Gå till innehåll

TGB 11 Camper


tgblars

Rekommendera Poster

TGB 11 camper under konstruksjon.

 

Skal prøve og bygge en camper utgave av TGB`n min. Har en ide om hvordan jeg skal lage heve taket, se de to første bildene.  Vil Prøve og hengsle taket/sengen i bakkant av bilen så jeg får et tak over bakdøren. Spørsmålet mitt til dere som har drevet litt med TGB 11 er som følger... Hvis jeg kapper et hull/fjerner taket der dere ser maskerings tapen på bildet av taket, blir hele karosseriet for svakt? Har tenkt og evt. lage en rektangulær ramme i åpningen for og stive opp hele konstruksjonen.  På siste bilde fra innsiden er det to stenger opp langs veggen... det ene er jo båre holdere, men er det andre en form for veltebøyle? Eller er det for og stive opp veggene/taket? Kan de evt. fjernes?

Mvh. Lars Brandstrup  /  92027274

post-7600-0-84488200-1400955398.jpg

post-7600-0-25512800-1400955443.jpg

post-7600-0-07920700-1400956143.jpg

post-7600-0-73266100-1400956154.jpg

post-7600-0-01766800-1400956216.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bärande ram på bilen, taket tillför inte så mycket för hela bilens stabilitet. Vad som händer med överbyggnadens stabilitet om du kapar taket får du berätta för oss tror jag. Bakre delen av taket är ju i aluminium så jag tror inte den bär bra utan förstärkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bärande ram på bilen, taket tillför inte så mycket för hela bilens stabilitet. Vad som händer med överbyggnadens stabilitet om du kapar taket får du berätta för oss tror jag. Bakre delen av taket är ju i aluminium så jag tror inte den bär bra utan förstärkningar.

Takk for svar Lollipop :) Håper at rammen jeg skal lage i aluminium blir tilstrekkelig stiv nok til både overbyggets stabilitet og som innfestning av hengsler til taket. Jeg må også tenke på vekten på konstruksjonen, vil jo forandre minst mulig på tyngdepunktet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....... vekten på konstruksjonen, vil jo forandre minst mulig på tyngdepunktet ;)

 

 

 

Av de knappa 3 tonnen ligger de flesta kg'na i drivlinan, så tyngdpunkten orkar du nog inte flytta upp så mycket att det påverkar väghållningen.

 

Tänk mer på vindfång resp mekanisk stabilitet. "rörformen" som karossen utgör är ganska stabil, men inte gjord för väldeliga vikter / tvärkrafter. Sitter gallret kvar mellan förar o passagerar del, resp väggen bakom passagerar sätet (antar du tänkt ta bort åtminstonde det), mycket stabilitet där.

 

Sen tror jag att du skall dra in hålet en bit på taket och låta ytterkanten på taket vara en fläns, tror du ökar stabiliteten av det (länge sen jag räknade på balkar), evt en rör-ram runt hålet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de knappa 3 tonnen ligger de flesta kg'na i drivlinan, så tyngdpunkten orkar du nog inte flytta upp så mycket att det påverkar väghållningen.

 

Tänk mer på vindfång resp mekanisk stabilitet. "rörformen" som karossen utgör är ganska stabil, men inte gjord för väldeliga vikter / tvärkrafter. Sitter gallret kvar mellan förar o passagerar del, resp väggen bakom passagerar sätet (antar du tänkt ta bort åtminstonde det), mycket stabilitet där.

 

Sen tror jag att du skall dra in hålet en bit på taket och låta ytterkanten på taket vara en fläns, tror du ökar stabiliteten av det (länge sen jag räknade på balkar), evt en rör-ram runt hålet.

Takk for svar...  Blir nok og trekke hullet litt lenger inn på taket ja....  Tenkte å bruke rektangulære firkant rør i aluminium som rør ramme rundt hullet, denne kommer også duken til "teltet" og bli festet i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei igjen.... om 3 dager skal jeg vise TGB`n på biltilsynet og forhåpentlig få skilter :) Spent...   Skal også lage servostyring med 68 Corvette ventil som andre har lagd her på forumet, men jeg lurer på hva slags sylinder som blir brukt? Slaglengde? Diameter?  Leste et sted at noen hadde brukt en sylinder fra Swedol... finns det et vare/produkt nr. på dette?   Har også lest om sivile C 303 som har montert servo pumpen på akselen til kjølevifta/flekten til radiatoren, og brukt en elektrisk kjøle vifte isteden... Noen som har vært borti om dette er et patent som virker ok??

Mvh. Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den variant jag sett med civilt servo hade(om jag minns rätt) pumpen monterad i änden på vevaxeln. En konsol bestående av plattjärn på var sida om motorn som sticker ut framför remhjulet, sedan ett plattjärn på tvären mellan de båda.

På detta plattjärn sitter sedan pumpen med axeln riktat mot remhjulen på vevaxeln. En klokoppling mellan vevaxeln och pumpen för över kraften.

Vet ej hur denna lösning påverkar frigången mot framaxeln.

Lösningen är framtagen av Tatanka 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den variant jag sett med civilt servo hade(om jag minns rätt) pumpen monterad i änden på vevaxeln. En konsol bestående av plattjärn på var sida om motorn som sticker ut framför remhjulet, sedan ett plattjärn på tvären mellan de båda.

På detta plattjärn sitter sedan pumpen med axeln riktat mot remhjulen på vevaxeln. En klokoppling mellan vevaxeln och pumpen för över kraften.

Vet ej hur denna lösning påverkar frigången mot framaxeln.

Lösningen är framtagen av Tatanka 

Hei takk.... dette må forskes på :) høres topp ut... har endel klo koplinger liggende så de kommer godt med nå ;) Takk for tips....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BILEN BLE GODKJENT !! Skilter hentes ut i morgen   ^_^  Salige fryd.... nå begynner morroa...  :) Nå skal alle lommer vrenges, store hjul, servo styrning, og el.kjølevifte skal kjøpes først... i hvilken rekkefølge vet jeg ikke  :P Jeg har lovt barna og bruke TGB`n på sommerferien våres til Bornholm DK  :wub: Da er det mulig jeg må alliere meg med noen av de svenske medlemmene på forumet her som bor på strekningen Strømstad - Ystad, kan jo hende det blir driftsstans på de 120 milene fram og tilbake gjennom sverige  -_-    PS! Er det noen som har erfaring med Biltemas isoleringsmatter? Se bilde... Tenkte jeg skulle bruke de på veggene inne i TGB`n...

post-7600-0-35523000-1401905756.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som bitymenmattan. Om det är den så är den väldigt tung och i övrigt inte lämplig till väggar och tak.

Biltemas isolering med aluminiumfolie fungerar bättre i så fall.

Helst använder man isolering med slutna celler som inte kan suga åt sig fukt. Typ armaflex eller liknande

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som bitymenmattan. Om det är den så är den väldigt tung och i övrigt inte lämplig till väggar och tak.

Biltemas isolering med aluminiumfolie fungerar bättre i så fall.

Helst använder man isolering med slutna celler som inte kan suga åt sig fukt. Typ armaflex eller liknande

Enig der, det med alu. folie suger vel vann......

Armaflex ? Type liggeunderlag? Tåler det og monteres med spray lim?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag monterte jeg skilter :) Skaffet noen 740 fjærer også som jeg monterte foran pga. slakke framfjærer og "lutning åt venster" ;) post-7600-0-67921600-1402080831.jpgBegynte med og fjerne gummi bufferen.post-7600-0-56277600-1402080895.jpgpost-7600-0-79480100-1402080920.jpg Kjøpte 740 fjærer på Biltema Artikkel nr. 67341post-7600-0-23862500-1402080942.jpgNå må styring til fjær nede lages. Brukte en 5 cm lang bit av et rør med diameter ca. 53mm utvendig og ca 4-5mm gods tykkelse.post-7600-0-01121800-1402080991.jpgpost-7600-0-65419300-1402081029.jpgSveiset på rør stumpen/styringen nede. Boret dreneringshull på to steder nede på røret før montering.post-7600-0-92850500-1402081069.jpgLagde også en 20mm tykk nylon/pom shim/foring for og kompansere lutningen på venstre side.post-7600-0-79813700-1402081084.jpgFjær monteres, veldig glad for fjær klemma fra Wurth.post-7600-0-22723100-1402081143.jpg Voila` Nå blir allt rustbeskyttet med voks.post-7600-0-49344700-1402081160.jpgTror ikke fjærene hopper ut ved full utfjæring da de er såpass mye lengre utfjæret.post-7600-0-79718900-1402081175.jpg 6-7 cm høyere...rett og smooth og kjøre :) Servostyring next ;)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja se över tändningen, och börja med det lättaste..tändstift och rotor/fördelarlock..byt sedan brytare och kondensator så vet du att det är fräscht oxå..

Takk for tipset Svana.... Vet du hvor er det beste stedet å få tak i tenningsdeler er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk for tipset Svana.... Vet du hvor er det beste stedet å få tak i tenningsdeler er?

Du bør vurdere å gå over til elektronisk tenning. 123ignition har ny elektronisk fordeler som passer rett på, med den lille ulempen at du trenger 12 V for å drive den... Noen på forumet har bytta, søk litt og spør litt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du har på tok för mycket luft i däcken?

Javisst har jeg for mye luft ;) Vi hadde ingen tilgang til kompressor og et godt stykke og kjøre på veg hjem, så jeg valgte og kjøre slik .... Hadde nok klart den bakken ellers ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...