Gå till innehåll

Tgb40 terrängbärgare. Idéer & funderingar


Rekommendera Poster

Hej alla glada !

 

Jag tänkte kläcka en av mina drömmar här för att diskutera och spekulera fritt kring det.

 

Jag är väldigt sugen på att köpa en tgb40, och köpa ett bärgningsaggregat " daf rv730 " och montera på ramen .

 

Min första fråga. Är det någon som haft med ett sådant bärgningsaggregat o göra någon gång.?

I lumpen eller liknande. Vad monterade militären det på, hur fungerade det, osv..

Vikt ...? Jag har inte kunnat få fram några uppgifter om vad det väger o då har jg frågat 3 företag som äger sådana men de vet alltså inte själva. De 3 företagen har inte använt dom, de står fortfarande monterade på lastvöxlarramen för enkel förflyttning...

 

Min tanke var att köpa en tgb40 med stora kranen på, för att använda det kraftuttaget till bärgningsaggregatet ev, och demontera kranen i sej från bilen...

 

Med vänlig hälsning, Robin

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del att hitta om detta. Googla t ex "terrängbärgare SBAT". Tidigare fanns en lång byggtråd på SOS-stockholm.se men den är inte kvar. Kanske finns en på Maskinisten också om jag kommer ihåg rätt?

 

P.S.

jag har ett komplett TGB40 chassi stående...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svempa's bygge finns väl bilder på här o där, annars var detta spännade o följa:
 
http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/2887-en-terraengbaergare-tgb-40-foeds-byggtrad/
 
 
Har aldrig sett TGB40 "originalgrön" bärgare??
 
***
 

Det va snabbt svar :)
SOS tråden kommer jag inte in på, har följt den tråden här på forumet men det va väl ett "riktigt" bärgningsaggregat...
Har du..? Vart finns den och pris ?

 
var parallelljobb där....
 
Jo det var "ett riktigt" med aggregatet på ramen och sedvanliga "lådor" på sidorna. Borde finnas bilder på Googglbild?

Redigerad av Vinkon
Slog ihop två inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul projekt :)

 

Som Wingflyer nämnt finns det att läsa på om SBAT-bärgare.

 

Själv har jag gjort Lumpen och två missioner på/med det aggregat du vill använda, samt att jag har lite litteratur om denna också.

Av egen och andras erfarenhet så monterade försvaret dessa aggregat på lite för hård fjädring, på flera lastbilar (ex Volvo FL10) hade man gott kunnat tagit bort några blad i boggien. Aggregatet väger i runda slängar 10 ton och (de) lastbilarna brukar kunna ta mer än det så...

Tanken kanske var att ifall man drog någon lastbil bakom sig på stickan att det skulle vara användbart (?), men 99.999% av tiden gör man ju inte det...

 

En grej jag tycket att du borde reflektera över är flexramen på TGBn, "SOS-bärgaren" har fästen som medger flex om jag inte missminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit o kollat på Sarmpass gamla "40" bärgare, den ägs av inge lundborg ( bärgning o kranlyft i Eksjö )

Den står i ett mörkt garage utan belysning med massa bråte runtomkring så jag la inte ner någon jätte tid på att kolla på den...

 

10 ton, då är det ju för tungt för en vanlig 40 då.....

För flexets skull kunde man monterat aggregatet som originaldetaljer sitter upphängt, men då sitter det nog inte fast när man börjar bryta med vinchen i en stor rottne smw ...

 

Problem är till för att lösas :)

Jag jobbar på Scania Verkstad som mekaniker så en del grejer ska nog gå att lösa :)

När chassiet väl står på jobbet kommer nog idéer och ev kommande problem uppmärksammas flitigt :)

 

Kul att så många är intresserade :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det aggregatet är, utan att räkna på det, garanterat för tungt för TGB40. 

 

SOS-bärgaren har en förbaskat fiffig lösning på hjälpramens montering på chassit. Den sitter i vanliga plåtar med bultgrupp där bak, och med korta hydraulcylindrar fram. Dessa kan sättas i flytläge och då flexar chassit som vanligt, eller med minus-tryck som håller ner hjälpramen mot chassit när bommen och stickan belastas. Det finns också lås i främre fästena har jag för mig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va snabbt svar :)

SOS tråden kommer jag inte in på, har följt den tråden här på forumet men det va väl ett "riktigt" bärgningsaggregat...

Har du..? Vart finns den och pris ?

 

Den finns i Eslöv. Var meningen att det skulle på en krokväxlare, men tiden... Pris? Slå en signal 0705547000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så var det just  den här individen som blev uppsnyggad av Svempas.

post-5290-0-24363900-1423158104_thumb.jpg

Bilden är från en Scania försäljningsbroschyr. Aggregatet kallas i broschyren för typ EKA

(kan vara EKÅ också eftersom det är en engelsk broschyr) Ramen är förstärkt enligt nedan.

post-5290-0-97314600-1423159257_thumb.jpg           

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska kolla om den tråden ikväll..

Enligt swempa så är hans bärgare ingen riktig tgb 40, utan en förseriebil med bla. Klenare axlar osv.

Ska vara en typ av tgb 30, med en extra axel bak och klenare axlar...

Den bilen är inte fin längre, rosthål överallt, luckor som är fastkärvade mm. Röd numera...

På den finns det hydraulkolvar på ramen bak som han kan trycka ner på bakersta axeln om man ska lasta på något tungt, så den "står" emot vikten vilket jag antar den inte gör med original fjädringsupphängnig bak då axlarna ledar"...

 

Den är för övrigt till salu... Bgr506, till "rätt" pris....

Läs dyr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska kolla om den tråden ikväll..

Enligt swempa så är hans bärgare ingen riktig tgb 40, utan en förseriebil med bla. Klenare axlar osv.

Ska vara en typ av tgb 30, med en extra axel bak och klenare axlar...

Den bilen är inte fin längre, rosthål överallt, luckor som är fastkärvade mm. Röd numera...

På den finns det hydraulkolvar på ramen bak som han kan trycka ner på bakersta axeln om man ska lasta på något tungt, så den "står" emot vikten vilket jag antar den inte gör med original fjädringsupphängnig bak då axlarna ledar"...

 

Den är för övrigt till salu... Bgr506, till "rätt" pris....

Läs dyr!

Jag tycker Svempas uppgifter om förseriebil låter ologiskt. Om man har en utvecklad biltyp med utprovade axlar med mera varför skulle man göra en förseriebil när man ska utveckla en bärgningsvariant? :rolleyes:  Frågan är om man använde en av förseriebilarna till hela TGB30/40  projektet med utprovningskomponenter på till bärgarprototyperna? Vet någon? B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bgr506 - transportstyrelsen ...

Scania LBAT 110s36 årsmodell 1972.

 

Tgb 30/40 heter väl SBAT och tillverkades 1976 första gången..

Aaaha så pass tidig! Vi får se om det kommer fler kommentarer :)  Ska bli spännande.

TGB 30 = SBA111 och TGB 40 = SBAT111 :wub:  (Viktigt för mig SBAT111 och SBA111 att hålla reda på :P )

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjordes vad jag vet bara en bärgarprototyp av Scania. den byggdes på ett förseriechassi tror jag. Sen blev det aldrig nån kundorder så prototypen skänktes bort.

Det fanns en speciell avdelning, utrustningsverkstaden, som byggde specialbilar styckevis eller i småserier.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag stötte på en gubbe från Filipstads Specialmaskiner idag. Han hade en TGB40 som han skulle göra skogsmaskinbärgare av. Han hade ett bärgningsaggregat på en lastväxlarram och skulle sätta en lastväxlare på TGB:n. Dessutom hade han utrustat den med breda däck på 22,5" fälga som var 14" breda och stack ut 10cm utanför stänkskärmarna.

Undrar om han läst inläggen här? Ni får hålla utkik efter det här monstret i Värmlandsskogarna :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...