Gå till innehåll

ballans 13


ballan

Rekommendera Poster

Ballan: Vad använder du för lamell och tryckplatta?

Jag antar att du använt Isuzu tryckplatta och volvo tgb lamell, men kör du med 9.5" tgb11 eller 10" lamell från tgb20?

 

isuzuns tryckplatta och lamellen är till en 13 vet ej vad storleken är på den. det kanske någon kan berätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

fick lite abstinens idag så jag åkte till verkstan och rev bromsar och la i två nya slangar på unimogen. allt gick att skruva bort och smörja upp bara bromsrören som behöver bytas.  nu står framaxeln på tur hoppas allt är lika bra där... 

 

lämpligt med en riktig traverse  :D

IMG_20160228_160310.jpg

har även börjat filura på en lämplig lunnigspulka pga att jag har mycket vedhuggning i en slänt ner mot älven.  mycket enerverande att dra en stock i taget 20m. 

IMG_20160223_190636.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sen pappa sålde lastbilen några lyftband/stroppar.

 

Jag brukar snara endera en stock o hänga eller en snara i vardera änden på ett band o dra via dragkule fästet. Har länge "planerat" att svetsa dit "grävmaskinskrok" att fästa i...

post-4978-0-57037300-1457121748.jpg

 

 

3st helstam brukar inte vara nåt bekymmer, naturligtvis bäst o ha dom med toppen först (fast mina senaste projekt har legat åt fel håll, o man kan kila ganska bra mot nån stubbe, iofs "enkelt" med toppen också då man måste snara längre ner...)

post-4978-0-25887900-1457121605.jpg

 

fast om du ska sälja prototypen billigt så sänd PM... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sen pappa sålde lastbilen några lyftband/stroppar.

 

Jag brukar snara endera en stock o hänga eller en snara i vardera änden på ett band o dra via dragkule fästet. Har länge "planerat" att svetsa dit "grävmaskinskrok" att fästa i...

 

 

 

3st helstam brukar inte vara nåt bekymmer, naturligtvis bäst o ha dom med toppen först (fast mina senaste projekt har legat åt fel håll, o man kan kila ganska bra mot nån stubbe, iofs "enkelt" med toppen också då man måste snara längre ner...)

 

 

fast om du ska sälja prototypen billigt så sänd PM... 

 

 

anledningen till att jag ska ha en lunningspulka är för att det är så brant där jag hugger så jag kommer inte ner med bilen utan att bli kvar. så nu när man har fält träd måste jag vinscha upp dom till åker kanten och lasta. med pulkan får jag med fler träd upp på ett drag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När har du semester Ballan ?

Skulle behöva ett lämpligt ställe att stå på med 13on när jag drar upp dit på fiske och äventyrs tur. 

Satt och funderade lite och kunde banne mej inte komma på någon bättre plats än en lite bit in efter vägen bortom sågen hos dej,

Där står man utom synhåll från  nyfikna och tjuvar så man törs lämna bilen utan att plocka in allt och låsa

Då kanske man kunde få låna flytetyget att fiska från samtidigt, å ha någon att sörpla en öl med på kvällarna  ;)

 

Själv har jag semester i slutet av Juli så det avslutas med TGB träffen i Växjö, men innan det skulle lite fiske vara trevligt.

Kan hjälpa dej styra din fina lunnar pulka som betalning för camping  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När har du semester Ballan ?

Skulle behöva ett lämpligt ställe att stå på med 13on när jag drar upp dit på fiske och äventyrs tur. 

Satt och funderade lite och kunde banne mej inte komma på någon bättre plats än en lite bit in efter vägen bortom sågen hos dej,

Där står man utom synhåll från  nyfikna och tjuvar så man törs lämna bilen utan att plocka in allt och låsa

Då kanske man kunde få låna flytetyget att fiska från samtidigt, å ha någon att sörpla en öl med på kvällarna  ;)

 

Själv har jag semester i slutet av Juli så det avslutas med TGB träffen i Växjö, men innan det skulle lite fiske vara trevligt.

Kan hjälpa dej styra din fina lunnar pulka som betalning för camping  :P

 

har inte planerat semestern så noga. brukar ta semester beroende på hur stora bygg projekt jag har på g  :D  

 

du är iaf välkommen å campa på kullen och flotten kan du låna som fiske farkost. 

 

och öl inmundigas gärna!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

påsk pyssel!

 

efter att jag har attack skruvat ihop unimogen och äntligen provkört den och konstatera att en 13 bilen är en limousin i jämförelse. hur som helst är unimogen en skitkul dumburk att klättra runt med.   

 

 

har börjat på med motorbytet nu så här kommer det lite bilder. 

valde att inte ta bort hytten 

 

började igår med att ta ur den b30in och hänga i isuzun  och montera elfläkten. 

IMG_20160325_112409.jpg

ganska stor skillnad på längden

IMG_20160325_113040.jpg

 

IMG_20160325_113054.jpg

blev väldigt tajt runt spridarpumpen men det går utan problem. 

IMG_20160325_172840_1.jpg

höger sidan är det gott om plats på vilket är bra om man skulle vilja uppdatera turbon nån gång 

IMG_20160325_172859_1.jpg

idag har jag byggt motorfästen kommer bilder på det senare..

  • Like 16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kommit en bit till nu. har byggt avgasrör och luft rör ifrån nya filterboxen även monterat intercooler med rör.. 

 

imorgon blir det förhoppningsvis provkörning lägger upp bilder senare på allt 

 

vägde b30in med låda och fördelnignslåda  den vägde 310kg vilket är 15kg mindre än isuzun med lådor. men isuzun är 20cm kortare så bilen upplevs högre i framänden nu. 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första provturen gjord lite småjusteringar kvar men överlag väldigt positiv.  backar som jag tidigare växlat ner ökar den upp för på 4ans växel :wub:

IMG_20160402_161307.jpg

 

ska köra den ett tag sen är det dags att ge den lite mer diesel 

  • Like 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sambon, hunden och jag var iväg å hämta lite gammalt timmer ifrån ett gammalt häbre som ska klyvas upp till plank som sedan ska bli inredning till min sambos glashytta  http://www.aterbrukshyttan.se/   

IMG_20160405_180147.jpg

 

hur som helst så går bilen som en dröm om man jämför med b30in. nu kan man ligga på 4an i backarna och den ökar även med lass

 

 

har även börjat beta igenom vedhögen så här är en bild på en annan favorit som borde finnas i varje hushåll  :D

IMG_20160406_201503.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...