larsa Postad 28 April , 2014 Rapport Share Postad 28 April , 2014 Har återigen råkat utför en tok läckande fjäderbroms cylinder, har tagit isär den och konstaterat att det är lätt attt byta tätring samt skrap ringen, (den i nåt filtmaterial), frågan är bara om det går att få tag på dessa, enligt scania har både bromscylindern samt reservdelar utgått.... Hur gör ni andra, eller har bara jag råkat ut för detta? Finns det någon annan fira i Sverige som säljer delar till detta? känns lite surt att köpa en begagnad som säker ser lika illa ut :-( Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 30 April , 2014 Rapport Share Postad 30 April , 2014 Hittar du något användbart är jag också intresserad av renoveringssats. Samma fram och bak tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
arctic30 Postad 9 Maj , 2014 Rapport Share Postad 9 Maj , 2014 Har köpt en del delar till motorn i samband med byte av topplockspackningar från http://autokada.se. Om jag inte minns fel så hade dom i alla fall kompletta bromscylinder på beställning, inte omöjligt att det finns reservdelar också. Killarna i Stockholm har varit väldigt hjälpsamma varje gång jag har varit i kontakt med dom. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
larsa Postad 13 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 13 Maj , 2014 Tyvär gick inte nån renoveringsats att uppbringa, firman Rotera kunde ev. svarva nya tätringar för ca 1000:-/st Det blev en komplett fjäderbromscylinder av ersättningsmodell, verkar funka bra, jag fick dock använda nedre kolven samt tryckstången från den gamla, samt att jag fick tillverka nya slangar då gängorna inte passade... ska byta dom andra oxså, för att vara på den säkra sidan, men dom kostar en slant:-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 13 Maj , 2014 Rapport Share Postad 13 Maj , 2014 Larsa, var hittade du ersättningscylindern? Rotera? Artikelnummer? Pris? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
larsa Postad 14 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 Maj , 2014 @ Windflyer, det var min lokala reservdelsfirma som hjälpte till att skaffa den, tror den är av märket WACO, och borde finnas lite överallt... men jag återkommer med mera uppgifter :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 7 Juli , 2014 Rapport Share Postad 7 Juli , 2014 Kan kolla på jobbet om vi har repsatser. Vet att vi har många begagnade liggandes, även andra delar. Mvh/surplusmek/putte 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
larsa Postad 9 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 9 Juli , 2014 @ putte, det vore kanon!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Jag utnyttjar denna tråd för att ventilera ett bromsproblem på min TGB30. Jag upplever två problem vilka eventuellt sammanhänger. Först så släpper inte bromsarna vid inbromsning. Bromseffekten fortsätter sedan pedalen släppts, om jag "duttar" till på pedalen snabbt så släpper dock bromsarna. Det andra problemet är att summern för lågt bromstryck inte tystnar trots att trycket enligt mätarna är uppe i 7kg. Var ska jag börja leta? Bromsklockor eller styrcylinder? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 När jag besiktade min 30:a i somras ,så fick jag anmärkning på att bromsarna kärvade på 3 av hjulen. Bromshävarmarna gick inte tillbaka tillräckligt. Jag hade också för högt starttryck på dessa 3 hjul. Trodde det var nockaxlarna som kärvade så jag rev höger fram och kollade men hittade inget som kärvade, varken axel, backar eller rullar. Upptäckte sedan att det var gaffeln på stången från bromsklockan mot bromshävarmen som var i det närmaste stum. Smorde med rostlösare och knacka och bände, om och om igen och tillslut fick jag skiten att röra sej. Gjorde lika på övriga gafflar och sedan funkade det. Jag provade att få loss sprinten som håller gaffeln mot hävarmen men den gick inte att rubba. Värme hade nog funkat men var rädd att bränna gummibälgen och tätningarna i bromsklockan Sprinten verkade vara av härdat stål, det blev inte ett märke i den när jag provade att borra. Den gick i alla fall igenom besiktningen efter min "behandling", så nu sprayar jag på rostolja lite då och då. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Jag tror mig ha hittat ett fel på bromsarna. När jag bromsar och släpper pedalen sakta så visar det sig att det pyser från denna ventil som sitter straxt bakom framaxeln: Om jag sedan "duttar till snabbt på pedalen blir ventilen tyst. Jag antar att denna ska släppa bromstrycket när man släpper pedalen men att den i mitt fall kärvar av någon anledning. Går det att ta isär denna? Jag har gjort som "scania pickup" föreslog och smörjt upp lederna vid bromsklockorna och även om det inte hjälpte så var det nog en bra ide! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Jag tror mig ha hittat ett fel på bromsarna. När jag bromsar och släpper pedalen sakta så visar det sig att det pyser från denna ventil som sitter straxt bakom framaxeln: Bromsvent02.jpg Om jag sedan "duttar till snabbt på pedalen blir ventilen tyst. Jag antar att denna ska släppa bromstrycket när man släpper pedalen men att den i mitt fall kärvar av någon anledning. Går det att ta isär denna? Jag har gjort som "scania pickup" föreslog och smörjt upp lederna vid bromsklockorna och även om det inte hjälpte så var det nog en bra ide! Det är snabbtömningsventilen och fungerar som du beskriver. Kolla i servicehandboken, Avd 5, där beskrivs funktionen i detalj. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Snabblossen är skruvad ihop. Håll ovandelen i ett stadigt grepp så du inte knäcker fästflänsen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Det är snabbtömningsventilen och fungerar som du beskriver. Kolla i servicehandboken, Avd 5, där beskrivs funktionen i detalj. Jag kan inte hitta servicehandboken bland dokumenten på denna site! Skulle du kunna ladda upp Avd 5? Snälla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Jag kan inte hitta servicehandboken bland dokumenten på denna site! Skulle du kunna ladda upp Avd 5? Snälla Hmm Hade för mig att hela 30/40 boken fanns här, men tydligen inte. Ska scanna det som fattas när jag får någon timme över på jobbet... Här är avsnittet med snabbventilen så länge. Bromssystem 2.pdf 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Hmm Hade för mig att hela 30/40 boken fanns här, men tydligen inte. Ska scanna det som fattas när jag får någon timme över på jobbet... Här är avsnittet med snabbventilen så länge. Bromssystem 2.pdf Det skulle verkligen uppskattas! Jag har laddat ned det som finns och det verkar vara begränsat till automatlådan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Den här är också bra när det gäller bromskomponenter. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/113-bendix-air-brake-handbook/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Ja, den är bra det var genom den jag förstod vad det var jag tittade på men den beskriver tyvärr inte hur man får isär själva ventilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Verkar inte så hightech. Gänga i godset med stor diameter, det är ju alltid kul. Kanske räcker att peta med en träpinne i hålet underifrån?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Nej, verkligen ingen invecklad ventil. Undrar var den kan kärva någonstans? Det finns väl bara två ställen/ytor som rör sig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 I snabblossen finns bara en membranformad gummikropp med två tätningsytor.Brukar aldrig jävvlas. Misstänker att dina problem sitter i fotbromsventilen,kolla att den inte kärvar innan du river nått annat.....Sitter ju en ståltapp mot pedalen som på många golvmonterade ventiler kan bli fastärgad i aluminiumet,dock lite osäker på hur din ventil är monterad.....Är det ett normalt pedalställ i en trettibil???Alltså med fotbromsventilen monterad i hyttens främre vägg,synlig om man lyfter på grillen??Eller är ventilen monterad i golvet som på en gammal Volvo??Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 I snabblossen finns bara en membranformad gummikropp med två tätningsytor.Brukar aldrig jävvlas. Misstänker att dina problem sitter i fotbromsventilen,kolla att den inte kärvar innan du river nått annat..... Sitter ju en ståltapp mot pedalen som på många golvmonterade ventiler kan bli fastärgad i aluminiumet,dock lite osäker på hur din ventil är monterad..... Är det ett normalt pedalställ i en trettibil???Alltså med fotbromsventilen monterad i hyttens främre vägg,synlig om man lyfter på grillen?? Eller är ventilen monterad i golvet som på en gammal Volvo?? Mvh/Dexx Bromsventilen sitter i ramen bakom (på sidan om växellådan) ovanför ljuddämparen och innanför tryckluftstanken så det är en hel del både leder och länkar på vägen dit som kan kärva. Med tanke på alla leder och stag så är det helt klart värt att undersöka men det är ett tvåmansjobb så jag måste hitta en hjälpare. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoda Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 kanske ska komma o hjälpa dig i veckan skulle behöva köpa den där dieselpumpen av dig o kanske kan hjälpa dig o felsöka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Det finns ju förutsättningar för problem med det montaget.... I ditt läge skulle nog jag saklöst riva ned ventilen och kolla upp dess funktion i vilket fall som helst. Vill minnas att det finns ett speciellt fett att smörja in detaljerna med vid återmontering.Bilarna har ju trots allt många år på nacken och har stått stilla långa tider. Bättre att ha koll på grejorna så länge man är på hemmaplan och har tid på sig att fixa till dom än att invänta totalstopp nånstans i skogen långt hemifrån........ .Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 April , 2015 Rapport Share Postad 6 April , 2015 Jag började faktiskt att kolla upp vad en utökad försäkring med bärgning skulle kosta men det stannade av då försäkringsbolaget ville inspektera bilen och jag inte har kontaktat dem för att bestämma tid än. Undrar om de är medvetna om att de kan bli tvungna att komma och dra upp mig ur kärr långt ute i skogen :lol: 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.