Gå till innehåll

Petssons 13


Johan2282

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Tack ska ni ha! :)

 

I helgen har följande hänt på TGB-fronten.

 

post-9138-0-40552500-1453667243.jpg

 

Batterilåda har tillverkats och e klar för montering. Den ska senare kläs in med plåt så man slipper se batterierna.

 

post-9138-0-51302600-1453667242.jpg

 

Biltema bevistades, och ljuddämpare samt div. rörböjar inhandlades. Av dessa lappades ett KORT avgassystem ihop.

Måste erkänna att jag e lite orolig för hur det kommer att låta. :blink:  Men å andra sidan behöver man ju någonting att överrösta däcken med! :D

 

/Johan

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå kört med enkel dämpare (slutdämpare från 142 tror jag) och stående pipa bakom hytten fram till nu. Bakrutan öppnades alltid vid acceleration! :P

Detta blir ju lite kortare system, å dessutom e de "fritt blås" genom dämparen!

Jag får återkomma med ett utlåtande av ljudbilden när öket rullar igen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag fick två överblivna gasdämpare av min far som jag monterat under mitt uppfällbara baksäte, och med ens fått en TGB med kattapultstolar! 1200N/st var kanske lite i överkant.... :blink:

 

post-9138-0-94934800-1455472450.jpg

 

Men jag tänker att med någon form av ryck-säkring från förarplats kan man ju skicka ut ungarna i omloppsbana när dom tär för hårt på käre fars tålamod. :P

 

Skämtåsido, efter lite utprovande av fästpunkterna fick jag det hela att funka hyfsat. Man får lägga lite vikt på stolarna när man låser fast dom i golvfästet å dämparen (använder bara en) håller det hela på plats i öppet läge. 

 

/Johan

 

 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Med hjälp av goda grannar har karossen jonglerats upp på bilen igen, (förhoppningsvis) för sista gången!

 

post-9138-0-61648600-1462217304.jpg

 

Nu fattas bara lite enhetlig färg på hela härligheten så kan man börja kalla det bil igen.

Har oxå skaffat å knäckt till alu-plåtar till nytt innertak samt till dörrar å bakvägg.

 

Slänger oxå in en bild på den färdigkopplade batterilådan.

 

post-9138-0-55464900-1462217303.jpg

 

/Johan

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en rapport från tapetserareverkstaden!

 

Innertak på G!

 

post-9138-0-73654500-1463337543.jpg

 

Innertak färdigt!

 

post-9138-0-56699700-1463337544.jpg

 

Jag har lagt 5mm skumgummi mellan plåt å galon. Där plåten e vikt sydde jag en fåll i galonen där jag trädde i en grov ståltråd. Med tunn ståltråd kunde jag sedan naja fast tyget genom hål som jag borrat i plåtvecket. Resten limmades med spraylim. 

 

Det tunna skumgummit gör panelen mjuk utan att kännas som ett duntäcke, precis vad jag hoppades på! :wub:

 

Om tid finnes ska det bli bakvägg i morron.

 

/Johan

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja, det ska bli kul att kunna lasta in hela klanen för en strandtur eller dyl. :)

 

Lite bilder på vad som hänt sedan sist...

 

post-9138-0-65144200-1465502319.jpg

 

Så här blev inredningen, bakväggen e gjord likadant som taket med spänd å limmad galon över en alu-plåt. 

 

Efter det var det dags för flak.

 

post-9138-0-81140800-1465502270.jpg

 

Det "nya" flaket plockade jag isär och smalnade av 200mm. Färdigt flak på bilen blir 1,9x2,6m

 

post-9138-0-93901400-1465502312.jpgpost-9138-0-59723400-1465502314.jpg

 

Jag gjorde 3st tvärbalkar i 70x70x4 profil, bör hålla! B)

Dessa bultas i karossfästena och hjälpramen till flaket svetsas fast ovanpå.

 

post-9138-0-02827200-1465502316.jpg

 

Provmontering.

 

Planen från början var att byta ut all plyfa till ny, men efter mycket forskning stod det klart att det hade blivit åt he...te för dyrt.

Då detta flak inte har några "revben", så bär plyfan upp hela konstruktionen. Vilket gör att man måste ha en hel och grov skiva till botten.

En sådan skiva hade kostat mig ca 5000 plus moms å frakt, å då hade jag ändå fått köpa en skiva till för att få ut till sidorna.

Summa summarum ca 8-9000 i bara plyfa. För styvt för mig. :blink:

 

Plan B: 28mm hyvelspont i botten å plyfa i sidor å framstam.

 

post-9138-0-01157000-1465502318.jpg

 

Brädorna på plats och inoljade med "roslagsmahogny" (lika delar trätjära,balsamterpentin och rå linolja).

Verkstan luktar som ett sämre rökeri! :ph34r:

 

 

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

post-9138-0-17908500-1467033033_thumb.jpg

 

Nu e de bara att tuta å köra!!

 

Reg.besiktningen inskränkte sig till att väga å mäta samt en snabb förevisning hur karosshalvorna satt ihop, sen var den saken biff! 

Ny tjänstevikt blev 2760kg, vilket skulle ge en maxlast på 1940kg. Mer än vad jag hoppats på.

 

Kontrollen gick som ett rinnande vatten med endast ett verbalt påpekande om någon enstaka oljedroppe på fel ställe.

 

Så nu e första familjeutflykten avklarad. Fru å ungar lastades in för glasstur runt kommunen.

 

:wub: Happy days :wub:

 

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Rapport över sommaren som gått:

 

Efter godkänd besiktning har det lagts rätt många mil under hjulen. Inga långresor, men strandturer, glassturer och nöjesåk har de varit gott om. Bilen har fungerat fint å ungarna e överförtjusta, enda smolket i glädjebägaren har varit volymen i hytten. Trots att jag ljudissolerat efter bästa förmåga fick man ändå höja rösten över bekväm nivå för att kommunicera. Efter att jag läst diverse eminenta trådar här på forat samt utfört fältstudier i ämnet, föll misstankarna på vispen bakom kylet som varandes den största boven i dramat.

 

Efter denna insikt, inhandlades följande:

post-9138-0-84710200-1472931803_thumb.jpg

 

Jag valsade en platjärnsring som utgör fäste till fläkten.

post-9138-0-88786300-1472931751_thumb.jpg

 

Runt denna gjorde jag en rektangel som ringen svetsades fast i. Hela härligheten skruvade jag sedan fast i gavlarna på kylet.

Monterat å klart.

post-9138-0-33833000-1472931960_thumb.jpg

 

Temp-givaren monterade jag i det undre röret mellan kyl å motor.

post-9138-0-58199200-1472932121_thumb.jpg

post-9138-0-86087900-1472932126_thumb.jpg

 

Vad gäller det elektriska så gjorde jag en ny elcentral som placerades bakom förarstolen, samt lite nya knappar på panelen att trycka på.post-9138-0-21688200-1472931862_thumb.jpg

post-9138-0-27366000-1472931916_thumb.jpg

USB-uttag ramlade oxå dit av bara farten. :)

 

Vad ska man då säga om resultatet?

En klar förbättring! Det går att hålla hyfsat normal samtalston i 80 knyck, å mer än så förväntade jag mig inte.

Givaren jag valde öppnar vid 87C å stänger vid 82C. Detta ger en motortemp på ca85-95C vid tomgång eller krypkörning, när fartvind finnes går inte fläkten alls.

 

Nackdelen e att nu hör jag hur vattenpumprn låter, :angry:  får nog bli byte på den...

 

/Johan

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...