Gå till innehåll

Tankmätare


mud boy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ena sidan av mätaren är kopplad till 24v, och andra sidan går till givaren.

 

Om givaren har dålig jord så bör man kunna mäta ca 24v på bägge sidor om den.

Om det är avbrott i givaren så är det 24v på bara en sida.

 

Om det inte finns 24v alls i närheten så är det vid mätaren eller mellan mätaren och givaren.

 

Du hade ingen spänning vid givaren ser jag. Vid mätaren skall du ha ca 24v på ena sidan och kanske något mindre på andra.

 

/Bluesky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittat felet,glapp i säkringssentralen fixat.men det funkade fortfarande inte.Plockade ner tanken,givaren hadde rostat fast  :huh: Bilen har stått utan bränsle i ca 2år och det räckte för att rosta fast.....Så nu blir det att fixa en ny eller beg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny kostar 1200kr på tatanka,inte så lockande.Jag vill minnas att det skulle passa från typ en båt eller något sådant.Det var någon här som kollat det men hittar inte igen det.Någon som vet vad jag pratar om eller har tipps på vad man kan måntera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MikaelD,men det behövs inte.Har varit på biltema idag och köpt tankgivare till båt,kan tippsa om däras 250mm givare.Passade ganska bra, det man måste göra är att borra upp hålen skruvarna sitter i till 6mm sen passar plast ringen bra:Givaren skruvas sedan bara fast i plasten,OBS hålen i plasten är inte centrerade så man får vrida plasten tills det stämmer.Har provat att köra givaren löst och kollat på tankmätaren att den ska stämma,Den visar inte exakt fulltank men den funkar okej.Återkommer när jag kört ett tag så man får se om det fungerar.Men givaren gick på 350kr så det är ett alternativ till tatankas 1200kr :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemalösningen verkar bra. Men när jag utforskade detta område tidigare kom jag fram till detta (citerar mitt eget inlägg):
 

Bränsletanksgivare TGB 11
Har hittat en givare som verkar vara densamma som sitter i TGB 11. 

Jag har dock inte köpt och monterat den än, men allt verkar stämma (konstruktion, ohm och montering).

 

Tillverkas av UFLEX och kan köpas på:

http://www.seasea.se...ArticleNo=14630

Båtgrejer alltså...

Och mindre än halva priset mot vad jag hittat på andra ställen. 

-----

MEN - jag köpte ingen. Istället plockade jag ur mätaren och den var i princip sönderrostad. Men jag testade att återuppliva den genom att lägga den i ett citronsyrabad ett par dagar. Och rosten försvann men lindningen var skadad och hade inte kontakt överallt. Men jag mätte fram var brottet var och satte dit en lödning. Och det fungerade. 
Den visar förvisso galet (hoppar lite fram och tillbaka) fram till ungefär halv tank varefter den visar korrekt.
Jag kommer troligen att ersätta den så småningom, men idag duger den utmärkt. 
Och som budgetlösning - släng grejerna i citronsyrabad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan vara att byta till en rörgivare och en ny mätare typ http://www.ga1.se/rorgivare-for-branslematare-p-255-c-164.aspx

Obs! Givaren jag länkade till är bara ett exempel, finns alla möjliga längder och både 12 och 24 volt.

En rörgivare är mycket bättre än hävarmsgivaren så till vida att mätaren fladdrar inte upp och ner när bränslet skvalpar runt i tanken.

 

Har en sådan kombo i min tgb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Märkte att tankmätaren slog i bott när ag slog till tändningen. Hade nyss bytt till en annan men gjorde en rövare o drog i/ur kontakten några gånger, så funkade den nästa res. Sen har den gett upp och det hjälper inte med att "motionerar" med olja i. Provade även den gamla mätaren, men samma sak med den.

 

Då sprang hunden ner mot vägen så jag fick jaga in den, när jag gick tillbaka till JDW så rök det, hade naturlgtvis lagt startkabeln mot jord när jag sprang efter hunden, så det blir att skarva lite....

 

Jag har inte mätt spönningar än, men att jag ställt till med nåt med lös instrumentbräda är ju inte otroligt, var ju även i mitten/ på andra sidan o meckade när jag drog om kylarslangen till expansionskärlet..

Det är några kabar som är sydda från tankmätarn, den ena verkar gå till plåten vid justeringen av instrumentbelysningen.

 

Några kloka ideer??

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den slår i bott rätt distinkt så det är nog så.

Är ju ändock i framänden som är huvudmisstänkt då jag dels vart där o meckat och dels att jag faktisk "lagat" det en gång, får smyga kabel i första läget.

Hade en gammal mätare och den small ibott även den, så antagligen kabelhärvan..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

kört ett antal vetenskapliga felsökningar (dvs ryck o slit i kontakter) utan ändring.

 

Var ute o körde i helgen o noterade att det borde blänka av mina halvljus i rutan på bilen framför vid rödljuset, naturligtvis svart.... Helljuset funkade, men lite ryck o slit så verkade en matning till växlingsreläet lite vissen så jag gjorde en ny. I felsökningen chansade jag även lite på knappen o ryckte även tankätaren några gånger när jag ändå var där. Kontaktstycket var föredömligt märkt enligt Mats111 bilder ovan, tänkte att det är väl bara att klippa bort kontaktstycket o klämma dit kabelskor ( o sen koppla fel nästa gång det lossnar), klämde ihop o skruvade dit instrumentbrädan då det blivit mörkt.

 

Tog JDW till jobbet i dag, o både halvljus o tankmätare funka!! (ja den hade lite nervösa ryckningar, men det "släppte" (brukar hålla på runt 3/4 tank, är väl nån ärg på mätarnaturen där antar jag).

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tack för svar! Håller på och mäter och felsöker på min som flaxar mot full.  Verkar vara något glapp mot flatstiftet till tankarmaturen. Får dock till bra visning på mätaren ett tag (när man står still med bilen) Efter rengöring och byte av kabelskon.

 

Ohmtalet var av intresse pga att jag kollade på en rörgivare på biltema på 180ohm. Slog till på en och kopplade tillfälligt in den utanför tanken. Den verkade fungera bra (trots 24V i bilen) Därimot visar den inte helt fullt på mätaren trots "flottören" i topp. Misstänker att mätaren vill ha kanske 10 ohm till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...