Gå till innehåll

Generell tråd för bandfordon; hemmabyggen, inspiration + råd & tips!


Vinkon

Rekommendera Poster

Såg denna häromdan:

 

Det ser ut som en dubbel differentialstyring med en annorlundare konfiguration.

 

Jag tog reda på hur den är utformad:

Steering%2BDifferential%2Band%2BBrake2.g

 

 

Transmission Power Flow Power flow schematic of the differential steering system with straight movement of the machine
(3) Pinion gear for steering differential
(4) Ring gear
(5) Carrier
(6) Planetary gears
(7A) Sun gear
(7B) Sun gear
(8) Bevel gear
(9) Ring gear
(10) Housing
(11) Carrier
(16) Planetary gears
(17) Stationary ring gear
(22) Carrier
(23) Planetary gears
(24) Sun gear
(25) Pinion gear
(26) Bevel gear
(27) Outer axle shaft
(28) Inner axle shaft
(29) Shaft for bevel gear
(30) Outer axle shaft(A) Direction of power flow

 

 

Steering%2BDifferential%2Band%2BBrake5.g

 

 

Steering Power Flow Power flow schematic of the differential steering system during a sharp left turn of the machine
(3) Pinion gear for steering differential
(7A) Sun gear
(8) Bevel gear
(9) Ring gear
(10) Housing
(11) Carrier
(17) Stationary ring gear
(22) Carrier
(24) Sun gear
(27) Outer axle shaft
(28) Inner axle shaft
(30) Outer axle shaft( B ) Direction of power flow for steering

http://cat-machine.blogspot.se/2014/08/d6t-track-type-tractor-systems-steering.html

 

I praktiken verkar man ha två slutväxlar på ena sidan också.

(förutom att den ändrar rotationsriktningen där)

 

 

Det jag inte fattar är vad vitsen är? 

Kompaktare eller något annat tänkbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tanken den att man kan rotera (3) momentfritt åt valfritt håll för att få banden att gå olika fort?

Det är lätt att gå vilse bland kugghjulen!

3an med drev motsvarar typ den övre axeln i den första videon jag länkade i inlägg #24.

Därmed ändras utgående hastigheter/utväxling.

 

Vad menar du med momentfritt?

 

 

Jag blev smått sugen att göra även denna i 3D faktiskt :)

 

Sen känner inte jag själv att jag fullt ut är med på hur det vänstra planethjulet fungerar i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

SwedenTrackedCJ3B.jpg

It's Not a New Idea

 

Odd Egil Torgersen in Norway says "I think this caterpillar CJ-3B was built in Sweden in 1953 by Scania-Vabis." (A long-standing Swedish car and truck manufacturer, Scania-Vabis merged with SAAB in 1969, and still makes heavy trucks and buses.) According to The Jeep in Sweden by Stig Edqvist, these tracks were actually supplied by a Swiss company. It would be interesting to know how many of these conversions might have been done (and why they didn't use a hardtop).

0I wasn't sure how the steering worked, but Jacques Dujardin points out that if you look at the photo you can see the steering blade just outboard of the tracks, attached to the front axle by a link and pivot. Jacques says, "A pretty simple system but certainly very inefficient as far as steering radius is concerned, and also it can not be used on hard surfaces like roads and tracks."

http://cj3b.info/Finds/FindsSnow.html

 

 

Ser inte så svårt ut att bygga...  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....

hmm, 'denna var nog vid skjutbanan på Hönö....

post-4978-0-04551300-1420730614.jpg

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/2275-terrängfordons-spaning/?p=128041

En kankse lite ot-fråga men.....en sån halftrack eller halvbandare...är det styrbroms på banden på dessa

eller orkar man styra vidundret med framaxeln??eller är det bägge funktioner? :)

Redigerad av Vinkon
Insaxade inlägg från tråden "terrängfordons-spaning"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DSCN1425.jpg

Ser ju onekligen ut som att tyskarnas halvbandare var tänkt att kunna svänga med banden, ser ju ut som en typisk cletrac-styrning...

 

Annars tror jag jänkarna var mer rätt ute med sina halvbandare, enkla och byggda av lastbilar.

Men sen började ju tyskarna med renodlade peppor...

 

Och ingen använder väl halvbandare idag?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att de borde tillföra något, annars hade det väll varit enklare att bara ha band... Men med tanke på hur dåligt tex en lastad 20bil med båda bakaxlarna diffade, svänger så undrar man ju....

Det er for mer fintfølende styring etter vei og hardt dekke. En annen måte å løse det på er som engelskmenne på carrierne sine, hvor fremre løpehjul presser beltene sideveis før styrebremsen slår inn. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite inspiration när jag såg denna annons härom dagen...

 

4600067930.jpg

 

tillägs bild

4685405264.jpg

 

Ganska smart...om man köper en gammal dubbel-bandare snö skoter så borde man ju få

iaf 2 st band-aggregat oftast kompletta,måste ju vara perfekt

om man vill bygga en "mini-bandvagn" på lågbudget

 

Undrar hur han löst det med styrningen om det är nån typ av styrbroms eller nått.

Nästan så man ville ringa och fråga :)

 

Den här besten finns till salu i grannkommunen

Och visst är detta monstret en dubbel-bandare??

http://www.blocket.se/varmland/Aktiv_600_58185958.htm?sa=1

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...