Gå till innehåll

Problem vid bromsbackbyte


Pvpjtgb1111

Rekommendera Poster

Bytte bromsbackar på ena framhjulet idag. Använde backar från Paddock och när jag väl fått dit dom så går inte trumman på.

 

För att få dit den fick jag slipa lite på backen och slå dit den med slägga. Problemet är nu att bromsen ligger an och det går inte att justera ner dom eftersom justerskruvarna är skruvade så långt ner det går.

 

Nån som haft samma bekymmer och kommit på en lösning?

 

 

Ytterligare en sak som uppstod, när jag tog väck den ena gamla backen så åkte ena cylinderkolven ut och nu tar bromsarna knappt. Får pumpa flera gånger och då tar den lite grann men bromssträckan blir väldigt lång...

 

Är det luft i systemet som gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om du inte råkat ut för samma som mig, luft inuti själva kolven som inte luftningsnipppeln kan släppa ut då nippeln inte sitter på högsta punkten. Det gick att pressa ut luften genom att ta bort trumman och spänna ett spännband runt backarna, trycka pedalen i golvet och sedan medan pedalen hölls kvar nertryckt pressa in kolven med en mejsel, då pruttades det ut lite mer luft som inte kom ut vid vanlig luftning.

Orsaken för mig var samma som för dig ( en kolv ramlade ut).

 

Jag hade en returfjäder som var lite utdragen och då låg backarna an för de gick inte tillbaka helt eller är de backarna annorlunda än de gamla på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att backarna kärvar så att de inte glider i sidled förresten, jag märkte när jag bytte kolvar att en spåret i en av dem var för smalt så att backen kunde inte självcentreras i sidled och gled heller inte ned (bottande) helt i spåret, då fick jag inte på trumman alls. Isåfall är de nya backarna lite tjockare i godset är de gamla.

 

Backarna ska ju kunna röra sig lite i sidled när de slits annars skulle ju backen slitas ut helt i ena kanten eftersom kolven endast pressar ut på ena sidan. 

 

Jag gissar att detta skall hända automatiskt när man bromsar första gångerna med nya backar så att backen blir centrerad mot trumman och får största anläggningsyta mot trumman. Om du var tungen att slå hårt med släggan kan man misstänka att det var trögt för backen att glida på plats genom spåret.

 

När backen är på plats skall man ganska enkelt kunna knacka den fram och tillbaka i sidled annars är det nog för trångt i spåret.

 

En annan teori är att backen inte är helt vinkelrät mot trumman, är den lite lite sned så ligger den an på ena sidan och kommer säkert ta ojämnt dessutom. Det finns ju en justerskruv även för vinkeln som man enligt verkstadsmanualen kan kolla en en vinkelhake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas jag har oxå varit med om att de engelska backarna är lite för stora på just framaxeln.

Jag slipade av typ en mm på backarnas klack som går mot det fasta anhållet på hubben.

Svårt att förklara :) men det är altså den spetsiga delen av backen som jag slipade bort en mm på.

Är säkert inte helt rätt men det fungerade för mig och kag har kört kanske 2000 mil med backarna sen dess.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har du kollat så de verkligen ligger rätt vid justernings tapparna?

'Det går att montera dem och missa att den lilla piggen skall ligga på själva ryggen av justerarna.

Har själv råkat ut för det några gånger, Nu kollar jag alltid att backarna rör sej utåt ja och in tillbaka igen,, när jag vrider på justerings skruvarna, innan jag sätter på trummorna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För när bromsarna inte håller längre än 400 mil blir det änna dyrt att byta till original som kostar bra mycket mer än de engelska :-)

Det låter anmärkningsvärt att beläggen bara håller 400mil! Är det verkligen normalt på 11:an? Ligger bromsarna på för jämnan eller är du farträdd och sitter med ena foten på bromsen hela tiden :lol:

Vid trumbromsar finns det en ventil i huvudcylindern som håller ett visst tryck på hjulcylindrarna hela tiden. Om detta tryck blir för högt ligger bromsarna på och beläggen slits. Det är inte något sådant problem du har?

Luft i systemet kan ge liknande problem. Vad har du för grejor att lufta med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt dom håller beror på hur duktig man är på att rengöra bromsarna efter att varit nere i geggan och om du har tätade bromsar eller inte.

 

Har man inte tätade bromsar, kör en del asfalt och inte spolar ur bromsarna efter varje träff så tar det styggt på bromsarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Fredrik säger, kör 9 respektive 20 mil asfalt efter varje träff och har ingen möjlighet att spola ur innan jag är hemma. Har tätade bromsar men de är så spruckna så de gör ingen nytta tyvärr. Så tills dess att Tatanka får fixat fram nya tätningar så får jag helt enkelt byta lite oftare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är mest Skövdeleran som sliter extremt hårt på bromsarna, som tur är så blir det bara högst två tillfällen per år där. Resten körs i Borås och det är mycket snällare :)

Påminn mig inte om Skövdeleran! Jag satt fast i den i timtal under C-kåsan 1991 innan jag bröt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...