ballan Postad 9 Januari , 2016 Rapport Share Postad 9 Januari , 2016 fränt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 10 Januari , 2016 Rapport Share Postad 10 Januari , 2016 Snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 24 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2016 Tack ska ni ha! I helgen har följande hänt på TGB-fronten. Batterilåda har tillverkats och e klar för montering. Den ska senare kläs in med plåt så man slipper se batterierna. Biltema bevistades, och ljuddämpare samt div. rörböjar inhandlades. Av dessa lappades ett KORT avgassystem ihop. Måste erkänna att jag e lite orolig för hur det kommer att låta. Men å andra sidan behöver man ju någonting att överrösta däcken med! /Johan 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 24 Januari , 2016 Rapport Share Postad 24 Januari , 2016 jag kör med 2,5" och en liten simons dämpare som slutar framför andra axeln. låter fränt utanför.. låter för mycket inne i bilen. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 24 Januari , 2016 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2016 Jag har oxå kört med enkel dämpare (slutdämpare från 142 tror jag) och stående pipa bakom hytten fram till nu. Bakrutan öppnades alltid vid acceleration! Detta blir ju lite kortare system, å dessutom e de "fritt blås" genom dämparen! Jag får återkomma med ett utlåtande av ljudbilden när öket rullar igen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 14 Februari , 2016 Författare Rapport Share Postad 14 Februari , 2016 Jag fick två överblivna gasdämpare av min far som jag monterat under mitt uppfällbara baksäte, och med ens fått en TGB med kattapultstolar! 1200N/st var kanske lite i överkant.... Men jag tänker att med någon form av ryck-säkring från förarplats kan man ju skicka ut ungarna i omloppsbana när dom tär för hårt på käre fars tålamod. Skämtåsido, efter lite utprovande av fästpunkterna fick jag det hela att funka hyfsat. Man får lägga lite vikt på stolarna när man låser fast dom i golvfästet å dämparen (använder bara en) håller det hela på plats i öppet läge. /Johan 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 7 Mars , 2016 Författare Rapport Share Postad 7 Mars , 2016 Karossen delad å grundad. Nu ska det rostlagas å målas lite på framdelen oxå innan återmontering. /Johan 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 2 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 Maj , 2016 Med hjälp av goda grannar har karossen jonglerats upp på bilen igen, (förhoppningsvis) för sista gången! Nu fattas bara lite enhetlig färg på hela härligheten så kan man börja kalla det bil igen. Har oxå skaffat å knäckt till alu-plåtar till nytt innertak samt till dörrar å bakvägg. Slänger oxå in en bild på den färdigkopplade batterilådan. /Johan 13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 8 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 8 Maj , 2016 GRÖNT E SKÖNT! 13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 15 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 Maj , 2016 Här kommer en rapport från tapetserareverkstaden! Innertak på G! Innertak färdigt! Jag har lagt 5mm skumgummi mellan plåt å galon. Där plåten e vikt sydde jag en fåll i galonen där jag trädde i en grov ståltråd. Med tunn ståltråd kunde jag sedan naja fast tyget genom hål som jag borrat i plåtvecket. Resten limmades med spraylim. Det tunna skumgummit gör panelen mjuk utan att kännas som ett duntäcke, precis vad jag hoppades på! Om tid finnes ska det bli bakvägg i morron. /Johan 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Maj , 2016 Rapport Share Postad 16 Maj , 2016 Ser bra ut. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 16 Maj , 2016 Rapport Share Postad 16 Maj , 2016 Ser strålande ut 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 16 Maj , 2016 Rapport Share Postad 16 Maj , 2016 Ser mycket bra ut, det lönar sig på sikt att vara vaken på syslöjden i unga år 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 17 Maj , 2016 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2016 Nja... just den virkade grytlappen gav mig nog inte så mycket.... Men jag har en händig sömmerska till fru, som utbildar mig! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 7 Juni , 2016 Rapport Share Postad 7 Juni , 2016 Kul! Stiligt Johan :-) Ska bli kul att se resultatet och ansiktsuttrycken på de medåkande :-) Känner mig kraftigt omkörd, men snart ska det kunna gå att ta lite i mitt bygge med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 9 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 9 Juni , 2016 Ja, det ska bli kul att kunna lasta in hela klanen för en strandtur eller dyl. Lite bilder på vad som hänt sedan sist... Så här blev inredningen, bakväggen e gjord likadant som taket med spänd å limmad galon över en alu-plåt. Efter det var det dags för flak. Det "nya" flaket plockade jag isär och smalnade av 200mm. Färdigt flak på bilen blir 1,9x2,6m Jag gjorde 3st tvärbalkar i 70x70x4 profil, bör hålla! Dessa bultas i karossfästena och hjälpramen till flaket svetsas fast ovanpå. Provmontering. Planen från början var att byta ut all plyfa till ny, men efter mycket forskning stod det klart att det hade blivit åt he...te för dyrt. Då detta flak inte har några "revben", så bär plyfan upp hela konstruktionen. Vilket gör att man måste ha en hel och grov skiva till botten. En sådan skiva hade kostat mig ca 5000 plus moms å frakt, å då hade jag ändå fått köpa en skiva till för att få ut till sidorna. Summa summarum ca 8-9000 i bara plyfa. För styvt för mig. Plan B: 28mm hyvelspont i botten å plyfa i sidor å framstam. Brädorna på plats och inoljade med "roslagsmahogny" (lika delar trätjära,balsamterpentin och rå linolja). Verkstan luktar som ett sämre rökeri! 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 26 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2016 Utsläppt på grönbete efter 10 mån i verkstadsmörker! I morgon ska han inför skranket. Så håll tummarna! /Johan 14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 26 Juni , 2016 Rapport Share Postad 26 Juni , 2016 Snygg! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Juni , 2016 Rapport Share Postad 26 Juni , 2016 Stiligt Johan!!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 27 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 27 Juni , 2016 Nu e de bara att tuta å köra!! Reg.besiktningen inskränkte sig till att väga å mäta samt en snabb förevisning hur karosshalvorna satt ihop, sen var den saken biff! Ny tjänstevikt blev 2760kg, vilket skulle ge en maxlast på 1940kg. Mer än vad jag hoppats på. Kontrollen gick som ett rinnande vatten med endast ett verbalt påpekande om någon enstaka oljedroppe på fel ställe. Så nu e första familjeutflykten avklarad. Fru å ungar lastades in för glasstur runt kommunen. Happy days 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 27 Juni , 2016 Rapport Share Postad 27 Juni , 2016 Grattis! Lön för mödan efter massor av slit! 2760 kg är ju uppmuntrande, du kan ha en till bil på flaket! 😄 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan2282 Postad 3 September , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2016 Rapport över sommaren som gått: Efter godkänd besiktning har det lagts rätt många mil under hjulen. Inga långresor, men strandturer, glassturer och nöjesåk har de varit gott om. Bilen har fungerat fint å ungarna e överförtjusta, enda smolket i glädjebägaren har varit volymen i hytten. Trots att jag ljudissolerat efter bästa förmåga fick man ändå höja rösten över bekväm nivå för att kommunicera. Efter att jag läst diverse eminenta trådar här på forat samt utfört fältstudier i ämnet, föll misstankarna på vispen bakom kylet som varandes den största boven i dramat. Efter denna insikt, inhandlades följande: Jag valsade en platjärnsring som utgör fäste till fläkten. Runt denna gjorde jag en rektangel som ringen svetsades fast i. Hela härligheten skruvade jag sedan fast i gavlarna på kylet. Monterat å klart. Temp-givaren monterade jag i det undre röret mellan kyl å motor. Vad gäller det elektriska så gjorde jag en ny elcentral som placerades bakom förarstolen, samt lite nya knappar på panelen att trycka på. USB-uttag ramlade oxå dit av bara farten. Vad ska man då säga om resultatet? En klar förbättring! Det går att hålla hyfsat normal samtalston i 80 knyck, å mer än så förväntade jag mig inte. Givaren jag valde öppnar vid 87C å stänger vid 82C. Detta ger en motortemp på ca85-95C vid tomgång eller krypkörning, när fartvind finnes går inte fläkten alls. Nackdelen e att nu hör jag hur vattenpumprn låter, får nog bli byte på den... /Johan 12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 3 September , 2016 Rapport Share Postad 3 September , 2016 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 September , 2016 Rapport Share Postad 3 September , 2016 Bra jobbat.. tummar upp ;-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Jag gillar denna bilen skarpt! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.