Gå till innehåll

Winther

Korpral
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Winther

Profile Information

  • Hemort
    Nordanstig

Winther's Achievements

Member

Member (1/1)

0

Anseende bland gemenskapen

  1. Det är den äldre modellen med Volvo B 18 motor (tror det är samma motor som till Volvo duett) och jag tror att den är civil, typ SJ eller något möjligen. Jag söker korrekt benämning på mässingsvinkeln som skall sitta inskruvad i själva motorblocket och på vilken slangen till oljetrycksmätaren monteras. (Denna nippel är trasig (läs bortom räddning totalförstörd) så jag behöver en ny, men jag har inte en aning om var man finner den. Denna finns ju inte på normala civila personbilar.) Vet någon här var man kan få tag på den? (Jag söker också slangbiten som skall vara mellan det militära luftfiltret och motorn då jag har ett nytt militärt filter jag skulle vilja sätta dit i ställetför det gamla utbrända civila engångsfiltret av stekpannemodell..) Jag behöver även byta slangen till mätaren då den torkat sönder men den antar jag att man får pressa en ny hos någon firma som pressar hydraulrör. Det andra lyckades jag rädda och röret går ju att löda om till ett vanligt bromsrör i koppar om det också skulle visa sig vara förstört, det är ju knappast några extrema tryck på detta. Kanske dum fråga och totalt hjärnsläpp, men en grej jag funderat över är om det skulle fungera om man monterade ett T rör med en analog elektrisk givare strax efter denna underliga mässingsvinkel och monterade en standardgivare för B 18 motorn på denna och lät den andra änden gå vidare som tidigare till den gamla mätaren och koppla en lampa på panelen till denna givare som backup fall någonting händer igen med det ursprungliga systemet? MVH// E. W.
  2. Skall skriva litet mer här iställetför privata konversationer så att alla kan läsa och kommentera... Men av det lilla jag kan för närvarande så ser det just nu ut enligt följande, LS-XXX speaker systemet är alltså ersättare till de äldre svarta boxarna för bland annat det Amerikanska PRC systemet(?) och dito backpacket. Systemet är alltså tänkt som ett kombinations system som kan användas antingen ihop med tex fieldpack (eller modulsystem med samma specifikationer, som tex (det Tyska) SEM/SE/SEL systemen) (snackar gör man antingen medelst "vietnambananen" (en enorm grön externlur i gjutgods, ett monser att hantera men mycket eftertraktad pga vietnam looken...), backelitluren (inte samma men liknar på ytan den till fältapan, inte speciellt dyra från surplus men kan vara knepig att hitta i sverige, den är bara en lur med internelement, ingeting mer så den är ganska oanvändbar fristående, misstänker starkt att det även är en kolkornsmick i den men jag har inte sett den isärskruvad ännu.), lös mick, eller headset (stryparklon är dock en riktig dubbel membranmick i det Tyska systemet, ger intryck av mycket hög kvalitet när jag skruvade isär den, dock vet jag som sagt ännu inte förslag på fristående matning, men dyker ibland upp moduler från surplus utomlands som går att använda om man inte har en riktig externförstärkare.), etc. LS-XXX systemet är endast för passiv lyssning men det finnes även tvåvägs speakers för fordonsmontage där man kan gallskrika "uppfattat" tillbaka som svar på det odeffinierbara mummlet från stryp... strupmickarna från något befäl iförd gasmask i ett dånande motorrum... Dvs liknande det som Svenska försvaret använde, mest visuella skillnader.) BV förstärkaren är en helt extern intercomförstärkare som även kan arbeta helt fristående och fungerar då som ett eget intercom system men utan möjlighet till radiosändningar, det går att länka på samma vis och även samarbeta med andra fordon eller fjärrkontroller mm mm via kabel. Den har egen matning och avsäkring för 24V DC. Till denna rekommenderas en switch eller gren, etc om man önskar använda multipa lyssnings och/eller mick enheter, den har stöd för multipla enheter, har den inte här just nu, men kan kolla under veckan som kommer mer exakt hur många äkta kanaler den har om någon är intresserad. Denna är mariginellt lättare att hitta och något billigare (ish om man räknar med frakt...) än själva radioenheterna och man kommer väldigt långt med enbart denna, den är fullt kompatibel med senare SEM, tex 35 och liknande. (har dock aldrig sett den i sverige) Önskar man använda original transciensskyddet, vilket dock inte är nödvändigt om man kör enbart BV förstärkaren, men nödvändigt om man kör radion också, så fungerar det också som förgrening och har ett gäng utgångar som kan användas till annat (kan kolla även det om någon vill veta mer exakt). Intercomförstärkaren, eventuella aktiva plattor, externenheter, etc behöver dock som regel egna utgångar men det är då meningen att man skall kunna koppla allt till samma box på transcientskyddet. Kablage kan dock vara betydligt svårare att få tag på alla delar man behöver än själva boxarna... Om man vill börja bygga på dessa system bör man vara medveten om att det snart nog kommer att dyka upp milioner små tillbehörsdelar, fästen och boxar man inte tänkt på innan man får igång det hela, det färdiga systemet ser ut som ett ormbo trots extrafin Tysk precicion. Men delarna vä'ger dock inte så mycket som de ser ut och är ganska små oich kompakta, det tar faktiskt alls icke mycket plats väl på plats i ett fordon. Det som benämns blindplattor är exakt vad det låter som, dessa är tänkta att monteras på ställen där man ofta kopplar i och ur kontakter till fast mionterat kablage, tex vid antenner och annat, häri pluggar man då in löst hängande kablage om man behöver boxarna på annat håll eller temporärt önskar ända konfigurationen ombord så att man får ordning och reda i fordonet, enkelt men smart. Skall fylla på mer hä'r sedan, kommentera gärna!! .
  3. Hej! Ämnet är alltså Tyska försvarets SEM-25 (och med detta kompatibla) system och annat som är relevant i sammanhanget (kommer troligen även upp några frågor om flygradiointerface senare när jag fått hem det... Men först till den gröna "panzer radion") Jag är totalgrön på detta system så jag vore uppriktigt tackasam om någon eventuellt hade lust och intresse av att svara på mina dryga nybörjarfrågor i saken. Mina funderingar gäller för närvarande främst kompatibilitet mellan moduler; frågor om kablage och kontaktstandarder, etc. För att försöka åskådliggöra saken så ser mitt system för närvarande ut såhär: Först skall vi ha en strömförsörjningskabel som då bör leverera in 24V DC till ett transciens skydd (inte helt nödvändigt i nuläget då BW förstärkaren har eget backupskydd) men det behövs senare för själva basenheten (när jag får tag på en sådan), (hursomhaver så ser det väl ballt ut med fler gröna boxar om inte annat...och det står redan ett exemplar på mitt skrivbord, så varför inte använda det.)) Sedan kopplar vi i detta fallet vidare till en BW förstärkar enhet (som jag pga ett mindre missförstånd vid leveransen ännu ej fått hem) denna ansluter vi sedan till en omställare via ytterligare ett kablage till antingen ett eller två st headset med strupmick (original telemit lurarna, lade ner det fölrra projektet och återanvände alla gröningarna till originalsystemet istället då det blev enklare och betydligt snyggare i slutänden...)) alternativt tex en eller två LS-166/ext högtalare (valde just 166 för att jag kom över ett exemplar med klippt kablage billigt från Tyskland och redan hade en sedan tidigare + att den har bättre skyddad front än de tidigare modellerna, att den inte är lika snygg som de andra modellerna kan jag leva med... stilmässigt passade de in perfekt i kärran.) + ett headset osv, kort sagt den kombination man för tillfället föredrar. (Slutligen har jag även ett löst interface men det får tillsvidare vara ren dekor tills jag får tag på en basenhet men tanken med multipla interface är att dessa går att kombinera i princip i oändlighet, man kan även använda dem i tex multiplex sändning, stackade för frekvens skifte, separerade enheter osv osv.) den stora haken med dessa system vad jag erfarit är att det är ett (jordsvin) att få tag på kontakter och kablage till alla de små modulerna... Den första frågan är om någon här ev. vet var man får tag på lämpligt kablage mellan enheterna samt om SEM-35 osv är fullt bakåtkompatibel (vilket jag gissar att den är) Nästa fråga är om någon vet vilka signaler som är användbara till andra enheter man kan få ut från BW enheten? (tex var man kan hitta pinoutscheman och liknande?) Antar att det endast finns en kanal på speakerlinjen? Tips på internförstärkare för mickarna? Vidare önskar jag ett externt volyminterface för speakerkuberna. Finns detta eller blir det till att snickra ihop någonting eget? . .
  4. Kalas! Tackar för en utförlig beskrivning! Skall testa koppla in den direkt när jag får till anslutningen. Verkar som omställaren automatiskt ger hyfsat rätt läge för bägge tillämpningar nu när jag skruvade isär alltsammans. Verkade finnas färdiga Mil konverters för "låg" och hög impendans för att kunna skifta mellan olika utrustningar, tex mellan flygradio och motsvarande osv. De verkade dock rätt dyra. Någon som vet mer om strupmickarna till headsetet? Är det lika enkelt eller finns det fallgropar man bör tänka på? Funkar de också rakt av som de är tror ni eller är det något man behöver tänka på innan man testar mot annan utrustning? (Tänker mest på strömtoleranser och liknande, föreställer mig mickarna kanske kan ha någon fallgrop här till skillnad från högtalarna) -
  5. Aha, hade just samma fundering för något dygn sedan, någon som vet om han har luftfilter till 903 kvar BTW?
  6. Ok, tackar, tror de (kuberna) är specade för 3 watt om jag inte minns fel. Tror trumhinnorna går före membranet i så fall... he he. Kontakterna verkar dock inte direkt vara stapelvara längre.
  7. Aha, då verkar det nemas problemas med andra ord, vill dubbelkolla först så att jag inte bränner något av misstag. Jo, har funderat över att slakta en högtalare, men det bär mig litet emot, men å andra sidan är den ju relativt enkel att återställa med en lödkolv om man skulle ändra sig, men 8 ohm är litet på gränsen för grejerna (gammal civil utrustning) ligger på, men kan ju vara värt att prova om ni säger så. Har lagt bud på en till högtalare i sämre skick och utan kabel, får se om jag får den så kunde man måhända använda en trafo och dedicera en av högtalarna till att köra direkt mot elementet på dess eget märktal (verkar dock ligga på 5 ohm på den modellen (och den saknar sisat bokstaven, dvs endast /U, men tror inte det har någon praktisk betydelse i detta sammanhang) men i övrigt ser de identiska ut såväl yttre som innuti). Tål ju att tänka på iaf. Verkar svåra att hitta som lös del dessa original trafoburkar vad det verkar. Men Hammond har en civil (?) kopia men med vanlig IE burk tror jag, var rätt dyr dock vad det såg ut om man räknar med frakten. Lurarna verkar inte ha någon egen trafo om det inte sitter någonting innuti själva kåporna dvs. (Sitter iaf ingen i switchdelen till dessa så jag antar att lurarna i sig är lindade för högohmn). Skriver här för att jag försöker lära mig dessa prylar och hur de är tänkta att fungera. -
  8. Ok, om även anslutningen är standard verkar det ju vara en mycket vettig ide, tryckgivaren i originalutförande (troligen kopia men såg ju annars identisk ut) var ju tom billigare än biltemas kinakopior till deras mätare så det var ju i så fall inte så mycket att snacka om. Är det som jag tänker att det då räcker att göra en gren vid motorblocket och dela på utgången från motorblocket (och dra en extra tamp för strömförsörjningen via startnyckelns + pol), eller?
  9. Tror ni att en tex en vanlig linjetrafo från en gammal analog telefon med kolkornsmick skulle fungera som omformare (ihop med en förstärkare)? Hittade hammnond trafar annars som hade nästan rätt specar men tyckte de hade litet för hög ingångs impendans, men tror de kan fungera i nödfall.
  10. Köpes/ bytes Önskar mig följande kontakter (dvs chassimonterade hondelar (eller i allafall dessa båda kontakter. som Skall passa till U-229/U och U-77/U Söker U-183/U och U-79/U (som jag tror är de rätta)
  11. Aha, då är det som jag misstänkte att de är extremt högohmniga, men högtalaren verkar finnas i allafall i en 600/8 och samt en 600/5 ohm om jag fattat det hela rätt (jag har således 8 ohm varianten (med 600 ohm genom trafon innuti som kan omskiftas med switchen på sidan)) vilket om jag inte är helt fel ute borde betyda att LUFOR radion borde passa rakt av på 5 ohm varianten (på dess 5 ohm utgång) (har lagt bud på ett exemplar i Tyskland av 5 ohmnaren (saknar de sista tecknen i märkningen har jag för mig, vilket särskiljer modellerna såvitt jag fattat, i övrigt synes de mig vara identiska såväl ytte som inte visuellt intryck (men högtalar elementet måste vara olika lindat eller så är exemplaret jag budat på felmärkt... men det gör inget i så fall då jag ändå önskat ett exemplar till för en annan grej. Borde ju inte vara så svårt att kolla upp när den anländer.) som låg ute till reducerat pris pga kapad sladd). Med andra ord blandade besked, högtalarna verkar således gå att använda rakt av eller med mindre modifieringar av inmatningen medan lurarna går jag för närvarande bet på då de verkar vara högohminga i sig själva om jag tolkat saken rätt vilket gör dem rätt svåra att anpassa för civil utrustning och motsvarande? Någon som vet om det går att bygga någon apparat av något slag som konverterar 4 ohm till 600 ohm (tex någon form av enkelt slutstegs förstärkare)? -
  12. Om det är så, Stort Tack för den upplysningen!! Lyckades ej få någon klarhet i detta tidigare så jag tänkte samma tanke om det inte borde gå att fråga någon hydraulverksatd om man bara visste dimmensionen var standard. Säg mig någon som vet om även vinkelblocket mot motorblocket är detsamma som på civila motorer och något man kan tänkas hitta på någon skrot? Om detta blir för krångligt eller ställer sig mycket dyrbart relativt sett lutar det åt att jag tills vidare pluggar den övre anslutningen men återmonterar övergångsblocket som är helt men monterar en elektrisk givare som ersättning för det trasiga blocket vid motorn så att originalriggen går att återställa i framtiden.Skall prova låna en TIG svets om jag på något okänt vis kan få loss biten i motorblocket relativt hel... Om det mot all förmodan skulle gå så skall jag höra på hydraulverksatden i stan om de kan pressa upp en ny slang istället. Man skulle ju trots allt få en riktig skala indikering med både övre och undre lägen om man mekar igång den gamla mätaren menar jag. (Den går ändå inte att demontera då den utgör en integrerad del av panelmätarens kombinationsdel som jag tänkt behålla). - .
  13. Dåså, nu har jag några följdfrågor: Vet någon specarna, resistans, mm för LS-166/U/B? Om man vill använda den för annan utrustning, tex LUFOR radion? (är det en bra eller helkass ide?) Fråga två, Vet någon specifikationer för de tyska försvarets pansar headset, TELIMIT SA-267/SEM (Främst impendans på lurarna samt specar på strupmickarna) om man önskar använda dem även till andra grejer. .
  14. Tackar som tusan, då blir det nog en sådan. Edit, Tänkte behålla originalriggen så långt den är hel så att det hela blir reverserbart till original om någon skulle önska det i framtiden.
  15. Hoppas det är ok att länka, men vet inte vad typen heter... Tror ni att denna klunde passa ihop med en lysdiod om det räcker att göra så? (Passar gänga och specifikationer?) http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.7488.39780/oljetrycksgivare Edit, det sitter original en direktkopplad medkanisk oljtrycksmätare (som är integrerad i mätartavlan) på denna årsmodell, därav slöangproblemet! (Bilder på allt kommer så snart jag kan låna en riktig kamera, alternativt få igång interfacet på mobilen, men det är för närvarande stendött av okänd anledning... Därav inga bilder för tillfället) -
×
×
  • Skapa nytt...