Gå till innehåll

Bilder: Värsta fastkörningen


Rekommendera Poster

Skönt att inte dottern var med som sagt, och att du klarade din mobil och annan elekronik.

 

 Sånt där är bara roligast när man själv är förberedd och vet vad som komma skall..man väljer själv.

När det blir sådär plötsligt tror jag inte det är lika skoj. :)

 

 En del jobb blev det efteråt för dig, men minnena kommer sitta kvar länge! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårslaget rekord Hasse! Tack för att du delade med dig!  :blink:

 

Det var ett bra tips för strömbrytare och annat elektriskt. 6-66 (eller 5-56 eller WD40 eller liknade) i massor, blås sedan ut med tryckluft. Repetera! Använde det i gamla lastmaskinens brytare som suttit i en hytt utan rutor. Fungerade i årtal...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårslaget rekord Hasse! Tack för att du delade med dig!  :blink:

 

Det var ett bra tips för strömbrytare och annat elektriskt. 6-66 (eller 5-56 eller WD40 eller liknade) i massor, blås sedan ut med tryckluft. Repetera! Använde det i gamla lastmaskinens brytare som suttit i en hytt utan rutor. Fungerade i årtal...

Jajemän.

 

 När jag jobbade med båtar, och vi bärgade sjunkna båtar och reparerade åt samtliga försäkringsbolag, då öppnade vi upp allt som inte skulle bytas ut, sköljde med varmt sötvatten och blåste rent. Sedan WD40 / 6-66 och det fungerade utan reklamationer eller missnöjen.

 

 Värre var det om kortslutningar skett.

 

Även generatorer och startmotorer svarvades, fick rengörning och WD40..fungerade perfekt sen.

  Dock var man alltid tydlig med att vi gjort lite hjärt/lungräddning..att ett utbyte alltid var att rekommendera senare även om grejerna fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Ja jag skulle haft vagnen efter och den båten på med ner. Flaket hade jag ju skåpet på, som turligt nog stod på campen  :)

Jag får satsa på det nästa gång jag tänker dränka bilen  :P

Kanske dags att montera flyt kuddar lite varstans som blåses upp när det blir för djupt  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en TGB12 Hasse ?  :lol:  :lol:  :lol:

Hmm... TGB12 har jag dålig koll på, men jag vet att det var en amfibisk 13. Halfsafe har laddat upp en manual här på forumet, och i den står det att man ska tillse att trycksättningen av axlar och fördelningslåda är inkopplad innan man kör ner i plurret. Intressant utrustning, och jag undrar var man tog trycket ifrån? Och det måste ju innebära att portalerna med tillhörande damasker också var trycksatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... TGB12 har jag dålig koll på, men jag vet att det var en amfibisk 13. Halfsafe har laddat upp en manual här på forumet, och i den står det att man ska tillse att trycksättningen av axlar och fördelningslåda är inkopplad innan man kör ner i plurret. Intressant utrustning, och jag undrar var man tog trycket ifrån? Och det måste ju innebära att portalerna med tillhörande damasker också var trycksatta?

Naturligtvis så finns det dom som har trycksatt allt, det skall räcka med en ombyggd AC kompressor för att hålla undan vattnet, behövs inte så många bar på 1-2 meters djup, för att hålla vattnet ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En hel sommar har passerat och nästan ingenting har tillkommit i denna tråd, så då får man väl ta saken i egna händer och dra ner stämningen lite...

 

Jag tar upp lite fadäser, så att ni förhoppningsvis inte tar mig för en pretentiös "förstå-sig-på-are".

 

Jag tar väl de sista små-anekdoterna från Kosovo innan jag byter missionsområde, bla tänkte jag skriva om den beryktade...

...GRODMÖRDAREN från Ö-vik!  :o

 

Men först tänkte jag skriva om en och samma Patria som jag var med och bärgade två dagar i rad, med olika förare dock.

Om jag inte minns helt fel skulle denna Pansar-ambulans och folk från EOD åka från campen till baksidan av slatare (för er insatta) för att titta på en inrapporterad OXA alt. IED har jag för mig.

 

Nåja, första dagen var de tvungna att vända om för att prova en annan väg dagen därpå.

På vägen tillbaka delade "vägen" sig i ett "Y" och föraren tänkte typ "spela Roland, jag kör rakt fram".

I och med det så sa det bara "plupp" och Patrian fick slagsida likt en båt i skiten:

dsc00096.JPG

dsc00127.JPG

dsc00130.JPG

 

En bärgningsstropp + schackel i fronten och enkelpart från bärgaren på sidan som löste denna enkla.

 

Andra dagen skulle de prova en annan väg och hur som haver så hamnade vagnen då på något magiskt vis tvärs över vägen där vägen är som smalast, i uppförsbacke, så man kunde inte köra förbi heller.

405.jpg

Ett klurigt problem.

"Experterna" började komma med förslag, dragvinklar, tillvägagångssätt osv.

Allra helst skulle man tydligen använda 20-tons vinschen på aggregatet...

 

Men med insikten om att "Balkan-lera" är en udda blandning av lera, skit och lim kanske man kan använda det till sin fördel?

Med lärdomen av "bajsbärgningen" färskt i minnet från 2 veckor tidigare + att Patrior är hemska att lasta på strf-släp eftersom de "väger" just när man kommer upp på bordet, så tyckte jag att de borde vara lätt att bara sno runt hela schabraket där den stod.

En chansning som går fort iaf.

 

"Nej nej, det går aldrig"

Egentligen var jag inte chef på plats, men jag lyckades övertala honom att det var värt att prova.

 

Så med bärgarens självbärgningsvinsch fäst i fronten på Patrian via ett block och tillbaka till eget fordon med en herrejösses-stropp runt framaxeln + aggregatets stödben nere i backen så drog vi. 

Jajamen, som om den vore en torkvinda vred den sig! :)

 

Nu hamnade dock ena framhjulet i diket och vägrade att klättra upp samtidigt som avståndet till bärgaren blev allt kortare.

Omgruppering undviker man ju helst och dragvinkeln hade förblivit oförändrad, så vi hade nog dragit Patrian längs det diket i flera hundra meter om man inte gjorde något åt det.

 

Under utbildningen i värnplikten fick man lära sig att gräva av vägen lite alt. "valla" med stora plank för att tvinga upp objekt ur diket och jag propsade för denna avgrävande metod nu.

 

"Nej nej" fick man höra igen, "det lilla bidrar ingenting osv"

Ungefär nu lessnade jag rejält på alla negativa "experter" och jag började själv att gräva av vägen.

Efter en stund tystnade publiken och hjälpte till istället, folk löste av varandra. Det var inget litet skitdike precis.

406.jpg

 

Sedan drog vi igen.

 

Och den kom upp i princip direkt!  B)

 

Två lyckade vild-chansningar på en och samma dag + bonusen att täppa igen truten på "experter" :)

 

 

*****************

 

Här är min märkligaste icke-bärgningen hittills:

189.JPG

Halt som självaste f-n på vägarna.

Denna höll nog lite för hög hastighet då han tog kurvan runt ställverket i riktning mot Pristina, säkert efter en visit hos oss.

En sjukvårds-Patria kom och hämtade vissa av passagerarna till campen (igen?). (notera spåren framför bilen)

En åktur på kanske 1-1,5 kilometer från campen, lätt synligt från typ hela campen.

 

Vi kommer dit med bärgaren och blir nekade att ta hand om bilen.

"Viktiga, känsliga papper" eller något sånt strunt kom de med...  :ph34r:

 

"Jaha?", kanske inte vad man var van som bärgare precis...

 

Efter att ha förmått dem att åtminstone stänga av elen i bilen och en (typ) halvtimmes väntade i förgäves på FNs egna bärgare (de hade nog fullt upp denna dagen) så åkte vi tillbaka till campen. Vakten, liksom många andra hade bara sett att vår bärgare stått och blinkat med varningsbelysningen och inte gjort något. De var nog lika brydda som vi...

 

**************

 

Sen hade vi nog den mest misslyckade bärgningen av annan, som slutade med självbärgning. (IGEN?! tänker nog flera :) )

 

Bärgningslarmet gick, en finsk lastbil som behövde bogseras tillbaka till deras egen camp, camp Ville.

Vi kollade på kartan i "ledningscentralen" och drog den mycket korkade slutsatsen att man kunde ta en genväg...

 

För att göra en lång historia kort:

Vi lyckades på något magiskt forcera en "väg" som egentligen var en leråker med en lätt missfärgning i en rak linje ovanpå...

Därefter hamnade bara några hundra meter ifrån objekt, tyvärr var vi på fel sida floden och järnvägen...

Vi insåg att antingen följde vi järnvägen i flera kilometer och hoppas på en överfart av densamma eller att vända på lämpligt ställe.

 

Vi vände, vi fastnade.  -_-

 

Så eftersom man redan fastnat iom "bajsbärgningen" en vecka tidigare så blev vi (jag) "dum-stolta" och skulle absolut fixa detta själva.

Så först provade vi att lägga i slirskydd/terrängkedjor/snökedjor i boggien som egentligen ska sitta på nån Sisu/Patria och fanns med främst för att skapa friktion under stödben och liknande.

 

Kedjorna bara försvann i skiten...  :o

 

Jag prospekterade omgivningen för fäste av självbärningsvinschen varpå en ur den sedvanliga publiken börjar snacka med mig på tyska.

Efter kanske 5 minuter av viftande och bättre tyska än vad jag själv kan så frågade min kollega vad han sa.

"Vägen är skit", sammanfattade jag det hela med. :)

 

Så fram med självbärgningsankare och spett...

387.jpg

Denna utrustning fungerar trots allt förvånansvärt bra även i denna smet.

Ser ut på bilden som om vi precis ska ta omtag...

 

Ungefär nu tröttande Finländarna efter att ha väntat i en halv dag på lite simpel bogserhjälp så de skickade en fräck 8x8 Sisu-lastbil för att få ett slut på cirkusen.

388.jpg

 

Dagen efter bjöd vi hela Finska Rep-plutonen på någon lokal sorts krämbulle till kaffet, bra goda.

 

Och kedjorna då?

Om inte en skitnöjd jordbrukare inte redan har hittat dem i plogen och sålt vidare så är de nog kvar i backen än idag...

 

*************

 

Tidigare samma dag som vi bärgade Sjukvårds-Patrian för andra så gången fick vi larm om en Finsk GW som havererat uppe i bergen mot Serbien till.

413.jpg

Den hade tappat ena hjulet helt enkelt.

 

En till delvis konsekvensen av den finska hierarkin kom vi fram till. 

Som dekalen på bilen avslöjar så är bilen till största delen fylld med officerare, som inte gör simpel "plebej-göra" som att byta hjul själva...

 

Med tidigare erfarenheter i bagaget så hade vi utöver bärgaren även en flakväxlare med oss, alles geschwint  :)

 

Bärgaren tog vi med mest bara för att.

(Vi hade tidigare varit med om en "tungt bepansrad tjeckisk pansarterrängbil" som behövde hjälp till närmsta camp (vår).

Lite som viskningsleken så blev den hela tiden mindre och mindre.

I slutändan svängde en lätt bepansrad tjeckisk jeep in på vår camp för egen maskin och vi lämnade aldrig ens matsalen.)

 

Svåraste delen av detta lilla äventyr var att åka via "hantverkargatorna" i Pristina, ingen av oss hade kört åt det hållet tidigare, så vägen dit blev väl inte det optimala kanske...

 

 

***********

 

Och nu: GRODMÖRDAREN!!

 

Vår kustlänning och tillika Patriak*k på gruppen hade suktat efter att forcera surhålet ovanför campen hela missionen tror jag.

Till sist passade schemat och det hela tajmades innan slutvården, perfekt. 

Dessutom "bokade" han bärgning redan i förväg, så per definitionen är detta nog snarare att betrakta som "avancerad bogsering" :)

 

Så med kedjor på redan från start så värmde han upp lite genom att åka runt på terrängkörningsbanan, samtidigt tog jag mig ett bra ställe att ev. dra upp honom senare ur surhålet.

329.JPG

Surhålet är alltså det blöta närmast i bild.

 

Så medans han körde runt med knarrande bladfjäderpaket dök publiken upp, självklart.

 

"Men, Vinkon hur skulle du med en egen liknelse beskriva en Patria som kör runt på detta sätt?" Kanske någon av er undrar?

Först och främst måste jag säga att är det en alldeles utmärkt fråga! :)

Jag skulle nog likna det med en stelopererad gravid flodhäst som försöker dansa i motvind...

:wacko:

 

Hur som helst så kör han till sist ner i skiten, med dunder och brak.

En rejäl kant gör att han är tvungen ta hjälp av bärgaren.

333.JPG

334.JPG

En kollega observerar en stackars liten groda som kämpar för sitt liv i vattnet, kanske har han precis väckts ur sin vinter-dvala på det mest abrupta vis en groda kan tänka sig; en stor rackarns traktor framförd av en kustlänning utan ens ett uns av skam i kroppen...

Han fick nog hjärtsnörp.

Efter att ha simmat runt ett tag, med halva kroppen förlamad av skräck sjunker den stackars lilla varelsen ner för evigt i djupets mörker i ett skithål i Kosovo...  :(

 

Efter att vagnen kopplats i dras den förstås upp.

335.JPG

Inte så illa, vi hade förväntat oss ett lik eller något liknande... (ha!)

En halv hink och lite kläder bestod "bytet" mestadels av.

Lyktan ganska precis mitt i bilden lyser, kan man inte tro.

 

337.JPG

Vården skötte han själv, antingen tackade han nej till vår hjälp eller så sket vi i han, jag minns inte vilket faktiskt :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sen fick han påhälsning:

441.jpg

442.jpg

 

 

 

*EDIT*

Kom på en grej angående surhålet.

En av bilderna när han står och joxar på vagnen skrev jag ut och satte på dörren i våran kundmottagning på rep med texten:

"Tror du att din lilla GW skulle ha klarat det bättre?"

 

På förekommen anledning så visste inte alla förare gränsen för dessa bilar och satte dem i vattnet.

Tro mig, jag vet, jag lagade några av dem.

 

Under vintern trodde bla en att isen skulle hålla, med konsekvensen att hela fronten med kylare, kondensor mm "imploderade".

 

*****

 

Hittade en artikel om våra företrädare. Ganska samma ställe och förfarande som "grodbärgningen":

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2008/07/fastkorning-inget-hinder-for-bargarna/

Redigerad av Vinkon
  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ok, en hel sommar och en halv höst har passerat utan att nån har velat bikta sig.
 
Så jag får väl helt enkelt sänka stämningen igen då.
Det blir en lite mindre denna gång.
 
trassel.jpg
Ja bilden får tala för sig själv.
På sätt och vis den första bilden på länge där "jag" sitter fast, mer eller mindre.
 
Vi hade grupperat på ett ställe med concertina och när vi skulle där ifrån så var vi lite väl nära den exemplariskt taktiskt formade "bollen" med concertina. Så en ur vagnen hoppade ur för att kolla så att vi inte tog i, trots detta så sket det sig, bevisligen.
Man hann inte mer än se att "bollen" "duttade till" innan halt kommenderades.
 
Så vad gör man?
Fram med bultsax och skam, mycket skam. Var ju inte precis bara en vagn med folk som ville hem och lägga sig...
Vi klippte och klippte innan en ur besättningen kom på den klyftiga idén att häkta i en kedja i "bollen" och dra undan med ett annat fordon.
Sagt och gjort, sen var det bara småbitar att klippa bort. :)
Annars hade vi nog varit där betydligt längre...
 
Sen blev vi något av "obs-gruppen" ett tag så snart vagnen var nära lite concertina (och gissa om det finns concertina i Afghanistan :) )
 
 
Men beroende på vad man jämför med så klarade vi oss bra, för att inte säga jävligt bra!
En polare som var mek i Kosovo innan mig fick uppgiften att rensa bandagget på en pebba från concertina.
 
Vagnen i fråga hade lullat på som vanligt efter vägen av anledning x och (förmodligen vid någon checkpoint) ovetandes hakat i concertina med bandet på ena sidan. Efter flera kilometer började vagnen gå så pass segt att de anade oråd och stannade. 
Rena bonnrötan att ingen kom till skada när en bandtraktor kommer sopandes i 66 km/h med taggtråd vispandes på ena sidan.
 
I deras fall var det enklaste att demontera bärhjul med mera om jag inte minns helt fel...  :blink:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Inte min olycka denna gång :)

Men väl värd att visa upp tycker jag:

 

578276fbc3a8.jpg

3140b83ebc54.jpg

959641e2854e.jpg

f15f846d8fc5.jpg

http://lunohodov.net/forum/viewtopic.php?p=96086

 

Att köra ner ett fordon på typ 10 ton (kanske?) mitt ute på en blötmyr är säkerligen en ordentlig prövning för vilken bärgare som helst...

 

 

Själv är det risk för att man hade gjort som en kompis kompis gjorde:

Han hade just skaffat en valp som han plågade besinningslöst i skogarna innan han slutligen körde fast, i en myr.

Ingen han kände hade ett fordon som kunde ta sig dit ut heller. Så han väntade tills vintern då myren frös på :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog det bruna som lera....

 

MEN om man nu har tid på sig, borde man inte fixat nåt mer än en stubb brytare o lyfta med?

Risken för att det även är brunt inne i maskineriet?

 

 

Påminner lite om Älgjakten för ett antal år sen, en kör ut 6hjuling på myr (går att gå där på de flesta ställena), stannar mitt ute i en blöt fläck.... lotsas spelet hade en wire som nådde nästan fram till en klen tall. När man stog o tog tag i o lyfte så kom armarna med men det vara bara en själv som sjönk.

Var TGB lös själv då och dåligt med grejjer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon i klubben kom på den briljanta iden att vi skulle göra en ny karta över körområdet  :P ,


En med Google Earth som man kunde öppna i telefonen, och navigera sej igenom området med.Som även visade vart man själv befann sej.


Nu är det så att om man lägger fram ett förslag så får man själv vara den som genomdriver det  B) .


Sagt och gjort jag satte på en app som heter mina spår för att köra ytterspåren runt området och de största körvägarna igenom.


Vi har ju några rejäla surhål, men jag tyckte det var lite vatten i terrängen och gav mej ut.


Det gick riktigt bra jag kom till ett lite mer lerigt område  innan vad vi kallar 13 hålet ligger, det skulle vi inte ha med på nya kartan då vi hade för avsikt att spärra av det då det ändå bara orsakade en massa bärgningar och trasiga bilar.


Ja så direkt innan skulle jag svänga ner för att sedan vika av upp mot berget igen 5 meter innan 13 hålet.


 


Ja det var inte den värsta fastkörningen och inta samma gång som när jag tog bilden som var med i kalendern i år.


Men fram skulle jag och det blev att vinscha sista biten upp ur spåret och tvätta en del efteråt.


Ja så en bild serie på det hela då 


post-4958-0-88852400-1417210965_thumb.jppost-4958-0-23645400-1417210970_thumb.jppost-4958-0-63222600-1417210993_thumb.jppost-4958-0-09625100-1417211004_thumb.jp post-4958-0-79298600-1417211005.jpgpost-4958-0-31320000-1417211009_thumb.jppost-4958-0-03950100-1417211020_thumb.jppost-4958-0-31154100-1417211028_thumb.jp


 


Det jävligaste var att när vi väl satte oss ner och jobbade med kartan så spärrades även denna del av   :huh:


Kan ej begripa varför det gick ju   ^_^


 


Satt och såg lite på gamla foton från när jag hade den senaste valpen, får se om jag kryper till korset och lägger ut några foton från turer med den   :unsure:


  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Vinkon pinned this ämne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...