Gå till innehåll

Nybliven TGB:are


Einhead

Rekommendera Poster

Hej svejs.. då min käre bror för något år sedan föll till föga för ett länge undertryckt terrängbilsbehov och köpte sej en TGB11, bröt jag själv nyss samman och köpte mej en TGB11 jag med. Det blev den blå som stod i Gällivare (ni som har spanat i Blocket har nog sett den fram till nyligen) Kom med tradare hem till dörrn… mycket praktiskt må jag säga :-)

 

Ett inte allt för tokigt köp för en i mina ögon rimlig peng. Den kom med orginalmonterad mekanisk vinsh, orginalmonerad bensinvärmare, motorvärmare och ett monterat system för avluftning av bromstrummor och alla axlar.. himla massa slang..

 

Vet någon om det fortfarande går att köpa nya tätringar till bromstrummorna??

 

Har precis gått igenom alla bromsar/bromscylindrar och luftat igenom två flarror bromsvätska.. ett par kolvar kärvade och ett bromsband låg på höger bak… bilen drog slumpvis vänster eller höger.. lite som den tyckte… jag misstänker att jag nog åke dit på att byta packningar i huvudbromscylindern med… får väl se vad bilprovningen säger på tisdag..

 

 

Jag undrar nu; vid körning på hög eller låg och på alla växlar hörs ett hjärtskärande vinande som jag misstänker kommer ifrån fördelningslådan.. visst… TGB:n för ju oväsen redan som den är.. men finns det något som man "vet" med tiden ger sej och börjar låta/vina mer illa än vad det var tänkt från början.. ett specifikt lager eller så? Eller avhjälps det med att fylla på olja… Slick 50 eller nåt? 

 

Tacksam för råd och dåd.

 

 

post-7280-0-86221300-1390164965_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till bilen :wub:

Ang o-väsnet från lådan så kolla så du har olja i den,kolla även fördelningslådan.

Min senaste valp förde ett fruktansvärt oväsen pga helt tom på olja i huvudlådan.

Fyllde på och det blev normalt ljud.

Skulle det fortfarande vara oljud men bra funktion och olja i lådan kankse

det inte är så mycket att bry sig om,det är gamla grejjer :)

 

Hansen här på forumet köpte nyligen tätningsringar tror jag.

 

Ang besiktning så ska det endast göras bromsprov vid färd,ej bromsas i rullarna

men det kankse du redan visste :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp.. gammalt.. visst… men som gammal flygtekniker och mekaniker med förkärlek för maskiner av alla de slag vet jag att jag inte kommer att kunna sova redigt förrän jag har kommit to the bottom of the problem och fixat till det.. Fylla/byta oljor överallt är på schemat dock.. misstänker att det är lite si och så med den saken.. 

 

Varför avluftar man axlar och annat med vaccum?? Verkar helt bak och fram.. suger man inte in MER vatten i axlarna om någon packbox ger upp??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du massupfittat det hela?? Vet att det var poppis för ett antal år sedan att köra ett litet övertryck i axlar o trummor för att motverka vatteninträngning... B) 
Har sett nån lösning med en vacuumpump kopplad som typ kompressor,alltså omvända ventiler i den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pfff missuppfi.... det är inte bara jag som har problem med stavningen idag :)

Det enda ja vet vakuumet används till är ju att få i diffspärrarna samt hålla ur

drift på fram-axel om så önskas.

Får man inge vakuum ligger drift på fram-axel alltid ilagd samt att man INTE kan få i diffspärrarna

 

Det där med övertryck i axlarna låt ju intressant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till diffspärrarna och fyrhjulsdriften har man vacuum för att koppla i /ur dessa, kopplade till vacuumklockorna som sitter där.

 

De slangar som kopplas direkt in i axlarna/bromsar är en ventialationsslangar som skall gå upp till en hög punkt på bilen så det inte skall sugas in vatten i axlarna/bromstrummorna när man kör ner i djupt kallt vatten (det bildas nämligen undertryck om axlarna/bromsarna är varma och snabbt kyls ner)

 

Somliga testade även att trycksätta axlar/bromsar men jag tror inte det funkade något vidare, man sköt sönder tätningar i axlarna istället. Kan funka om man kan reglera trycket på ett noggrant sätt.

 

Bromstätningarna finns såvitt jag vet inga nya att få tag på men Tatanka  har planerar att tillverka nya sade han när jag var där sist. Han hade lokaliserat gjutformarna i alla fall och letade väl lämplig underleverantör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även läst i någon annan tråd där man trodde att luftningen var kopplad till vakuumsystemet men så är det givetvis inte.

 

Ang oljudet tycker jag som andra här att du ska kolla/byta oljorna och sedan kolla läget innan du ger dig på några större operationer.

Växellådor och fördelningslådor finns fortfarande som beg delar och kostar inte skjortan så om nån låda gett upp är det inte så illa.

Lätt att byta är det oxå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även läst i någon annan tråd där man trodde att luftningen var kopplad till vakuumsystemet men så är det givetvis inte.

 

Ang oljudet tycker jag som andra här att du ska kolla/byta oljorna och sedan kolla läget innan du ger dig på några större operationer.

Växellådor och fördelningslådor finns fortfarande som beg delar och kostar inte skjortan så om nån låda gett upp är det inte så illa.

Lätt att byta är det oxå :)

Tack Fredde..jag fick aldrig svar på detta  en tråd jag skrev för flera år sedan.

Jag tyckte ju som sagt att det verkade vansinnigt att koppla in vacuum i axlar och lådor.. Gissa om man funderat.

 

  Nu bekräftades att det INTE är vacuum alltså.. :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett varmt välkomnande :-)

 

Inser nu varför det är ett sånt himla väsen.. det kommer förståss ifrån växellådan.. (plats för hårresande och barnförbjudna svordommar) Påfyllningspluggen hade totalhavererat och satt fast som om en förbannad jesus dragit åt den..

 

Förmodligen tyckte väl någon av brukarna före mej att det var inte var så kul att fösöka byta växellådsoljan då påfyllningspluggen såg ut som en mosad mumsmums … efter två timmars skrikande och sprattlande under TGB:n fick jag loss den lilla *&%*#@#% och kunde göra ett oljebyte.. det som till sist kom ur lådan trotsade alla naturlagar.. mer som ektoplasma i Ghost Busters.. den var så hemsk att man nästan skulle behöva solglasögon på sej för att våga titta på den.. typ..

 

-Jag fick då till sist i ny växellådsolja men oljudet minskade bara marginellt.. lådan är nog körd.. och den teorin backas upp av det lösskägg som satt på magneterna i påfyllningspluggarna… byta låda ja.. hmm.. 

 

BROMSAR.. bromsar gör den.. men inte helt hundra än.. tillräckligt bra för att jag skall våga visa upp TGB:n hos bilprovningen i morgon… men inte bra nog..

 

När man trampar ned bromspedalen första gången… går den nästan ända ned i botten..  :o  bara för att vid andra trampet kännas helt normal… varför detta svek?.. den gör lika dant varje gång.. väntar man några sekunder.. vid broms, så första trampet nästan i botten igen.. och det därpå följande trampet normalt..  Någon som känner igen problemet?  Jag sneglar på huvudbromscylindern… men undrar ju förståss om något av de två servona spökar..

 

Får SBP ta den på rullande landsväg för bromsprov? Jag har i alla fall by-passat inkoppling av framhjulsdriften vid bromsning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang bromsarna så låter det som att du bara behöver justera ut backarna :)

ta av hjulet och justera ut backarna med de 2 13 skallarna. Skruva in så långt det går och lossa därefter ett hack.

Vrid på trumman och kolla så det går fritt eller nästan fritt

 

Bummer med lådan men de finns som sagt relativt enkelt att få tag på till en rimlig peng. 2-3 papp brukar de ligga på beroende på hur bråttom du har :) tänk på att det bara är den 4 växlade lådan som passar rakt av i din bil. Dvs köp ingen tgb 20 låda.

 

Edit: hm blev osäker på om det är växellådan eller fördelningslådan du menar? Oavsett gäller ovanstående förutom biten om 4 växlat och tgb 20.

Fördelningslådan är samma på 11-13-20 och c202

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

 

Angående bromsarna var min likadan, det finns justerskruvar på insidan av hjulen (en per bromsback) 2 på vardera framhjul och en per bakhjul. Dessa pressar ut backarna så kolvarna slipper gå så långt innan det tar stopp. Nu tror jag att du får trycka pedalen flera ggr innan kolvarna når tillräckligt långt ut för att backen skall röra vid trumman. Jag fick justera ut mina en hel del och då tar pedalen längre upp. Det åker man på att göra emellanåt allt eftersom backarna slits.

 

Jag gjorde enligt tipsen på här på forumet; pallade upp alla 4 hjulen skruvade åt skruvarna till jag kände att de låg an mot trumman (hjulet inte gick att snurra fritt) och släppte då ett "klick" på varje skruv så att hjulet snurrade fritt igen.

 

Varning dock innan besiktning när man gör det brukar ofta bromsarna ta snett tills backarna slitit in sig igen, jag gjorde det dagen innan besiktningen och hade tur som fick den genom ändå trots att den tog ganska snett. Det märktes inte så tydligt i låg fart men i högre fart ville bilen svänga rejält så snart man bromsade. jag märkte sedan att jag få fylla på bromsvätska ibland i den ena burken vilket förmodligen förvärrade en sneda bromsverkan än mer.

 

 

Mvh

Johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett varmt välkomnande :-)

 

Inser nu varför det är ett sånt himla väsen.. det kommer förståss ifrån växellådan.. (plats för hårresande och barnförbjudna svordommar) Påfyllningspluggen hade totalhavererat och satt fast som om en förbannad jesus dragit åt den..

 

Förmodligen tyckte väl någon av brukarna före mej att det var inte var så kul att fösöka byta växellådsoljan då påfyllningspluggen såg ut som en mosad mumsmums … efter två timmars skrikande och sprattlande under TGB:n fick jag loss den lilla *&%*#@#% och kunde göra ett oljebyte.. det som till sist kom ur lådan trotsade alla naturlagar.. mer som ektoplasma i Ghost Busters.. den var så hemsk att man nästan skulle behöva solglasögon på sej för att våga titta på den.. typ..

 

-Jag fick då till sist i ny växellådsolja men oljudet minskade bara marginellt.. lådan är nog körd.. och den teorin backas upp av det lösskägg som satt på magneterna i påfyllningspluggarna… byta låda ja.. hmm.. 

 

BROMSAR.. bromsar gör den.. men inte helt hundra än.. tillräckligt bra för att jag skall våga visa upp TGB:n hos bilprovningen i morgon… men inte bra nog..

 

När man trampar ned bromspedalen första gången… går den nästan ända ned i botten..  :o  bara för att vid andra trampet kännas helt normal… varför detta svek?.. den gör lika dant varje gång.. väntar man några sekunder.. vid broms, så första trampet nästan i botten igen.. och det därpå följande trampet normalt..  Någon som känner igen problemet?  Jag sneglar på huvudbromscylindern… men undrar ju förståss om något av de två servona spökar..

 

Får SBP ta den på rullande landsväg för bromsprov? Jag har i alla fall by-passat inkoppling av framhjulsdriften vid bromsning.

SBP kommer att testa bromsarna i samband med provkörning, koppla så att framhjulsdriften är inkopplad hela tiden (under besiktningen) då låser sig inte bakbromsarna lika lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikL, Låter mellan tummen och pekfingret som en rätt riskabel metod att ha framhjulsdriften inkopplad vid bromsprov på rullande landsväg.... En hård inbromsning med bakhjulen på rullarna - framhjulsdrift kickar in - bil hoppar av rullar o skrämmer skiten ur besiktningsmannen = Spanska flaggan o gå hem..

Dessutom är jag väldigt intresserad av att få ett så riktigt resultat som möjligt i felsökningssyfte..

 

Det här med att justera ut klackarna så att inte backarna behöver resa så långt har jag redan gjort så noga det går... pedalen går verkligen nästan hela låååånga vägen ned till botten på första trampet... det andra.. stumt..

 

Nåja..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra bilar skall inte åka på rullbromsprovaren hos SBP, det har dom inskrivet i sina papper om C300 serien och även C202 och L3314. Detta för att just dom kliver av rullarna samt att det är risk att rasa inkopplingen av framhjlusdriften på fd-lådan om nån mot förmodan skulle råka prova. Så nån spansk flagga vid rullbromsprovaren blir det inte tal om. Det är alltså bromsprov vid körning på vanlig väg som gäller.

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har justerat ut dem fullt och du får dubbel trampa på pedalen innan det blir bra . så är det garanterat dags för bromsbacks byte

Finns fler som säljer, beställa på nätet blir billigast ofta från England men också Tyskland

Enklast är att köpa av tatanka eller fmv4x4, de vet vilka saker du skall ha, i fmv4x4 sina priser ingår dock frakt, något som kan vara värt att räkna med,

annars har de ungefär likvärda i priser på bromsbanden, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nya backar runt om redan.. så det kan jag räkna bort... det känns som om det omöjligen kan räcka med att jag missat att justera till stoppet på en eller kanske två bromsband.. men jag skall dubbekolla ändå..

 

Bytte olja på fördelningslådan idag.. inget skoj.. det kom ut mald metall i mängder.. och en seggering… nått har sagt godbajs inuti.. for real… The hunt for an ok fördelningslåda möst begin omeldebart.. får väl se vad som dyker upp..

 

Ett litet ljus på himlavalvet är dock att TGB:n, konstiga bromsar till trots gick igenom SBP med blankt papper. Den var mycket riktigt undantagen bromsprov på rullande landsväg samt kontroll av CO halten.. Men jag bad att få CO't kollat ändå.. för det säger nämnligen en hel del om hur motor och förgasare mår… CO på 8% och HC på runt 15%.. gammal olja i motorn och möjligen slitna kolvringar.. samt marginal för att optimera förgasarna… rengörning och nya packningar således..

 

/ P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einhead>> Som det redan skrivit FÅR ABSOLUT INTE SBP köra en bromstest i bromsprovaren..

 Om du inte redan vet, så kopplar våra tgber in allhjulsdriften automatiskt vid hårdare inbromsning, och då blir det ett duktigt rassel i fördelningslådan om några hjul snurrar och andra står still vid en hård bromstest..

 

 Angående din pedal är jag säker på att den har med justering av backarna att gör..räcker att en justerskruv inte är korrekt så blir det din tendens till kass pedalrörelse vid första trampet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

 

När du luftade dina bromsar, hur gjorde du då, genom trycksättning av bromsvätskebehållare eller mha att någon pumpar bromspedal?

 

Är nivåerna i bromsvätskebehållarna konstanta eller sjunker nån av dom med tiden?

 

Jag undrar om det trots allt inte är så att du har kvar lite luft i ena kretsen?

 

/Christer

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...