Vinkon Postad 30 Januari , 2014 Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Ja det var ju monkysa som gjort sidan/projektet är han bandvagns-aktiv än tro? Ja det där verktyget är nog ett måste,såg det i beskrivningen. Ang lämpliga kläder för oss civila bandvagnsförare finns dessa på jula En polare va nyss här o plogade med öppen bonna-traktor och hade köpt den blå varianten,va smidigt o varmt sa han Man slipper kanske få den bylsiga jackan uppkorvad i nacken när man tar plats http://www.jula.se/varmfodrad-overall-900865 http://www.jula.se/vinteroverall-911991 Fungerar inte värmepaketet eller strålningsvärmen från motorn? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 Januari , 2014 Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Fungerar inte värmepaketet eller strålningsvärmen från motorn? Det fungerar alldeles utmärkt!men...man drar ju ner snö och annat gott när bemannar.bla så ställer ju man sig i sätet o blöter ner och sitta i t-shirt är ju inte lämpligt nu på vinter. Ja har iaf blivit blöt i röven varje körning,av snön alltså. kanske skulle sy mig en bävernylon dräkt ist Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 Januari , 2014 Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Det fungerar alldeles utmärkt!men...man drar ju ner snö och annat gott när bemannar.bla så ställer ju man sig i sätet o blöter ner och sitta i t-shirt är ju inte lämpligt nu på vinter. Ja har iaf blivit blöt i röven varje körning,av snön alltså. kanske skulle sy mig en bävernylon dräkt ist Aha Men du har ju huvan, varför inte komplettera med en matchande overall? Sy på lite äkta galon bara 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 Januari , 2014 Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Som en del kanske har koll på så försöker jag att räkna på vad frontbågen håller för. Detta har inte direkt visat sig vara ett enkelt problem att lösa, så mitt nästa steg är att konsultera lärare... Men en sak har jag däremot insett redan nu: Och det är att byta ut skruv nr 5 (orange). (6 x UNC ½-13 (8.8)) Som det är nu är den gängad hela vägen från undersidan skallen och ut till änden. (På min iaf, antar att detta är original) Jag tänker snarast att byta ut dessa till förmån för skruvar som har en gänga som börjar en bit ner (bredden av "plattjärnen"). Detta för att öka tvärsnittsarean och därmed öka belastningsförmågan. (skjuvspänningar) (samt att det blir lättare att räkna på ) Risken med detta är att är att man bara flyttar problemet alt. att Volvo BMs ingenjör inte såg någon vits med att ha "bättre" skruv av någon annan anledning... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 30 Januari , 2014 Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Om du oroas av hållfastheten i bågen ska du nog kolla närmare på skruvarna som håller bågen i karossen,om inte jag missminner mig är det 2 st 3/8" per rör,även svetsfogarna mellan bågens detaljer är nog sämre än bultarna du är orolig över. Om inte en 18-årig glad beväring har klarat att knäcka bågen torde den hålla för dina behov..... Eller ska du så långt ned i skiten så du behöver mina tjänster?? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 31 Januari , 2014 Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Om du oroas av hållfastheten i bågen ska du nog kolla närmare på skruvarna som håller bågen i karossen,om inte jag missminner mig är det 2 st 3/8" per rör,även svetsfogarna mellan bågens detaljer är nog sämre än bultarna du är orolig över. Om inte en 18-årig glad beväring har klarat att knäcka bågen torde den hålla för dina behov..... Eller ska du så långt ned i skiten så du behöver mina tjänster?? Jo självklart kollar jag på de skruvarna, bland annat. Detta var bara en observation/notis. Mm, jag vill ju dock räkna ut vad det är i siffor... Det kommer aldrig att hända Dels för att jag med förgiftad bärgar-stolthet i kroppen skulle hellre bygga en till bandvagn brevid som drar upp den första än att be om hjälp Och även om det har hänt så har det aldrig hänt 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 Februari , 2014 Rapport Share Postad 6 Februari , 2014 går det att få ut årsmodell ur chassinumret vinkon Jag tror att de två sista är året. Verkar rimligt på min iaf. Jag tar härmed tillbaka detta uttalande. Jag såg B2600:s skylt nyss och då verkar det inte alls lika rimligt längre... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 6 Februari , 2014 Rapport Share Postad 6 Februari , 2014 Lol ja tänkte ju samma tanke men glömde totalt bort det . Jo föresten ja snackade med en snubbe på jobbet idag som kom från Arvika(global steel) Han monterade vagnar på arvika-verken i slutet av 70-talet. Han ägde föresten bv206 med tippflak Han hade lite delar som mätare o annat jox till 202 som han verkade intresserad av att bli av med Vi skulle byta nr men detta glömde vi bort i all bv-prat Hoppas ja ser han imorgon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 Februari , 2014 Rapport Share Postad 7 Februari , 2014 Vad tror ni, är det för överdrivet att kleta på underredsmassa under golvet/ovanför banden? 206orna har ju en liknande behandling, iofs har ju de "kexchoklad-kaross" också... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Februari , 2014 Rapport Share Postad 7 Februari , 2014 Vad tror ni, är det för överdrivet att kleta på underredsmassa under golvet/ovanför banden? 206orna har ju en liknande behandling, iofs har ju de "kexchoklad-kaross" också... Ehhhhh ne? jag tänkte göra det frampå kan ju inte va nån nackdel 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
härje Postad 7 Februari , 2014 Rapport Share Postad 7 Februari , 2014 Namnet längst ner svallrar ju om vilken forummedlem som gjort sidan också ************ Jag tar och lånar en bild från nyss nämnda sajt och ställer en fråga här som har varit uppe förut om jag inte missminner mig: Inte råkar en vänlig själ sitta på det extra domkraftsverktyget för boggielyft och kan tänka sig att ta mått på det åt oss övriga? än bättre hur funkar denna vkr historia Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 7 Februari , 2014 Rapport Share Postad 7 Februari , 2014 Jag tar en bild tillsammans med mätningen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Jag läste rep-manualen härom dagen om kopplings inspektion/byte. Vilka kopplingar ska vi ha nf-vagnarna med zf lådan? Duger det med vanlig b20/140-med 10 splines?? Mao samma koppl.pkt som till valparna? Jag fick lite reservdelar med bla splinesaxel(10 splines)blir ett fint centreringsdon om inte annat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Jag har en standard personbils-koppling.10 splines och 215 mm i diameter. (blev även rekomenderad detta för dieseln + zf av SMT) Men enligt vad man SKA så är det väl den där förstärkta sorten antar jag. (Var den förresten förstärkt pga de hög-varviga motorerna?) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Hmm ok säker på 215mm?inte 220mm? http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=523007&CarReference_ID=913&CategoryType_ID=1 Det där med förstärkningen har ju vart diskuterat här i valp-avdelningen. Ja tror vi kom fram till att en flang ny nytillverkad koppling är fullt hållbar då den är i bättre matrial än förr Men nu snackar vi bandvagn isf och kanske ska tåla lite mer ändå Jag har ju alltid haft otur med kopplingarna på mina terrängfordon så det är väl lika bra att förbereda sig haha Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Nej, inte säker ok Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Hmmmm jag gick nyligen in på mitt kontor för att gå igenom fakturor mm. Öppnar brevet trygghansa som gäller villkoren för min bandvagn.... Pistmaskin?? hmmm mjo Va tror ni?fördel eller? Jag ska ändå ringa dom imorgon pga att dom noterat fel chassinr 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DrDiesel Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=Bandvagn&page=1&rader=3&Kolumner=5&numinset=6&FotoId=30355 Jag har lite svårt att tro att det stod "Östersund" eller "Hara" på de skyltarna. Tryck på sökordet "bandvagn" för att se fler bilder Har snackat med grannen som var med på Arvika Verken på de tiden. Han sa att hela sista serien byggdes alla chassi i Östersund. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 18 Februari , 2014 Rapport Share Postad 18 Februari , 2014 Har snackat med grannen som var med på Arvika Verken på de tiden. Han sa att hela sista serien byggdes alla chassi i Östersund. Det stämmer nog bra, surrade med en äldre herre inne i Östersund angående kylarrenovering och då kom han in på att det hade byggts vagnar där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Lite funderingar: Vinschfästet i frontkåpan sitter med 4 st 3/8-16 unc-skruvar. Om man går enligt bumax tabell så håller en skruv för 33,2 kN innan den sträcks. Alltså ger 4 skruvar 132,8 kN, vilket är ca 13,5 ton. (utan säkerhetsfaktor) Så om man tar en säkerhetsfaktor på 2 så ger detta ca 6,8 ton. Har jag resonerar rätt? Någon som vet vad andra tillverkares skruvar håller för? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Er det strekkfastheten til ein 8.8 skrue? kva med ein 10.9 eller 12.9 skrue? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Kolla upp hållfastheten på stålgjutgodset i huset,pallar inte det så är det ganska ointressant vad du kör som bultkvalitet....Iofs kan man hjälpa godset med insatgänga typ Helicoil..... 6.8 ton är nära dubbla tomvikten på en 202...det räcker långt....Dessutom är sträckgräns inte det samma som brottgräns vilket är intressantare i sammanhanget....(jag vet, jag är en jävvla messersmitt)..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 24 Februari , 2014 Rapport Share Postad 24 Februari , 2014 Hej, 8.8 10.9 och 12.9 i tabellen anger just sträckgräns / brottgräns dvs oavsett tillverkare. kolla här http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=148 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 Februari , 2014 Rapport Share Postad 25 Februari , 2014 Er det strekkfastheten til ein 8.8 skrue? kva med ein 10.9 eller 12.9 skrue? Japp. Vet ej, bumax hade inte iaf "värre" skruv för unc. Går säkert att räkna ut om man vet hur... Kolla upp hållfastheten på stålgjutgodset i huset,pallar inte det så är det ganska ointressant vad du kör som bultkvalitet.... Iofs kan man hjälpa godset med insatgänga typ Helicoil..... 6.8 ton är nära dubbla tomvikten på en 202...det räcker långt.... Dessutom är sträckgräns inte det samma som brottgräns vilket är intressantare i sammanhanget....(jag vet, jag är en jävvla messersmitt)..... Just, får kolla upp det där med godset på nåt vis... Varför är brottgränsen intressantare? Efter sträckgränsen är ju skruven kass ändå. Hej, 8.8 10.9 och 12.9 i tabellen anger just sträckgräns / brottgräns dvs oavsett tillverkare. kolla här http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=148 Tack för det Självklart egentligen.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 5 Mars , 2014 Rapport Share Postad 5 Mars , 2014 Nu har en klasskompis och jag försökt räkna på vad hålets gänga håller för. Vi antog att det rör sig om kolstål typ SS141312-00 med en flygräns på 240 MPa (ganska lågt jämförelsevis) Vi antog även att den gänglängden som utsätts är 25 mm, uppskattat utifrån specen på skruven. Utifrån från detta kom vi fram till att det enskilda hålets sträckgräns för gängan är ca 49 kN. Alltså ger skruven med sig före hålet, om vi räknat rätt vill säga. Någon som kan bekräfta eller avfärda beräkningen/uppskattningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.