Gå till innehåll

Bilder: Värsta fastkörningen


Rekommendera Poster

Härligt :wub:

Ang Kosovo så var jag arbetslös hösten-98,på arbetsförmedling prackade dom

på mig ansökningspapper och en broshyr om bla utlandstjänst i kosovo(ja har faktiskt kvar broshyren haha)

Ja fyllde i pappren och va tänkt att posta dessa(igentligen va ja inte heller så

sugen på detta då jag gått i en löv-hög 10 månader når månader tidigare)

Jag postade aldrig dessa då fabriken ringde upp mig dagen efter och frågade

om jag vill ha ett vikariat :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har hört talas om ett par killar som fastnade med en mini-bil på en skoterled en gång, de tog sig ganska långt också.

De lånade ett kedjespel som hängde ute en bit bort, från jaktlaget i närheten.

Sen väntade de tills det blev kväll så att leden bar bättre innan de drog loss bilen och till sist fick den på den riktiga vägen igen.

 

Har jag hört :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar och mjukstartar med en eller två mindre händelser innan jag tar och skriver om en sån där större igen.

Den förra tog ju sån rackarns tid att skriva. :)

 

Egentligen kanske detta inlägg inte ens passar in här då det inte innefattar någon faktisk fastkörning...

...men en bärgare! :)

 

 

Nåväl, detta var under den första gången som jag räddade världen, som 20-åring i Liberia.

Jag m.fl. hade precis kommit ner igen efter leave (ledighet hemma) och blev ganska direkt ivägskickade som avlösning till den Long Range Patrol som pågick i sydöstra delen av landet, mot Elfenbenskusten, så att de i sin tur kunde åka hem på sin leave.

Så det vara bara att packa kläder + utr, sova en skvätt för att sedan bli transporterad med helikopter, mm till patrullbasen.

 

1.jpg

Fotbollsplaner var givna som patrullbaser och landningsplatser för helikoptrar, eftersom nästan varje by hade sin egen fotbollsplan.

Men vi var förstås också medvetna om att vi inkräktar och vill göra rätt för oss.

Efter att Patrullchefen(C Skytte) samtalat med byäldsten över en supé så kom det till sist fram att lastbilsvraket som stod mitt i byn hade varit trevligt om det blev flyttat, om vi hade lust. Ett vanligt "problem" var att folk var så rackarns nöjda med våran närvaro ändå. :)

 

2.jpgObjektet i fråga om flytt, den blå :)

Om man inte tål att arbeta med en vakande publik så är Liberia fel ställe för dig. :)

 

3.jpg

Planen var att lyfta upp lastbilen baktill och lägga ner den på ett av rullflakväxlarnas(MS 8x8 Scania) flak.

Jag på aggregatet och min kollega vid lastbilen.

 

På denna bild kan man även se två allvarliga fel.

Den ena är att vi inte nyttjar alla stödbenen som man förordar under utb. i Sverige, vilket vi helt enkelt sket i.

Det andra felet är att vi inte har hjälmar på oss. Vilket är betydligt mer fel än det förra felet och som det inte finns någon bra ursäkt för egentligen att inte bära. Men vi två nyligen nymuckade ynglingar ansåg att få en fallande lastbil i huvudet ansågs som liten och i så fall med försumbar skillnad med hjälm i det läget...

Bägge mer än nog för att ge valfri utbildare i Sverige hjärtsnörp.

 

En annan detalj i bilden värd att notera är skylten på Svenska. Eftersom alla vet att Liberianer och andra utlänningar förstår flytande Svenska.

Samma sak med våra "varning för bärgning":s-skyltar vill jag minnas.

 

4.jpgTydligen satt inte bakaxeln fast i ramen och fick dras undan innan flaket kom på plats.

Typisk Liberia-utrusning bär man också; M90 lätt, vattenflaska, babymössa och "Peter Pan"-kängor. :)

 

5.jpg

 

 

6.jpg

Lite provisorisk förtöjning.

 

7.jpgSedan en liten åktur på cirka 100-200 meter...

 

8.jpg

Placering av lastbilen i en utpekad grop strax utanför byn. 

 

9.jpg

Färdig! :)

 

Den här typen av "goodwill-uppdrag" är alltid trevligt, för lite av den varan bara. Även här hemma.

 

(Under en annan patrull, till Sierra Leone, så röjdes en OXA av Irländarna som tack för "bo-ytan".

Ett gammalt Kinesiskt raketgevär, som legat i diket sen inbördeskriget.

Denna röjdes på vägen hem, så på vägen till SL så sov vi med en OXA typ 200 meter från vår sovplats.  :o )

 

Bonusbild:

10.jpgPå vägen hem från "Elfenbenskust-patrullen" fick bärgaren punktering.

En syssla jag slapp då jag körde MS-Scania långt fram i kolonnen. (Och bärgaren tar alltid kön som ni alla vet)

HA!  :D

 

*******

 

I samband med samma patrull så gjordes även en fotpatrull i en av byarna ute i den riktigt riktigt otillgängliga delen av landet, detta för att visa närvaro.

Det var helikopter som gällde.

Dels hade de aldrig sett FN-personal eller vita människor.

Lotten föll på transport.

 

Tänk er synen; ett gäng truckers med en helt annan hudfärg som bär vapen och som representerar en organisation ni bara har hört talas om....

B)  :ph34r:  

 

 

*****

 

I den by vi besökte som låg alldeles bredvid den flod som utgör gränsen mot Elfenbenskusten såg jag två ytterst intressanta vrak...

Jag kan slå vad om min högra arm att det ena vraket var en gammal Chevrolet Impala, den andra minns jag inte.

Bilderna som fanns (m.fl) gick förlorade i min hårddisk som skar...

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Dags för en större berättelse igen då, den så kallade "bergs-bärgningen".

(med viss reservation för i vilken ordning allt skedde)

 

Prolog: 

En grupp från skyttekompaniet patrullerade/visade närvaro/vägrek. i sitt ansvarsområde körandes i en GW270 (ptgb5).

Detta skedde uppe i bergen (inte långt ifrån gamla relästationen C2 för den invigde) och där vägen övergick till ko-stig valde de att fortsätta ändå.

Buskaget tätnade och bilen passerade nätt och jämnt detta.

En väldigt skarp kurva uppenbarar sig strax före en väldig ravin/dal, föraren parerar och bilen välter. Bilen glider på sidan snett ned mot ravinens kant, den tar i ett träd och stannar lyckligtvis där. Jag har för mig att en person fick någon form av lättare skada.

 

Nu kan man förstås spekulera i att föraren körde för fort, men det faktum att insidan av kurvan utgjordes av en enda stor brant och att marken bestod av "rullstensgrus" gör det hela svårbedömt. Oavsett vilket hade bilen ingenting där att göra till att börja med.

 

Rekognisering:

Sent på kvällen (samma dag som ovanstående) får jag veta att jag och grpC ska iväg och reka för bärgning om morgonen, finländarna hade redan sagt ifrån (de hade jouren och inte vi).

Så där står vi på morgonen och väntar på skjutsen av Teknisk Chef-underhållsK. och TC-skytteK med GW, trodde vi iaf.

Utan förvarning har reken förvandlats till en skarp bärgning och vi ska köra bärgnings-lastbil.

 

Jag blev milt sagt irriterad över denna rokad.

En av många läxor jag lärt mig, denna var att kräva en utförlig orientering om läget, anpassa utr. osv.

Dock var jag inte grpC och den lotten föll inte på mig.

Vi var nog mest överraskade och stressade.

 

På plats:

Vi parkerar BGTGB20t:n på en vändplan en bit innan ko-stigen börjar och går till objektet i fråga.

1.jpg2.jpg

 

Tror inte att jag behöver tillägga att det var rejält brant på platsen.

Att finländarna sa ifrån har man förståelse för iaf.

Bandvagnen i bakgrunden har hyst de bevakande soldaterna under natten och de sen dagen innan.

 

Vi som just anlände bedömer läget och tänkbara alternativ diskuteras.  Även "förti-tolvan" kommer på tal (bgbv4012)

Jag utses till chef på plats och jag säger direkt: "bandvagnar", övriga håller med.

Jag begär en till BV och den BV-vinsch som jag vet ligger i en av våra containrar på campen, jag ringer en av flygbefälen (som jag nämnt förut) och ber honom plocka ur vinschen som ligger i antingen container A eller B, det finns bara en vinsch och slänga in den i den BV som snart kommer till verkstaden.

 

Under tiden väntar vi på de nissar som ska avlösa de som tillbringat natten i bandvagnen.

Ett samtal kommer till ena TCn. Inte nog med att de har kört fel, de har kört fast också.

"Nu börjas det" tänkte man.

Bara att åka dit med GWn vi hade med oss då.

4.jpg

 

När det var fixat och vi var tillbaka så var klockan lunch, klockan går som en elvisp...

 

Bandvagn nr 2 kommer på plats:

...och med denna kommer även en stor besvikelse lastad: vinschen. :(

Nu visade det sig att det fanns en vinsch i både container A och B och den vi fick var en gammal bra-ha vinsch som förmodligen suttit på någon Toyota Landcruiser innan de skrotades, denna hade jag helt glömt bort. Mitt fel.

 

Inget att göra åt, klockan går som en elvisp och vi måste iaf försöka göra något med den innan vi begär den "riktiga" vinschen från campen.

Bärgningslastbilen töms på användbar utr. och slängs in i BV2 innan vi åker till objektet igen.

 

Bärgningen börjar:

5.jpg

6ghEtG.jpg

 

Eftersom jag hade inte bara en TC på plats, utan två, så var det enkelt att få tummen upp eller ner för min tänkta metod.

Eftersom min metod innebar en viss förstörelse av objektet (ajabaja).

Svaret var entydigt: "den ska bort".  B)

 

Mitt tillvägagångssätt gick ut på att BV1 håller tillbaka GWn från att glida längre ner medans BV2 vinschar via ett block över "kullen/slänten" i innerkurvan och drar runt GWn med en stropp som är förankrad i B-stolpen närmast backen (hög risk för att trycka in taket).

I vanliga fall hade jag även velat haft ett mothåll när jag drar runt ett fordon, men denna stod så nära slänten så det valdes bort. (sk. "vallning")

 

*******

 

Mitt i detta roddande med vajrar, kopplingar med mera så får en TC ett samtal:

"En GW har slagit runt på en åker strax utanför campen"  :o

De hade "utbildning" i sk. "tactical driving", en idiotisk övning enligt mig, även om de inte hade vält.

Just på denna GW hade de valt att placera de gula brytkryssen på taket över den främre halvan av taket.

Så inte nog med att de slog runt, ett brytkryss punkterade taket och stack in ett snedkapat vinkeljärn i kupén...

Efter detta kom en order om att alla kryss skulle placeras så långt bak som möjligt på takräcket.

 

Denna bärgning fick dock finländarna ta.

Humor ändå, från att ha nekat en bärgning av ett av våra fordon i bergen till att åka till vår camp ist...

De visste nog vad de gjorde :)

 

Bärgningen fortsätter:

Bara att koppla och dra då?

Nu var det ju bara det att vinschen är en 12-voltare och bandvagnarna 24-volt...

 

En TC tar initiativ och skalar en hjälpstartkabel för att "tvångsmata" vinschen med rätt spänning.

Han lägger på ändarna och det sprakar till.

Föraren i den vagnen hoppar ut ur vagnen i ren panik då rökutveckling uppstår bredvid honom.

Vi andra drar fram brandsläckare.

Ingen eld dock.

 

Det visade sig att en jordkabel mellan en kopplingsplint och jord fick för mycket att hantera.

Så det var "bara" höljet som smälte.

Övriga på plats gjorde sig lite lustiga över händelsen, inte jag.

Då den andre BV-mekanikern var hemma på leave kunde man ju räkna ut med röven vem som skulle laga detta sen... (jag).

 

Vi insåg även att vinschen var skit ändå och gjorde det vi borde ha gjort från första början; att inte använda den.  :angry:

 

Så...

Mörkret närmar sig, klockan var nu runt 16. Ett till försök görs innan vi måste jobba i mörkret.

7Tzgy.jpg

 

BV2 får nu dra direkt i stroppen med egen kraft, med sämre vinkel som följd.

BV2 hade det riktigt svårt innan den fick något fäste i det lösa underlaget. Och inte kunde de backa för långt innan branten bakom dem...

 

BV2 får till sist runt GWn. Jag kommenderar BV1 att släppa lite grann och se ifall bilen står kvar med egna bromsar, det gör den.

BV1 kopplas loss ifrån sin vajer och åker skyndsamt fram till GWn och kopplas fast med en mindre stropp innan den börjar backa sakta uppåt med GWn.

När de båda är på "krönet" igen samlas all utrustning ihop igen och färden tillbaka till lastbilen och de väntande logistikresurserna kan börja.

8.jpg

 

Här bogseras GWn genom buskaget. Bra timing med skymningen också :)

 

Vid 19-20 tiden var vi åter på campen igen.

Vinschen åkte i skrotcontainern.

 

Epilog:

Jag blev även inblandad i transporten av dagens båda GWs till merca-verkstaden i Makedonien.

9.jpgJo jag vet, det ser inte klokt ut med en bil på ett 30-tons stridsfordonssläp...

Men det var det vi hade.

Tanken var att bärgningsbilen skulle ta ett släp med bägge bilarna på innan jag sa ifrån. 

Nog för att krokdrag är glappa, prova då att dra samma med en BGTGB20t, rena döden...

 

Detta kan tänkas vara enda gången jag har kört ett militärt ekipage med VBG-drag, rena drömmen  :)

Riktigt gött på de hemska bergs-vägarna med undermålig...allting typ.

 

10.jpgPå plats, bara att åka hem då. :)

 

11.jpgInte varje dag man fes runt i fin-salongerna iförd uniform i ett land där vi inte hade mandat  :wacko:

(men eftersom man inte rände på stan var detta skit samma)

 

I och med dessa två olyckor lyckades vi även med samma sak som vi retade/hånade våra företrädare för:

Nämligen konststycket att ha två bilar på genomgående reperation som inte vi själva kan hantera.

Vilket vi tog igen, på en och samma dag  ;)

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första riktiga fastkörning  -_-

 

Sen den mest IDIOTISKA, som jag visste att det skulle bli när jag var på väg i..

Vi drog med hjullastare, varför det gick så trögt?

Den ca 20cm tjocka isen packade sig såklart bakom parallellstaget & tryckte det framåt på väg upp, bilen skulle bara upp(!).. :huh:

post-7583-0-75243700-1402044783_thumb.jpg

post-7583-0-28848500-1402045361_thumb.png

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja, det här vill vi veta mer om... Har du kört ner bilen i en insjö, eller vad f-n är det frågan om?

:lol:  :lol: .

 

 Hasse är ju inte den som säger A och inte B, så vi förväntar oss en berättelse..

 

  Kanske han ligger ute och mekar än?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade haft en kanon dag i Ränneslätt, Så vart klockan 16 och det var dags för alla att dra sej mot camping och spol plattan, halv vägs från berget och ner hade de ett övnings ställe, det stod VAD och Kulvert Övnings område har jag för mej.

Då jag grisat i lite myrar så var ju detta ett utmärkt ställe att få bort det värsta på tänkte jag, Då spol plattan antagligen skulle vara full, så då smög ner i ena slingan, där var det ca 50 cm vatten så inga problem,

Sen svängde jag runt för att ta det andra spåret tillbaka, körde lite sakta ner, och började fundera på varför svallvågen kom så fort, i stort sett direkt, så jag provade backa, men då flöt bilen redan och naturligtvis allt längre ut.

När jag insåg vad som höll på att hända slog jag av allt jag kunde och tog telefonen samt mobila wifi dosan i en hand, 

När det var som värst hade jag halva framrutan under vatten och det sprutade vatten vid motor luckan och vid dörrar, bara att vänta tills det gick att öppna dörren och försöka simmandes/klängandes ta mej upp på flaket med telefonen och det ovan vattenytan,

Han en väldans tur att det stod några och grejade med en bil brevid, så de kunde ta telefonen, och jag plocka av bogservajern från taket, så vart det att hoppa i och koppla den i draget, förlänga med stropp som de fick fram fort och koppla till en valp som börja dra mej bakåt, nästan uppe gick det lite tungt så vi tog enrt vajern och dragvinkeln blev bättre och de kunde dra upp mej, Snällt nog drog de mej till campen också.

 

Sen var det bara att börja tömma bilen, byta kläder och plocka fram verktyg. 

Skruvade ur tändstiften och matade ur så mycket det gick med startmotorn, torkade ur fördelaren, och sprutade i 6-66 marina 5-56, som funkar bra på dränkta motorer, fick tillbaka det och Kenny med sin suzuki fick dra mej en bra bit innan den spottat ur sej resten av vattnet och startade.

Tömde ur den väldigt väl fyllda motorn på olja-vattenblandningen , så vart det en rek tur på campingen där Anders "mini" sin syster fixade fram ett filter och mini ordnade med oljan som fattades då jag inte hade till ett total byte med mej. när jag kollat allt annat var klockan runt 21 så jag gick in i skåpet och vilade några timmar innan jag lastade, sen var det bara att köra till Eksjö och tanka och börja köra mot Skänninge, 

 

Har plockat ur sätena och lite annat samt tagit av dörrarna i dag så vinden och solen får hjälpa till att torka ur hytten, skall lasta av skåpet vid nya huset i morgon och köra bilen till Olerum för ändå ett filter och oljebyte samt sätta i ett luftfilter, så skall jag byta olja i axlar och portaler samt lådor, för säkerhets skull,

Det var inget vatten vad jag såg när jag kollade nivåerna i går, men det kan vara dags för ett byte ändå.

Tror att filtren jag satt på av luftnings slangarna räddade mej från att få vatten i tank och axlar samt lådorna.

 

Lite roligt att se att lamphusen var torra och att all el fungerade efteråt, möjligt det kan komma senare med elen, men detta bidrar nog till att jag kommer igång med hytt bytet lite fortare  :P

Skall bara bli klar med flytten och annat som är planerat först, blev lite stressigt nu då jag båda skall kolla på en segelbåt som jag tänkt köpa nu i veckan samt hämta hem Range Rovern 

Är bara glad att jag inte hade dottern med mej, och lite fundersam över att de inte spärrat av detta hål eller satt upp bättre skyltning som varnade för djupet. jag var inte ensam om att köra ner där hörde jag sen  B)

 

Jag lär då inte glömma mitt första besök på Ränneslätt i alla fall  :D

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Vinkon pinned this ämne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...