Gå till innehåll

TGB 11 Camper


tgblars

Rekommendera Poster

Du bør vurdere å gå over til elektronisk tenning. 123ignition har ny elektronisk fordeler som passer rett på, med den lille ulempen at du trenger 12 V for å drive den... Noen på forumet har bytta, søk litt og spør litt.

Takk for tips, har hørt bare positive tilbakemeldinger om 123 ignition... Hvis jeg skal bruke en 12 volt fordeler, kan man bruke omformer eller må man lage egen 12 v dynamo og eget batteri? Er ikke elektriker så jeg spør ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälsa Atle nästa gång, såg att han var där,

Måste nästa ta och besöka er 

Skriv gärna när ni planerar träff, så kan man komma med civil bil om inte annat  :)

Hei Mr. Hansen... det skal jeg... han er med på de fleste treff som er ;) Jeg skal si fra ved neste treff ;) Du bor ikke så langt fra grensa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du har samma problem som mig med att skogen har sönder backljusen ;) det har hänt 2 gånger åt mig nu men bara en gång när jag kört själv :)

He he...bra ;) Jeg vurderer rygge kamera ;) De står akkurat så du ikke ser de i bakvinduet og akkurat ikke i speilene  :blink: Kanskje lage en form for bøyle e.l. rundt bak lysene?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk for tips, har hørt bare positive tilbakemeldinger om 123 ignition... Hvis jeg skal bruke en 12 volt fordeler, kan man bruke omformer eller må man lage egen 12 v dynamo og eget batteri? Er ikke elektriker så jeg spør ;)

Fant ut av det.... 24 v til 12 volt omformer

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundkurvan du får med i 123ignition fungerar bra i B30n, strömförsörjning med omformare är inte något problem heller. Problemet är att 123ignition och du inte är överens om var nollpunkten är. Efter en del hårresande baktändningar fick jag tipps här på forumet om att helt enkelt vrida på fördelaren på gammalt sätt efter att ha gjort den grundläggande inställningen. När allt går bra ligger du bra, sök på mina posts så hittar du råden jag fick. Kurvorna kan jag maila om det behövs.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundkurvan du får med i 123ignition fungerar bra i B30n, strömförsörjning med omformare är inte något problem heller. Problemet är att 123ignition och du inte är överens om var nollpunkten är. Efter en del hårresande baktändningar fick jag tipps här på forumet om att helt enkelt vrida på fördelaren på gammalt sätt efter att ha gjort den grundläggande inställningen. När allt går bra ligger du bra, sök på mina posts så hittar du råden jag fick. Kurvorna kan jag maila om det behövs.

Takk Lollipop... Jeg heller nok mot og kjøpe 123 ignition... har hørt mange gode tilbakemeldinger på dette.. Kommer tilbake til deg når jeg får tak i delene... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HJELP!! Må bytte dynamo nå, men da jeg tok den eksisterende orginal dynamoen av så jeg at det ikke var noen bokstaver eller + - tegn .....men tall??post-7600-0-44110700-1402328375_thumb.jpg

Har kjøpt en 24 volt 55 ah. dynamo på Biltema som var anbefalt her på forumet Art. 63-615 post-7600-0-16418100-1402328357_thumb.jpg

post-7600-0-68499800-1402328324_thumb.jpg

Er det noen som vet hvor alle ledningene skal?

post-7600-0-55349400-1402328337_thumb.jpg                                                                                                                                        B+ og B- på den nye dynamoen er vel + og - rett til batteri?

 

Glad for tilbakemeldinger her ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jeg har løst opp koblingen ;) Legger ut noen flere bilder av monteringen/omgjøringen....post-7600-0-37573300-1402348204_thumb.jpgpost-7600-0-42645900-1402348222_thumb.jpgDa Biltema remhjulet var for stort i diameter,  byttet jeg det med det orginale. Det passen "nesten" rett på ;)post-7600-0-18895700-1402348236_thumb.jpg Litt kapping og sliping da innfestnings braketten var for lang.post-7600-0-15183600-1402348259_thumb.jpgFerdig boret opp og montert støtte hylse.... Litt mer "strul" en jeg hadde håpet på, men jeg tror det blir bra :)post-7600-0-21701600-1402348281_thumb.jpgpost-7600-0-89687000-1402348299_thumb.jpg Nye litt lengre remmer skal kjøpes i morgen og kobling av kabler så blir det testing :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd gärna stora + kontakten på startmotorn för B+

Du behöver inte dra ny - använd den gamla,

Sen är det bara att ta kabeln till laddnings lampan från den gamla härvan också. 

Jag bytte bara en kabelsko och kopplade bort allt vid gamla laddnings reläet. 

Det gamla laddnings reläet fick sitta kvar, då har jag ett reserv med till vänner och kan stoppa tillbaka en original generator om det är det ända som går att uppbringa när man är ute på träff eller tur och något händer med nya generatorn  :)

 

 

Ser ut som du löst det som de flesta andra annars, snyggt  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-7600-0-58882000-1403007640.jpg 

I dag har jeg begynt innsamling av deler til servostyring på TGB`n :) 500,- for en servo pumpe til en Nissan Terrano....     Har funnet en hydraulikk sylinder på Swedol som er 40mm innvendig diameter og med 25 mm stempel stang... Blir den for stor tro?? Den har et slag på 150 mm noe som er 20mm for langt, men det er jo ende stopp på svingen så det går vel?

 

post-7600-0-00570100-1403008012.jpg

Så har jeg montert H4 innsatser for og få litt bedre lys ;)

post-7600-0-96706000-1403008102.jpg

 

post-7600-0-66384800-1403008135.jpg

Måtte ha kontakter som passet til H4 pærene (35 kr for to), ellers er det bolt on 7" innsatser uten parklys :) Skal ut og justere lyset i kveld når det er mørkt :)

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått en trivelig pakke i dag...Kjenner meg som et barn på julaften ;)  Den kom med DHL etter TO dager :) Toppen service fra Tatanka :)

post-7600-0-12030300-1403099939.jpg

Nå skal det bli spennede og se om B30 går "penere" :)

post-7600-0-40410000-1403099970.jpg

Kommer tilbake med tilbakemelding :)

Har også bestillt hydraulikk sylinder til servo styrings prosjektet fra Swedol i dag... 150mm slaglengde 40mm innvendig diameter og 25mm stang... Håper det funker :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-7600-0-50798100-1403965548.jpg

Skaffet litt mer greier til servo styrings prosjektet, liten oljekjøler fra en Toyota Avensis... tenkte det var greit og sette på returen. Så har sylinderen kommet fra Swedol.. :wub: . Nå må bare styreventilen bestilles fra E-bay... 1500,- pluss frakt er jo en grei pris når den koster 6500,- fra butikk i Norge  :blink:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja se över tändningen, och börja med det lättaste..tändstift och rotor/fördelarlock..byt sedan brytare och kondensator så vet du att det är fräscht oxå..

Satt på elektronisk tenning fra Pertronix... kjøpt på Tatanka... nye plugger, fordelerlokk og rotor... fremdeles lugger den... er det noe som kan skje med forgasserene? Vacuum slangen fra fordeler har jeg også byttet... Er det et membran i forgasserene som kan sprekke? Takknemlig for svar og ideer... ferien nærmer seg og da skal den ut og kjøre minst 1500 kilometer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert vara vakummembranen samt nålrengöring som behövs. På min var membranet i den ena förgasaren sprucket och då gick motorn bara om man höll gasen halvvägs nertyckt. Om det saknas förgasarolja kan den bete sig konstigt ryckigt. Lossar du på skruvarna på locket så ser du membranet.

 

Det är samma förgasare som Volvo 164, så membran kostar 60 kr på mekonomen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert vara vakummembranen samt nålrengöring som behövs. På min var membranet i den ena förgasaren sprucket och då gick motorn bara om man höll gasen halvvägs nertyckt. Om det saknas förgasarolja kan den bete sig konstigt ryckigt. Lossar du på skruvarna på locket så ser du membranet.

 

Det är samma förgasare som Volvo 164, så membran kostar 60 kr på mekonomen.

Tusen takk for raskt svar Johannes :) Plukke opp i kveld og sjekke membran.... Forgasser olje/automatgear olje er fylt på...  sjekker og kommer tilbake med resultat... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...