Gå till innehåll

Fast monterad winch bak, mellan rambenen?


Svana

Rekommendera Poster

Nya lösa funderingar.

 

 Mina erfarenheter av både offroad och bilbärgning lyder att man oftast vill bärga fordonet åt samma håll det kom ifrån. 

 När man fastnat själv vill man ofta bakåt..

 

Därför är jag sugen på en till elwinch, och montera bak.

 

 Eftersom jag har en täckt hekaross på min 13 -likadant som på11-bilen, så är en fast montering inte helt enkel om man vi ha militärdraget kvar..och inte vill bygga inne i skåpet..

 

 

Min tanke är då att ev. bygga ny tank i RF och montera fast inne, kanske precis bakom lastgallret i skåpet och klä över snyggt med plåt?

 För att sedan använda orginaltankens utrymme och bygga nåt ruskigt stadigt i ramen under bilen, ungefär mellan sista axeln och stötfångaren så högt som det går.

 

Tycker winchen isåfall borde bli hyfsat skyddad där. :P

 

 Frågor på detta??

 

Nån som sett exempel eller byggt själv?   Bilder?

 

Vill gärna höra era tips och synpunkter. 

 

/mvh svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt sett flera som monterat den bak i skåpet. dragningen av vajer har oftast fått gå ut genom bakdörren. 

Har för mej att det finns någon här på forumet som gjort så. Hur dörren håller för detta , ja det måste ju vara en del förstärkningar där då.

 

Var det inte till och med så att någon testade att bygga så de skulle kunna dra vajern över hytten och framåt sedan, men jag har för mej att det inte blev något bra.

 

Att placera den inne och sätta något ruskigt starkt i ramen för att ta ut vajern den vägen går ju det med.

Men det blir nog problem både med  vajer lindningen och några grymma krafter på vad du sätter som styrning i ramen.

Tror du kommer få problem med att få vajern lindad ok på trumman när du vinschar, ser ju hur det blir när den är lätt tillgängligt monterad, jag får ofta rulla ut vajern och linda om den efter bruk, funkar bra när man kan stå och styra den med en hand och bromsa den med foten, 

är helt klart genomförbart även om den sitter inne och lite trång till om man bygger rätt.

 

Kanske syntetlinan som inte är lika känslig för att lindas i kors är lämplig vid ett sådant bygge.

 

Jag är inne på min tredje linstyrare på lika många år. nästa gång blir det en kraftigare, drar sönder dem när jag måste dra i väldigt branta vinklar från linstyraren, jag försöker ju undvika det , men i bland får man offra den för att komma loss själv eller få upp någon.

Tänker med detta då på att du i princip skall vinkla vajern 90 grader direkt under golvet om du sätter vinschen som du funderar på. Det skall till en väldigt kraftig rulle där för att det skall hålla. men du har ju tillgång till maskiner, så att svarva till ett lämpligt ämne och sedan lagra upp det är ju fullt möjligt. 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på hur jag ska lösa det med winchen bak, för jag vill också ha en till för att just kunna dra sig bakåt om man tex märker att det är allt för löst/djup framåt.

Men jag tror jag gör det enkelt och skaffar en till så liten som möjligt (dock 24v) och gör den löstagbar så man få hänga dit den vid behov eller innan man kör ut i terrängen. Och så drar jag kablar invändig och kopplar på på natokontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har ju ett liknade fäste för att kunna flytta på saker, och tanken har slagit mej också att man skulle kunna använda det till att sätta en platta med vinsch och linstyrare på.

Har en 12 v vinsch som går att hänga på kulan, men den går även att sätta i kroken.

Dock väger ju bara mitt fäste då i alla fall en del, släng på 42 kg vinsch på den och det blir inte roligt att klafsa ut å hänga på den när det behövs.

Att köra seriös terrängkörning med draget på, nä det funkar inte, har glömt av att plocka bort det när jag tagit snabb turer på området. 

å det är lätt att hänga sej på det, samt knacka sönder sprinten som jag också har under kulan.

Något att sätta den i högre upp behövs om man skall ha på den redan när man börjar köra terräng.

 

Vi har väl sett många fina lösningar på det här  :)

Fästen som passar både fram ock bak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era tankar.

Jag har sett (kan det varit Rune eller blandar jag ihop han med någon annan?) en 11 eller 13 som hade en elwinch på golvet bak, såg bra ut.

 

 Men jag är lite för nöjd med mitt lastutrymme i min, och vill inte ockupera golvet på insidan av dörren. Därför jag tänkte bygga något under golvet istället.

OM tanken är borta..(inte tanken i huvet utan bensintanken alltså.. :lol: ), så finns nog mycket utrymme som Hansen beskrev, att bygga och förstärka hur man vill.

 

Hmm, undrar om det inte var en Finsk 11-bil på youtube som har nåt liknande förresten. Den lär man väl aldrig hitta igen, men har någon lyckats så måste det ju funka tycker man.. :)

 

 Jag ska kika mer när jag är vid bilen, nu är jag för trött för att ta mig dit <_< ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket vill du modifiera?

 

Som Hasse är inne på blir det skitigt och besvärligt att komma åt om den sitter under bilen. Ett alternativ skulle vara att flytta tanken, skära hål i golvet och göra en låda med lock mellan balkarna där du sätt ner winchen. Då kan du komma åt den genom en lucka i golvet och slipper mycket av skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar på vad som skulle hända om du höjde karossen 40mm  från chassit ???

Då får du ju ett mellanrum vid tanken för vajern...

 

Titta på min höjning inför servobygget....  (Bild nr 2 på första sidan..)

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9410-servobygge-bolt-on-g-wagen-snäcka-tgb1111/page-1

 

Kanske en lösning , men då måste du ju modda lite i din styrningen när du höjer.... det ena ger det andra... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Dra vajern över tanken som sagt, kvarstår problemet med att styra vajern på trumman snyggt.

-Varför inte holka ur tanken i bakkant på ena sidan, sätt lagom stor vinsch precis innanför kofångaren  och dra linan genom densamma, lite vid sidan om dragkroken så att säga.

 

-Enklast tror jag dock är att bygga på original kofångare bakåt vid sidan om dragkroken och sätta en mindre vinsch på sådär 2500-3500kg där, sticker ut lite men inget trassel i övrigt. behövs mer kraft får man blocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era goda förslag..mycket intressanta tankar har ni. :wub:

 

 

 Tanken med linstyraren är nog mindre problem om man monterar winchen med längre avstånd från linstyraren. Teoretiskt blir krafterna på wiren mer rakt framifrån (eller ja..bakifrån..) och linan borde väl linda upp sig själv ganska bra om den får lite avstånd från linstyraren?

 

Har man då en kortare wire / syntetlina så är det heller inga stora risker, då den får mer utrymme på trumman och riskerna minskar att det knasar.

Gillar ide´n med en låda och "inspektionslucka" i golvet..helt klart användbart.

 Ibland tycker jag att orginalwiren är lite väl lång. Man har ju många skarv-wirar och olika stroppar i bilen ändå om inte linan skulle räcka..

 

 Vad vet jag. Kul med lite funderingar i ämnet iaf.

 

En annan ide´ kan ju vara att montera winchen inne i skåpet framme vid lastgallret, och dra ner wiren i flera linstyrningar, första styrningen ner genom golvet, sedan bakåt under golvet..   Winchen är ren inne och stöldskyddad då :P .

 Givetvis inga fästen i golvet, utan man får bygga ett ramverk under golvet i ramen och bulta fast grejerna i.

 

Kombinerat med förslaget att dra wiren i ett rör genom tanken, eller ovanförtanken, och en tight linstyrare längst bak så wiren inte kan ställa till med oreda mot tanken..

 

 Hmm.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja vajern gör lite som den vill, om den har blivit blivit vriden eller klämd,så är det lätt att den vandrar fel på trumman. , linstyraren lindar ju inte vajern fint oavsett avstånd.

Sådant får man hålla koll på själv. om man inte har en vinsch med "lindare" på. 

Det är inte på vinschen man skall oroa sej för krafterna, linstyraren får ju lika mycket stryk i branta vinklar oavsett avståndet till vinschen.

 

Men mindre vajer minskar ju risken för att det skall bli för mycket någonstans på trumman. 

Där är syntet linan mycket snällare

 

Jag skulle inte vilja ha för kort vajer/lina, 20 meter är nog det minsta om man skall blocka fler än en gång, "har ca 28 meter nu" och kan uppleva det för kort i bland när man har flera block. och det inte finns något nära som håller att koppla i.

Visst stroppar är bra att ha med, men en massa vajer extra blir bara krångligt om den ej ligger på trumma eller liknade. och varje skarv blir i regel en svag punkt.

Nåja vi lurar ju oss själva hela tiden ändå, vi jagar schackel och stroppar som skall tåla en massa Ton. Men krokarna på vinscharna vi köper ligger i regel på runt 4-5 Ton, de är egentligen de första man skulle byta mot klassade saker.

 

Ja det är inte "bara" detta med vinschar, vad man skall ha för grejor till dem och placera dem  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att låta linan linda sig själv fungerar aldeles utmärkt om linan är någorlunda sträckt hela tiden. Tumregeln är att inte ha större vinkel på vajern än 1.5-2 grader om man mäter från centrumlinjen mitt mellan trummans flänsar, annars behöver man linspridare.

Kan man få tillräckligt långt mellan linstyrning och vinsch så skall det funka med andra ord. Förslagsvis har man då syntetlina och en hål /något större än linan) med rundade kanter som linan löper i.

På Youtube finns en Gul 13-bil som används i Breslau-rallyt, de har en flakmonterad vinsch och en sådan linstyrning i främre kofångaren. Förvisso är vinschen av speciell sort som alltid tar in linan i samma punkt men i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med linan menar du syntetlina då ?

Vajer beter sej inte som du beskriver. där räcker det att den blir lite slak så börjar den ju linda upp sej på trumman och flyttar på sej.

Tappar jag greppet en kort stund när jag lindar på den, får jag ta ut tills den ligger ok igen och börja om där att lägga på den på trumman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...