Gå till innehåll

Antennfästen och komradio installation


Peeter

Rekommendera Poster

Ser ju helt ok ut  :excl:

Är den bärbara vatten tålig ?

 

Har inskaffat 2 st gulliga små bärbara.

En enklare,"den röda"  Har inte testat den än då han som trimmade in dem och antennerna, missade att lägga tillbaka antennen, så den kommer i veckan

Och en lite mer avancerad som är programmerbar på de flesta fria band. och har en bra scanning funktion

Den plockar även in vanliga PMR radio, samt FM bandet så man kan lyssna på musik, nyheter och annat som sänds där  :)

De får lätt plats i fickan eller i en vanlig mobil telefon hållare  :P

20141228_225143.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen licens kvar vad jag vet, Hade det när jag var ung och det krävdes för 27 mhz. så inget anrops namn registrerat heller.

Använder H.H Eller bara Hansen när vi är ute och kör, det är då jag använder mina 27 mhz har 3 st och de små bärbara som mest.

Men de kommer till nytta när jag gör vissa jobb i bland också, 

Mina PMR radios gav upp efter badet i Eksjö på midsommar dagen  :P

Så nu får jag använda de 2 små när det behövs kommunikation. 

Vi använde PMR när vi tog ner Seglarns 1314, funkade kanon under de 80 mil vi körde den dagen. Bättre med radio om man kör i hop än att sitta med telefonen.

 

Ursäkta att vi snodde tråden  :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv brukade jag lyssna på amatörpratarna,var ganska intresserad av scanner ett tag :)

Byggde egna antenner och pillade,ganska kul att sitta och scanna öppen kommunikation från både flygtrafik

och land :)

"Råkade" få in trådlösa hemtelefoner då dessa låg 910mhz eller nått sånt.

Tror även det gick att lyssna på gamla Nmt-mobilnätet för dom som hade utrustning.

 

Ja ursäkta att vi stal tråden som hansen skrev :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installation av antenner för Amatörradiobanden 144Mhz, 432Mhz samt 27Mhz

 

Ser lite tajt ut! Du krossar väl radion när du fäller ned PV-pjäsen :D  Jag kommer inte ihåg att vi hade komradio på någon pjäsbil i plutonen när det begav sig! Var det någon som hade det? Eller var det inte tillåtet med radiokommunikation över huvud taget på den tiden?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentät är ju inte handapparaten... man får väl stoppa in den i en förslutningsbar plastpåse om så är fallet...   :P

Det är en Baofeng UV-5R  med stora batteriet......såg att Hansen hade en UV-3:a med normala batteriet

Så det går att programmera in amatörfrekvenserna på 144 Mhz och 432 Mhz på den apparaten ...så man kan lyssna.. 

 

 

Det är lugnt att sno tråden..   

Har kört PMR  frekvensena på handradion och det funkar bra det också...   fast man får passa sej med vilken effekt man kör ut...  max 0,5 W

 

Att få ned PV-pjäsen till transportläget är lite tajt ... så man får köra med den  i skjutläge istället.. laddad och klar   :D  :P

 

73 de SM0THA

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo att kräva en vatten tålig eller vatten tät, ja då får man betala lite för dem också

Den svarta är en Baofeng UV-B6

En lite så kul grej med den är att den går ner till 65MHz på FM radion, synd att den inte går högre än 108 MHz, det brukat finnas lite att lyssna på där också.

Annars så är den nästan lite överproppad med funktioner.

Helt otroligt att de lyckas få in så mycket funktioner i en sådan liten apparat och ändå ha bra sändare och mottagare. Hälften av funktionerna vet jag inte vad eller ur jag skall använda de till än.

Men man lär sej ju mer man använder den och läser om dem,

Riktigt kul är att priserna på dessa har krupit ner till vettiga nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...