Gå till innehåll

Allmänt om bv202


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Ja det var ju monkysa som gjort sidan/projektet :) är han bandvagns-aktiv än tro?

Ja det där verktyget är nog ett måste,såg det i beskrivningen.

 

Ang lämpliga kläder för oss civila bandvagnsförare finns dessa på jula

En polare va nyss här o plogade med öppen bonna-traktor och hade köpt den blå varianten,va smidigt

o varmt sa han

Man slipper kanske få den bylsiga jackan uppkorvad i nacken när man

tar plats :ph34r:

 

http://www.jula.se/varmfodrad-overall-900865

http://www.jula.se/vinteroverall-911991

Fungerar inte värmepaketet eller strålningsvärmen från motorn? :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte värmepaketet eller strålningsvärmen från motorn? :)

Det fungerar alldeles utmärkt!men...man drar ju ner snö och annat gott

när bemannar.bla så ställer ju man sig i sätet o blöter ner och sitta i t-shirt är ju

inte lämpligt nu på vinter.

Ja har iaf blivit blöt i röven varje körning,av snön alltså.

kanske skulle sy mig en bävernylon dräkt ist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar alldeles utmärkt!men...man drar ju ner snö och annat gott

när bemannar.bla så ställer ju man sig i sätet o blöter ner och sitta i t-shirt är ju

inte lämpligt nu på vinter.

Ja har iaf blivit blöt i röven varje körning,av snön alltså.

kanske skulle sy mig en bävernylon dräkt ist

Aha

 

Men du har ju huvan, varför inte komplettera med en matchande overall? :)

Sy på lite äkta galon bara :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en del kanske har koll på så försöker jag att räkna på vad frontbågen håller för.

Detta har inte direkt visat sig vara ett enkelt problem att lösa, så mitt nästa steg är att konsultera lärare...

 

Men en sak har jag däremot insett redan nu:

reservdelskatalogbv202fargW5y4u.jpg

 

Och det är att byta ut skruv nr 5 (orange). (6 x UNC ½-13 (8.8))

Som det är nu är den gängad hela vägen från undersidan skallen och ut till änden. (På min iaf, antar att detta är original)

Jag tänker snarast att byta ut dessa till förmån för skruvar som har en gänga som börjar en bit ner (bredden av "plattjärnen").

 

Detta för att öka tvärsnittsarean och därmed öka belastningsförmågan. (skjuvspänningar)

(samt att det blir lättare att räkna på :) )

 

Risken med detta är att är att man bara flyttar problemet alt. att Volvo BMs ingenjör inte såg någon vits med att ha "bättre" skruv av någon annan anledning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du oroas av hållfastheten i bågen ska du nog kolla närmare på skruvarna som håller bågen i karossen,om inte jag missminner mig är det 2 st 3/8" per rör,även svetsfogarna mellan bågens detaljer är nog sämre än bultarna du är orolig över. -_- 
Om inte en 18-årig glad beväring har klarat att knäcka bågen torde den hålla för dina behov..... :D 
Eller ska du så långt ned i skiten så du behöver mina tjänster?? :lol:  :lol:  :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du oroas av hållfastheten i bågen ska du nog kolla närmare på skruvarna som håller bågen i karossen,om inte jag missminner mig är det 2 st 3/8" per rör,även svetsfogarna mellan bågens detaljer är nog sämre än bultarna du är orolig över. -_- 

Om inte en 18-årig glad beväring har klarat att knäcka bågen torde den hålla för dina behov..... :D 

Eller ska du så långt ned i skiten så du behöver mina tjänster?? :lol:  :lol:  :lol:

Jo självklart kollar jag på de skruvarna, bland annat. Detta var bara en observation/notis.

Mm, jag vill ju dock räkna ut vad det är i siffor...

 

Det kommer aldrig att hända :)

Dels för att jag med förgiftad bärgar-stolthet i kroppen skulle hellre bygga en till bandvagn brevid som drar upp den första än att be om hjälp :)

Och även om det har hänt så har det aldrig hänt :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att få ut årsmodell ur chassinumret vinkon

 

 

Jag tror att de två sista är året.

Verkar rimligt på min iaf.

 

Jag tar härmed tillbaka detta uttalande.

Jag såg B2600:s skylt nyss och då verkar det inte alls lika rimligt längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol ja tänkte ju samma tanke men glömde totalt bort det :) .

 

Jo föresten ja snackade med en snubbe på jobbet idag som kom från Arvika(global steel)

Han monterade vagnar på arvika-verken i slutet av 70-talet.

Han ägde föresten bv206 med tippflak :o:wub:

Han hade lite delar som mätare o annat jox till 202 som han

verkade intresserad av att bli av med :)

Vi skulle byta nr men detta glömde vi bort i all bv-prat :ph34r:

Hoppas ja ser han imorgon

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni, är det för överdrivet att kleta på underredsmassa under golvet/ovanför banden?

 

206orna har ju en liknande behandling, iofs har ju de "kexchoklad-kaross" också...

Ehhhhh ne? jag tänkte göra det frampå :) kan ju inte va nån nackdel

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnet längst ner svallrar ju om vilken forummedlem som gjort sidan också :)

 

************

 

Jag tar och lånar en bild från nyss nämnda sajt och ställer en fråga här som har varit uppe förut om jag inte missminner mig:

 

Inte råkar en vänlig själ sitta på det extra domkraftsverktyget för boggielyft och kan tänka sig att ta mått på det åt oss övriga?

bv202.jpg

än bättre hur funkar denna vkr historia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste rep-manualen härom dagen om kopplings inspektion/byte.

Vilka kopplingar ska vi ha nf-vagnarna med zf lådan?

Duger det med vanlig b20/140-med 10 splines??

Mao samma koppl.pkt som till valparna?

Jag fick lite reservdelar med bla splinesaxel(10 splines)blir ett fint centreringsdon om inte annat :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en standard personbils-koppling.
10 splines och 215 mm i diameter.

(blev även rekomenderad detta för dieseln + zf av SMT)

 

Men enligt vad man SKA så är det väl den där förstärkta sorten antar jag.

(Var den förresten förstärkt pga de hög-varviga motorerna?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok säker på 215mm?inte 220mm?

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=523007&CarReference_ID=913&CategoryType_ID=1

 

Det där med förstärkningen har ju vart diskuterat här i valp-avdelningen.

Ja tror vi kom fram till att en flang ny nytillverkad koppling är fullt

hållbar då den är i bättre matrial än förr :)

Men nu snackar vi bandvagn isf och kanske ska tåla lite mer ändå

 

Jag har ju alltid haft otur med kopplingarna på mina terrängfordon

så det är väl lika bra att förbereda sig haha :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm jag gick nyligen in på mitt kontor för att gå igenom fakturor mm.

Öppnar brevet trygghansa som gäller villkoren för min bandvagn....

Pistmaskin?? :lol: hmmm mjo

Va tror ni?fördel eller?

Jag ska ändå ringa dom imorgon pga att dom noterat fel chassinr :)

 

 

f04j.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=Bandvagn&page=1&rader=3&Kolumner=5&numinset=6&FotoId=30355

 

Jag har lite svårt att tro att det stod "Östersund" eller "Hara" på de skyltarna.

 

Tryck på sökordet "bandvagn" för att se fler bilder :)

Har snackat med grannen som var med på Arvika Verken på de tiden. Han sa att hela sista serien byggdes alla chassi i Östersund. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har snackat med grannen som var med på Arvika Verken på de tiden. Han sa att hela sista serien byggdes alla chassi i Östersund. 

Det stämmer nog bra, surrade med en äldre herre inne i Östersund angående kylarrenovering och då kom han in på att det hade byggts vagnar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite funderingar:

 

Vinschfästet i frontkåpan sitter med 4 st 3/8-16 unc-skruvar.

Om man går enligt bumax tabell så håller en skruv för 33,2 kN innan den sträcks.

 

Alltså ger 4 skruvar 132,8 kN, vilket är ca 13,5 ton. (utan säkerhetsfaktor)

Så om man tar en säkerhetsfaktor på 2 så ger detta ca 6,8 ton.

 

 

Har jag resonerar rätt?

Någon som vet vad andra tillverkares skruvar håller för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp hållfastheten på stålgjutgodset i huset,pallar inte det så är det ganska ointressant vad du kör som bultkvalitet....
Iofs kan man hjälpa godset med insatgänga typ Helicoil..... -_-

6.8 ton är nära dubbla tomvikten på en 202...det räcker långt....
Dessutom är sträckgräns inte det samma som brottgräns vilket är intressantare i sammanhanget....(jag vet, jag är en jävvla messersmitt)..... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er det strekkfastheten til ein 8.8 skrue? kva med ein 10.9 eller 12.9 skrue?

Japp.

Vet ej, bumax hade inte iaf "värre" skruv för unc.

Går säkert att räkna ut om man vet hur...

 

Kolla upp hållfastheten på stålgjutgodset i huset,pallar inte det så är det ganska ointressant vad du kör som bultkvalitet....

Iofs kan man hjälpa godset med insatgänga typ Helicoil..... -_-

6.8 ton är nära dubbla tomvikten på en 202...det räcker långt....

Dessutom är sträckgräns inte det samma som brottgräns vilket är intressantare i sammanhanget....(jag vet, jag är en jävvla messersmitt)..... :rolleyes:

Just, får kolla upp det där med godset på nåt vis...

 

Varför är brottgränsen intressantare?

Efter sträckgränsen är ju skruven kass ändå.

 

Hej, 8.8 10.9 och 12.9 i tabellen anger just sträckgräns / brottgräns dvs oavsett tillverkare.

kolla här

http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=148

Tack för det :)

Självklart egentligen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har en klasskompis och jag försökt räkna på vad hålets gänga håller för.

Vi antog att det rör sig om kolstål typ SS141312-00 med en flygräns på 240 MPa (ganska lågt jämförelsevis)

Vi antog även att den gänglängden som utsätts är 25 mm, uppskattat utifrån specen på skruven.

 

Utifrån från detta kom vi fram till att det enskilda hålets sträckgräns för gängan är ca 49 kN.

Alltså ger skruven med sig före hålet, om vi räknat rätt vill säga.

 

Någon som kan bekräfta eller avfärda beräkningen/uppskattningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...