Gå till innehåll

Pebl

Major
  • Innehålls Antal

    488
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    14

Pebl senast vann den dag 9 Augusti 2015

Pebl hade det mest gillade innehållet!

Om Pebl

Profile Information

  • Hemort
    Lidköping

Senaste besökare till profilen

1 046 profilvisningar

Pebl's Achievements

Member

Member (1/1)

389

Anseende bland gemenskapen

  1. plocka loss servona och ta isär vacuumklockan, är det bromsvätska där behöver de renoveras
  2. Det där är ett servo från ford mustang eller corvette servo, fast jag lutar mera åt mustang. Har för mig jag hört att det monterades på några vattenfallare. Men, det som jag upplever som det vanligaste på vattenfallarna gjordes av Tatanka och satt på rattstången (tror man utgick från en danfoss enhet). De var i princip en hydrauliskt driven föregångare till de elservon man hittar på opel corsa, toyota prius mm.
  3. Bromstrumman sitter fast i utgående axel, om hela alltet glappar är det väl lagren i utgående axel som är glapp. Sitter shims mellan lagerhus och fördelningslåda som kanske räcker att justera lagerspelet med, annars byta lager. Tar man bort trumman ser man skruvarna som håller bromsskölden och lagerhuset. lagerhuset är den delen som hastighetsmätarvajern går in i. Min glappade en smula vilket troligen var en bidragande orsak till att oljetätingen läckte och fyllde bromstrumman med olja. bytte hela fördelningslådan då jag hade en liggandes så jag provade inte att shimsa.
  4. Ja, varför skulle man inte kunna korta en 20-bil till att få 13-bils axelavstånd? Om man har en oreggad 20-bil kanske det blir knöligare, skulle tro att det enklaste är att först regga in 20-bilen civilt och sedan omregga den som ombyggd till kortare axelavstånd. Kanske även i samma veva passa på att montera helkaross på 20-bilen som blivit kortad. Bilprovningen kan säkert klargöra exakt vad som krävs i form av intyg osv men jag tvivlar på att det är omöjligt. I papperen kommer det ju fortfarande stå att det är en 20-bil och troligen att axelavståndet är ändrat osv .
  5. http://www.paddockspares.com/ Brake shoes (axle set) - LWB front 6cyl/V8 STC3945 Brake shoes (axle set) - for 11in rear drums STC2797 Wheel cylinder LWB 6cyl/V8 front RH 600201 Wheel cylinder LWB 6cyl/V8 front LH 600200 Wheel cylinder SWB front RH to 80/81, SWB rear from 80/81, LWB rear 243296 Wheel cylinder SWB front LH to 80/81, SWB rear from 80/81, LWB rear 243297 Bleed screw 556508 Frambromsbackarna får man borra några extra hål i, använd de gamla backarna som mall
  6. Kolla även så lagret på utgående axel i fördelningslådan inte glappar, det gjorde det på min och det var nog huvudanledningen till att packboxen gav upp.
  7. På min har jag en halvljus automatiskt knapp som måste vara tillslagen för att få automatik påhalvljuset. Helljus stannar då inte i läge. Sedan finns en vanlig ljusknapp som måste vara tillslagen för att heljuset skall stanna i läge (den har tre lägen, av, parkering och på) Halvljus kan inte slås på om motorn är avstängd. endast p-ljus lyser med motor avstängd. Tror det skall vara så tyvärr. Funkar nästan likadant på vardagsbilen fast där räcker det att tändningen är påslagen
  8. Just saipade bildäck har jag ingen erfarenhet av men däremot mc-däck (de är då såklart saipade från fabrik, riktigt smala skåror som skall bättra på våtgreppet) bild-googla michelin pilot road 4 Det man märker är att dessa däck ger ett vinande ljud och dessutom får de lite underligt slitage då de liksom blir knöliga med tiden (slits mera vid saipningen) Våtgreppet är mycket bra men jag tror gummiblandningen spelar större roll i samanhanget, föregångarna hade ingen saipning och hade marginellt sämre våtgrepp. Konkurrerande märken har ingen saipning heller faktiskt när jag tänker efter...
  9. Det verkar som de flesta väljer att köpa helt nya cylindrar då det inte är så fasligt dyrt. Ungefär 970kr kostar ett komplett kit med samtliga hjulcylindrar inklusive frakt från England, så visst är det dyrare än packningar från bromsservice men allt är nytt och passar rakt av. Här finns lista över hjulcylindrar, bromsbelägg med mera, bara att mata in artikelnumren ("SKU") i sökrutan på padock spares hemsida. Köper man bromsbeläggen så måste man borra ett extra hål för en fjäder i de främre men det är enkelt att använda de gamla beläggen som mall: http://www.terrangbil.net/forum/uploads/monthly_10_2012/post-6615-0-18423500-1349545561.jpg Här är delarna i listan beställda: http://www.paddockspares.com/ Verkar som de även har ett komplett kit med cylindrar, backar och lite annat, dock tror jag inte fjädrar och justerskruv passar men de kan man ju lägga i bra att ha lådan, kollade bara lite snabbt så det kan väl vara värt att dubbelkolla mot listan så man får rätt grejor i kitet.: http://www.paddockspares.com/lwbkit2-brake-overhaul-kit-lwb-6cyl-engine.html Edit: Verkar som de numera faktiskt har några tätningskit som verkar passa: http://www.paddockspares.com/600210-seal-repair-kit-axle-set-for-600200-1-front-axle.html http://www.paddockspares.com/275744-seal-repair-kit-axle-set-for-243296-7.html Till det facila priset av 150SEK + frakt Edit igen: Räknade visst fel i hastigheten 50 SEK + frakt var det visst. Totalt för samtliga cylindrar
  10. Hur stämmer era instansade chassienummer med regbeviset för övrigt? Mitt börjar i regbeviset med C3034x4...... På ramen och plåtbrickan i karossen börjar det med C034x4...... Saknas en 3:a jämfört med regbeviset med andra ord, dock stämmer alla övriga siffror
  11. Jag skulle satsat på originaldimension, skall man vara petig är det ganska noga med måtten på en o-ring. enligt ISO-standard är toleranserna på o-ringsspår inom tiondelar. Hade själv problem att hitta o-ring med korrekt dimension för några år sedan men det löste sig till slut, hittade en o-ring som verkade passa. Fast, är jag pillade med växellådan häromdan fick jag se att det läcker igen....grrrr. Så nu har jag beställt original o-ring från tatanka.
  12. Pebl

    Annan ratt?

    Jag har letat men inte hittat splines som passar. Det stämmer att många Universalrattar till traktor/skogsmaskiner/truckar/telseskoplastare ser likadana ut och antagligen har samma tillverkare. Tråkigt nog verkar de flesta sådana universalare ha kona med kilspår. TGB har ju kona och splines. Enklast är nog att svarva ur navet från en originalratt och flytta till lämplig ratt.
  13. Är det inte väldigt konstiga färger på den där eller hade de någonsin de kulörerna ?
  14. Svårt att se på bilden men det verkar ju som svetsen sitter kvar i sin helhet på trumflänsen och har släppt från trumlivet = dålig inbränning i trumlivet. Hade inbränningen varit ordentlig hade svetsen spruckit mitt i och delat sig i två men så ser det ju inte ut att vara i detta fallet. Svets i detta området är oerhört belastade, vajern pressar trumflänsen utåt och får även flänsen att böja sig så det blir formad som en parabolantenn eller som en cymbal typ. Därför har en ordentlig vinschtrumma alltid ordentligt tjocka flänsar, alternativt förstärkningsfjädrar på utsidan Flexandet som uppstår kan annars orsaka sprickor i svetsen och med tiden går den sönder. Helst skall en svets i detta område vara fullt genombränd i flänsen eller trumlivet beroende på hur de är sammafogade (man måste fogbereda så man får en v-fog, helst dubbel v-fog). Det får inte vara några defekter i svetsen som sprickor eller inbränt slagg. Efter svetsning med råge bör hörnet mellan trumliv och fläns svarvas så man får en stor mjuk radie. Dock inte större än radien på vajern.
×
×
  • Skapa nytt...