Gå till innehåll

Säkerheten främst! - Verkligen?


Viper99

Rekommendera Poster

post-7285-0-79652400-1396301226.jpg

 

Jag vill bara understryka att det inte finns generella resonemang som alltid är giltiga beträffande bilarnas avsäkring, fjädring, eller bromsar. Detta gäller framför allt Er som bygger om bilarna, eller "kompletterar". Det är menat som en tankeställare, inte ett förbud mot att bygga om.

 

 

Exempel 1: Säkringarnas placering ska alltid vara så nära batteriet som möjligt.

 

Det är riktigt att man ska ha så kort icke avsäkrad ledning från batteriet som möjligt, eller att det är "bäst", men det gäller inte säkringar generellt. Tänk den yttre belysningen. Där har nästan varje lampa egen säkring, och så "långt ut" som möjligt. Scenariot är inte bara kortis liksom, bara kortis... utan att en yttre påverkan eller kollision inte skall orsaka bränder eller "släcka hela bilen". Man vill inte att problemet ska komma för nära bilens övriga funktioner.

 

 

Exempel 2: Säkringen ska alltid sitta före reläet, eller efter för den delen.

 

Detta handlar om vad säkringen avsäkrar, hur gemensam "feed" säkringen har med andra säkringar, och vad som reläet "reglerar" och vad som styr reläet. Det går inte att säga att det ena "alltid är bäst". Detta är ett resultat av en funktions och säkerhetsanalys, där man bedömt - som regel bedömt - den befintliga lösningen som delvis mest adekvat avseende funktionen, delvis den säkraste givet en mängd olika scenarion - även funktionssäkraste (dvs systemets förmåga att leverera funktionen). Var försiktig och försök se logiken ordentligt.

 

 

Exempel 3: Gummibitarna i fjädringen är bara ändstopp, och de går att ta bort. (Särskilt om man vill ha spiralfjädring).

 

Jag har skrivit om detta tidigare, och där påstår jag att man kan ändra bara man vet vad man gör. Det är ju klart. Sanningen om "gummiklumparna" är att de också är fjädring, särskilt när bilen är lastad. De erbjuder en högre fjädringskonstant precis när det behövs, dvs när man har fyllt bilen med fruar och fika. Man KAN påstå att de också har en funktion som ändstopp, men det är inte helt givet. Det är en till funktion, men designoptimum är satt mot fjädring, inte stopp, eftersom de kan ha en tendens att få försvagad fjäderkonstant precis på slutet, när diametern på hålgummit ökar och ökar. Hålgummina ökar också bilens stabilitet under kurvtagning i högre hastigheter genom att de "helt plötsligt" gör fjädringen hårdare. Det minskar förskjutning av tyngdpunkten, vilket också minskar risken för vältning. Just kombinationen av blad- och hålgummifjäder är klassisk för lastbilar och liknande, eftersom man kan få mjukare fjädring när bilen är lätt, eller lättar, jämfört med att alltid åka runt med stenhårda fjädrar, vilket kan bli fallet om man sätter in spiraler utan att ta bort bladfjädringen. Annars är risken mycket hög att man bestämmer sig för en totalt sett för mjuk fjädring. Då ska per definition max last tas ned för fordonet.

 

 

Exempel fyra: Tvåkrets bromssystem är bara bjäfs. Man kan lika gärna bygga om det till ett "enkrets" system.

 

Bilens konstruktion när det gäller lösningen i bromsarna är faktiskt väldigt smart. Du kan åka runt med en halvtaskig krest men ändå nästan ha full stoppförmåga. Är ditt bromssystem igensatt eller läcker, är det inget argument för enkrets, för då är risken högre. Nej, det finns inget säkerhetsargument för att bygga ett enkretssystem!! Möjligen ett lathets och okunskapsargument. Dessutom är jag inte säker på att det ens är lagligt att gräva runt hur man vill. Det har med produktansvar att göra, och typunderlagen för bilens godkännande i från början. Dessutom är jag sälker på att de flesta som bygger om bromsarna, om nu någon verkligen gjort det (förutom att bara montera skivbromsar), egentligen inte gör jobbet färdigt, utan bara stympar det befintliga.

 

 

Exempel fem: Man kan koppla ur "den automatiska inkopplingen av fyrhjulsdriften när man bromsar hårt", för den försämrar för bilen.

 

Det som är under ständig debatt är huruvida man ska koppla ur den automatiska inkopplingen av fyrhjulsdrift när "man bromsar hårt", dvs den kopplar in lite när som. Den minskar - inte ökar - risken för att bakhjulen låser sig, eftersom framhjulen i samband med inbromsning står för större retardationkraft pga masskiftet framåt i körriktningen. Detta utan att hjulen låser sig. När framhjulen fortfarande rullar kan bakhjulen låsa sig pga av att applicerar samma bromstryck runt om och den är "lättare" bak. Tack vare att framhjulen vill fortsätta rotera, så vill bakhjulen det också när funktionen kopplas in. Vissa säger att framhjulen alltid låser först, vilket är bull. Det handlar om avvägningen mellan fram och bakbromsarnas "storlek" och huruvida man har samma "kraft" i bromsarna fram och bak. Ur ett visst perspektiv är det bra med inte för kraftiga bakbromsar, och som vi vet är de "svagare" bak på tgb11. Det som vi inte vet är alla bilars olika kondition när vi häver ur oss olika "rekommendationer". En del kanske har jämförelsevis dåliga bromsar fram och vill "berätta hur bra det gick när man kopplade ur funktionen". Den enklaste rekommendationen är: Om du vill koppla ur den så behöver du veta när och varför, men du ska också veta konsekvenserna för JUST DIN BIL. Dessutom är urkopplingen av denna funktion inte ett giltigt argument för att åka runt med skitdäck på vintern.

 

Inkopplingen av denna funktion gör att det hjul med bäst fäste driver på de andra, oavsett om det är fram eller bak. (Kuriosa: Dessutom säger tumregeln att hjulen ska gå med 90% av bilens fart för bästa bromsverkan. Detta är väl utprovat i t.ex. flygsammanhang. Dvs, högst faktiskt friktion uppnås när hjulet - med adekvat gummiblandning - släpar 10% av hastigheten.)

 

 

Exempel sex: "Jag drog extraljusen på hellysets krets, och jag behövde bara öka säkringens storlek".

 

Ja, vad ska man säga? Bilen är byggd med avvägda areor på kablar, rätt tålighet på reläer mm. Om inte annat är det ett bra sätt att göra livet ännu surare för en bil full av oxid, och därmed ökad värmeutveckling lite här och där. Ska du sätta extra förbrukare på en bil, så behöver du som regel göra en NY egen krets, inklusive reläer och allt. Kan du inte det, så be om hjälp!

 

 

Skrivet med en önskan om ett långt liv för alla terrängbilsälskare! ^_^

 

Skriv gärna synpunkter. För även om jag är expert på säkerhet är jag inte expert på TGB11-bilarna eller ett givet fackområde. Men den som säger att man kan göra hur man vill utan konsekvenser, behöver göra hemläxan.

 

 

//Erik

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Att vi som förändrar bilar som hobby, och förbättrar våra egna TGBs inte vet vad vi gör?? :huh:

 

Jag ändrar mina fordon som jag själv önskar ha det och för sin egen smak, både vad gäller offroad, bilstyling och folkrace / rallycross.

 Inte för att andra vill eller tycker och div.trender.

 

  Om man hade huvet under armen hade man knappast lyckats bra med något.

Sunt förnuft, planerande och lite användning av huvuddelen så blir det mesta både säkert och bra.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att påstå att samtliga har huvudet under armen är väl kanske inte riktigt mitt budskap, och självklart ansvarar ni för era egna bilar. Vad annars?  :wub:

 

Det är ju helt implicit att folk pillar med bilarna, men ibland rekomenderas det på lite lösa antaganden - särskilt när bilarna blir mer och mer individer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...