ballan Postad 22 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2016 Stiligt.. såna här trådar gillar jag. Tycker allt att du fått fina fiskfjäll ändå i fogarna. tackar det är så långt mellan gångerna jag svetsar med tigen nu för tiden så man tappar känslan för det hela.. men men det duger åt skitjäveln som ska hat ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 22 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2016 Hej ballan Har først set din tråd nu. Jeg glæder mig til at læse den systematisk. Lige nu er det bare blevet til at skimme billeder. Håber du kan læse mit Danske, for jeg tror ikke det hjælper jeg forsøger at skrive Svensk. Mvh Knudsen jag tror jag förstår kul att du gillar det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 24 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2016 insuget ska kapas när jag vet hur det ser ut i bilen vridit lite på luftdelen på turbon och kollat med slangar även gjort en böj till inluften.. blir mycket prylar som ut bakåt även intercoolern hamnar bak. luftfilter box och avgas blir uppdraget högt bakom hytten nu när man får en mera badvänlig motor 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 24 Januari , 2016 Rapport Share Postad 24 Januari , 2016 Ser mkt trevligt ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 24 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2016 Ser mkt trevligt ut tackar ! vill byta motor nu! men jag läre väl vänta tills det är mindre risk för snö.... har sagt att jag ska börja med motorbytet på långfredagen det är ju hela 2mån dit Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Januari , 2016 Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Motorbygget ser bra ut. Men intercooler bakom motorn? Plats finns väl i fronten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Januari , 2016 Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Ballan.. Jag gissar att om du vill ha lite verkningsgrad i järnet bör du nog köra en kylfläkt på ic:n..om du inte får kall luft från fronten. Men jag vet ju hur det är med utrymmet.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Januari , 2016 Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Med den lilla smidiga motorn i en 303 måste det väl vara mycket gott om plats, i min c202 var det lite mer trångt och där fick jag plats med intercoolern framför kylet och min motor var nog lite klumpigare (se bilden) samt även framflyttad för 5 vxl lådan skull. tips fransmännens intercooler är rätt smidiga och helt i aluminium. Att kyla insugs luften går även med en vattenslinga och sen en lös radiator på lämpligt ställe, cirkulationspumpar kan tas från gamla värmare eller husvagnar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 25 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Ballan.. Jag gissar att om du vill ha lite verkningsgrad i järnet bör du nog köra en kylfläkt på ic:n..om du inte får kall luft från fronten. Men jag vet ju hur det är med utrymmet.. jo det blir kylfläkt på icn kände liksom inte att det var värt jobbet att sätta den framför med tanke på att det inte är så mycket fartvind i en 13.. sen en annan fördel är ju att man slipper lera å skit i icn.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 25 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2016 Motorbygget ser bra ut. Men intercooler bakom motorn? Plats finns väl i fronten? det är ju inte så att jag ska sätta icn på motor direkt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Hur gåre Ballan? :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 31 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Hur gåre Ballan? :-) jo det går bra har satt in innertak i delar av huset i helgen. har även beställt en el-fläkt till bilen. annars så väntar jag bara på att vintern ska ge upp så jag törs börja byta motor. det är lite jobbigt att man har bilen till både plog å ved körning och även bruksbil när man inte har något annat att tillgå.. det är inte så mycket mer jag kan förbereda eller lösa förrän motorn ligger i bilen så det blir nog lugnt med uppdateringar ett tag om man inte får ett idiot ryck och byter motor ändå . elfläkt hittade jag hos en lokal industributik som säljer grene´s sortiment även termokontakt gick att hitta hos dom. https://shop.grene.com/store/agro-se/sv/product/2274198 brytare https://shop.grene.com/store/agro-se/sv/product/2274186 . fläkt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Du som har lite insyn i det med styrningen till elfläkten, och är både lite klurig och händig. Kan du hitta en lämplig adapter till utgående slang på kylaren som sitter original, med lämplig givare. Jag har köpt en massa skräp som jag lämnat tillbaka då det inte lirat i hop. skulle bra gärna vilja ha något så jag kan få termostat styrning på min kylfläkt på 13on Typ fläkten slår igång vid säg 70- 80 grader och slår av när den kylt ner under den tempen. och det skall passa på undre utgående slang på original kylaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Tar imot att säga det.. men Biltemas grejer fungerar perfekt, Hansen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Ja hade de bara en adapter som passar mot dimensionen på slangen och en givare som går mot det, jag har inte tillgång till att svetsa i aluminium Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Januari , 2016 Rapport Share Postad 31 Januari , 2016 Vi ska inte sabba Ballans tråd för mycket.. ..men Micke åkte i väg till Biltema en söndagseftermiddag för tre år sedan, och efter två timmar var det inkopplat och klart och fungerat perfekt sedan dess. Minns tyvärr inte detaljerna men ska strax bygga likadant på min bil. Då uppdaterar jag dig. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 1 Februari , 2016 Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 Om fläkten går igång vid 70-80 grader då har ju inte ens termostaten öppnat. Beror ju vilken termostat man har. Men vore det inte bättre att den startar efter max öppningen? Dvs vid ca95 grader.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Februari , 2016 Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 Att sätt pluggen i botten har fler fördelar än att sätta den i toppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 1 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 hur som helst fick jag fläkten idag. det var inte spal som var tillverkare utan något italienskt märke. provkörde den på batteri och det var ett jävla flås i den. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 1 Februari , 2016 Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 hur som helst fick jag fläkten idag. det var inte spal som var tillverkare utan något italienskt märke. provkörde den på batteri och det var ett jävla flås i den. Bild Bild Bild!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Februari , 2016 Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 ang templugg är det bra om den har rejäl skillnad mellan av och på , 5 grader är nog vanligaste diffen. http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/elektriskt/givare/termogivare/106708.html 60:- 22mm är den gängan jag använt men gratis plockat från gamla skrotade kylare så även anslutningsgängan följt med, finns med varierande av och på temperaturer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Februari , 2016 Rapport Share Postad 1 Februari , 2016 tänkte googla upp hur många amp vanliga templuggar tål vet av erfarenhet att en del bilar kör utan relän men men hittade istället detta redneck tipset: tvättmaskinstermostat funkar perfekt att styra elfläkten med. känselkroppen läggs i lödskarven på övre kylartanken. lite isolering ovanför.t.ex två lager wellpapp.kulörtvätt 60 grader på sommaren.vittvätt 90 grader på vintern. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Februari , 2016 Rapport Share Postad 2 Februari , 2016 Krångla inte till saker som redan är enkla.. Adapter med thermokontakten från tex Biltema,eller borra och gänga in kontakten i en läplig rörbit med bra godstjocklek och slangdiameter. Anslut på nedre kylarslangen. Denna kopplas till ett kraftigt relä av bra kvalite. Relät kan man själv bestämma hur man vill styra, om man vill ha en strömställare för att stänga av fläkten vid lerbad, tvångsköra fläkten om det behövs, eller bara koppla in den i autoläge. Personligen föredrar jag att koppla in den direkt på ständig spänning, så fläkten kan slå till automatiskt även då tändningen är av.. en motor blir som varmast när den stängs av och vattenpumpen stannat. (Vill man avancera ytterligare, kopplar man även in en elekrisk vattenpump som på racemotorerna, som då cirkulerar vattnet på tidsintervall eller via thermokontakten när en varm motor stannat. Inte helt fel på våra bilar som får dålig naturlig efterkylning pga motor och kylarplaceringen.) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 2 Februari , 2016 Rapport Share Postad 2 Februari , 2016 Biltema adaptern hade jag helt missat, bra lösning och smidigare än att löda dit en anslutning som jag brukar göra. Tvättmaskinslösningen var menat som skämt men hämtat från ett annat forum där ribban inte ligger lika högt. Att ta bort befintlig fläkt och sätta elfläkt på motorer som har både insug utblås och generator på samma sida som tex b20 resulterar i glödande utblås och smält lindningar i generator. Fick den tråkiga erfarenheten nere vid svarta havs kusten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Februari , 2016 Rapport Share Postad 2 Februari , 2016 Okej där lärde jag mig något nytt och förstår problemet. Det blir ju så galet varmt. Nu har inte jag elfläkt än på min, men Mickes rekommendation är att köra elfläkten manuellt under skogskörning i gångfart. B30:in går så mycket bättre då.. min gissning att fläkten blåser undan hetluften från insuget då. Men nu är detta Ballans tråd och innehåller dieselmotor, kanske den inte alls är känslig för värme i insuget som bensinarna. Det är väl bara på toppeffekten som verkningsgraden skiljer vid olika insugsluft temperaturer på en diesel? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.