Vinkon Posted December 15, 2014 Author Report Posted December 15, 2014 Såg denna häromdan: Det ser ut som en dubbel differentialstyring med en annorlundare konfiguration. Jag tog reda på hur den är utformad: Transmission Power Flow Power flow schematic of the differential steering system with straight movement of the machine(3) Pinion gear for steering differential(4) Ring gear(5) Carrier(6) Planetary gears(7A) Sun gear(7B) Sun gear(8) Bevel gear(9) Ring gear(10) Housing(11) Carrier(16) Planetary gears(17) Stationary ring gear(22) Carrier(23) Planetary gears(24) Sun gear(25) Pinion gear(26) Bevel gear(27) Outer axle shaft(28) Inner axle shaft(29) Shaft for bevel gear(30) Outer axle shaft(A) Direction of power flow Steering Power Flow Power flow schematic of the differential steering system during a sharp left turn of the machine(3) Pinion gear for steering differential(7A) Sun gear(8) Bevel gear(9) Ring gear(10) Housing(11) Carrier(17) Stationary ring gear(22) Carrier(24) Sun gear(27) Outer axle shaft(28) Inner axle shaft(30) Outer axle shaft( B ) Direction of power flow for steering http://cat-machine.blogspot.se/2014/08/d6t-track-type-tractor-systems-steering.html I praktiken verkar man ha två slutväxlar på ena sidan också. (förutom att den ändrar rotationsriktningen där) Det jag inte fattar är vad vitsen är? Kompaktare eller något annat tänkbart? Quote
SBA111 Posted December 16, 2014 Report Posted December 16, 2014 Är tanken den att man kan rotera (3) momentfritt åt valfritt håll för att få banden att gå olika fort? Det är lätt att gå vilse bland kugghjulen! Quote
Vinkon Posted December 16, 2014 Author Report Posted December 16, 2014 Är tanken den att man kan rotera (3) momentfritt åt valfritt håll för att få banden att gå olika fort? Det är lätt att gå vilse bland kugghjulen! 3an med drev motsvarar typ den övre axeln i den första videon jag länkade i inlägg #24. Därmed ändras utgående hastigheter/utväxling. Vad menar du med momentfritt? Jag blev smått sugen att göra även denna i 3D faktiskt Sen känner inte jag själv att jag fullt ut är med på hur det vänstra planethjulet fungerar i alla lägen. Quote
Vinkon Posted January 6, 2015 Author Report Posted January 6, 2015 It's Not a New Idea Odd Egil Torgersen in Norway says "I think this caterpillar CJ-3B was built in Sweden in 1953 by Scania-Vabis." (A long-standing Swedish car and truck manufacturer, Scania-Vabis merged with SAAB in 1969, and still makes heavy trucks and buses.) According to The Jeep in Sweden by Stig Edqvist, these tracks were actually supplied by a Swiss company. It would be interesting to know how many of these conversions might have been done (and why they didn't use a hardtop). 0I wasn't sure how the steering worked, but Jacques Dujardin points out that if you look at the photo you can see the steering blade just outboard of the tracks, attached to the front axle by a link and pivot. Jacques says, "A pretty simple system but certainly very inefficient as far as steering radius is concerned, and also it can not be used on hard surfaces like roads and tracks." http://cj3b.info/Finds/FindsSnow.html Ser inte så svårt ut att bygga... 1 Quote
Vinkon Posted January 7, 2015 Author Report Posted January 7, 2015 Super Snow Bird http://theoldmotor.com/?p=112262 1 Quote
Frippe S Posted January 7, 2015 Report Posted January 7, 2015 Hmm. Banden ser ju ut att blockera dörrarna en aning... Krälar man kanske in genom bakluckan? 1 Quote
Vinkon Posted January 7, 2015 Author Report Posted January 7, 2015 Hmm. Banden ser ju ut att blockera dörrarna en aning... Krälar man kanske in genom bakluckan? Annars kanske man vevar ner rutorna innan man kliver ur Quote
Vinkon Posted January 7, 2015 Author Report Posted January 7, 2015 http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=142401 Undrar hur fasen fjädringen är gjord? Quote
Frippe S Posted January 7, 2015 Report Posted January 7, 2015 http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=142401 Undrar hur fasen fjädringen är gjord? Ser ju lite kort ut för att vara torsionsstavar... Gummifjädring? (Typ bussningar som vrider sig) 1 Quote
Wingflyer Posted January 7, 2015 Report Posted January 7, 2015 Axlarna vulkade i gummihylsor? 1 Quote
Vinkon Posted January 8, 2015 Author Report Posted January 8, 2015 Kan va Vet inte om jag sett det förut, ser ju ut att vara så lite utrymme för gummit att jobba inbillar jag mig... Quote
JDW Posted January 8, 2015 Report Posted January 8, 2015 Antar att det är sportläge på den fjädringen.... Quote
LurK Posted January 8, 2015 Report Posted January 8, 2015 (edited) ..... hmm, 'denna var nog vid skjutbanan på Hönö.... http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/2275-terrängfordons-spaning/?p=128041 En kankse lite ot-fråga men.....en sån halftrack eller halvbandare...är det styrbroms på banden på dessa eller orkar man styra vidundret med framaxeln??eller är det bägge funktioner? Edited January 28, 2015 by Vinkon Insaxade inlägg från tråden "terrängfordons-spaning" Quote
JDW Posted January 8, 2015 Report Posted January 8, 2015 inte mycket utrymme för att vrida framhjulen, men vart de pekar har nog inget att göra med färdriktningen... 1 Quote
Frippe S Posted January 8, 2015 Report Posted January 8, 2015 Man kan ju tycka att de borde tillföra något, annars hade det väll varit enklare att bara ha band... Men med tanke på hur dåligt tex en lastad 20bil med båda bakaxlarna diffade, svänger så undrar man ju.... 2 Quote
Vinkon Posted January 9, 2015 Author Report Posted January 9, 2015 Ser ju onekligen ut som att tyskarnas halvbandare var tänkt att kunna svänga med banden, ser ju ut som en typisk cletrac-styrning... Annars tror jag jänkarna var mer rätt ute med sina halvbandare, enkla och byggda av lastbilar. Men sen började ju tyskarna med renodlade peppor... Och ingen använder väl halvbandare idag? 2 Quote
Frippe S Posted January 9, 2015 Report Posted January 9, 2015 Den här ryska (Object 19) är ju ett annorlunda sätt att bygga "halftrack" http://otvaga.narod.ru/Otvaga/armour-rus-obj/a_019.htm 1 Quote
Vinkon Posted January 9, 2015 Author Report Posted January 9, 2015 Flyttade hit några inlägg (#39-#43). Detta då ämnet vandrade iväg lite grann och handlande mer om teknisk natur och den gör sig bättre här. //Mod Quote
Halfsafe Posted January 9, 2015 Report Posted January 9, 2015 Man kan ju tycka att de borde tillföra något, annars hade det väll varit enklare att bara ha band... Men med tanke på hur dåligt tex en lastad 20bil med båda bakaxlarna diffade, svänger så undrar man ju.... Det er for mer fintfølende styring etter vei og hardt dekke. En annen måte å løse det på er som engelskmenne på carrierne sine, hvor fremre løpehjul presser beltene sideveis før styrebremsen slår inn. 2 Quote
Frippe S Posted January 10, 2015 Report Posted January 10, 2015 Ahaa, var styrbromsarna också kopplade till ratt/styre eller fick du sköta dem separat? Edit: Med styre syftade jag väll mest på Kettenkrad, http://www.xn--militrtechnik-ffb.com/wp-content/uploads/2011/10/KettenkradHK6101.jpg Vore fränt att ha hemma på gården istället för fyrhjuling Quote
Vinkon Posted January 10, 2015 Author Report Posted January 10, 2015 Helt apropå ingenting, en renoverings-tråd om en riktigt trött kettenkrad: http://www.milsurps.com/showthread.php?t=48377 2 Quote
Halfsafe Posted January 11, 2015 Report Posted January 11, 2015 Får overlate til noen bedre enn meg (og google translate) til å oversette Quote
LurK Posted January 13, 2015 Report Posted January 13, 2015 Fick lite inspiration när jag såg denna annons härom dagen... tillägs bild Ganska smart...om man köper en gammal dubbel-bandare snö skoter så borde man ju få iaf 2 st band-aggregat oftast kompletta,måste ju vara perfekt om man vill bygga en "mini-bandvagn" på lågbudget Undrar hur han löst det med styrningen om det är nån typ av styrbroms eller nått. Nästan så man ville ringa och fråga Den här besten finns till salu i grannkommunen Och visst är detta monstret en dubbel-bandare?? http://www.blocket.se/varmland/Aktiv_600_58185958.htm?sa=1 2 Quote
SBAT111 Posted January 13, 2015 Report Posted January 13, 2015 Hur styr man den om det bara är ett (brett) band? Med skidor som larven? 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.