Gå till innehåll

BravoMike

Korpral
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Om BravoMike

  • Födelsedag 1966-12-07

Profile Information

  • Hemort
    Dronninglund, DK

Senaste besökare till profilen

550 profilvisningar

BravoMike's Achievements

Member

Member (1/1)

4

Anseende bland gemenskapen

  1. Gentlemen (and ladies) Fejlen er lokaliseret. Stik til magnetventil 3 var defekt. Der sidder tre connectorer i stikket - den ene bruges ikke. på billedet ses to ben, når stikket adskilles - den 3. mangler. Den var rustet bort - der var kun ledningsklemmen og et halvt ben tilbage. Utroligt at en så fin (jätte bra) bil som Scania TGB ikke kan köra på grund af nogle meget små connectorer som sidder meget udsat på växellådan. Nu må de andre 25 adskilles og beskyttes. Vh Bjarne
  2. Gentlemen Har 5 stk TGB30 som alle har kört fint de seneste 2 år. Jeg bruger dem mest til at köre studenter her i Danmark Jeg har kontrueret en manuel styrbox med kontakter til hvert gear. Har et problem med at den ene TGB nu kan köre fint uden problemer, men på et tidspunkt vil den falde ud af H3 = kraftig nedgearing hvorefter den kan gå i gearet igen = opgearing. Dette fortsätter den med. Den köre fint i alle andre gear bortset fra H3. Kan det väre magnetventilen /solinoden til gearet - hvordan tjekkes denne? Olieniveau er ok i gearboxen Det skal siges at der har väret meget varmt her i Nordjylland de seneste dage 27-29 grader. Gode ideer modtages med tak, da lastbilen helst skal köre med glade studenter - derfor er dette også skrevet tideligt på dagen og på dansk Tak for hjälpen Vh Bjarne Madsen
  3. Hej Jeg mangler et dämpnav til TGB40, hvorfor dette köbes. Det er pladen mellem motor og växellåta som overförer kräfterne. Tak Vh Bjarne Madsen DK
  4. Hej Aha............. darför det var som om at al forbindelse mellem motor og vaxellådan forsvandt.......... dette kom ud af "koblingshuset" - er det en normal fejl på TGB? Hvor er det mugligt at købe nyt dämpnav + hvad der ellers måtte väre defekt i forbindelse med dette Batterifraskilleren virker fint, men dårlig stel til rammen (rust) Vh Bjarne
  5. Ja - som jeg skrev så forsvandt alt ström efter at vaxellådan gik i "frigear" og det var jordingen der var væk - derfor den hurtige lösning med et startkabel mellem minus og motorblok. Spörgsmålet er bare, hvorfor strömmen forsvandt - lastbilen stod i tomgang (idle) med nærlys og trafikvarningsljus Yes yes - det trick med nycklan er også kendt i DK
  6. Tak for hjälpen Jording var mellem instrumentpanel og minuspol samt mellem minuspol og motoren med et startkabel (hjälpeströmskabel) i morgen vil jeg foröka igen - To be continued
  7. Hej Jeg har netop läst hele forummet verörende gearkasse (vaxellåda)- problemer som synes at väre et stort og tilbagevendende problem for alle TGB 30/40 ägare. Jeg har selv 6 stk TGB 30/40 lastbiler og har väret glad/fornöjd med dom. MEN / BUT / ABER.............. Har netop köbt TGB40 som har den store kran I går körte jeg i min TGB40 . Efter en kort tur skiftede den gear fra H1 - H2 - H3 men ikke til M3, da det virkede som om, at den gik i frigear eller at en manuel kobling blev aktiveret og den var placeret i "Väg", så M3 burde blive aktiveret Aktiverede parkeringslys og trafikvärningljus. Kort efter forsvandt alt ström på lastbilen. Fandt ud af at stelforbindelsen var forsvundet(!) Fik trukket ny stelforbindelse til rammen og instrumentpanel hvorefter alt ström virkede men lastbilen ville inta dra videre - startede men gik ikke i vaxel H1 Har tjekket og forsøgt manuelt at sätte ström på ledning 521 uden resultat, desuden var der ström fra computeren til denne. Har kontrolleret alle säkringar mv. Lastbilen ladar ström med 27.5 volt Jeg mistänker fyrra ting 1) trykluftcylinderen til V/T og frilöbsdrift (fronkobling av hjul) 2) Gasswitch 3) olieniveau i växellådan 4) - hvorfor og hvordan forsvandt stelforbindelsen(negative ground)???? ad 1: kan cylinderen blive "parkeret" forkert således at den ikke går i indgreb selv om der kan höras lyd/bevägelse? kan man afmonterer luftcylinderen og manuelt placerer fordelingslådan i "Väg" Er der en måte at kontrollerer at vaxallådan fungerar frtam til fordelingskassan? ad 2: kan gasswitch påvirka at alle vaxla forsvinder eller ikke fungera - hvis ja hvordan? Har set et tidligare indläg at logikken i dette svarer til at det er en åbenstående ruta, der er skyld i problemerne? Kan forstå at der kan monteres en pära mellem 536 og 503 - er det 24 volt 5 watt? ad 3: hvis der var for lidt Olja i växellådan synas det logisk at den inta funka........ Er det et stort problem hvis der er for mycket Olja? Tjekkede niveau og der er fyldt helt op over alle märkerne??????? ad 4: hvad skete der lige med jordforbindelsen/stel? Ovanstående har nok varit diskuteret ofte og för men vil sätta stor pris på et input. Beklagor mit forsök på dansk/svensk sprogforvirring, men som storforbruger af svensk TV som ung, vet jag at det ikke er alle ord som brukas og betydar det samme på de to sprog ))) På forhånd tak og med vänliga hilsnar Bjarne
  8. Tak for reply og information om at TS er strömlös på tomgång samt at bruge dioder til at styre TS fra gearkontakterne. Har tittat på eldiagram - ja det kräver flere kontakter at köre helt uden styrboksen kan jeg se Uhhhh hvor er det vigtigt at have dioderne placeret hvor H1 og R giver ström på samme ledning til TS Alternativt kan + 24V på ledning 311 og ledning 536 koblet med ledning 525 vel bibeholde funktionen på TS via speeder? De to funktioner kan vel kombineres, hvis der monteres en tryckknap (til/fra) efter dioderne Jeg har läst i et tidligere indläg, at for at forbedre funktionen på kontakten ved speederen, så kan der placeres en päre i serieforbindelse - hvor mange watt skal denne väre på? Tack for tålmodighed(patience) med en TGB nybegynder
  9. Tak for hjälpen Ja har hentet TGB hjem fra Sverige, Norge og Holland(!) og der står også to Volvo Felt og en Volvo Valp (alle L3314) i garagen - Valpen har rammenummer 160 #Wingflyer: tak for tipset - jeg har konstrueret en lillemanuel styrboks med 4 kontakter/brytare som styrer H1-H2-H3-M - virker fint. Spørgsmål, hvis jeg vælger kun at köre med manuel kan jeg så afmontere vaxellådans styrboks - vil TS funktionen stadig virke? Tak
  10. Hej til alle brugere af dette forum Jeg har haft stor nytte og gläde af at läse om alle emner relateret til Scania TGB30/40 Jeg har nu fået köbt 4 stk TGB30 og en enkelt TGB40 som jeg skal hente i Kristineshamn näste uge. Jeg forventer löbende at upgradere og forbedre disse köretöjer til at köre med studenter her i Danmark ud over disse har jeg en del REO M621 og Volvo N84 Min frågan er - hvilken moderne Olja skal der bruges på gearkassen? ATF - men kan se at der anbefales lidt forskelligt - Dextron II og III. i de forskellige håndböger og på nettet Hvilken er at foreträkke at köbe i 2014? Er det mugligt at köbe testudstyr til gearkassen? Forventer at köre med manuel skifte, men med mange köretöjer kan det nok betale sig at köbe testudstyr. Har vedhäftet et billede - som det ses har TGB med hytta staallemma - er det normalt den har ogå en annan type af kontakter til 4WD og spär? Paa forhaand tak og med venlig hilsen og beklager at jeg skriver mest på dansk Bjarne Madsen Dronninglund DK
×
×
  • Skapa nytt...