Gå till innehåll

Dexxas Bärgare....


Dexxas

Rekommendera Poster

 Loggade in igårkväll,lite på lyset tydligen.

Klart som fan att det är Bolinders Logga,inget annat.
Har ju varit Bolinder Munktell i  snart hundra år.....eller mera beroende på variant av loggan.

Klart är att designen på MIN variant av bandvagnseländet är mitt tilltag,torde knappast vara tvivel om den saken....Och det står jag för.

Over and out/Dexx

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Loggade in igårkväll,lite på lyset tydligen.

Klart som fan att det är Bolinders Logga,inget annat.

Har ju varit Bolinder Munktell i  snart hundra år.....eller mera beroende på variant av loggan.

Klart är att designen på MIN variant av bandvagnseländet är mitt tilltag,torde knappast vara tvivel om den saken....Och det står jag för.

 

Over and out/Dexx

 

Och den passar otroligt bra på din maskin Dexx! :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bolinder-Munktell har inte funnits sedan 1973 och efter 1985 finns inte Volvo BM heller. :(  Frågan är om Valtra eller VCE ens bryr sig :unsure:

Tveklöst så för personer som Dexxas arvet av Johan Teofron Munktell och bröderna Bolonder vidare på ett utmärkt sätt :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej

Har hilst på manden og han MEGET velbyggede bjergnings maskine. Vi havde også en snak om bånd trailer og hvor den skal være i - på - med garagen.

 

Nu sidder jeg hjemme i Eket og får en anden idee som jeg vil bringe som foreslag.

 

Hvad med en slæde der kan trækkes efter enten med kugle og hanske eller ved behov i en kæde . Slæden vejer ikke ret megt og er måske lættere at have plads til. Der er ikke brug for tip da der altid er kran til rådighed. Altså hvis traileren ikke var tænkt til at transporter løsvægt som grus og sten.

 

slæden kan evt have meder af egetræ både for at kunne blive trukket let på fast underlag og for den ikke skal suge sig fast i muder.

 

Jeg tror at en slæde kan være en praktisk løsning med få begrænsninger og adskillige muligheder.  :unsure:

 

Hilsen fra EKET

Alt godt fremover.  :)

Henrik

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hepp. Dagen har inneburit en tungbärgning till,statistiken pekar kraftigt uppåt just nu då antalet jobb helt plötsligt fördubblades..... :lol: 
Ännu en markberedare hämtad ur myrmark,lite mindre maskin än förra gången dock. Bara 22 ton..... B) 
Naturligtvis passar min fenomenala Samsung klösbräda på att ge upp efter två års misshandel så några bilder slipper ni se....... :wub: 
Hade tur,det fanns ett par väldigt kraftiga stubbar närapå idealiskt placerade för att blocka i,underlaget var en blandning av svartjord och gegga,att åka BV202 där en markberedare nyss gått fram är ingen lek.
Drog av en vajer klassad för tio ton så lite itag,det var det....... :(  :( 
Fick god nytta av mina nyinköpta 8.5 tons schacklar,handlade tjugo stycken av Tatanka vid träffen i Växsjö.....till ett väldigt överkomligt pris för CE märkta prylar.

 

 

Attans vad slut man kan bli av att trampa runt i myrmark o släpa vajer o block,har precis kommit ur duschen och fått lite mat i magen så nu blir det kojen för min del.......

Ha det/Dexx    -_-  -_-

PS.@ WF......Snubblat över nått block än??   :huh:  :huh:

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det rör på sig så sakteliga på bärgningsfronten.

Ni som är pålästa om mina övningar kanske minns första maskinen jag släpade upp ur en myr,idag var det dags för en återträff med den maskinen.

Inte nått surhål den här gången, bara en jävligt hal stenhäll som bakvagnen kanat ett par tre meter i sidled på innan det blev stopp med ett ryck. :D 
Stålband drar bra framåt-bakåt men är ganska värdelösa i sidled,funkar som skridskomedar på en mossig sten. :wacko: 
Resultatet var att bakvagnen låg med banden i vädret,600-700 m från farbar väg uppe på en bergsrygg,ett typiskt smörjobb för en bandvagnsbärgare.
Framvagnen stod kvar upprätt,alla slangar var tillräckligt långa....
Ett mindre problem var att närmaste ankarpunkt (rejäl stubbe) fanns ca 70-80 m från maskinen. -_- 
Hade en 90 m 16mm lösvajer med mig och som vanligt en jävvla massa kortare bitar på 20-30m.....Kopplade 4-part på mittenvinshen och det gick utmärkt att vända upp bakvagnen igen,dock tar det sin lilla tid att släpa vajer och block för att rigga..... <_<  <_< 

Övningen innebar även ett mindre svetsjobb på kranen på markberedaren,ett parkeringsstöd som slagits lös behövde svetsas tillbaka.
En 30x200 mm plåt knäckt rakt av,färska brottytor.....fyfan vilken smäll det måste ha varit.

Hade grannen med mig som fotograf,bilder kommer.....


Mvh/Dexxas

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lovade ju att lägga in några fler bilder.....Lite intressant att klättra runt i ett bandarrangemang....
Som synes har den gått runt ganska rejält,jag måste även övervinna motlutet för att få upp den på rätt köl. -_- 
post-4984-0-92130000-1445369264_thumb.jpg


Kranen har börjat lätta från underlaget,lägg märke till den gröna lådan som sitter snabbsurrad med spännband,innehåller ventilpaketet till beredaraggregatet och är liite ömtåligt... :blink: 
post-4984-0-17497700-1445369581_thumb.jpg


Nästan på fötter igen. Draget är kaskadkopplat med en 16mm lösvajer,en ände förankrad i en herrejössesjävlar stubbe,den andra änden kopplad i ett brytblock anbringat på min 12mm lina till Sepson HW70 kopplad tvåpart mot en annan stadig stubbe.
Bandvagnen förankrad med mina 5 tons yttervinshar i ett par stubbar den med.
Jävla trasslande med vajer hitodit innan man kan börja dra... :huh: 
post-4984-0-86376500-1445370186_thumb.jpg
Använde ca 20 ton dragkraft till jobbet....har betydligt mer att ta till vid behov. B)

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nu tror jag tammefan att jag har gått i vinter ide,har varken ork,lust eller energi för att ägna nån större omsorg om bandvagnen. :( 
Allt är bara blött o slaskigt,lerigt o djävligt..... :wacko: 
Vart har vintern tagit vägen?? :huh:

Justnu är det bara becksvart på morron,lite skymning mitt på dan och svart som ett sotararsle på eftermiddan....undra på att man tappar sugen.

Almenackan säger att det ska vända den 21:a och att vi ska gå mot ljusare tider men jag personligen tror att jag beckat ihop totalt. :unsure: 
Längtar till våren,med ljus och värme,eller att det åtminstone kan bli kallt,snö och vinter. :P 
Denna skit som det är nu deppar jag bara ihop av.....


Mvh/Dexx   :wub:  :wub:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter o slökikar i lite gamla bilder,här kommer några från Prototyptiden då bärgarn egentligen skulle bli en miniskotare för egen ved.....Håll till godo. :D

post-4984-0-97049400-1451500060_thumb.jpg
Ville kolla tyngdpunkten med tanke på sidostabilitet med kranen på.... -_- 
post-4984-0-85408500-1451500095_thumb.jpg
post-4984-0-63200100-1451500164_thumb.jpg
Förarmiljön enkel o spartansk under testperioden.... B)  B) 
post-4984-0-84769800-1451500226_thumb.jpg
post-4984-0-70283500-1451500278_thumb.jpg
Bakvagnen är liiite moddad....
post-4984-0-27410100-1451500356_thumb.jpg
 

 

HA det gott,och Gott Nytt ÅR allihopa..... :wub:  :wub:  :wub: 


 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Det har varit tyst ett längre tag från min sida,mest pga. för mycket att göra....
har haft en tungbärgning till för några veckor sedan,återigen en markberedare som användes som ubåt i en myr..... ^_^ 
Justnu sitter jag och lider av sviterna av en offroadrelaterad olycka,provkörde en Quad efter en mindre reparation på en grusväg här i skogen och det klev ut en älgkalv ur slyn ca fem meter framför mig.... :unsure: 
resultat rejäl marksyning i ett stenskravel vid sidan av vägen,ett skadat knä svullet som f.n med liten inre blödning så justnu ser min vänsterfot ut som om den skulle suttit på en somalier ungefär.... :lol:  :lol: 
Kan hålla mig för skratt då jag har en hel del jobb som måste vänta på att jag kan röra mig obehindrat igen. B)

Hittar inte kabeln till kameran,så ni får vänta lite på bärgarbilder.... -_- 


Mvh/Dexx
 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...