Gå till innehåll

Allmänt om PBV 401 / MT-LB


Vinkon

Rekommendera Poster

Ja, som titeln antyder: en tråd för oss intresserade av detta fordon med varianter som tjänstgjort i Sverige bla.
 
Fakta finns att läsa på soldf.com och wikipedia.

 

Vidareutvecklad från 50-tals amfibiestridsvagnen PT-76 och var tänkt att bogsera artilleripjäser från början.

Den bepansrade modellen blev standard och idag finns över 80 olika modifikationer av denna amfibiska 60-tals vagn.

 

MT-LB är kort för ÐœÐ½Ð¾Ð³Ð¾Ñ†ÐµÐ»ÐµÐ²Ð¾Ð¹ Ð¢Ñгач Ð›ÐµÐ³ÐºÐ¾ Ð‘ронированный - ryska för mångsidig lätt bepansrad vagn.

Även i Sverige kallad "Mångsidig Traktor - Lätt Bepansrad". :)

 

401_vinter.jpg

 
Några varianter i Svensk tjänst:
Pbv 401, grundversionen. (MT-LB) (МТ-ЛБ)

Bgbv 4012, bärgningsbandvagn. (MTP-LB)

Pbv 4020, längre och högre + turbo. (MT-LBu)

Pbv 4021, ledningsvagn.

Stripbv 4021, stridsledning-pbv.

Sjvpbv 4024, sjukvårds-pbv.

 

I Finland finns även MT-LBV, vilket är en 401a med bredare band.

Därmed sänks det ordinarie marktrycket från 0,46 kg/cm2 till 0,28 kg/cm2.

Som jämförelse har bv 202 0.085-0.10 kg/cm2, pbv 501 0,6 kg/cm2stridsfordon 9040B 0,53 kg/cm2 och stridsvagn 122 0,89 kg/cm2.​

 

I Sverige hade våra vagnar två olika typer av band; 

Gummilagrade och de gamla stålbanden utan gummilagring.

Den bredare sorten som bla Finländarna använder är en bredare sort av stålbanden.

Därutöver har Bulgarien egna band som påminner de på pbv 501 / bmp-1.

 

Bandkonstruktionen är även mindre känslig för bandkrängning än tex stridsfordon 90 trots relativt slapp bandspänning.

 

Motorn är en Jamz lastbils-diesel-V8 på 14,8 liter.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%9C%D0%97-236/238

240 hk vid 2100 rpm

882 Nm vid 1500 rpm

 

 

 

Det var det jag kom på att skriva om nu iaf.

 

*EDIT*

Jämfört med PBV 501 skulle jag på pappret säga att MT-LB har något bättre terrängegenskaper.

Lägre marktryck, mindre attackvinkel men likvärdiga i effekt/vrid per ton.

 

Men, den ser ju banne mig inte lika "krigisk" ut.

Eller som en KB-elev på ATS uttryckte sig; "en bajskorv med band".

Han var milt sagt inte imponerad av sina nya grannar i 90-hallen. :)

(OT: samma hall är nu polis-station)

 

*EDIT*

La till ett klipp på motorn :)

Redigerad av Vinkon
Kom på lite mer
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där gummilagringen på en del svenska vagnar,är det ytan mot marken den är monterad

eller är det nån slit-yta på insidan tro?

Ordet slak-bandare har jag även hört att pbv kallas ,låter mer som en gammal bandtraktor :)

Slitytan mellan, som på 90-vagnarna bla. Benäms RLL (РМШ)

Att det resulterar i en längre livslängd borde väl vara en okej slutsats?

10519233.jpg

 

Pads, gummi mot backen har Polackerna på bägge sorterna.

 

:) Jag minns hur fascinerad jag och mina kollegor var i lumpen första gången vi såg en pebba i aktion.

Banden fladdrade som besatta demoner till skillnad mot 90-vagnarnas pianosträngar som tappade banden i händelse av sväng, typ :)

(kan ju också ha varit oerfarna förare som inte ansatt den extra bandspänningen)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok :wub:

Pads skulle nog va ett bra alternativ för mig,måste ju korsa asfalt -_-

Men å andra sidan tror jag inte en Mtlb förstör asfalt som en

fullstor tank på 50-60 ton skulle kunna göra

 

Är det förresten förvärmning på motorn innan start vid lägre tempraturer?

tror jag såg ett tube-klipp en gång,men kommer inte ihåg

om det kunde vart bmp eller mtlb

Och hur funkar ett sånt förvärming-system? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det blir nog mest "rispor" skulle jag tro.

 

Är det denna du menar?:

 

Plvtehmtlb6.JPG

 

Ja det är det. :)

 

Ser ut som nån anordning med pilot-låga eller nått. (jag är ej insatt såna här system)

Är inte webasto byggd likadant?

 

*********

 

Kul sida med ryss-planscher, inte bara MT-LB:

http://voennizdat.com/page23.php

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint! :wub:

Hmmm beskrivningen såg komplicerad ut,blir nog lättare när jag kan flytande ryska :lol:

 

Den verkar faktiskt lik webaston,det ljusa fältet borde va avgaser,det gröna som

går igenom motor mm borde va vattnet

 

Den blåa "hårtorken" kan va en kompressor?

 

Eller vänta lite,är det gröna motorolja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en bra länk i ämnet:

http://www.spec-31.ru/article/obogrev-mtlb/

 

 

**************

 

Annars tror jag att växellådan är den hårdaste nöten att knäcka och förstå:

Plvtehmtlb1.JPGStyrväxel och "framåt-växellåda" i ett.

 

Det är helt klart ingen dubbel differential det är frågan om, vid centrumsväng låser den ena sidan.

Det utesluter även trippel differential-styrning om jag inte är helt slut i huvudet.

 

Så jag gissar att det är en "maybach-styrning", vilket är en förbättrad cletrac-styrning.

 

 

Inte utan anledning att våra meckar i lumpen jämrade sig över den :)

 

*Tillägg*

Moderniserade vagnar har en ny sorts växellåda och är bla kapabla till en "riktig" centrumsväng:

http://youtu.be/ePrEuiTHnc4?t=4m50s

 

Det verkar röra sig om någon typ av hydraulassisterad dubbel differential-styrning.

Därmed är en steglös styrning uppnådd.

*EDIT*

Hårtorken är nog inget annat än en cirkulationspump.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra info igen :)

Det vore ju grymt om man kunde få en uppdaterad vagn som kunde rotera :P

Kanske inte nödvändigt heller.

Lådan verkar faktiskt riktig lustig

 

Visst va det en mtlb-simulator i slutet av klippet?

 

lite bilder på en växellåda,motor och förarplats.

Instrumentpanel o detaljer kan skilja sig en del på olika modeller

%207.jpg

 

'800px-MT-LB_YaMZ_238_1.jpg

 

323.jpeg

 

En kankse skämsig fråga....har lådan hög/låg växel? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänger in en video från lumpen som några kompisar (pbv-meckar) på plutonen filmade när vi var på slutövning,

tror det är i Kvarn-trakten (2005). Lite för lite snö tyckte nog dom eftersom vi kom från Boden ;)..

 

Det fanns en eller två Pbv 401, en Bgbv 4012, en sjukvårdsvagn 4020 med konstant vinande turbo ^_^.

Bild 138.mpg

Bild 137.mpg

post-7583-0-60698800-1410557302_thumb.jpg

post-7583-0-61056500-1410557314_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst va det en mtlb-simulator i slutet av klippet?

 

En kankse skämsig fråga....har lådan hög/låg växel? :)

Jo, det var en simulator. Tydligen något den firman specialiserat sig på.

 

Jag tror inte det. Det enda jag har fått fram är: "6 växlar fram, 1 bak".

Och skulle det finnas en hög-/låg så hade jag gissat på att den sitter i kåpan mellan motor och låda.

 

OT: Gick ett rykte/skröna på I5 att några vpl ställt upp pumpen och plågat upp farkosten i närmare 100 kmh...

 

Va mycke fötter det verkar gå åt?

Antar att det är två stybromsar en gaspedal och två kopplingsspakar som man ser.

Nästan. Gas, broms och koppling. Gaspedalen tjänstgör även som stopp, man lyfter bara på den :)

Broms-/styr-spakar.

 

http://youtu.be/NiYXxq5TZXA?t=4m50s

 

Många vpl som jämrat sig över att koppla med benet högt upp och lägga i den fruktade 3:e växeln, risken var överhängande att man körde in näven i kupéfläkten.

Rysk lösning på problemet = byt ut plåtfläkten mot en i gummi eller plast.

 

Ett befäl från T2 berättade en gång för mig att det var vanligt att vpl-förare lärde sig att svänga effektivare = fel.

De ansatte ena färdbromsen på endera sidan eller något sånt, slet onödigt hårt på belägg mm tydligen.

 

Två gubbar som kom ner i egenskap av systemstöd till oss i kosovo pratade gärna om MT-LB, då enda den vi hade där var "ryss-bärgaren". Den startades upp bla  :D

De sa även att pebborna saknar parkeringsbroms, och att Sverige bara hade en eller två med park.broms. Det var nämligen de två som modifierat de vagnarna tydligen.

 

***********

 

Mer djupläsning:

http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=17

 

*EDIT*

Glömde tillägga: lådan är osynkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våran Sprinter ja.. Tur att vi hade Bärgare på plutonen..

Hittade lite fler bilder på Pbv:er också.

Kunde inte låta bli att lägga ut fler bilder från övningen "Operation Götaland".. Varför vi nu var tvungna att komma ner från Boden till den.. Men det var kul att va med om en stor övning.

post-7583-0-62852000-1410729583_thumb.jpg

post-7583-0-85039600-1410729913_thumb.jpg

post-7583-0-29512000-1410729924_thumb.jpg

post-7583-0-83537500-1410729933_thumb.jpg

post-7583-0-99192200-1410729951_thumb.jpg

post-7583-0-74245800-1410729967_thumb.jpg

post-7583-0-65528000-1410729982_thumb.jpg

post-7583-0-15881300-1410730004_thumb.jpg

post-7583-0-89032500-1410730028_thumb.jpg

post-7583-0-59884200-1410730043_thumb.jpg

post-7583-0-24234800-1410730065_thumb.jpg

post-7583-0-64534200-1410730087_thumb.jpg

post-7583-0-34936600-1410730105_thumb.jpg

post-7583-0-26524900-1410730124_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yeah!! Två olika bärgare i en och samma post!  :wub:

 

Vad tusan, är vi födda samma år?

Jag gjorde också min slutövning 2005, till skillnad mot mina andra kollegor på rep-troppen som åkte till Skövde så åkte vi och 90-gruppen till Norge istället med våran lastbilsbärgare tillsammans med 90-kompaniet.

 

Och där högg jag och resten ved i en vecka.

Enda bärgningen vi blev involverad i var när 90-bärgaren drog upp os ur diket, vi körde i princip ner på order, så det räknas självklart inte.  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1985 är jag född.

Gjorde lumpen på I19 Pbat? Vi åkte ner till Skövde i Mars 2005 på slutövning sedan åkte vi runt Vättern på översidan ner till Kvarn i Motala-trakten..

Bilden när Pbv:n står uppkörd på snövallen är från Tidaholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Jag var på Rep.pluton / Trosskompaniet I19 Pansar Bat, jag var dock inte mek och körde inte Pbv.

Vi hade ett gäng från I5 i Boden på utbildning men jag tror Pbv-meckarna hos oss åkte till Motorskolan i Östersund etc..

 

Vet inte vad som hade krökt till drivkransen, om det var våra egen vagn eller någon av dom "stridande kompanierna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...