Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg denna häromdan:

 

Det ser ut som en dubbel differentialstyring med en annorlundare konfiguration.

 

Jag tog reda på hur den är utformad:

Steering%2BDifferential%2Band%2BBrake2.g

 

 

Transmission Power Flow Power flow schematic of the differential steering system with straight movement of the machine
(3) Pinion gear for steering differential
(4) Ring gear
(5) Carrier
(6) Planetary gears
(7A) Sun gear
(7B) Sun gear
(8) Bevel gear
(9) Ring gear
(10) Housing
(11) Carrier
(16) Planetary gears
(17) Stationary ring gear
(22) Carrier
(23) Planetary gears
(24) Sun gear
(25) Pinion gear
(26) Bevel gear
(27) Outer axle shaft
(28) Inner axle shaft
(29) Shaft for bevel gear
(30) Outer axle shaft(A) Direction of power flow

 

 

Steering%2BDifferential%2Band%2BBrake5.g

 

 

Steering Power Flow Power flow schematic of the differential steering system during a sharp left turn of the machine
(3) Pinion gear for steering differential
(7A) Sun gear
(8) Bevel gear
(9) Ring gear
(10) Housing
(11) Carrier
(17) Stationary ring gear
(22) Carrier
(24) Sun gear
(27) Outer axle shaft
(28) Inner axle shaft
(30) Outer axle shaft( B ) Direction of power flow for steering

http://cat-machine.blogspot.se/2014/08/d6t-track-type-tractor-systems-steering.html

 

I praktiken verkar man ha två slutväxlar på ena sidan också.

(förutom att den ändrar rotationsriktningen där)

 

 

Det jag inte fattar är vad vitsen är? 

Kompaktare eller något annat tänkbart?

Posted

Är tanken den att man kan rotera (3) momentfritt åt valfritt håll för att få banden att gå olika fort?

Det är lätt att gå vilse bland kugghjulen!

3an med drev motsvarar typ den övre axeln i den första videon jag länkade i inlägg #24.

Därmed ändras utgående hastigheter/utväxling.

 

Vad menar du med momentfritt?

 

 

Jag blev smått sugen att göra även denna i 3D faktiskt :)

 

Sen känner inte jag själv att jag fullt ut är med på hur det vänstra planethjulet fungerar i alla lägen.

  • 3 weeks later...
Posted

SwedenTrackedCJ3B.jpg

It's Not a New Idea

 

Odd Egil Torgersen in Norway says "I think this caterpillar CJ-3B was built in Sweden in 1953 by Scania-Vabis." (A long-standing Swedish car and truck manufacturer, Scania-Vabis merged with SAAB in 1969, and still makes heavy trucks and buses.) According to The Jeep in Sweden by Stig Edqvist, these tracks were actually supplied by a Swiss company. It would be interesting to know how many of these conversions might have been done (and why they didn't use a hardtop).

0I wasn't sure how the steering worked, but Jacques Dujardin points out that if you look at the photo you can see the steering blade just outboard of the tracks, attached to the front axle by a link and pivot. Jacques says, "A pretty simple system but certainly very inefficient as far as steering radius is concerned, and also it can not be used on hard surfaces like roads and tracks."

http://cj3b.info/Finds/FindsSnow.html

 

 

Ser inte så svårt ut att bygga...  :P

  • Like 1
Posted

Hmm. Banden ser ju ut att blockera dörrarna en aning... Krälar man kanske in genom bakluckan? :)

Annars kanske man vevar ner rutorna innan man kliver ur :)

Posted (edited)

.....

hmm, 'denna var nog vid skjutbanan på Hönö....

post-4978-0-04551300-1420730614.jpg

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/2275-terrängfordons-spaning/?p=128041

En kankse lite ot-fråga men.....en sån halftrack eller halvbandare...är det styrbroms på banden på dessa

eller orkar man styra vidundret med framaxeln??eller är det bägge funktioner? :)

Edited by Vinkon
Insaxade inlägg från tråden "terrängfordons-spaning"
Posted

Man kan ju tycka att de borde tillföra något, annars hade det väll varit enklare att bara ha band... Men med tanke på hur dåligt tex en lastad 20bil med båda bakaxlarna diffade, svänger så undrar man ju....

  • Like 2
Posted

DSCN1425.jpg

Ser ju onekligen ut som att tyskarnas halvbandare var tänkt att kunna svänga med banden, ser ju ut som en typisk cletrac-styrning...

 

Annars tror jag jänkarna var mer rätt ute med sina halvbandare, enkla och byggda av lastbilar.

Men sen började ju tyskarna med renodlade peppor...

 

Och ingen använder väl halvbandare idag?

  • Like 2
Posted

Flyttade hit några inlägg (#39-#43).

 

Detta då ämnet vandrade iväg lite grann och handlande mer om teknisk natur och den gör sig bättre här.

 

//Mod

Posted

Man kan ju tycka att de borde tillföra något, annars hade det väll varit enklare att bara ha band... Men med tanke på hur dåligt tex en lastad 20bil med båda bakaxlarna diffade, svänger så undrar man ju....

Det er for mer fintfølende styring etter vei og hardt dekke. En annen måte å løse det på er som engelskmenne på carrierne sine, hvor fremre løpehjul presser beltene sideveis før styrebremsen slår inn. 

  • Like 2
Posted

Fick lite inspiration när jag såg denna annons härom dagen...

 

4600067930.jpg

 

tillägs bild

4685405264.jpg

 

Ganska smart...om man köper en gammal dubbel-bandare snö skoter så borde man ju få

iaf 2 st band-aggregat oftast kompletta,måste ju vara perfekt

om man vill bygga en "mini-bandvagn" på lågbudget

 

Undrar hur han löst det med styrningen om det är nån typ av styrbroms eller nått.

Nästan så man ville ringa och fråga :)

 

Den här besten finns till salu i grannkommunen

Och visst är detta monstret en dubbel-bandare??

http://www.blocket.se/varmland/Aktiv_600_58185958.htm?sa=1

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...