eile Postad 6 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2016 Hade itu generatorn på min sugga och böter lager.Är det normalt att det gnisslar lite från kolen innan det har slitit till sig? Är det en växelströmmare med vanlig släpringar så kvittrar det om ringarna är slitna innan kolen passar in i spåren. Gamla likströmmare vad jag minns brukade låta en del om man bytt till nya kol innan de format till sig. Provade att beställa från Frej släpringar och kol lite dyrare men ankom dagen efter i billigt brevporto och man slapp gå genom någon firma utan kunde handla som privat. Klart bra firma som har en smart sökmotor bara mata in generatornummret och man får direkt upp alla tänkbara rep delar. http://www.frejbildelar.se 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 7 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2016 A) Kan va va som helst, eftersom det mesta går på likström så beror det på hur maskinens nätaggregat/likriktare missuppfattar den spänning som den får in. En roterande maskin sväljer det mesta, allt annat är mer eller mindre känsligt Se ovan (Laptopen vet inte om den går på yttre eller inre spänning), går det så går det, annars brinner den upp - måste testas på DIN pc (dvs notera risk att neg utfall blir negativt utfall) C), se A o B, men en övervikt för att elkapseln spricker o röken sipprar ut, och då är det som bekant återvinning som gäller... NEJ, en synkronmotor går inte alls på DC och kan bli överhettad och gå sönder av fyrkantsvåg. Jag skulle säga att motorer/induktiva laster är det som faktiskt är mest känsligt för vågform. Laptopladare modell inte 80-tal har ett switchat nätaggregat med aktiv PFC, likriktarbrygga etc. De går bra på fyrkantsvåg. De går under DC också, men vissa komponenter får en större belastning, så man ska ta isär och titta först innan man kör det en längre tid. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 20 September , 2016 Rapport Share Postad 20 September , 2016 Hur föreslår ni att man säkrar en 24>12 omvandlare 40 Amp? Både före och efter eller endast på 12.volt-sidan eller kanske rent av inte alls? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 20 September , 2016 Rapport Share Postad 20 September , 2016 Jag har satt en 30A-säkring på 24V-sidan (närmst batteriet där jag tar ström) Själva konvertern har en egen inbyggd säkring som jag räknar med kommer gå innan utgående 12V-kabel börjar brinna. Säkringar sätter jag för att minska risken för kabelbränder, så alltid så nära strömkällan som möjligt för att minska risken att det kan bli kortslutning på kabeln före säkringen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 December , 2016 Rapport Share Postad 27 December , 2016 (redigerade) Funderat lite mer på min ambition att starta min bandvagns 24v-system med 12v. Enkelhet vinner väl i längden och tanken nu är att köpa 4 likadana mekaniska huvudströmbrytare. Vitsen är kunna starta starta med de två batterierna parallellkopplade och på så sätt få det bästa av två värdar. Eftersom det är en gammdiesel är det väl bara att växla till 24v när den den är igång? En annan vinst är att jag kan starta och bli startad via gristrynet i fronten, annars är den hyfsat poänglös för min del. Sen är ju frågan om man bara kan starta andra 12-voltare med batterierna utan att generatorn hjälper till? Egentligen klarar man sig på 3 batterifrånskiljare, men jag vill göra en så nära idiotsäker koppling som möjligt. Med fyra brytare och två nycklar med kedja som inte når till det andra paret är väl det värsta som kan hända att man bara får 12 volt ur ett batteri? Så om 12v-startmotorn till dieselmotorn drar 2.3kW så borde det ge 192A enligt I = P / U. Och vad jag kan förstå kan mitt glödstiftsrelä som mest dra 80A innan säkringen brinner av. Så totalt 272A delat på två brytare får jag 136A som bägge brytarna i 12v-kretsen måste palla, har jag resonerat rätt? Utöver det, kan jag tänkas få problem med generatorn? Är det något annat jag missat? Mvh Vinkon *Förtydligande* Vitsen med detta är att i min bandvagn som har 24 volts elsystem har min motor en 12 volts startmotor och jag planerar att byta till en dieselmotor med 12v startmotor och glödstiftsrelä. Tanken är att starta med 12v och sen växla över till 24v. Parallellkoppla vid 12v, slippa snedbelastning samt vinna dubbla amperen vid start. Redigerad 28 December , 2016 av Vinkon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 27 December , 2016 Rapport Share Postad 27 December , 2016 Är det bara jag som inte hänger med? Du vill kunna använda ett fordon med 12 volt som starthjälp eller är det någon mer funktion? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 December , 2016 Rapport Share Postad 27 December , 2016 (redigerade) Är det bara jag som inte hänger med? Du vill kunna använda ett fordon med 12 volt som starthjälp eller är det någon mer funktion? Att kunna ge och få starthjälp via gristrynet med 12-voltare utan att behöva öppna locket och koppla direkt på batterierna är bara en bonus. *Tillägg* Jag lade till ett förtydligande i förra inlägget, hoppas att det klargjorde vad jag vill göra. Redigerad 28 December , 2016 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 28 December , 2016 Rapport Share Postad 28 December , 2016 Det är väl ett gäng som bytt till 12V startmotorer på TGB men fortfarande kör dom på 24V. Har du testat det? Verkar ju onekligen mycket enklare även om det inte ger dig möjligheten till 12V-starthjälp. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 28 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 28 December , 2016 Jag har en Grålle (Fergusson) som föregående ägare byggde om från 6 till 12 volt. Generator och lampor byttes men inte startmotorn. Bra snurr på den och har fungerat utan anmärkning mer än 10 år... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 December , 2016 Rapport Share Postad 28 December , 2016 Vinkon >>Krångla inte till saker. Du kör 12v startmotorer på 24v utan problem. En av våra tgbs har ett jävulskt långt startsnöre innan förgasarna fått bensin vid kallstart.. kanske 30sekunder. Den startmotorn har iaf hållt över 5 år nu. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 28 December , 2016 Rapport Share Postad 28 December , 2016 Hm Det har jag förstås inte provat. Glödrelät då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 29 December , 2016 Rapport Share Postad 29 December , 2016 Vad var det för spis du skulle montera i vinkon? Jag har glömt eller missat det tidigare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Vad var det för spis du skulle montera i vinkon? Jag har glömt eller missat det tidigare En om617, 5-cyl 300d från en w123 -84.Som verkar ha få om inga 24v-komponenter tillgängliga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Hmm ok undrar hur har de andra burit sig åt på tex Tgb11,13 när de diesel konverterat osv? Kankse går det att "växla" ner dom 24volten med nån komponent innan de når glödreläet?? Annars är det väl grova grejjer man kankse inte behöver röra nått alls med lite tur, kankse ungefär som med startmotorn. Annars när det gäller 12volts startmotor hade jag en själv monterad i 13bilen i väntan på en org 24volts och det funkade bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2016 Nu blir det väl väsen här, men jag hade inte dragit mig för att koppla glöden på bygeln mellan batterierna och plocka 12 volt där. Finns det verkligen inte 24v glödstift som passar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Hallå där......har inte Mb Geländerwagon "Natoversion" 24volt tro?? Iaf har dom väl den 5cylindriga motorn Vinkon har,kanse går det att skaffa såna delar 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Och väsen,det blev det WF...... Ge fullständigt fan i mittenbygeln i ett 24 V batteripack,om du inte gillar att handla batterier..... Det räcker med att belasta mitten med nåra milliamp för att förr eller senare råka ut för ett överladdat sekundärbatteri,ingen gissning för jag har gjort samma sak själv...Fast iofs.....ni pensionärer kanske har råd.. Mvh och Grått nytt hår /Dexx 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Ge fullständigt fan i mittenbygeln i ett 24 V batteripack,om du inte gillar att handla batterier..... Det räcker med att belasta mitten med nåra milliamp för att förr eller senare råka ut för ett överladdat sekundärbatteri,ingen gissning för jag har gjort samma sak själv... Kan även bekräftas av mig med.....för längesen hände detta....glömde ta av kabeln jag provisorisk matade en 12volts bilsterio med från sekundärbatteriet...det batteriet totalpajjade .,, 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Nu blir det väl väsen här, men jag hade inte dragit mig för att koppla glöden på bygeln mellan batterierna och plocka 12 volt där. Finns det verkligen inte 24v glödstift som passar? Glödstift finns (från annan motor som passar), men inte relä. (Inte vad jag kan hitta iaf) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2016 Och just detta var ändå standardförfarande i årtionden, att sätta 12v bilradio i lastbilar som matades från det ena batteriet. Pratade alldeles nyss med åkaren som jag kör för ibland (ska köra sockerbetor och betmassa åt honom på söndag) och passade på att fråga honom hur många batterier som "totalpajade". Han har varit i branschen i 40+ år. Ska inte gå i detalj med hans svar men han rekommenderade foliehatt också för säkerhets skull också, så håller batterierna ännu längre... Några milliampere? Nu får du väl ge dig Dexx! Dexx och LurK, ni roterar väl däcken mellan axlarna 2 ggr per säsong? (Absolut nödvändigt enligt Volvo PV instruktionsbok!) Obs att de ska skiftas olika beroende på om det är diagonal- eller radialdäck! Och lite tvåtaktsolja i tanken så håller motorn längre! Sådär! Då har vi väl fixat diskussionsämnena här över denna nyårshelgen... :lol: Gott Nytt År! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 stift kommer att nästan allt finns i både 12 och 24 men du kanske åker på att beställa efter måttabell kola de olika tilverkarna beru mm. glödrelä räkna sekunderna själv eller ta från bil med rätt volttal. Ex på hur lat man kan vara med sitt egna fordon första diesel åkte in för nästen 20 år sen och i somras tröttnade jag på glödrelä som alltid glödde sin period även efter start, rev ner något relä i bitar och kollade funktionen och la sen en brytfunktion som bröt direkt när starten slår till så vid varm motor drar man bara förbi glödläget och slipper onödig glödning, använder det stora blå relät som fransmännen kör med . 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Och just detta var ändå standardförfarande i årtionden, att sätta 12v bilradio i lastbilar som matades från det ena batteriet. Pratade alldeles nyss med åkaren som jag kör för ibland (ska köra sockerbetor och betmassa åt honom på söndag) och passade på att fråga honom hur många batterier som "totalpajade". Han har varit i branschen i 40+ år. Ska inte gå i detalj med hans svar men han rekommenderade foliehatt också för säkerhets skull också, så håller batterierna ännu längre... Några milliampere? Nu får du väl ge dig Dexx! Dexx och LurK, ni roterar väl däcken mellan axlarna 2 ggr per säsong? (Absolut nödvändigt enligt Volvo PV instruktionsbok!) Obs att de ska skiftas olika beroende på om det är diagonal- eller radialdäck! Och lite tvåtaktsolja i tanken så håller motorn längre! Sådär! Då har vi väl fixat diskussionsämnena här över denna nyårshelgen... :lol: Gott Nytt År! Ha ha diskusionen är ofta på båtforum all denna snebelastning och strömrusningar, gamla bubblor hade 6 volts uttag på batterierna när 12 volten kom, mängder med 24 voltsfordon har jag bryggat ut 12 på, och gällande strömrusnig hur vågar man överhuvudtaget ge starthjälp, då om någon gång blir det strömrus när man kopplar dit ett urladdat batterie och själv står med motorn igång och en drift spänning på nästan 14 volt och en generator uppbackning med ett stort antal amp, räkna då med att batterierna tar stryk och betydligt mer än någon enstaka amps snedbelastning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 December , 2016 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2016 Så ingen tar illa upp nu, ovanstående skrivet med glimten i ögat. Smile boys! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Alltså....Nu e de allvar WF ....Kommer att hata dig i några årtionden,allraminst...... Nejdå,nästa gång vi träffas e du skyldig mig en Whiskeyhutt o en brytskiva,sen kan vi ta upp diskussionen igen..... Håller alltjämt stenhårt fast vid att du inte gör dina batterier en tjänst genom att snedbelasta dom,sen får du och ni andra tro vad fan ni vill. Har hållt på med bilel för länge för att vara lättlurad Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
R8N Postad 30 December , 2016 Rapport Share Postad 30 December , 2016 Är man rädd för snedbelastade batterier kan man alltid installera en batteribalanserare (battery equalizer). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.