Gå till innehåll

Manuell styrbox


Rekommendera Poster

Och hur mycket av det är enbart tack vare planet växeln, oberoende av den låsta momentomvandlaren?

 

Om jag jämför med lastmaskinen, som har ungefär lika stor motor, ger lockup'en inte särskilt mycket, sänker hundra varv på motorn kanske. Resten är då planetväxeln.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lådan är ju inte gjord för att växlas med låst "lockup" och det blir säkert en ryckig upplevelse. Finns det risk att man skadar den?

 

Med orginal styrboxen gör ju inte lådan detta men när folk börjar använda diverse nödkörningsboxar utan att helt förstå funktionen blir ju risken eventuellt lite annan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlar inte lådan M3 till M2 när man saktar ner?

Och om man ökar farten igen innan vidare nerväxlande så går den väl från M2 till M3 också?

 

Jag kanske kommer ihåg fel men har för mig att sekvenserna är lite olika vid uppvöxling vs nerväxling.

Om man använder "motorbromsen" vid nersaktande blir det ju ganska brutala nervöxlingar så den kanske också använder mekaniska växlar? ;)

 

Intressant att planet växeln själv gör ett så stort steg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionboken växlar bilen i sekvensen H1-H2-H3-M3 (uppåt och nedåt) vid körning med väljaren i läge D.

Om man motorbromsar med fotströmställaren däremot verkar lådan behålla M-växeln (lockup) i med sekvensen M3-M2-M1-H1. Bromsar man med fotbromsen när man kör på M3 ska denna dock släppa!

 

Det har jag inte noterat trots att jag läst det flera gånger tidigare :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lådan är ju inte gjord för att växlas med låst "lockup" och det blir säkert en ryckig upplevelse. Finns det risk att man skadar den?

 

Med orginal styrboxen gör ju inte lådan detta men när folk börjar använda diverse nödkörningsboxar utan att helt förstå funktionen blir ju risken eventuellt lite annan.

Mjae,

det går bra att växla med låst lockup dvs. mellan M-växlar. Originalstyrboxen har ett motorbromsprogram som växlar mellan M3-M2-M1-H1

Prova genom att släppa gasen och tryck till på golvknappen och låt bilen bromsa in sig själv från 60kmh till 0 så får du se. Gör du det i utförslut kan den till och med växla upp.

 

Jag har ett komfortprogram inlagt på S-läget, det växlar H1-M1-M2-M3 det funkar bra. Uppväxling tex. sker från 1900 rpm på M1 till 1000 rpm cirka på M2. Största bonusen är att den irriterande originalnerväxlingen M3-H3 vid 50 kmh inte finns längre.

 

Så länge det finns manöveroljetryck så behöver man inte vara rädd för att skada lamellpaketen i lådan. Det farliga är om lamellpaketen slirar lånvarigt. Ungefär samma som gäller för en vanlig manuell koppling.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kapat den här tråden, så jag hänger på lite till.

 

Den speciella konvertern i TGB30 är en upfinning av Alf Lysholm på STAL. Genom att balansera med en planetväxel så att 1/3 av momentet går genom hydraulkonvertern och 2/3 går mekaniskt förbi direkt till utgående axel så blev omvandlaren kompaktare för en given effekt. Den oundvikliga nackdelen är skuttet i utväxling vid lockup. Det definierades som en fördel i den tvåstegade busslådan som bara hade H1 och M1. Den växellådan har en enorm massa drifttimmar i hård stadsbussdrift. Gick hos SL från typ 1972 till hellt nyligen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i "TGB30/40 VHB Kap. 4. Kraftöverföring Senaste" som finns att tanka hem under Dokument-fliken. Där finns en mycket bra beskrivning över hur växellådan arbetar.

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/134-tgb3040-vhb-kap-4-kraftöverföring/

Det var faktiskt i min jakt på växellådsmanual som jag "snubblade" över denna site! Nedladdning och genom läsning av denna var bland det första jag gjorde. Då tänkte jag inte på denna frågeställning dock och eftersom det rör ett scenario som egentligen inte ska kunna inträffa så ville jag höra om erfarenheter och synpunkter på detta. Jag reagerade inte över den angivna växelsekvensen vid motorbromsning med fotkontakten.

 

Av svaren att dömma bör det inte vara några problem att köra framåt med den mekaniska växeln (lockup) ilagd. Vad händer om man lägger i backen och samtidigt har den mekaniska växeln i?

När man kör stora kranen rekomenderas ju BO läge (M1). Skulle man kunna göra likadant med vinschuttaget (som har motsatt rotationsriktning mot krandrivningen), det vill säga använda uttaget med mekaniska växel ilagd och köra uttaget såväl bakåt som framåt? Detta är ju av intresse om man monterar hydraulpump på detta uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger du i backen och bromsar med M aktiverad, händer samma sak som om du lägger i Bo, motorn stannar... :huh:

Intressant,

jag har inte provat att köra med mekväxel och back, har du provat om det går?  Alltså R och M aktiverade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt mycket kunskap här. Är ni elektriker hela bunten eller? Själv hatar jag el. Av alla de här lösningarna är det nån som har byggt eller kan tänka sig att bygga en för att sälja? Har sett ett par varianter till salu, men har för mig att den ena gick på cirkus 1500 och den andra runt 6 lax. Då undrar man ju lite vad skillnaden är? Tycker det är kul att lära mig grejer men är just nu ute efter nåt som är bolt on eller plug in eller vad man nu säger i dessa sammanhang. Eftersom min bil har lite jobb att göra och jag saknar tiden för att pilla själv just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Idag har jag totat ihop en egen manuell styrbox utgående från Plogmans ideer i denna tråd, den är inte riktigt klar eftersom kabeln tog slut men den bör fungera om jag förstått kopplingsschemat rätt. Dessutom har jag tillverkat ett avstick till kopplingsstycket i säkringslådan så att min box kan kopplas parallellt med ordinarie box. Jag har valt brytare med LED-indikator vilket medför att även ordinarie styrbox kommer att tända indikatorerna så att jag ser vad den håller på med. Jag får en sorts diagnostiklåda på köpet :)

post-9023-0-85199400-1434901276_thumb.jpg

post-9023-0-41567300-1434901307_thumb.jpg

Ska bli kul att testa när jag får hem mer kabel.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBAT111 Du kommer att bli super nöjd och knappast aldrig mer köra bilen i auto läget. Men det är bra att det går att göra. Jag rekommenderar en vridströmställare i stället för massa knappar. Enklare att växla med, men du kanske är fingerfärdig

Smart med kontakterna!

Har du provkört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, jag har kört både i går och idag. Detta var mest ett billigt prov för att se om jag kunde få till det. Vipströmbrytarna med LED-indikator är från biltema och jag upptäckte att de nog var gjorda för 12V för de blev rejält varma. Det löstes genom "jord" av LED:arna mot +12V. Jag är inte alls nöjd med vipbrytarlösningen den känns amatörmässig och "halvfarlig" men "bifunktionen" att den indikerar vad orginalboxen gör är intressant. Jag skulle vilja ha en joystick som jag hade i en Scania 142:a när det begav sig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade oxå på en sån lösning med spak som växlar när man för den fram och tillbaka. Min idé var att använda växlande relän men hittade inte någon lösning som blev bra. Vridströmställaren är enkel och bra! Inget onödigt som kan krångla och man kan växla utan att släppa blicken från vägen. Mitt tips är att du köper en vridströmställare utan kapsling och monterar under plåten framför original växelomkopplare och ansluter med kontakterna du byggt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jobbarkompis har ritat ett elschema för manuell växling lika som Plogman skriver om.

En liten joystick som växlar upp resp. ner. Dock tror jag att jag backar ur denna ide

pga att det krävs en j...a massa relän (10st vill jag minnas) och dioder.

Men enligt honom så kan man bygga en elektronisk styrning ganska enkelt.

Det låter ju bättre, men mina kunskaper i elektronik är nära noll och jag måste

ha hjälp med precis allt. Men drömmen fortsätter....... 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två tankar.

 

Mesta körtiden blir i praktiken antingen på H1 eller M3. H1 för att manövrera i terränglådan, M3 för transport på väg. Inga större underverk finns att göra genom listiga växelval.

 

Det är svårt att veta om man kör på H1, H2 eller H3, det hörs ingen större skillnad i ylandet. Växlar man med upp/nerpaddlar behövs nån indikator som visar vilken växel man är på för tillfället.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...