Jump to content

Recommended Posts

Posted
 

Undrar hur han löst det med styrningen om det är nån typ av styrbroms eller nått.

Nästan så man ville ringa och fråga  :)

Jag hade nog gissat på styrbroms/bromsstyrning iaf.

Kraftigt "styre" med "handbroms" och två rejäla vajrar/kablar ner under huven...

 

 

 

Hur styr man den om det bara är ett (brett) band? :huh:  Med skidor som larven? :lol:

Eller som en "flextrac", vrid bandet :)

  • Like 2
Posted

Aldrig hört talas om "flextrac" :)

Här har vi iaf en lustig farkost med flextrac

 

12089925.jpg

 

Men hur 17 funkar det ?

Vid styrutslag måste väl ena sidan av bandet spännas ihop på nått vis?

  • Like 1
Posted

Sett en sån på TV när de va nya :huh: , man vrider hela bandpaketet's framände och det var en världssuce!

 

 

Av nån anledning fattade marknaden inget  :rolleyes: alternativt att verkligheten hade invändningar. Finns många lömska naturlagar

 

Bygger nog på fräsch matta??

Många styrstag/länkarmar....

  • Like 1
Posted

Jo veckningen av bandet gör att det kan töjas/komprimeras när man styr. Helt oslagbar maskin i framkomlighet på sin tid. Kraftbolagen använde sånna för att ta sig ut å röja ledningsgator när det var för mycket lös snö för vanliga skotrar. Eller för dåligt fryset i blötmyrarna på hösten. Gick fint och styrde bra även på barmark. Detta var långt innan fyrhjulingen uppfanns...

  • Like 4
Posted

Ja de där var riktigt fina att köra. mycket smidigare än man tror, det gick att vända ganska lätt, 

Har sett att de inte är så enormt dyra, mycket maskin för pengarna många gånger.

  • 1 month later...
Posted

fräna lågbudget-översnöfordon man kan bygga :)

Får jag inget projekt snart dör jag....

Igår var jag så byggsugen så jag var nära att börja svetsa ihop en rondellhund :rolleyes:

Posted

fräna lågbudget-översnöfordon man kan bygga :)

Får jag inget projekt snart dör jag....

Igår var jag så byggsugen så jag var nära att börja svetsa ihop en rondellhund :rolleyes:

Börja på att dieselkonvertera bandvagnen? :)

Posted

Börja på att dieselkonvertera bandvagnen? :)

Mjaa la ner det projektet för stunden,motorn är ju numera inbytt mot kamerasystemet.

Isf vill jag ha en lite större motor med ca 140-160hk och lite mindre elektonik.

Sen är ju b20en bra fräsh+mindre bränsleförbrukning med nya webern :)

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

Jag är förvånad att ingen byggt drivlina av en Volvo 343 (Rem-Johan) till ett bandfordon? med slutväxel i klumpen komplett och klart. Den har två centrifugal-klockor som växlar upp med ökat varvtal, en klocka till varje hjul. Ta bort klockorna och tvångsstyr utväxlingen med en gaffel som höjer och sänker varvtalet på höger respektive vänster band. 100 % drivning hela tiden oavsett vart man styr. Det är precis så Snow Trak har gjort. Fast dom har en tillsats som sitter uppe på baggeväxellådan. Men en växellåda från en Rem-Johan blir det mycket mer kompakt och dessutom så blir differentialen innan slutväxeln och inte i slutväxeln som på Snow Trak. Betydligt starkare konstruktion. Dessutom har den en löjligt enkel lösning för fram och back, inbyggt direkt i lådan.

 

SKREV OBELIX

  • Like 2
Posted (edited)

Jag är förvånad att ingen byggt drivlina av en Volvo 343 (Rem-Johan) till ett bandfordon? med slutväxel i klumpen komplett och klart. Den har två centrifugal-klockor som växlar upp med ökat varvtal, en klocka till varje hjul. Ta bort klockorna och tvångsstyr utväxlingen med en gaffel som höjer och sänker varvtalet på höger respektive vänster band. 100 % drivning hela tiden oavsett vart man styr. Det är precis så Snow Trak har gjort. Fast dom har en tillsats som sitter uppe på baggeväxellådan. Men en växellåda från en Rem-Johan blir det mycket mer kompakt och dessutom så blir differentialen innan slutväxeln och inte i slutväxeln som på Snow Trak. Betydligt starkare konstruktion. Dessutom har den en löjligt enkel lösning för fram och back, inbyggt direkt i lådan.

 

SKREV OBELIX

Intressant koncept.

 

Men hur menar du att Snow-tracen har diffen i slutväxeln? På utgående axlar blir drivningen nedväxlad fram till drivhjulen.

SNOW-TRAC-ST4-B-7080.JPG

http://www.spur1-lenningen.de/Snow-Trac-ST4/Aufbau-Snow-Trac/Getriebe/getriebe.html

 

Rem-johan

1978_Volvo_343_DL_Transmission_1.jpg

http://forums.mightycarmods.com/showthread.php?32057-Guess-that-car!-(without-pictures!)/page33

Edited by Vinkon
Hittade en bättre bild
  • Like 1
Posted

Jo, diffen sitter i den delen som sitter innan själva variatorn, det innebär att diffen belastas med mindre moment då den snurrar fortare än om den suttit i den delen som är efter variatorn. På baggelådan så sitter diffen i slutväxeln och "variatorpåbyggnaden" jobbar enbart med att fördela varvtalet till banden. Då får man ett större moment på diffen då den snurrar långsammare än med Volvos (DAF:s) lösning. Självklart har du rätt i att slutväxeln i den rätta bemärkelsen faktiskt är kedjedrivningen ut till banden på Snow-Trak.

 

Vad jag menar är det man vinner på att diffen sitter där den gör är detta: Ju tidigare diffen sitter i drivlinan- ju fortare snurrar diffens vinkelkugghjul när man svänger. Och ju fortare som snurrar så blir belastningen mindre på varje enskild kugge när man brötar runt i terrängen. Jämför tex, Tatra och Pinzgauers drivlinor där diffen sitter på pinjongaxeln och har två pinjongdrev som driver var sitt kronhjul. Där blir belastningen bara en 1/5 på diffen jämfört med en "vanlig" slutväxel som finns i nästan alla fram o bakaxlar, under förutsättning att man har en utväxling på 5:1 då.

 

På Volvos lösning är det variatorn som ÄR framdrivningen, men med en ytterligare utväxling i form av kedja eller drev till banden så är jag rätt säker på att det skulle funka kanonbra på ett bandfordon. Men jag vet inte om det finns så många 343 kvar att plundra på variatorn?

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Posted

Så förbaskat typiskt, här har man lurat på en autonom bandspänningsanordning för bandfordon och så finns det redan!

Sen -88, så det redan hunnit blivit oskyddat. Ska även finnas på Leopard 2 som jag fattar det :(

 

US4840437-2.png

http://www.google.com/patents/US4840437

 

Rätt ner i den mentala soptunnan :(

 

*******

 

Ballt ändå att folk runt hela planeten stöter på och försöker lösa samma problem någorlunda samtidigt (inte så konstigt ändå)

Vill man få sig en riktig knäck så kan man ju kolla på 100 år gamla innovationer, helt otroligt vad före sin tid vissa prylar var.

Posted

Vill man få sig en riktig knäck så kan man ju kolla på 100 år gamla innovationer, helt otroligt vad före sin tid vissa prylar var.

Verkligen, jag kan rekommendera en bok som heter "Polhems testamente" helt otroligt vad den karln hittade på tekniska pryttlar :)

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

En fråga till er äldre medlemmar:

Eftersom min balatarems-erfarenhet inte är kopplad till tändkulemotorer och hö utan till den lilla stumpen på skotrar så frågar jag er:

Hur tåligt är balatarem det om det gnids mot metall?

 

Jag funderar på ett älgdragarbygge där man ska kunna byta ut så många slitdelar som möjligt och kom att tänka på bombardiers gamla drivhjuls-lösning:

the-sprocket-wheel-track.jpg

Men slitaget lär ju vara begränsat på vintern och frågan är ju hur det beter sig utan snö och i skiten...

Posted

Ha ha, varför riskera, gör drivhjulen i ek med islagna trästumpar modell uråldrigt kugghjul så kan du ju lätt få tag på IAF tillfälligt material att göra reservdelar av i skogen ;)

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...