plutten 68 Postad 23 Januari , 2014 Rapport Share Postad 23 Januari , 2014 Har köpt tillbaka min MB 814 igen,för längre tranporter. 30an,har för dålig utväxlig,harinte råd o köpa större däck Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
plutten 68 Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Många har ringt på anonsen o frågat hur ja byggt om till manuel växling har svarat att när bilen är såld,ska ja vissa.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Har köpt tillbaka min MB 814 igen,för längre tranporter. 30an,har för dålig utväxlig,harinte råd o köpa större däck Men hallå! är det din bandvagn?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
plutten 68 Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Jo de är min Vagn,Finns en tråd om min ombyggnad till Diesel o Automat låda. Blev inga foton med igår på tgb 30 Manuelaväxling.. Levera 30 till nya ägarn idag,han köpte min på grund av växlinge 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
plutten 68 Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 4 November , 2014 Rapport Share Postad 4 November , 2014 Back neutral 1 2 och 3. 4:e växeln då? Vad har jag missat? :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 5 November , 2014 Rapport Share Postad 5 November , 2014 är bara 3 växlar plus en lockupp som blir som en fjärde växel. och lockuppen har jag kopplat till en separat knapp som jag kan sätta i ,i vilken växel som helst Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 5 November , 2014 Rapport Share Postad 5 November , 2014 Åfan. Så lockupen är kabel 524? Letade vred idag, elfirman ville ha 3000 inkl moms för vredet. Var hittar jag billigare vred? :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 5 November , 2014 Rapport Share Postad 5 November , 2014 Gör som Plutten_68,modda om det befintliga....Han visar ju hur brytskivorna ska se ut efter ombyggnad i tråden....Har kört hans bil efter ombyggnad,funkar kanon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 6 November , 2014 Rapport Share Postad 6 November , 2014 jag har också byggt om mitt vred. =) satte också ström hela tiden på ts för det är ju så enkelt att bara vrida om till neutral när man stannar. funkar som sagt kanon och skulle aldrig bygga tillbaks till styrboxen =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plogman Postad 8 November , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 November , 2014 Jag köpte min omkopplare från Kraus & Neimer i Fruängen, Sthlm. Mins inte vad jag betalade men det var under 3 000 kr. Ända problemet som jag haft är när det är kallt kan det vara problem att växla v/t. Jag skulle ha kopplat in två tryck strömbrytare parallellt med original funktionen. Växlings pulsen från styrboxen är så kort att lådan inte hinner växla ibland. Jag förespråkar att behålla styrboxen (om den är ok) och original omkopplaren. Köp en omkopplare med sex lägen och anslut den lika som jag gjort så kan ni använda bilens automat växling även om det inte är ofta men det kan vara skönt att ha ibland. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 8 November , 2014 Rapport Share Postad 8 November , 2014 Ok satt uppe igår och byggde om styrboxen. Ska nu gå ner för att koppla sladdarna. Jag hoppas verkligen att det fungerar, för att krypa omkring på golvet och leta små spiralfjädrar fick mig nästan att grina ;p Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 8 November , 2014 Rapport Share Postad 8 November , 2014 Ok satt uppe igår och byggde om styrboxen. Ska nu gå ner för att koppla sladdarna. Jag hoppas verkligen att det fungerar, för att krypa omkring på golvet och leta små spiralfjädrar fick mig nästan att grina ;p Ja fy attan. Det är hemskt pilligt att tvinga ihop omkopplaren igen. Att bara få nästan alla bitar är i läge ger knappt andrapris. Bifogar ett förslag hur man kan koppla en strömbrytare för kombinerad automatisk och manuell drift. Styrboxen tål att vara inkopplad och matad bakvägen när man manuellt styr ventilerna. Det är ett fel i kryssmatrisen. Pos 2 ska vara kontakt även i N-läge. Gör växling hög-låg i autoläge. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 8 November , 2014 Rapport Share Postad 8 November , 2014 Ok uppdatering. Får nu i ettan backen neutral och lockup. Ej 2 och 3. Skall 522 och 521 sitta samman på 2 an och 521, 522 och 523 sitta samman på trean? Satte 523 ensam och 522 likaså men de vill inte gå i så... är jag vilse i skogen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 8 November , 2014 Rapport Share Postad 8 November , 2014 Alltså 522 och + på 2an och 523 med + på 3 an.. visst borde det gå då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 8 November , 2014 Rapport Share Postad 8 November , 2014 Titta på SBA111's schema ovan: 1'an plus på 521 2'an plus på 521 och 522 3'an plus på 521, 522 och 523 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 9 November , 2014 Rapport Share Postad 9 November , 2014 Försöker göra så utan att strömmen lägger sig på kablarna 2 och 3 vid 1 an. Via 1ans kabel.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 9 November , 2014 Rapport Share Postad 9 November , 2014 om du har gjort som jag tror så kanske du kommer behöva dioder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 9 November , 2014 Rapport Share Postad 9 November , 2014 genom att sätta dioder mellan 1 . 2 och 2 . 3 så löser det nog problemet annars kommer du behöva 3 ingångar på varje växel som strömmen kommer med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ricky Postad 9 November , 2014 Rapport Share Postad 9 November , 2014 på första sidan i den här tråden har jag gjort ett schema som använder dioder i växelreglaget som du kan se på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 9 November , 2014 Rapport Share Postad 9 November , 2014 Precis. Körde hem från garaget idag, fick då i tvåan när jag lade 522 kabeln på 521. Det kommer gå riktigt fint om dioder är vad som gör strömmen enkelriktad. Som ni säkert förstår så är jag en mupp vad det gäller el, men det lossnar allt eftersom och är riktigt kul. Era råd är guld värda.. det var grymt kul med provturen trots att jag inte är riktigt i mål ännu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 9 November , 2014 Rapport Share Postad 9 November , 2014 Om man vill ha en väldigt experimentell kontroll över ventilerna så kan man koppla in en treläges vippströmställare på varje magnetventilledning enligt bild. En lämplig strömställare brukar heta "enpolig on-off-on" i leverantörskatalogen. Detta ger total frihet under ansvar. Man får då ON - OFF - AUTO funktion på ventilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 9 November , 2014 Rapport Share Postad 9 November , 2014 Tryckströmbrytare parallellt med boxens utgång fungerar också till V och T. När man växlar mellan T och V skickar boxen en 2 sek puls till magnetventilen, resten av tiden ligger den öppen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristmanssongwtgb Postad 10 November , 2014 Rapport Share Postad 10 November , 2014 Fan ni har koll på era grejjer 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 November , 2014 Rapport Share Postad 11 November , 2014 Har för mig att jag visat den här tidigare, men här är min box. Den har förutom växelomkopplare och V-T omkoppling, också mätuttag och indikeringslampor för att få koll på vad ordinarie styrboxen och frekvensgivaren har för sig. Ansluts i elcentralen mellan original styrbox och växellåda, och 24 volt från uttaget till vänster på instrumentbrädan. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.