Jeddix Postad 9 April , 2014 Rapport Share Postad 9 April , 2014 Söker efter lämpliga batterier till 30 bilen, någon som har tips, just nu tomt och tillfälligt hopknåpat med vad som fanns i garaget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 10 April , 2014 Rapport Share Postad 10 April , 2014 Originalbatterierna är kvadratiska och har en udda storlek, har glömt vad de heter. Jag använder biltema AGM, mellanstorleken, inspända med en bit tryckimpregnerad träregel innanför batterierna så att bygeln passar. Det behövs också en längre kabel mellan batterierna. AGM är suveränt bra, nästan ingen självurladdning och tål bottenurladdning inom rimliga gränser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jeddix Postad 10 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2014 Tack för svaret, ska kolla där. Någon som har andra allternativ, kanske till och med en bild? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 11 April , 2014 Rapport Share Postad 11 April , 2014 Kan finnas något 4-kantigt batteri här som passar in ... http://batteriexpressen.se/category.html/lastbilar/bussar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
arctic30 Postad 11 April , 2014 Rapport Share Postad 11 April , 2014 Köpte 2 st. Global 66011 för min 30:a hösten 2011, kostade drygt 6000kr för båda från Väsby Bil-el http://www.vasbybilel.se. Identiska med originalen, 160Ah/700A kallstart per batteri. Gott om kraft för kallstarter & HIAB. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jeddix Postad 13 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 13 April , 2014 Då vet jag vad man kan ha som målbild, riktigt snyggt och proffsigt. Kansk i dyraste laget, tack för bilder och inköpsställe. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
arctic30 Postad 13 April , 2014 Rapport Share Postad 13 April , 2014 Jag håller med om priset, inköpet gick över budget Hade räknat med att en gammal lastbil behöver nya batterier, men udda storleken gjorde att dom kostade en hel del. Jag är säker på att bara för motorstart kan man klara sig med betydligt mindre (och billigare) batterikapacitet, i alla fall om man inte vill starta sin Scania utan motorvärmare i -45 grader. (och hur många normala ägare vill göra det?) Vi använder kranen regelbundet och det blir en annan historia, drivpaketet kan dra upp till 120A och generatorn ger bara 45 - spänningen sjunker fort om batterierna är för klena. Dom här bjässarna väger nästan 50kg/styck och verkar aldrig sina - en fördel om man håller på med 2 fyrhjulingar & massa utrustning på en fjälltopp i norra Finland...i höststorm och mörker som vanligt. Lycka till för batterijakten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 18 Maj , 2015 Rapport Share Postad 18 Maj , 2015 Wingflyer, har du möjligen en bild på hur du har satt fast Biltemabatterierna samt träbiten och längden på kabeln mellan batterierna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 18 Maj , 2015 Rapport Share Postad 18 Maj , 2015 Javisst, No problem. Ska ta några kort som förklarar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Här är min ganska fula men funktionella dubbla biltema-batteri-box för två 12 volt batterier. De gamla batterierna hade läckt syra och skadat golvet men nu är det syrafast plast vilket känns bra. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 image.jpg Här är min ganska fula men funktionella dubbla biltema-batteri-box för två 12 volt batterier. De gamla batterierna hade läckt syra och skadat golvet men nu är det syrafast plast vilket känns bra. Kör du utan "original locket" då? Dvs det ser ut som på bild? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 19 Maj , 2015 Rapport Share Postad 19 Maj , 2015 Japp, fick skruva ihop lådorna med en plastbit som distans mellan och såga av en utstickande hörna samt göra hål i locken för att sammanbinda + och - polerna med en batterikabel som hänger i luften mellan lådorna. Jag trädde en liten bit vp-rör på denna kabel som skydd mot skav. Jag tänkte sätta lite durk slu ovanpå så man kan stå på dem om det behövs. Jag hade samma elände som du mycket rost under den gamla batteriplattan då regnvatten och batterisyra gjort batteriramen till knäckebröd. Nu finns inga ställen för vatten kan gömma sig och inget som kan rosta. Blev till att slipa rent, 3 lager zinkspray och 3 lager hammarlackad. Hoppas det håller några år. Det lär väl bli zinksläpp på färgen men det är åtminstone enkelt att bättringsmåla med hammarlack. En bonus var att hålen för den gamla ramen passar utmärkt för öglor till spännband. Placeringen gör att lådorna står stilla både i sidled och djupled. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bandar Postad 20 Maj , 2015 Rapport Share Postad 20 Maj , 2015 is any body speaking English . i have question about this truck . 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 20 Maj , 2015 Rapport Share Postad 20 Maj , 2015 is any body speaking English . i have question about this truck . Absolutely! Fire away! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aalg Postad 20 Maj , 2015 Rapport Share Postad 20 Maj , 2015 I min 30 bil så sitter det två 55Ah batterier. Blev förvånad då jag öppnade batterilådan första gången och såg att de var så små batterier i den. Det har dock startat varje gång i vinter som jag provat men så fort man börjar köra lilla kranen så blir det ström-slut direkt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 20 Maj , 2015 Rapport Share Postad 20 Maj , 2015 Små batterier med låga Ah startar vad som helst, (nästan), så länge batterierna har bra CCA. CCA är ett mått på hur mycket ström batteriet klara att leverera vid -18 grader. Så dina små batterier har bra CCA och klarar att starta även när det är kallt. Men det har inte kapacitet att lämna mycket ström läääänge vilket är fallet om du ska köra din kran. Då behöver du även ett gäng med Ah. Är ni inte rädda om plånboken och vill ha bra batterier rekommenderar jag Odyssey, bra och dyra Skit dyra om man köper dom i sverige... Kan kanske vara lite klent med Ah om ni kör mycket med t.ex. en kran. Men svår slaget om man kollar på CCA http://www.odysseybatteries.com/batteries/pc2250.htm Detta har jag i min Defender räcker för att starta i kyla, och köra vinschen (jag har kollat runt endel och ni får svårt att hitta ett sånt "litet" batteri med så mycket CCA). http://www.odysseybatteries.com/batteries/pc2150s.htm Jag handlade dock i england, där dessa batterier betingar ett betydligt mindre dyrt pris än i Svedala.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 20 Maj , 2015 Rapport Share Postad 20 Maj , 2015 Jag har absolut inga intressen i Biltema, men kan berätta att deras gula AGM-batterier i alla fall enligt min uppfattning är väldigt prisvärda. Har sådana i nästan alla fordonen och är mycket nöjd. Egenurladdningen är väldigt låg och kallstartkapaciteten är suverän. Exempelvis hade snöslungan (Volvo 939 Viking) stått utan laddning i två år när vi behövde flytta den, hade med kablar och batterier men behövde inte använda dessa, den startade på egna batterierna! Det är samma teknik som i Odessybatterierna men till en bråkdel av kostnaden. Givetvis bara min erfarenhet! Your mileage may vary... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 21 Maj , 2015 Rapport Share Postad 21 Maj , 2015 Javisst, No problem. Ska ta några kort som förklarar! Gärna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 21 Maj , 2015 Rapport Share Postad 21 Maj , 2015 Ett litet inlägg med hur jag gjort med batterierna på TGB30. Två stycken Biltema 80-21353 12V 135Ah. Verkar inte finnas längre? Värmeplattan bortklippt och originalspännbygeln borttagen. Två träbitar fastskruvade i värmeplattans fästhål. Spännband knutna kring träbitarna och över batterierna. Två träbitar till för att hindra att batterierna kasar omkring för mycket. Jag har haft detta enkla arrangemang sedan 2011 utan problem. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 21 Maj , 2015 Rapport Share Postad 21 Maj , 2015 Gärna. Ledsen, har inte haft tid att köra upp till maskinhallen ännu. Får ta det i helgen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
1985 Postad 24 Maj , 2015 Rapport Share Postad 24 Maj , 2015 Kör på de stora asen i orginalstorlek i min 30a för att jag vill veta att det alltid startar. Det beror ju på hur man tänker använda sitt fordon. Skulle man få problem så är det ju inte när det är 20 grader varmt å solsken utan med största sannorlikhet mörkt kallt och snöar/regnar då kan det vara gott med bra Ah Sen behöver växelådan bra med Ampere för att fungera bra och som det redan näms i denna tråd så är generatorn på 45A. Styrenheten till vxl lådan mycket kännslig för strömspikar så start med booster kan förstöra den. De styrenheter som försvaret lagade och renoverade fick en skyddsdiod mot detta problem och de brukar hjälpstarta sina fordon med NATO kabel. Hoppas detta kan vara till hjälp. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Just nu finns några pallar med försvarets originalbatterier till TGB30/40 hos Kvibergs Överskott (tala med Tobias). Pris 850.00 per styck. Det är M2672-104020 160 Ah. De är torrladdade och håller därför hur länge som helst. Färdigblandad batterisyra kan man köpa från Batteriexpressen AB. TBFS5082 25l batterisyra 682.00 /Stefan 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 12 Juli , 2015 Rapport Share Postad 12 Juli , 2015 Nu har mina FMV original 160Ah-batterier kommit från Kvibergs Överskott. De är ytterst väl förpackade: Det gick åt 20 liter batterisyra för två batterier! /Stefan 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MrX Postad 7 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2015 Shysst! Jag ringde Kvibergs nu, men dom hade stängt. Får kolla imorrn. Det ironiska är att jag hade fyra såna där i ca 2 år som varit nödbatterier i en båt på jobbet, men när jag flyttade för ett år sen så slängde jag dem för att jag inte orkade släpa på dem längre Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 27 November , 2015 Rapport Share Postad 27 November , 2015 Wingflyer, är det Batteri AGM 95 Ah från Biltema som du använder? Jag vill gärna ha så stort som det får plats med 2 i batterilådan men har inte bilen tillgänglig att mäta på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.