Vinkon Posted January 13, 2015 Author Report Posted January 13, 2015 Undrar hur han löst det med styrningen om det är nån typ av styrbroms eller nått. Nästan så man ville ringa och fråga Jag hade nog gissat på styrbroms/bromsstyrning iaf. Kraftigt "styre" med "handbroms" och två rejäla vajrar/kablar ner under huven... Hur styr man den om det bara är ett (brett) band? Med skidor som larven? Eller som en "flextrac", vrid bandet 2 Quote
LurK Posted January 13, 2015 Report Posted January 13, 2015 Aldrig hört talas om "flextrac" Här har vi iaf en lustig farkost med flextrac Men hur 17 funkar det ? Vid styrutslag måste väl ena sidan av bandet spännas ihop på nått vis? 1 Quote
Janne H Posted January 13, 2015 Report Posted January 13, 2015 Ser inte ut som en vanlig skotermatta utan ser veckad ut med två band en bit in från kanterna, kan det vara töjbart på nåt sätt tack vare veckningen Quote
JDW Posted January 13, 2015 Report Posted January 13, 2015 Sett en sån på TV när de va nya , man vrider hela bandpaketet's framände och det var en världssuce! Av nån anledning fattade marknaden inget alternativt att verkligheten hade invändningar. Finns många lömska naturlagar Bygger nog på fräsch matta?? Många styrstag/länkarmar.... 1 Quote
Klas_B Posted January 13, 2015 Report Posted January 13, 2015 Jo veckningen av bandet gör att det kan töjas/komprimeras när man styr. Helt oslagbar maskin i framkomlighet på sin tid. Kraftbolagen använde sånna för att ta sig ut å röja ledningsgator när det var för mycket lös snö för vanliga skotrar. Eller för dåligt fryset i blötmyrarna på hösten. Gick fint och styrde bra även på barmark. Detta var långt innan fyrhjulingen uppfanns... 4 Quote
LurK Posted January 14, 2015 Report Posted January 14, 2015 Mattan bör alltså vecka på sig ungefär som bälgen på ett dragspel? 1 Quote
H.Hansen Posted January 16, 2015 Report Posted January 16, 2015 Ja de där var riktigt fina att köra. mycket smidigare än man tror, det gick att vända ganska lätt, Har sett att de inte är så enormt dyra, mycket maskin för pengarna många gånger. Quote
Vinkon Posted January 20, 2015 Author Report Posted January 20, 2015 Numer görs det inte instruktionsböcker som det en gång i tiden gjordes... http://www.ointres.se/strv_m37_instruktionsbok.pdf Gedigen läsning lovas 4 Quote
Vinkon Posted February 21, 2015 Author Report Posted February 21, 2015 http://englishrussia.com/2013/01/10/village-creativity-diy-snowmobile/ Quote
LurK Posted February 21, 2015 Report Posted February 21, 2015 Frän och enkel Hoppas han bara monterat ett drivkedje-skydd på senare tiden Quote
Vinkon Posted February 21, 2015 Author Report Posted February 21, 2015 Frän och enkel Hoppas han bara monterat ett drivkedje-skydd på senare tiden Ser också ut som att den även kan tjänstgöra som en sån där populär rysk "dragande skoter" också. En till på samma tema: http://englishrussia.com/2010/04/14/russian-homemade-snowmobiles/ (samt flera andra på samma länk) Quote
LurK Posted February 21, 2015 Report Posted February 21, 2015 fräna lågbudget-översnöfordon man kan bygga Får jag inget projekt snart dör jag.... Igår var jag så byggsugen så jag var nära att börja svetsa ihop en rondellhund Quote
Vinkon Posted February 21, 2015 Author Report Posted February 21, 2015 fräna lågbudget-översnöfordon man kan bygga Får jag inget projekt snart dör jag.... Igår var jag så byggsugen så jag var nära att börja svetsa ihop en rondellhund Börja på att dieselkonvertera bandvagnen? Quote
LurK Posted February 21, 2015 Report Posted February 21, 2015 Börja på att dieselkonvertera bandvagnen? Mjaa la ner det projektet för stunden,motorn är ju numera inbytt mot kamerasystemet. Isf vill jag ha en lite större motor med ca 140-160hk och lite mindre elektonik. Sen är ju b20en bra fräsh+mindre bränsleförbrukning med nya webern 1 Quote
Vinkon Posted April 22, 2015 Author Report Posted April 22, 2015 En till synes simpel midja som skulle kunna göra sig bra på ett litet hemmabyggt midjestyrt (drivande) fordon? http://www.4wdonline.com/Mil/LandRover/FC101/powered.trailer.html http://www.mvca.com.au/forum/viewtopic.php?f=9&t=1092 Påminner väl lite om brandvalparnas drivkärror och ändå inte... 1 Quote
OBELIX Posted April 22, 2015 Report Posted April 22, 2015 Jag är förvånad att ingen byggt drivlina av en Volvo 343 (Rem-Johan) till ett bandfordon? med slutväxel i klumpen komplett och klart. Den har två centrifugal-klockor som växlar upp med ökat varvtal, en klocka till varje hjul. Ta bort klockorna och tvångsstyr utväxlingen med en gaffel som höjer och sänker varvtalet på höger respektive vänster band. 100 % drivning hela tiden oavsett vart man styr. Det är precis så Snow Trak har gjort. Fast dom har en tillsats som sitter uppe på baggeväxellådan. Men en växellåda från en Rem-Johan blir det mycket mer kompakt och dessutom så blir differentialen innan slutväxeln och inte i slutväxeln som på Snow Trak. Betydligt starkare konstruktion. Dessutom har den en löjligt enkel lösning för fram och back, inbyggt direkt i lådan. SKREV OBELIX 2 Quote
Vinkon Posted April 22, 2015 Author Report Posted April 22, 2015 (edited) Jag är förvånad att ingen byggt drivlina av en Volvo 343 (Rem-Johan) till ett bandfordon? med slutväxel i klumpen komplett och klart. Den har två centrifugal-klockor som växlar upp med ökat varvtal, en klocka till varje hjul. Ta bort klockorna och tvångsstyr utväxlingen med en gaffel som höjer och sänker varvtalet på höger respektive vänster band. 100 % drivning hela tiden oavsett vart man styr. Det är precis så Snow Trak har gjort. Fast dom har en tillsats som sitter uppe på baggeväxellådan. Men en växellåda från en Rem-Johan blir det mycket mer kompakt och dessutom så blir differentialen innan slutväxeln och inte i slutväxeln som på Snow Trak. Betydligt starkare konstruktion. Dessutom har den en löjligt enkel lösning för fram och back, inbyggt direkt i lådan. SKREV OBELIX Intressant koncept. Men hur menar du att Snow-tracen har diffen i slutväxeln? På utgående axlar blir drivningen nedväxlad fram till drivhjulen. http://www.spur1-lenningen.de/Snow-Trac-ST4/Aufbau-Snow-Trac/Getriebe/getriebe.html Rem-johan http://forums.mightycarmods.com/showthread.php?32057-Guess-that-car!-(without-pictures!)/page33 Edited May 1, 2015 by Vinkon Hittade en bättre bild 1 Quote
OBELIX Posted April 22, 2015 Report Posted April 22, 2015 Jo, diffen sitter i den delen som sitter innan själva variatorn, det innebär att diffen belastas med mindre moment då den snurrar fortare än om den suttit i den delen som är efter variatorn. På baggelådan så sitter diffen i slutväxeln och "variatorpåbyggnaden" jobbar enbart med att fördela varvtalet till banden. Då får man ett större moment på diffen då den snurrar långsammare än med Volvos (DAF:s) lösning. Självklart har du rätt i att slutväxeln i den rätta bemärkelsen faktiskt är kedjedrivningen ut till banden på Snow-Trak. Vad jag menar är det man vinner på att diffen sitter där den gör är detta: Ju tidigare diffen sitter i drivlinan- ju fortare snurrar diffens vinkelkugghjul när man svänger. Och ju fortare som snurrar så blir belastningen mindre på varje enskild kugge när man brötar runt i terrängen. Jämför tex, Tatra och Pinzgauers drivlinor där diffen sitter på pinjongaxeln och har två pinjongdrev som driver var sitt kronhjul. Där blir belastningen bara en 1/5 på diffen jämfört med en "vanlig" slutväxel som finns i nästan alla fram o bakaxlar, under förutsättning att man har en utväxling på 5:1 då. På Volvos lösning är det variatorn som ÄR framdrivningen, men med en ytterligare utväxling i form av kedja eller drev till banden så är jag rätt säker på att det skulle funka kanonbra på ett bandfordon. Men jag vet inte om det finns så många 343 kvar att plundra på variatorn? SKREV OBELIX 1 Quote
Vinkon Posted April 22, 2015 Author Report Posted April 22, 2015 Nu är jag med på vad du ville få fram och jorå, jag är medveten om utväxlingars betydelse. Quote
Vinkon Posted April 23, 2015 Author Report Posted April 23, 2015 Så förbaskat typiskt, här har man lurat på en autonom bandspänningsanordning för bandfordon och så finns det redan! Sen -88, så det redan hunnit blivit oskyddat. Ska även finnas på Leopard 2 som jag fattar det http://www.google.com/patents/US4840437 Rätt ner i den mentala soptunnan ******* Ballt ändå att folk runt hela planeten stöter på och försöker lösa samma problem någorlunda samtidigt (inte så konstigt ändå) Vill man få sig en riktig knäck så kan man ju kolla på 100 år gamla innovationer, helt otroligt vad före sin tid vissa prylar var. Quote
Frippe S Posted April 23, 2015 Report Posted April 23, 2015 Vill man få sig en riktig knäck så kan man ju kolla på 100 år gamla innovationer, helt otroligt vad före sin tid vissa prylar var. Verkligen, jag kan rekommendera en bok som heter "Polhems testamente" helt otroligt vad den karln hittade på tekniska pryttlar 2 Quote
Vinkon Posted April 23, 2015 Author Report Posted April 23, 2015 (edited) Verkligen, jag kan rekommendera en bok som heter "Polhems testamente" helt otroligt vad den karln hittade på tekniska pryttlar Noterat *************** Kul tråd med många bilder på diverse byggen: http://lunohodov.net/forum/viewtopic.php?t=6259&postdays=0&postorder=asc&start=0 Edited May 4, 2015 by Vinkon Quote
Vinkon Posted May 3, 2015 Author Report Posted May 3, 2015 (edited) En animering av till synes en dubbel diff-styrning / överlagrad styrning: ************** *Tillägg* Ett projekt av det mer seriösa slaget: http://vk.com/album-22682699_141770524 Edited May 4, 2015 by Vinkon Quote
Vinkon Posted May 5, 2015 Author Report Posted May 5, 2015 En fråga till er äldre medlemmar: Eftersom min balatarems-erfarenhet inte är kopplad till tändkulemotorer och hö utan till den lilla stumpen på skotrar så frågar jag er: Hur tåligt är balatarem det om det gnids mot metall? Jag funderar på ett älgdragarbygge där man ska kunna byta ut så många slitdelar som möjligt och kom att tänka på bombardiers gamla drivhjuls-lösning: Men slitaget lär ju vara begränsat på vintern och frågan är ju hur det beter sig utan snö och i skiten... Quote
Frippe S Posted May 5, 2015 Report Posted May 5, 2015 Ha ha, varför riskera, gör drivhjulen i ek med islagna trästumpar modell uråldrigt kugghjul så kan du ju lätt få tag på IAF tillfälligt material att göra reservdelar av i skogen 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.