Gå till innehåll

Bilen kraftlös.


gunnish

Rekommendera Poster

Om de inte lyfter lika då ???

 

Justera spjällaxlarna inbördes med länkarna så att de lyfter kolvarna lika mycket när du ökar gasen. Sedan ska tomgångsvarvet ställas med lika stor öppning på båda spjällen, dvs de ska släppa skruvarna samtidigt när du ökar gasen. De som jobbar med SU förgasare har flödesmätare med glasrör som visar flödet men på Stromberg och andra med membrankolv kan man kolla kolvarnas lyft...

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag bytt filter, packning och membran i filterking. Då återstår bara frågan, hur fanken får jag på inloppsslangen till den i detta trånga utrymme? Jag får för allt i världen inte fast den till den tjockare diametern och därmed får jag inte heller den att sitta fast typ alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å slangens innerdiameter  är ....   ?

 

Har får mej att innerdiameter 6 mm är den mindre anslutningen och den större 8 mm.

Jag kör med "slangus klämmus" på soppaslangen mot Filterkingen ... då vet jag att den sitter kvar i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 6 och 8 mm som är diametern på filterkingen. Försökte med slangklämma utan att det satt fast något vidare, men jag kanske bara måste skruva in absurdum? Jag får för mig att det ska gå att få i slangen hela vägen ,det gick med utloppsslangen som SKA ha samma diameter och ser ut att ha samma diameter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kopplade in filterkingen ordentligt(fick ta bort den igen, omöjligt att komma åt när den var monterad). Problemet med "hostande"/kraftlös motor kvarstår. Felet verkar inte inträffa när motorn är kall. Är det något annat än förgasarmembran jag bör titta på?

 

Jag antar att det är två http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bransle-och-motorstyrning/forgasare/forgasarmembran-ps329a14-21348670sv som gäller.

 

För övrigt, filterkingen blir absolut inte full av bensin, behöver jag lufta bränslesystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kopplade in filterkingen ordentligt(fick ta bort den igen, omöjligt att komma åt när den var monterad). Problemet med "hostande"/kraftlös motor kvarstår. Felet verkar inte inträffa när motorn är kall. Är det något annat än förgasarmembran jag bör titta på?

 

Jag antar att det är två http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bransle-och-motorstyrning/forgasare/forgasarmembran-ps329a14-21348670sv som gäller.

 

För övrigt, filterkingen blir absolut inte full av bensin, behöver jag lufta bränslesystemet?

 

Dum fråga kanske, men har du kollat tändsystemet? Du bör  ha en stark fin gnista på i alla fall 5-6 mm om du testar med en tändkabel mot jord. Annars är tändspolen och kondensatorn misstänkta kandidater. För stort brytaravstånd kan också ge symtomet att motor går på låga varv men inte på höga.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg att jag har ett läckage (olja?) som jag inte hade för någon vecka sedan.

post-8850-0-90482200-1429211831_thumb.jpg

 

 

Det ser ut att droppa från längst fram på oljetråget (se mörkare skruvskalle)

post-8850-0-41771200-1429211828_thumb.jpg

 

och från en ...grej

post-8850-0-57578300-1429211824_thumb.jpg

post-8850-0-10305500-1429211821_thumb.jpg

Vad är detta för något? Är det verkligen här det läcker eller har det bara runnit via den vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med en liter avfettning (inget miljöskräp..) , och sedan högtryckstvätt -eller riktigt hett vatten i vattenslang.

 Tvätta av maskin ordentligt och håll sedan efter körning koll på varifrån oljan kommer.

Troligen ventilkåpspackningen som är barnsligt enkel att byta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars ligger det nära till hands att jag misslyckats att sätta på slangen till bränsletrycksregulatorn ordentligt, så att det rinner lite via den slangen till bränslepumpen.

 

Men ja visst, gör jag rent maskinen ordentligt lär jag se var det kommer ifrån. Då ska man ha tid med allt bara.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog är det bensin alltid det som droppar. Dock verkar det inte komma därifrån jag trodde, dvs vid filterkingen. Finns det något membran i bränslepumpen som kan behöva bytas, eller eventuellt packning/O-ring?

 

Jag fick för övrigt tag på verkstadshandboken på 842 sidor i sökbart format.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är skicket på slang mellan pumpen och filter kingen ? kolla även slangen mellan röret från tanken till bränslepumpen, 

Röret sitter klammat vid ramen.så går det slang fram till pumpen.

Inte helt omöjligt att du råkat dra loss slangen lite från pumpen när du satte på den mot filter kingen, där har du en möjlig källa till bensin lekarge. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Att lossa och återfästa slangarna till bränslepumpen löste inte problemet.

 

Slangen mellan pumpen är filter kingen ser ut att vara bytt någorlunda nyligen. Slangen till bränslepumpen är det värre med, de sista 15 cm är 8 mm som är skarvat runt någon mindre slang mha slangklämma. Själva slangen ser också ut att vara äldre, så jag får väl lov att byta den biten.

 

Råkade ha sönder en del av den keramiska isolatorn på en tändkabel så jag fick lov att byta den tändkabeln. Den nya tändkabeln från mekonomen är rätt shady, inget keramiskt här inte utan gummi överallt istället. Passformen känns betydligt sämre än hos den gamla också, men det kanske är så det ska vara med nyare kablar?

 

Har beställt ny kondensator och tändspole så jag ska testa att byta dem. Vilka specifikationer är det de ska ha? Kondensatorn ska ha 250 nF, men vilken ESR? Tändspolen ska ha ~ 3 ohm över sekundärsidan, men vilken induktans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har gammel bensin slange mellem tank og pump kan den kollapse indeni og gøre et modstand på flødet.  en nem måde at prøve på er at sætte en bensin burk i bilen  ( typ 10 liters tank fra en utenbordere) og et nyt styk slange til pumpen ,så ser du og tank slang osv er okay. 

 

inde i bensin pumpen er der også et membran som kan være kaput. se til at han gir pump effekt uten slangen på.. pas på bensin och cigaretter osv..

 

om han køre fint med chokeren men inte uten er det tid at rense kaburator for da er flottør koppen fuld af skidt og main jet blokeret...ethanol i modern bensin blir til jelly om det står et par måneder.. bara spør folk med båt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs vet jag inte om orkeslösheten var hastighetsberoende i mitt fall, men jag hade vatten i flottörhusen vid ett tillfälle och det gjorde maskin ruskigt omotiverad att jobba, kanske även i det här fallet?

 

Har för mig det går tömma flottörhuset genom plugg i botten på huset, pluggen där är bra att ha lite packningsmassa att stryka på o-ringen när man monterar tillbaka pluggen. Orsaken till vatten i flottörerna är kondensvatten i tanken och har man tömt flottörerna kommer problemet ganska omgående tillbaka igen om man inte tömmer även tanken på vatten. Har man skapligt med bensinvolym så funkar det bra med K-sprit, annars får man dränera tanken genom avtappningsskruven.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte bensinslangen hela vägen från tanken till bränslepumpen och det ser nu ut att inte läcka.

 

om han køre fint med chokeren men inte uten er det tid at rense kaburator for da er flottør koppen fuld af skidt og main jet blokeret...ethanol i modern bensin blir til jelly om det står et par måneder.. bara spør folk med båt.

Nope, det fungerar varken med eller utan choke.

 

Iofs vet jag inte om orkeslösheten var hastighetsberoende i mitt fall, men jag hade vatten i flottörhusen vid ett tillfälle och det gjorde maskin ruskigt omotiverad att jobba, kanske även i det här fallet?

 

Har för mig det går tömma flottörhuset genom plugg i botten på huset, pluggen där är bra att ha lite packningsmassa att stryka på o-ringen när man monterar tillbaka pluggen. Orsaken till vatten i flottörerna är kondensvatten i tanken och har man tömt flottörerna kommer problemet ganska omgående tillbaka igen om man inte tömmer även tanken på vatten. Har man skapligt med bensinvolym så funkar det bra med K-sprit, annars får man dränera tanken genom avtappningsskruven.

I mitt fall blir motorn bara orkeslös då den är varm, blir det så av att ha vatten i förgasare?

 

Finns det något simpelt sätt att avgöra huruvida man har vatten i bensintanken eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min har haft lidt samme problem engang max 30 km ud af lige vej :(   Her er hvad jeg testede:

 

Får den benzin:
Tørner motoren -> kan se at der kommer benzin i glaskoppen -> Løsner slangen på glasset der går til forgasserne [PLOSH] Der er tryk på benzinen.

OBS, benzinen kan være elendig hvis den har stået længe... så kan man bruge mange dåser startgas på at få den igang... Det skal være frisk.. jeg smagte på mit og kunne tydeligt smage at der ikke var krudt i det.. en 5 liters spand ved batteriet med frisk benzin og lad den drikke det  LAD FOR GUDS SKYLD VÆRE MED AT TAGE TID PÅ HVOR HURTIGT DEN DRIKKER BENZIN I TOMGANG::.... NYT BENZIN I TANKEN.

Får den Luft:
af med luftfilter-> jo den suger godt..  [HUSK AT VENDE T-VARMESPJÆLDET RIGTIGT...... :blush:  (vender det forkert, altså lukker af for luften kan du når du gasser op se at luftfilter kappen gerne vil ind i motoren....) En fejl jeg ikke er glad for at fortælle om hehe.. som var årsag til min kun kunne køre 30 kmt...

 

Får den gnister -> alle propper ud og teste med hver deres kabel og på kryds og tværs..  Alle gnistede...  monterede dem igen... startede bilen.. Nu røg den som en skorsten... -> hold i tomgang og hiv tændrørs hætter af og lyt til tomgangen.. BUM 2 tændrør gnistede men gnistede ikke nok ( de var helt våde da de blev skruet ud. 6 Nye tændrør i og den kører bare.

 

Forgassere: Den tog gassen underligt og lettere hidsigt....  Ingen olie i røret hvor man kan skrue  den sorte dims af -  en klog man på forum sagde at der skulle rød ATF olie i ... og så tog den gassen som en drøm.

 

Det er de scenarier jeg har været ude for der har gjort at jeg ikke kunne komme op i fart.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag bytt tändspole också, problemet kvarstår.

 

Testade med choken, blir väldigt mycket värre med den på.

 

Det händer verkligen bara när motorn har blivit varm, kan det vara vatten i förgasarna iaf som är boven? Jag har inte mipplat med tändställningen vilket jag kanske borde göra.

 

Den finns bensin i glaskoppen. Bensinen har inte stått länge, max två månader.

 

Har inte kollar hur bra gnistor det blir på alla tändstift, får göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske borde testa att låta den suga bensin från en dunk med fräsch bensin?

 

Förmodligen borde du kunna se vatten i vattenavskiljaren (glaskoppen) om det är vatten i bensinen. Töm koppen och förgasarna är ju enkelt, bara att dra lös bottenpluggen rakt ner så tömmer den soppan, sedan kan du ju testa att låta slangen från bensinpumpen gå ner i en dunk som experiment. Om det inte hjälper borde man kunna utesluta att orsaken är bränslet.

 

Det verkar vara en svårlöst nöt, men det lutar kanske åt tändinställningen som kan få många konstiga konsekvenser har jag läst.

 

Förresten, går choken tillbaka helt när du tittar på länkaget på förgasarna? Det kan ju tänkas att om choken kärvar att motorn drunknar när den börjar bli varm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt problem du har att motorn kroknar när den blir varm :(  Jag vet hur tröstlöst det är att prova massor av saker utan resultat (särskilt nu när det finns en databox i varenda bil).

Saker som brukar kunna krångla när det blir varmt är kondensator, sprickor i fördelarlock (även vid fuktigt väder), tändkablar och gasbildning i flotörhuset på förgasaren, för gasbildning krävs dock mycket värme (så att soppan kokar). Har du känt på axeln i fördelaren? Om den är glapp kan brytaravståndet och därmed tändningsinställningen variera (om detta är värmeberoende är dock tveksamt).

 

Precis som Johannes säger så är det värt att kolla up choken, finns det i övrigt några anslutningar på insugningsröret som kan bidra till problemet typ vacuum uttaget till bromasarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...