efter att bråkat med det en stund gick de upp en Liljeholmen att problemet uppstod först efter att jag startat motorn. När motorn varit av fick jag loss bromsen igen och lossade vacumslangen till bromsservona och nu gick de starta o köra utan att bromsarna hängde sig! Att de är problem med ena servot förstår jag nu men vad är det som är fel med servot?
  12. Denna bild väcker endel minnen från lumpen, låg inne som stridsvagnsbärgare och skötte även transporterna av strv 103 o 101 och PBVer mellan P2 och div skjutfält som Ravlunda o Kabusa. Vi körde samma N12a med DAF trailer bak -85/86 när jagtrampade runt i gröna kläder på P2 och P7
  13. Dom har väl blitt mindre jobbiga, när jag monterade min kraftuttagsdrivna vinch på c303an åkte jag på regbesiktning med vägning på krönt våg. Detta var i mitten av 90 talet. Komiskt nog fanns denna våg hos Volvo i Olofström
  14. I lumpen hade man väl typ packremmar i dom o fäste björkruskor till att maskera med vad jag minns
  15. Återanvänder man glaset så är iaf de E märkt
×
×
  • Skapa nytt...