Gå till innehåll

ballans 13


ballan

Rekommendera Poster

Stiligt.. såna här trådar gillar jag.

 Tycker allt att du fått fina fiskfjäll ändå i fogarna.

 

tackar det är så långt mellan gångerna jag svetsar med tigen nu för tiden så man tappar känslan för det hela.. men men det duger åt skitjäveln som ska hat ! :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ballan

 

Har først set din tråd nu. Jeg glæder mig til at læse den systematisk. Lige nu er det bare blevet til at skimme billeder.

Håber du kan læse mit Danske, for jeg tror ikke det hjælper jeg forsøger at skrive Svensk.

 

Mvh

Knudsen

 

jag tror jag förstår  :P   kul att du gillar det 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

insuget ska kapas när jag vet hur det ser ut i bilen IMG_20160124_171655.jpg

 

vridit lite på luftdelen på turbon och kollat med slangar även gjort en böj till inluften..

IMG_20160124_171610.jpg

 

blir mycket prylar som ut bakåt även intercoolern hamnar bak.

luftfilter box och avgas blir uppdraget högt bakom hytten nu när man får en mera badvänlig motor  

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den lilla smidiga motorn i en 303 måste det väl vara mycket gott om plats,  i min c202 var det lite mer trångt och där fick jag plats med intercoolern framför  kylet och min motor var nog lite klumpigare (se bilden) samt även framflyttad för 5 vxl lådan skull.

 

tips fransmännens intercooler är rätt smidiga och helt i aluminium.  Att kyla insugs luften går även med en vattenslinga och sen en lös radiator på lämpligt ställe, cirkulationspumpar kan tas från gamla värmare eller husvagnar.

 

post-5279-0-01922500-1453735790.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ballan..

Jag gissar att om du vill ha lite verkningsgrad i järnet bör du nog köra en kylfläkt på ic:n..om du inte får kall luft från fronten.

Men jag vet ju hur det är med utrymmet..

 

jo det blir kylfläkt på icn kände liksom inte att det var värt jobbet att sätta den framför med tanke på att det inte är 

så mycket fartvind i en 13..  sen en annan fördel är ju att man slipper lera å skit i icn.. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gåre Ballan? :-)

jo det går bra  :)  har satt in innertak i delar av huset i helgen.  har även beställt en el-fläkt till bilen. 

 

annars så väntar jag bara på att vintern ska ge upp så jag törs börja byta motor. det är lite jobbigt att man har bilen till både plog å ved körning och även bruksbil när man inte har något annat att tillgå.. 

 

det är inte så mycket mer jag kan förbereda eller lösa förrän motorn ligger i bilen så det blir nog lugnt med uppdateringar ett tag om man inte får ett idiot ryck och byter motor ändå :lol:

 

elfläkt hittade jag hos en lokal industributik som säljer grene´s sortiment även termokontakt gick att hitta hos dom.

 

https://shop.grene.com/store/agro-se/sv/product/2274198   brytare

 

https://shop.grene.com/store/agro-se/sv/product/2274186 .  fläkt

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som har lite insyn i det med styrningen till elfläkten, och är både lite klurig och händig.

Kan du hitta en lämplig adapter till utgående slang på kylaren som sitter original, med lämplig givare.

Jag har köpt en massa skräp som jag lämnat tillbaka då det inte lirat i hop. skulle bra gärna vilja ha något så jag kan få termostat styrning på min kylfläkt på 13on 

Typ fläkten slår igång vid säg 70- 80 grader och slår av när den kylt ner under den tempen. och det skall passa på undre utgående slang på original kylaren  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska inte sabba Ballans tråd för mycket..

..men Micke åkte i väg till Biltema en söndagseftermiddag för tre år sedan, och efter två timmar var det inkopplat och klart och fungerat perfekt sedan dess.

 Minns tyvärr inte detaljerna men ska strax bygga likadant på min bil. Då uppdaterar jag dig. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang templugg är det bra om den har rejäl skillnad mellan av och på ,  5 grader är nog vanligaste diffen.

 

 http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/elektriskt/givare/termogivare/106708.html   60:-    22mm är den gängan jag använt men gratis plockat från gamla skrotade kylare så även anslutningsgängan följt med,  finns med varierande av och på temperaturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte googla upp hur många amp vanliga templuggar tål vet av erfarenhet att en del bilar kör utan relän men men hittade istället detta redneck tipset:   :lol:   tvättmaskinstermostat funkar perfekt att styra elfläkten med.

känselkroppen läggs i lödskarven på övre kylartanken. lite isolering ovanför.
t.ex två lager wellpapp.
kulörtvätt 60 grader på sommaren.
vittvätt 90 grader på vintern.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Krångla inte till saker som redan är enkla..

Adapter med thermokontakten från tex Biltema,eller borra och gänga in kontakten i en läplig rörbit med bra godstjocklek och slangdiameter. Anslut på nedre kylarslangen. Denna kopplas till ett kraftigt relä av bra kvalite. Relät kan man själv bestämma hur man vill styra, om man vill ha en strömställare för att stänga av fläkten vid lerbad, tvångsköra fläkten om det behövs, eller bara koppla in den i autoläge.

 

Personligen föredrar jag att koppla in den direkt på ständig spänning, så fläkten kan slå till automatiskt även då tändningen är av.. en motor blir som varmast när den stängs av och vattenpumpen stannat.

 

 (Vill man avancera ytterligare, kopplar man även in en elekrisk vattenpump som på racemotorerna, som då cirkulerar vattnet på tidsintervall eller via thermokontakten när en varm motor stannat. Inte helt fel på våra bilar som får dålig naturlig efterkylning pga motor och kylarplaceringen.)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltema adaptern hade jag helt missat, bra lösning och smidigare än att löda dit en anslutning som jag brukar göra.   Tvättmaskinslösningen var menat som skämt men hämtat från ett annat forum där ribban inte ligger lika högt. 

 

Att ta bort befintlig fläkt och sätta elfläkt på motorer som har både insug utblås och generator på samma sida som tex b20 resulterar i glödande utblås och smält lindningar i generator. Fick den tråkiga erfarenheten nere vid svarta havs kusten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej där lärde jag mig något nytt och förstår problemet. Det blir ju så galet varmt.

Nu har inte jag elfläkt än på min, men Mickes rekommendation är att köra elfläkten manuellt under skogskörning i gångfart. B30:in går så mycket bättre då.. min gissning att fläkten blåser undan hetluften från insuget då.

Men nu är detta Ballans tråd och innehåller dieselmotor, kanske den inte alls är känslig för värme i insuget som bensinarna.

Det är väl bara på toppeffekten som verkningsgraden skiljer vid olika insugsluft temperaturer på en diesel?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...