samlarsaker Posted December 25, 2013 Report Share Posted December 25, 2013 Vet ej i vilket ämne dessa fordon platsar på terrangbil.net. Jag blir idagarna ägare till två stycken GMC CCKW 6x6 "lastbilar" Någon som har erfarenhet från dessa? Har inte någon planerad användning för dessa, vill bara ha dem för att jag tycker de är lite tuffa, speciellt cabvarianten. En är en Norge importerad "cab" variant den andra är en fd. svensk militärbil med hytt. Tillverkningsåren är runt 1942... den ena har klara svenska civila papper & skyltar, den andra har varit civilreggad men fallit ur registret. gamla papper och reg.skyltar finns kvar iaf. Ingen har vait i trafik i det civila registret. Ska försöka starta upp dem när jag fått hem "bilarna" den ena bilen har inte varit körd sedan 1996, den andra vet ingen när den kördes... Behöver hjälp med vilka oljor ska det vara i grejerna. hittade ett smörjschema från 1945, men de oljebetekningarna sa inte mycket. Motorolja det är nog inga problem, det ska väl vara typ Rak 20 olja eller något. Axlarna är det stora frågetecknet, bör väl vara 80 eller 90 olja men knappast GL5. axlarna är av typen splitaxle inte banjo. Ska det vara motorolja i växellådan också? Någon som vet, eller har en GMC CCKW och vill dela med sej av kunskaperna... Eller har tips om literatur mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsvensso Posted December 25, 2013 Report Share Posted December 25, 2013 Kanske värt att kolla Engelska eller Amerikanska sajter? Där finns säkert det mesta. För att inte tala om att de kvalificerar dig till en massa WW2 specifika träffar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted December 25, 2013 Author Report Share Posted December 25, 2013 Har kikat på en hel del sajter, finns mycket att läsa, Tack för tippset nu fick jag ett användningsområde: WW2 specifika träffar det är något nytt för mej. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsvensso Posted December 25, 2013 Report Share Posted December 25, 2013 I England dominerar WW2 träffar. Undrar varför Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael S Posted December 26, 2013 Report Share Posted December 26, 2013 Hej jag har lite GMC. Nu ska jag vara lite petig. Open cab som den heter kom först slutet av 1943, dels för att spara på metall som var bristvara och dels för att man kunde stapla lastbilarna på varandra när man skeppade dom. Min open cab 353 är byggd november 1943, och min lilla 352 closed cab är ifån juni 1942, den har förövrigt granatspliter i bakluckan. Delar finns utomlands men det finns även ett litet lager i Sverige. Nej inte hos T-Axel.... Har fått för mig att banjoaxlarna låter lite mindre, men det kan vara skit samma för det låter så mycket om allt annat när du kör. Canvas köper jag o dom flesta andra hos John and Mary i Uk. Bra kvalite och alla är alltid nöjda. Motor olja kör jag biltemas vanliga mineral 10-40. Kör så pass lite så en dyrare olja känns onödigt. Har använt vanlig 80-90 i mina axlar, även växelådan, om det är rätt i växelådan vet i skjutton men vi är många som kör på det. Bromsar och dålig bensintank brukar vara ett vanligt fenomen. Nya tankar kan jag få fatt i om det är till 353 Ja just det. 353 är lång modell 352 är kort tillägg är med/utan winch closed/open cab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael S Posted December 26, 2013 Report Share Posted December 26, 2013 Dom flesta Dodgar och GMC har vanligtvis på paperet års mod 1942. Det är för att svenska och norska försvaret är slöa. När fordonen togs ur tjänst skrev man helt enkelt 1942 på allt för att det var enklast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted December 26, 2013 Author Report Share Posted December 26, 2013 Båda är 353 Båda har winch hur tar man reda på exakt årsmodell, har också sett att de flesta är 1942:or Den ena open/cab har en skylt som säger "This vehicle has been reconditioned by L.B. Smith, INC., Ordnane Div. Chambergsburg, PA. Augusti 1952." Nu börjar det bli dags för renovering nummer 2 Färgen på den har börjat flagna och det har börjat kommit fram vita schablonmålade bokstäver och siffror Har sett att en del "Norge" GMC har silicon bromsvätska Hur identifierar man om bilen har silikon bromsväska? Vet att de brukar ha en skylt med teten " Bruk Kun SilikonBremsevaeske H-547" Jag vet hur vanlig bromsätska luktar, Men det finns säkert bättre sätt att ta reda på detta. Är det annan färg eller något annat som kännetecknar silikonvätskan. Har räknat med att byta alla oljor, Gå igenom bromsar, antar att det är ASBEST belägg på denna bil. så man får vara försiktig. Rengöra bränslesystemet Rundsmörjning+ kontroll av hjullager Kontroll av det elektriska, tänsystem mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael S Posted December 26, 2013 Report Share Posted December 26, 2013 Många GMC som överlevde kriget och som hamnade i Natos mobb förråd i Norge (gäller NÄSTAN alla som inte gick till Sverige o Danmark) plockades ner och sattes ihop igen. Därför kan man ha en GMC som ursprungligen är tillverkad 41-42 med öppen hytt, banjo axlar o tvärt om. Finns bilder där hundra tals GMC är nedplockade o sen tog man hel enkelt det bästa i högen o byggde ihop bilar igen. Danskarna o Svenskarna var relativt snabbt nere o köpte fordon och på så vis har vi haft dom mest "orörda" fordonen, tills svenska försvaret om in i bilden... Vissa fordon var så pass bra att dom aldrig blev renoverade och det finns även såna från Norge o Sverige. Svenskarna byggde om allt som inte hade hytt kan man säga. Normännen tog på sig en extra tröja i stället. Vad har du för Chassi nr. det är det enda som går att se års mod på. Jo det är vanligt att det är såna skyltar i Norska fordon. Men har inte någon med det själv. Kom nu ihåg att ena sidan är hjulbultarna "fel" gängade men rätt på andra sidan. Det är för att du inte ska kunna tappahjulmuttrar eller hjul när du kör, dom ska kunna spänna sig själva så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted December 27, 2013 Report Share Posted December 27, 2013 Hvis du er på Facebook må du bli med i gruppa "HMK Historiske militære kjøretøyers forening". Der er det mye ekspertise på GMC. Det svarer til den svenske MFHF. Du trenger ikke være medlem i HMK for å bli med i Facebook-gruppa. Du må ikke blande vanlig bremsevæske og silikonbremsevæske. Da vil pakningene i bremsesystemet bli ødelagt. Bytt all bremsevæske til ny (inkludert skylling av systemet) så er du sikker på å ikke få overraskelser. Tidligere eiere kan ha blanda bremsevæskene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 CCKW Bilarna hämtas på lördag Den ena bilen är registrerad civilt och klar för vanlig kontrollbesiktning. dvs. regbesiktning utförd och klar. årsmodel 1942 i pappren Tidigare svensk militärbil. (kräver dock lite service & rep. innan besiktning) CKW353379362BL Den andrabilen Norge importerad 1995 till Sverige. Den är förregistrerad med giltigt svenskt regnummer, Och kräver regitreringsbesiktning samt kontrollbesiktning. årsmodel 1943 i pappren. Nummren jag hittade är GMC CCKW3532ST 460721 1 Tidl. reg nr: 46969 (norskt militärregnummer??) Såld från Arsenalet på Kongsgårdmoen, Kongsberg Finns det någon form av militärt fordonsregister i Norge som man kan nå för att få tidigare information mom fordonet, Motsvarande svenska MIFOR? Norge bilen hade en skylt om silikonbromsvätska, men den bör nog ses över/bytas iallafall. Är det någon som registreringsbesiktat en lastbil från 40-talet, nyligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Det är "Vognkort" jag söker för Norgebilen Tidigare registreringsnummer i Norge 46969 (antar att det är ett militärt nummer) samt Prövekjennemerke KT 525 (bilen kördes för egen maskin till Sverige) Någon som vet vad som behövs vid regitrerngsbesiktingen? Ursrungskontrollen behövs inte! då den har fått ett Svenskt registreringsnummer. Vägning görs nu mer på bilprovnngen, så någon vågsedel behövs ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas.E Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 Mmmm om den inte har varit civil reggad har den nog heller inte något "vognkort" hos Statens vegvesen. Man kan ju prova med ramnr om du har det? Prövekjennemerket tror jag inte ger någon information som du behöver rätta mig om jag har fel "män från nord" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Finns det något register för militära registreringsnummer i Norge? Det Norska militära registreringsnummret var 46969 Militären (MIFOR) i Sverige har registreringsbevis / vognskort för alla Svenska fordon med Svenskt militärt reg.nr. Så det bör finnas något liknande i Norge, Men sedan gäller det att uppgifterna är officiella och kan skickas ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael S Posted January 2, 2014 Report Share Posted January 2, 2014 För att regestrera den behöver du bara info o uppgifter typ från en bok vad för vikter mm som gäller. Vagnkortet hjälper dig inte. Kopia på din befintliga o reggade GMC funkar ev. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted January 2, 2014 Author Report Share Posted January 2, 2014 Okey det låter riktigt bra, skönt iaf att slippa ursprungskontrollen. Bilr att söka info på nätet och i div böcker. Då den andra GMC:n är intypad redan så finns som du säger en del uppgifter där som kan visas upp. Sedan gäller det att hitta en riktigt bra besiktningstekniker som inte ställer till det med krav på div. intyg mm. Karlstad har jag bra erfarenheter av, där gick det kanonbra när jag reggade in en TGB30:a, men det är en ganska "vanlig" lastbil. Nr1 blir att få "hem" bilarna på lördag Nr2 blir att tvätta dem försiktigt. Nr3 kolla vad som behöver göras. (för att de ska gå att köra säkert) Ps. det är alltid kul med ursprungsdokumentation, så info från Norge är fortfarande intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted January 3, 2014 Report Share Posted January 3, 2014 Finns det någon form av militärt fordonsregister i Norge som man kan nå för att få tidigare information mom fordonet, Motsvarande svenska MIFOR? Ja, det fins. Spør på Facebookgruppa til HMK så får du svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael S Posted January 3, 2014 Report Share Posted January 3, 2014 Tänk på nu att alla fordon före 1950 har jätte mycket undantag. Bla behöver du inte lastbilsskyltar bak. Inte många bes-tekniker som vet. Men bara be dom gå in o kolla så löser det sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael S Posted January 3, 2014 Report Share Posted January 3, 2014 Den första som heter CCKW353379362BL Ska vara B1 på slutet dock även om det inte står så i papperen (BL har inte existerat). Är byggd mellan Feb-Nov 1944 troligt vis slutet av sommaren. B1 står för att det var Split axlar och winch från början på den. Eftersom den är byggd -44 ska det även vara Open Cab original. Det där andra numret måste du kolla lite närmre på... Det finns inget som kan heta så.. Dom har troligtvis läst lite fel när dom kollat chassi nr, vilket inte alls är ovanligt. Hade en GMC med jätte konstigt nr i papperen bara för att dom inte skrapat bort färgen ordentligt när dom skrev av det. Finns inga bokstäver mitt i något chassi nr, framför allt inte ST. Chassi nr slutar alltid på något av följande: 1 2 A1 A2 B1 B2 C1 C2 D1 D2 E1 E2 F1 F2 G1 G2 H1 H2 och är koden för vad för axlar och karosseri den har haft ifrån fabrik. Det i mellan CCKW och ovan nämnda slut nr, är i vilken produktions serie den varit i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted January 4, 2014 Author Report Share Posted January 4, 2014 Nu är bilarna "hemma" Gick fint att få hem de med en lånad lastväxlare. Japp Dåligt avlästa nummer var det. Nu har jag tittat noga. Svenskbilen årsmodell -42 i pappren (osäker på detta år.) Det är en CCKW 353 Serienummer 379362 B1 på skylten står det levererad 8 - 52 (på en annan skylt står det att den är renoverad 8 - 52) Svensk byggd hytt, flaket nästan helt i trä, split axle, och winch. Norgebilen Årsmodell ?? (uppgift saknas i reg.pappren) står -43 i tullpappren. Det är en CCKW 353 Serienummer 460721 1 på skylten står det levererad 4 - 44 Open cab, mer ståldelar på detta flak. split axle, och winch. Han bara städa av "sverigebilen", och kolla lite på denna bil. punka på ett hjul bytt till reservhjul tog reservhjulet från "Norgebilen" Motorn sitter fast, har gjort så länge förra ägaren har haft bilen, (det viste jag om) men konstaterade detta iaf. Rullar lätt, inga bromsar ligger på! kikade som snabbast på "Norgebilen" Luft i alla hjul. Motorn går runt Rullade också lätt, inga anliggande bromsar. En pall med snökedjor fanns på flaket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael S Posted January 5, 2014 Report Share Posted January 5, 2014 Din första "sverigebilen" är som sagt byggd 1944, ska ha open cab Norska bilen är byggd mellan nov 1944 till maj 1945 att det bara är en 1a på slutet av detta chassinrsäger att den hade split axlar och levererades utan flak, dvs ramren från fabrik. Orginal så hade (flak) bilar byggda mellan1941-1942 stål flak, 1942-1944 trä flak, 1944-1945 både stål o trä, 1945 bara stål igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesky Posted January 5, 2014 Report Share Posted January 5, 2014 Inga bilder? /Bluesky 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted January 5, 2014 Author Report Share Posted January 5, 2014 Bilder kommer. Idag statades Open cab "Norgebilen" upp. Blev putsande av brytatspetsar, rengöring av gjutjärnsförgasare. Reparation av trasig/läckande oljeslang. det medförde att kylaren var tvungan att demonteras, för att komma åt den läckande oljeslangen + tillhörande oljerör. Lika bra det för kylarslangarna var riktigt dåliga. ska byta dem senare. Det medförda att jag bara kunde köra motorn ett kort tag då, ingen kylning fanns. Maskinen gick iallafall utan missljud, Rep. kylsystem nästa! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samlarsaker Posted January 9, 2014 Author Report Share Posted January 9, 2014 Vad heter de GMC:erna som användes i sverigesförsvar. Dvs. den svenska beteckningen & vilka förband använde de bilarna?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin W Posted January 9, 2014 Report Share Posted January 9, 2014 Vad heter de GMC:erna som användes i sverigesförsvar. Dvs. den svenska beteckningen & vilka förband använde de bilarna?. Hittade lite info på http://www.artillerimuseet.se/fordonavd/ny_sida_3.htm GMC TERRÄNGBIL M/46 (Tgbil m/46) När andra världskriget började startade tillverkningen av olika terrängbilar lämpade för amerikanska försvaret. Under 1940 talet tillverkades en halvmilitär modell med beteckningen ACKWX 353, som hade civil hytt vilken målats i blank grön färg. Denna fick en efterföljare CCKWX som blev mera lik den efterföljande krigsserien som startade 1941 med modellerna CCKW 352 med kort hjulbas, 145â€(WMF:s bil) samt CCKW 353 med lång hjulbas,164â€. Tillverkningen av dessa varade utan större ändringar ända till augusti 1945. Det byggdes ett stort antal varianter t.ex. flaklastbilar, bärgningsbilar, tankbilar, brandbilar, verkstadsbilar, sändarbilar, olika typer av skåpbilar m.fl. Totalt c:a 575 000 bilar av modellerna ACKWX, CCKWX och CCKW tillverkades 1940-1945. Efter kriget såldes de i stort antal, så kallat surplusfordon, många med kulhål och andra krigsskador. Svenska försvaret köpte ett antal för att använda för diverse ändamål (c:a 300 st). Vid A3 användes bilen från slutet av 1940-talet till början av 60-talet som pjäsdragbil för de lättare pjäserna, främst inom pansarartilleriet. Föreningens Tgbil m/46 modell CCKW 352 tillverkad i november 1941 har tidigare tillhört det danska försvaret på Bornholm, och vid försäljning inköpt till Sverige. WMF köpte bilen i december 1997 av Mats Bergwall, Skottorp. Bilen är besiktigad och införd i civila fordonsregistret regnr KZF 149. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beau Posted January 9, 2014 Report Share Posted January 9, 2014 De vanligaste tgbil m/46 L (L=lång 6,51 m) CCKW 353 tgbil m/46 K (K=kort 6,20 m) CCKW 352 Ltgbil 936N en rad specialmodeller byggda på CCKW Ltgbil 936P Verkstadsterrängbil 921 Indikatorvagn 971 Sändarbil 942 Sändarvagn 961 Brandbil 912 Terrängtankbil m/46 Uppgifterna kommer från Fordonskatalog Specialfordon inom Armén, Flygvapnet och Marinen. Om det täckt eller öppen förarhytt påverkar inte betäckningen. Den korta modellen har betydligt mindre flak 2,75 m och reservhjulet stående mellan hytt och flak. Flaklängden på den långa är 3,65 meter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.