Gå till innehåll

Manuell styrbox


Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...

Jag köpte min omkopplare från Kraus & Neimer i Fruängen, Sthlm. Mins inte vad jag betalade men det var under 3 000 kr.

Ända problemet som jag haft är när det är kallt kan det vara problem att växla v/t. Jag skulle ha kopplat in två tryck strömbrytare parallellt med original funktionen. Växlings pulsen från styrboxen är så kort att lådan inte hinner växla ibland.

Jag förespråkar att behålla styrboxen (om den är ok) och original omkopplaren. Köp en omkopplare med sex lägen och anslut den lika som jag gjort så kan ni använda bilens automat växling även om det inte är ofta men det kan vara skönt att ha ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok satt uppe igår och byggde om styrboxen. Ska nu gå ner för att koppla sladdarna. Jag hoppas verkligen att det fungerar, för att krypa omkring på golvet och leta små spiralfjädrar fick mig nästan att grina ;p

Ja fy attan.

Det är hemskt pilligt att tvinga ihop omkopplaren igen. Att bara få nästan alla bitar är i läge ger knappt andrapris.

 

Bifogar ett förslag hur man kan koppla en strömbrytare för kombinerad automatisk och manuell drift.

Styrboxen tål att vara inkopplad och matad bakvägen när man manuellt styr ventilerna.

Det är ett fel i kryssmatrisen. Pos 2 ska vara kontakt även i N-läge.

 

Gör växling hög-låg i autoläge.

 

post-5290-0-69688100-1415455413_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Körde hem från garaget idag, fick då i tvåan när jag lade 522 kabeln på 521. Det kommer gå riktigt fint om dioder är vad som gör strömmen enkelriktad. Som ni säkert förstår så är jag en mupp vad det gäller el, men det lossnar allt eftersom och är riktigt kul. Era råd är guld värda.. det var grymt kul med provturen trots att jag inte är riktigt i mål ännu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha en väldigt experimentell kontroll över ventilerna så kan man koppla in en treläges vippströmställare på varje magnetventilledning enligt bild. En lämplig strömställare brukar heta "enpolig on-off-on" i leverantörskatalogen.

Detta ger total frihet under ansvar.  ;)

 

Man får då ON - OFF - AUTO funktion på ventilen.

post-5290-0-81357700-1415556578_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag visat den här tidigare, men här är min box. Den har förutom växelomkopplare och V-T omkoppling, också mätuttag och indikeringslampor för att få koll på vad ordinarie styrboxen och frekvensgivaren har för sig.

 

Ansluts i elcentralen mellan original styrbox och växellåda, och 24 volt från uttaget till vänster på instrumentbrädan.

 

 

IMG_3025.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...