Gå till innehåll

Bilelektriskt


Wingflyer

Rekommendera Poster

Den fråga jag helst vill ha svar på är om jag skall koppla de gröna triggerkaben eller inte. Fungerar kameran hela tiden om jag inte kopplar triggerkaben (önsvärt)?

Dú startar kameran med triggern ström på då går den igång

Utan ström på triggern så går den inte igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kopplar den på 24v och stänger huvudströmbrytaren alltid när man inte använder fordonet blir det ju svart på skärmen utan att dra ström.

 

För mig funkar det inte då jag ligger mellan mina batterin för att få 12 då ligger den o tjuvdrar så jag måste ha en brytare på min 12v kabel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Det börjar klarna. Som ni kanske läst mellan raderna så är jag ingen elektriker. Den här backkameran med monitoren som jag köpt går att köra både med 12V och 24V och det finns ingen switch som man växlar mellan olika spänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Beau

 

Att den klarar 12-24V är bra för dig för då behöver du bara koppla den till 24 för att få den att fungera.

 

Om du behöver trigger eller inte kan också bero på modell/tillverkare. Det system jag köpte med 4 kameror behöver ingen trigger utan alla kameror går igång så snart spänningen på 24 slås på till monitorn.

 

Det enklaste för dig är att prova i garaget eller där du har 24V, anslut kameran, koppla in 24 volt till monitorn och slå på den. Vad händer då? Får du bild så behöver du ingen trigger.

 

Får du ingen bild, vad händer om du kort lägger den gröna till 24V, får du bild då, om inte får du bild om du låter grön vara inkopplad på 24 hela tiden?

 

Säg till om du behöver mer hjälp så kan vi ta det via pm eller tfn.

 

Lycka till, för det är skönt att ha backkamera. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist väder idag med småregn. Packade upp backkameran för att testa den i garaget med hjälp av ett 12V batteri.

Röd kopplade jag till +

Svart     -"-          -"-   -

Grön trigger kopplade jag också till +

Det fungerade och jag fick bild på skärmen. :wub:

 

post-4966-0-13039300-1399812931_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det blir ingen bild förrän grön kabel (trigger) får ström. Så tydligen driver den gröna kabeln kameran. Så det skall bli en strömbrytare på grön kabel istället för att koppla den till backlampan. Då kan jag t.ex. stå still och med växelspaken i friläge slå på strömmen till kameran och se vad som finns bakom bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har tips om tändningslås med funktionen:

0-1-2-(3)  eller om man så vill:  0-radio/positionsljus-tändning-Start(återfjädrande) som i moderna/normala bilar ?

De enda jag hittar har funktionen: 1-0-2-(3) eller  radio/positionsljus-0-tändning-Start(återfjädrande) 

 

Eftersom backkameran och radion nu ligger på tändningen så slås de av när jag slår av motorn, vilket är irriterande när man stänger av bilen tillfälligt på träffar och så. Jag måste nämligen slå på min monitor med en knapp på  densamma varje gång strömmen brutits och radion tar ju en stund på sig att komma igång varje gång man slagit av motorn. Visst, jag kan koppla radio och kamera konstant direkt till batteri, men då lär jag ju glömma dem och dra ur batteriet.

 

Skulle jag ha funktionen 1-0-2(3) så slås ju backkamera och radio av tillfälligt när jag når 0-läget och det vill jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att kunna släcka kamera spänningen tillfälligt. Dom kan få spel om du tex startar bilen i ett mörkt garage eller under ett mörkt träd, och sedan kör ut i ljuset..verkar som att om den väl har tänt mörkerseendet så förblir den så tills man slår av kameran och på igen ute i ljuset.

 Bilden blir helt kritvit ocg det ser ut som skärmen pajjat typ.

 

Då släcker man kameran och tänder den igen, så fungerar det igen.

 Förmodligen eftersom den inte är gjord att vara tänd särskilt länge i sträck..

 

 Jag har varit med om detta på ett par billiga varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ett backkamerasystem på ebay för under 500;- En kamera pajja, an lödning till en transistor eller vad det nu heter som lossat så nu är den tillbaka lödd och ska snart testas! Kameran ser precis ut som på bilden på förra sidan.

 

Den reglerar dessutom "mörkersynen" så går att ha den i ett mörkt rum och gå ut i solljus och man har fortfarande bild :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag börjat montera backkameran. Jag kom inte så långt eftersom jag inte gillade det medföljande fästet för 7" skärmen. Det syns på sista bilden där jag ställt det ovanför skärmen. För at kunna montera skärmen bredvid askkoppen fick jag tillverka ett fäste för spåret på baksidan av skärmen. Mitt fäste är lött och skruvat ihop. Ström kommer jag att ta på lediga platser på säkringarna alldeles bredvid till höger. Exakt hur jag skall göra kabeldragningen har jag inte bestämt.

Backkamerans placering kommer att bli ovanför bakdörren. Där sitter den ju skyddad, men jag skulle hellre haft den lägre placerad,

men det är svårt att få till.

 

 

post-4966-0-06748800-1400174796_thumb.jpg

post-4966-0-32740200-1400174814_thumb.jpg

post-4966-0-59039200-1400174838_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå min kamera ovan dörren och precis som du ville jag egentligen ha den längre ner men rent praktiskt finns det inte så mycket val och det fungerar helt ok.

Min trigger har jag kopplat på backljuset och om jag vill ha igång kameran hela tiden kan jag starta den på en knapp på displayen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte gå att ha kameran under hållaren för reservdunken? 

Funderar själv i dom banorna då det inte funkar nått bra på natten att ha den invändigt där jag har den nu, kamerans inbyggda "nattsyn" speglar sig på nått vis i rutan så skärmen blir vit.

 

Funderade först på att sätta kameran uppe på bågen men nu när jag har insett hur fint det är att se dragkroken bra är det lite dumt att ha den så  högt upp. så nu funderar jag på att sätta den under reservdunkhållaren istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min backkamera innanför bakrutan och har inte mörker funktion på den, funkar jättebra. LED-arbetslampa lyser upp så kameran ser när jag backar i mörker istället. Tänkte att mörker belysningen på de flesta kameror kanske ändå inte räcker så långt?

Sedan har jag en i varje hörn av bilen som riktats mot hjulen(bra när man kör över stenar eller ner för en kant) plus en under reservdunken på en gummiarm som sticker ut över kofångarhörnet. Ovärderlig när jag backar in i garaget 2cm från väggen ☺.

Av någon anledning har jag blivit kallad "kameramannen" ?

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min backkamera innanför bakrutan och har inte mörker funktion på den, funkar jättebra. LED-arbetslampa lyser upp så kameran ser när jag backar i mörker istället. Tänkte att mörker belysningen på de flesta kameror kanske ändå inte räcker så långt?

Sedan har jag en i varje hörn av bilen som riktats mot hjulen(bra när man kör över stenar eller ner för en kant) plus en under reservdunken på en gummiarm som sticker ut över kofångarhörnet. Ovärderlig när jag backar in i garaget 2cm från väggen ☺.

Av någon anledning har jag blivit kallad "kameramannen" ?

 

Jag har också funderat på att ha kameror i hörnen så man kan se hjulen. Hur undviker du att kamerorna rivs ner av grenar och annat?

Fler gummiarmar?

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på att ha kameror i hörnen så man kan se hjulen. Hur undviker du att kamerorna rivs ner av grenar och annat?

Fler gummiarmar?

:unsure:

Har sett på lastbilar att de har en liten plåtskärm som viks undan vid behov...

 

Bygga ett litet "bo" åt den av plåtar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har placerat kameran på jeepdunk hållaren bak å jag är nöjd över placeringen dock kan

Kameran bli ner stänkt då man körd. Jag ska fixa till det snart. Man ser inte allt men mer än i backspegeln. Och det jag inte ser syns i sido speglarna

Kameran är kopplad så då motorn startar så är den på

Den går å stänga av på skärmen om man vill

Mvh bender

post-7347-0-15846400-1400351984_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke och hans elva...

 

 Han har satt sin bakre kamera ovan bakdörren som ni skriver, och andra kameran innanför en svetsad stålbur på passagerarsidan vid dropplisten. Där ser han sina breda utstickande fram och bakdäck på högersidan, och ser saker som spegeln inte funkar till (eftersom spegeln alltid är sönderkörd eller lerig.. :D ).

 Buren runt kameran gjorde han av några plattjärn och svetsen.

 

Fungerar bra faktiskt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...