Gå till innehåll

Bilelektriskt


Wingflyer

Rekommendera Poster

Jag har också funderat på att ha kameror i hörnen så man kan se hjulen. Hur undviker du att kamerorna rivs ner av grenar och annat?

Fler gummiarmar?

:unsure:

 

De främre kamerorna sitter i bakkant av stötfångarens hörn på en liten plåtbit av aluminium(lätt att böja tillbaka om något tar i) och är riktade så man ser marken ungefär lodrätt ner från kofångaren och en bit upp på hjulen. De bakre sitter en bit in på undersidan av kofångaren ungefär där rambenen ansluter mot kofångaren. De är riktade snett ut mot hjulen så man ser bakhjulen från insidan och en bit bakom, ungefär till stänklapparna.

Syftet med detta arangemang är att se vad som finns precis framför/bakom hjulen, typ stenar, stubbar och klippkanter.

Alla kameror går till samma kanal på monitorn. För att växla kamera har jag dragit alla kamerors signal-pol genom en vanlig vridströmställare och sedan vidare till monitorn. Alla kontakter som befinner sig utomhus har jag tätat med krympslang

Tror det var denna typen jag köpte: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-490-60&toc=20502

Kamerorna och monitorn köpte jag på  http://www.buyincoins.com/

Kamerorna funkar jättebra och är helt vattentäta. Skulle de pajja har jag några i reserv (kostade 65-70kr/st) Tror jag gav runt 700 för allt. 

Nackdelen med de bakre vid hjulen är att linserna blir skitiga när man kör på vägen i regn.

 

Ungefär 0.39sek in i detta klippet ser man (om man tittar noga) hur framhjulen ser ut i monitorn när jag växlar mellan de två kamerorna.

"https://www.youtube.com/watch?v=zL5iOgpCuP0"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en vanlig 7" monitor tror jag bilden blir för liten kanske funkar på 9". Man bör nog ha möjlighet att snabbt "zooma in" en av kamerorna i så fall.

Köper man monitor från ovan nämnda ställe eller dealextreme blir de ju så billiga att man kan köpa fler monitorer. kanske 4st 5" monitorer i bredd bakom solskyddet?

Buyincoins hade en variant som var hög som en 5" monitor men bred som 3st monitorer med tre ingångar. det kunde ju vara något om de fortfarande säljs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du kan styra den med vilken ström du vill bara du håller dig till rätt spänning

 

Min tex är för 12v så den ligger på den blivande 12 kretsen från ett batteri som ska gå till en stereo också framöver.

Precis så är mina planer med. Jag gör ett "nytt" system från ena batteriet för stereo/kamera/div. Men jag har funderat lite kring just det och undrar om det på något sätt skulle vara negativt att dra 12v från ett batteri? Finns det risk att man drar ur det man kopplat 12 från och skadar nåt? Annars känns det verkligen som bästa alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så är mina planer med. Jag gör ett "nytt" system från ena batteriet för stereo/kamera/div. Men jag har funderat lite kring just det och undrar om det på något sätt skulle vara negativt att dra 12v från ett batteri? Finns det risk att man drar ur det man kopplat 12 från och skadar nåt? Annars känns det verkligen som bästa alternativet.

 

 Tanken är enkel och god, men diskussionen har varit uppe många gånger..

 

 Man ska aldrig bara använda ett batteri, då det blir snedbelastningar och det inte laddas upp korrekt sen.. tyvärr.

  Gäller oavsett om det är stora eller små strömförbrukare som kopplas in.. :unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt fungerar det att plocka ut 12V mellan batterierna, och huruvida batterierna tar skada har varit på tal i någon annan tråd men jag kommer inte ihåg vilken.

 

Jag gjorde bort mig när jag tog ut 12V mellan batterierna och hade huvudströmbrytaren avslagen, 12V belysningen lyste mysigt och radion spelade, men jag glömde bort att huvudströmbrytaren var avslagen när jag skulle starta bilen, fjutt sa det i radion när tändning och startmotor letade en väg att finna jord. Kalkat... :-(

 

För att vara på den säkra sidan så körde jag en favorit i repris ett tag senare, då pajade bägge 24/12 omformarna...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt fungerar det att plocka ut 12V mellan batterierna, och huruvida batterierna tar skada har varit på tal i någon annan tråd men jag kommer inte ihåg vilken.

 

Jag gjorde bort mig när jag tog ut 12V mellan batterierna och hade huvudströmbrytaren avslagen, 12V belysningen lyste mysigt och radion spelade, men jag glömde bort att huvudströmbrytaren var avslagen när jag skulle starta bilen, fjutt sa det i radion när tändning och startmotor letade en väg att finna jord. Kalkat... :-(

 

För att vara på den säkra sidan så körde jag en favorit i repris ett tag senare, då pajade bägge 24/12 omformarna...

 

 

3:e gången gillt?

(som jag säger på jobbet, nån gång funkar ordat o klart för drift- på så många försök måste det ju gå till slut?)

 

 

Teoretsiskt sett så är det dumt att snedbelasta 12*2V batteripack, sen hur mycket last det är där och med hur många dagar man kortar livslängden på ett modernt batteri? (Bly tar det ganska hårt på..)

 

Inte så värst kvalificerat misstag att göra som Gripen och helt pötsligt få 24V eller hela returströmmen genom nån klen förbrukare, men följer man bara röken så är felen lätthittade...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så är mina planer med. Jag gör ett "nytt" system från ena batteriet för stereo/kamera/div. Men jag har funderat lite kring just det och undrar om det på något sätt skulle vara negativt att dra 12v från ett batteri? Finns det risk att man drar ur det man kopplat 12 från och skadar nåt? Annars känns det verkligen som bästa alternativet.

Kan ju tillägga att min 12v krets är bruten när bilen inte är i bruk via en strömbrytare. Jag har alltså bara 12v igång när jag använder tgbn = alltså inget som ligger och laddar ur det ena batteriet.

Sen att jag plockar ute några ynka watt till kameran när jag kör och i framtiden några watt till till en stereo tror jag inte nämnvärt kommer minska något av mina batteriers livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig skulle det bli en sån där "kan-inte-sluta-tänka-på-irritation", att göra något man vet inte är korrekt.. även om det fungerar.

Det är så enkelt att koppla in en omvandlare. Jag ska koppla in två stycken till snart för lite stereo, komradios mm mm mm.

Därför skulle jag aldrig koppla in något på endast ett batteri..

 

 Men man väljer ju själv hur man vill ha och vad det får kosta. :) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig skulle det bli en sån där "kan-inte-sluta-tänka-på-irritation", att göra något man vet inte är korrekt.. även om det fungerar.

Det är så enkelt att koppla in en omvandlare. Jag ska koppla in två stycken till snart för lite stereo, komradios mm mm mm.

Därför skulle jag aldrig koppla in något på endast ett batteri..

 

 Men man väljer ju själv hur man vill ha och vad det får kosta. :) 

 

Tror jag redan har en sådan "irritation" redan :) men just mot omvandlare då jag inte tycker dom är nå bra eller i varjefall den jag köpt förut för att få ut 230v från 12v för att kunna ladda en bärbar dator från ett fritidsbatteri.

Omvandlaren kräver att spänningen är så hög så den kan inte ladda en liten dator några timmar ens innan spänningen sjunkit under ( om det nu var 12.2 v ) då slår den ifrån och omvandlaren själv gör av med mera ström än förbrukaren för övrigt. Batteriet är ju långt ifrån urladdat när det slår ifrån tycker att den borde kunna jobba ner mot en spänning på runt 11.5v vilket man tex ganska fort kommer till om man börjar ta ut kring 500w, då skulle den slå ifrån på bara någon minut men batteriet skulle kunna fortsätta att leverera ström mycket längre än så om omvandlaren tillät sig att jobba med lite lägre spännning. 

 

För min del känns omvandlare som en till sak som kommer gå sönder eller krångla ( men det är ju också med bakgrund av att jag redan ogillar dom samt att jag tycker dom är dyra vilket den var som jag köpte just för att även kunna ladda datorn och även usb komponenter )..... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att min 12v krets är bruten när bilen inte är i bruk via en strömbrytare. Jag har alltså bara 12v igång när jag använder tgbn = alltså inget som ligger och laddar ur det ena batteriet.

Sen att jag plockar ute några ynka watt till kameran när jag kör och i framtiden några watt till till en stereo tror jag inte nämnvärt kommer minska något av mina batteriers livslängd.

 

En stereo, mobilladdare eller liknande som drar några hundra mA är nog inga problem att koppla på det ena batteriet, grannens Volvo BM-lastare har haft stereo och komradio kopplad så i åratal. Och för att undvika jordning via stereon, flytta batteribrytaren från minus-till-jord, till plus-kabeln...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så enkelt och billigt att sätta i en liten omvandlare för varje 12V förbrukare. Föredrar själv flera små i stället för en stor gemensam omvandlare.

Jag har använt såna här, dom är mycket bra för sitt pris.

 

post-5290-0-78200600-1403896861.jpg

 

http://www.ebay.com/itm/5pcs-DC-DC-3A-Buck-Converter-Adjustable-Step-Down-Power-Supply-Module-LM2596S-/201084486537?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ed191c389

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att min 12v krets är bruten när bilen inte är i bruk via en strömbrytare. Jag har alltså bara 12v igång när jag använder tgbn = alltså inget som ligger och laddar ur det ena batteriet.

Sen att jag plockar ute några ynka watt till kameran när jag kör och i framtiden några watt till till en stereo tror jag inte nämnvärt kommer minska något av mina batteriers livslängd.

Nä precis, det är ju så det kommer se ut för mej med. Visst vet vi ju att det inte är riktigt rätt men nog funkar det. Å batterier finns det fler av :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så enkelt och billigt att sätta i en liten omvandlare för varje 12V förbrukare. Föredrar själv flera små i stället för en stor gemensam omvandlare.

Jag har använt såna här, dom är mycket bra för sitt pris.

 

attachicon.gifClipboard01.jpg

 

http://www.ebay.com/itm/5pcs-DC-DC-3A-Buck-Converter-Adjustable-Step-Down-Power-Supply-Module-LM2596S-/201084486537?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ed191c389

Åh! smidig. Reglerar man den till 12v på något sätt eller är det bara löda in 24 så får man 12 i andra änden? Eftersom man kan koppla in mellan 3,2-40v och få ut 1,25-35v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh! smidig. Reglerar man den till 12v på något sätt eller är det bara löda in 24 så får man 12 i andra änden? Eftersom man kan koppla in mellan 3,2-40v och få ut 1,25-35v.

Man skruvar på den gyllene skruven på den blåa grejen tills man får den utspänning man vill ha. Utspänningen håller sitt värde så länge som inspänningen är högre än utspänningen + 2V. 14V till 40V in ger alltså 12V ut. Fast jag brukar ställa på 13.6V ut för att mera likna att bilbatteri.

 

Glömde säga, man bör ha en seriediod också på plus-sidan på matningen för att skydda mot polvändning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

:) Äntligen färdig med installationen av backkameran. Jag matar två kablar med 24V och den tredje går till jord. Då har jag bild hela tiden och det går inte att stänga av. Därför har jag satt en strömbrytare ovanför bildskärmen som bryter strömmen på triggerkabeln som enligt kopplingsschemat skulle kopplas till backlampan. Nu kan jag ha bild när jag vill även när jag inte backar. Själva kameran hamnade ovanför bakdörren.

 

post-4966-0-91160000-1405024813_thumb.jpg

post-4966-0-51495000-1405024894_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Kan man använda en sån här:

http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=rela-kontaktor-450a-24v

...som renodlad batterifrånskiljare?

(den är väl egentligen gjord för att vara vinsch-relä?)

Eller finns det uppenbara nackdelar?

 

Är ju en rejäl prisskillnad och Amp mellan denna och "riktiga" batterifrånskiljare, så nåt måste väl skilja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går säkert bra och jämfört med en vanlig huvudbrytare så kan man gömma den lite finurligt och få ett bra stöldskydd :)

Vet inte hur stöldbegärlig en 202 är :)

Ska du bara ha en huvudströmbrytare skulle jag satsat på en vanlig mekanisk

:)

Tänkte mer på min "överavancerade lösning" med tre elektriska och en mekanisk huvudbrytare för att kunna starta med 12v och sen växla över till 24v.

Och med tre elektriska huvudbrytare blir priset fort en faktor.

 

*Tillägg*

...som jag nu kanske t.om. kom på en mycket enklare lösning med enbart mekaniska brytare...

 

*Tillägg 2*

...kanske inte enklare, med iaf billigare.

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till fundering; om jag nu vill starta med 12 volt, borde jag väl också koppla bort generatorn, eller?

Finns det isf nån smutt lösning där den slutar ladda eller måste jag ha ett relä på matningen? (om nu ens det är rätt/nyttigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man använda en sån här:

http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=rela-kontaktor-450a-24v

...som renodlad batterifrånskiljare?

(den är väl egentligen gjord för att vara vinsch-relä?)

Eller finns det uppenbara nackdelar?

 

Är ju en rejäl prisskillnad och Amp mellan denna och "riktiga" batterifrånskiljare, så nåt måste väl skilja?

 

Kolla om kontaktorn är avsedd att vara dragen kontinuerligt. Det skiljer lite mellan en sådan och en som inte är det. Den förra har en extra intern kontakt och två lindningar eller ett seriemotstånd i lindningen.

 

När kontaktorn drar är den interna kontakten sluten och magnetlindningen drar mer ström och därmed är magneten stark. När den sedan är fullt dragen öppnar hjälpkontakten och det går en svagare ström i lindning som räcker för att hålla den dragen.

 

Batterifrånskiljare i många moderna maskiner fungerar så och är rätt dyra men blir inte varma och drar inte ur batteriet när de är dragna länge utan motorn igång. Kostar en dryg tusenlapp.

 

Sen finns det svindyra (2-3.000kr) motormanövererade också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...