Plogman Postad 11 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2014 Ända som saknas är en separat knapp för lock up. //Mattias Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 November , 2014 Rapport Share Postad 11 November , 2014 Fjärde läget på vredet M är lockup. Vill jag testa lockup separat kopplar jag bara en brytare mellan M-uttaget och +24, därför testuttagen sitter där. Boxen är inte för att köra manuellt med utan för att felsöka och laborera... <_> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 11 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 11 November , 2014 OK, trodde att den även skulle användas till att köra med permanent Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 November , 2014 Rapport Share Postad 11 November , 2014 Nja, lite overkill för det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lonely-rider Postad 13 November , 2014 Rapport Share Postad 13 November , 2014 Here is a picture of my gear coupling, two relays and two rotary switch.I have used this for one year and it has worked really well. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 9 December , 2014 Rapport Share Postad 9 December , 2014 Tjena grabbar! Lite sent påkommet men styrbord funkar fint nu, tre dioder gjorde susen så nu kör jag bilen dagligen har även lastat en del pellets med kranen med stor förtjusning. Även flera ton board. Enda jag saknar nu med bilen är ytterligare 100 hkr men vafan lugn och fin i backen är ju lite tjusning det med!! Tack alla för era lålmodiga råd och tips! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 10 December , 2014 Rapport Share Postad 10 December , 2014 kul att fler gillar lösningen.. tror värdet på tgb na kommer att höjas pga att det är så enkel lösning på ett stort problem dom haft, + att det går att köra betydligt bränslesnålare med denna lösning =) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 10 December , 2014 Rapport Share Postad 10 December , 2014 kul att fler gillar lösningen.. tror värdet på tgb na kommer att höjas pga att det är så enkel lösning på ett stort problem dom haft, + att det går att köra betydligt bränslesnålare med denna lösning =) Ja, helt klart påverkas intresset för och värdet av våra bilar av den goda supporten från detta forum! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 11 December , 2014 Rapport Share Postad 11 December , 2014 Tjena grabbar! Lite sent påkommet men styrbord funkar fint nu, tre dioder gjorde susen så nu kör jag bilen dagligen har även lastat en del pellets med kranen med stor förtjusning. Även flera ton board. Enda jag saknar nu med bilen är ytterligare 100 hkr men vafan lugn och fin i backen är ju lite tjusning det med!! Tack alla för era lålmodiga råd och tips! Finns specen på din slutliga lösning tillgänglig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 27 Januari , 2015 Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 hej har en 30 och en 40 bil som saknar fungerande boxar är det möjligt o bygga en separat låda med strömbrytare och en sladd med separata stift som du sätter i kontakt stycket till boxen typ som en nödkörnings box utan att klippa några kablar david Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Januari , 2015 Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 hej har en 30 och en 40 bil som saknar fungerande boxar är det möjligt o bygga en separat låda med strömbrytare och en sladd med separata stift som du sätter i kontakt stycket till boxen typ som en nödkörnings box utan att klippa några kablar david Hej David! Enklast är att du kopplar in dig i elcentralen längst till höger i det vita kontaktdonet. Kontakten tillverkas av AMP och heter "Universal Mate'n Lock. De finns t ex på Elfa. Är på resa denna veckan, kan posta art nr här nästa veca om du vill. Har du trasiga boxar kanske de kan lagas. /Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 27 Januari , 2015 Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 kollade både på elfa o conrad.se men hittade ingen liknade min databox har legat under vatten så vet inte vad som har tagit skada i den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Januari , 2015 Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 Lugn, kontakterna finns på Elfa. Postar art nr på kontakthus och stift på måndag. :-) Boxen kan ev gå att laga även om den legat under vatten. Var den strömlös då? Ser den visuellt ut att vara ok, dvs ingen korrosion, etc? Jag kan koppla upp den och se om den lever överhuvud taget om du vill. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Januari , 2015 Rapport Share Postad 27 Januari , 2015 Letade lite längst bak i huvudet och på Elfa's hemsida. Är 99% säker på att kontakthuset heter "Hylskontakthus 3x3P, 1-480672-0" och har Elfa Art Nr 44-221-04. Stifthylsorna är "Crimphylsa 24...18 AWG, 60617-1", Art Nr 44-220-93. Det krävs ett speciella verktyg för att klämma (crimpa) hylsorna, finns både skitbilliga och skitdyra... Utförlig spec här: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/AMP_Soft_Shell_eng_brochure.pdf Ska kolla mina egna efter jag kommit hem på söndag och bekräfta eller revidera Art Nr ovan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 databoxen var lite koriderad inuti men inte mycket försökte ju köra med den först innan jag hittade den i vattnet så det har varit ström på den vore jätte tacksamt om du kunde se om den är helt död nu hittade jag husen o stiften tack man ska ju ha dioder mellan växlarna vad för typ ska man ha? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 28 Januari , 2015 Rapport Share Postad 28 Januari , 2015 databoxen var lite koriderad inuti men inte mycket försökte ju köra med den först innan jag hittade den i vattnet så det har varit ström på den vore jätte tacksamt om du kunde se om den är helt död nu hittade jag husen o stiften tack man ska ju ha dioder mellan växlarna vad för typ ska man ha? Jag skickar dig PM med adress och tfn. Dioderna kan t ex heta 1N4001 men det går med vad som helst som tål minst 1A och ett par hundra volt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
samlarsaker Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Tänkte upplysa om att det ska vara crimphylsa 20-14AWG, 925661-1, Elfa:s Art.Nr.44-221-13 Den tidigare föreslagna (60617-1) är för liten för att passa i "hylskontakthuset" 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Här är det färdiga resultatet Har även gjort en nödkörnings Box som man kopplar in i kontakt stycket i säkrings dosan Tack för all hjälp 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Nödkörningsbox Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 14 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 April , 2015 Här är det färdiga resultatet Har även gjort en nödkörnings Box som man kopplar in i kontakt stycket i säkrings dosan Tack för all hjälp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 14 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 April , 2015 Är det lock up du har på läge 4:a så tycker jag du missar lite växlingsmöjligheter mot att ha den på en separat knapp. Då kan du använda den på varje växel. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 Maj , 2015 Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Är det lock up du har på läge 4:a så tycker jag du missar lite växlingsmöjligheter mot att ha den på en separat knapp. Då kan du använda den på varje växel. Jag blir lite fundersam över regleringen av "lock up" funktionen. Hur sköter man den under körning? Måste den läggas ut vid varje växling mellan de hydrauliska växlarna eller kan den ligga i hela tiden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 25 Maj , 2015 Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Jag blir lite fundersam över regleringen av "lock up" funktionen. Hur sköter man den under körning? Måste den läggas ut vid varje växling mellan de hydrauliska växlarna eller kan den ligga i hela tiden? Lockup är fjärde växeln i automatikens växelsekvens. Sekvensen är H1 - H2 - H3 - M3. Det är fyra olika magnetventiler som drar: H1 för första växeln, H1 + H2 för andra växeln, och så vidare till fjärde växeln då alla ventilerna är aktiverade. H-växlarna innebär att motorns varvtal sänks i en främre planetväxel och att momentomvandlaren är inkopplad mellan motorn och växellådan och fungerar som "mjuk" koppling mellan dessa. När fjärde växeln läggs i (M-växeln) händer två saker, den främre planetväxeln låser (varvet reduceras inte längre) och momentomvandlaren kopplas bort. I praktiken betyder det att motorn driver med en högre växel och utan kopplingen. Svaret på din fråga är att du kan skifta mellan de andra tre växlarna med M aktiverad, men då har du inte momentomvandlaren som "mjukkoppling" när lådan växlar upp eller ned. "Lockup" är för övrigt lite missvisande när det gäller TGB30/40. Begreppet betyder normalt endast att momentomvandlaren låser, inte att en högre växel också läggs i. Så är det t ex på min lastmaskin med ZF växellåda. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 25 Maj , 2015 Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Åh fanken. Kände inte till att det var en planet växel också. Hur mycket ändras utväxlingen bara för den funktionen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 25 Maj , 2015 Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Åh fanken. Kände inte till att det var en planet växel också. Hur mycket ändras utväxlingen bara för den funktionen? Motorvarvet går från c:a 2.200 till c:a 1.300 när fjärde "växeln" går i och M låser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.