gunnish Postad 11 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 Maj , 2015 Förmodligen borde du kunna se vatten i vattenavskiljaren (glaskoppen) om det är vatten i bensinen. Töm koppen och förgasarna är ju enkelt, bara att dra lös bottenpluggen rakt ner så tömmer den soppan, sedan kan du ju testa att låta slangen från bensinpumpen gå ner i en dunk som experiment. Om det inte hjälper borde man kunna utesluta att orsaken är bränslet. Det verkar vara en svårlöst nöt, men det lutar kanske åt tändinställningen som kan få många konstiga konsekvenser har jag läst. Förresten, går choken tillbaka helt när du tittar på länkaget på förgasarna? Det kan ju tänkas att om choken kärvar att motorn drunknar när den börjar bli varm? Det är inte vatten synligt i glaskoppen. Jag har inte tittat ordentligt på länkaget till choken, det ser ytligt ut att vara som det skall, men har inte inspekterat noga. Saker som brukar kunna krångla när det blir varmt är kondensator, sprickor i fördelarlock (även vid fuktigt väder), tändkablar och gasbildning i flotörhuset på förgasaren, för gasbildning krävs dock mycket värme (så att soppan kokar). Har du känt på axeln i fördelaren? Om den är glapp kan brytaravståndet och därmed tändningsinställningen variera (om detta är värmeberoende är dock tveksamt). Precis som Johannes säger så är det värt att kolla up choken, finns det i övrigt några anslutningar på insugningsröret som kan bidra till problemet typ vacuum uttaget till bromasarna? Jag har inte känt på fördelaraxeln, men är ytligt då jag bytte kondensator. Tittade lite mer nu och ser att det är en lös slang till....något, vet inte alls vad men vakuum till bromsar är en möjlighet. Slangen verkar gå hit på bakaxeln så bromsrelaterat verkar det vara? Har problemet uppstått nyligen? Jag har för mig det ska sitta nån värmesköld mellan grenrören och förgasarna, om skölden saknas eller är skadad bör det kunna krångla när värmen stiger. Nyligen ja, typ när jag postade tråden. Jag tror jag har skölden som du pratar om, får ta bild senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 11 Maj , 2015 Rapport Share Postad 11 Maj , 2015 För att eliminera slanganslutningar på insugningsröret så är det enklas att plugga samtliga och se om felet försvinner. Det är lite oklart varför det skulle vara värmeberoende dock Det här är svårt och det blir väldigt mycket gissande, hoppas det ger dig någonting Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svarten Postad 11 Maj , 2015 Rapport Share Postad 11 Maj , 2015 slangen går säkerligen till urluftning av bakaxel och eventuellt till bromsar om dom är avtätade, den har nog bara ramlat ur, brukar vara uppstoppad i en balk ovanför startmotorn strax under tändspolen. lossa slangen på bakaxelen och stoppa ner den i ett glas med såpvatten och blås i andra änden och kolla om det blir såpbubblor så vet du!! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 26 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2015 Det droppar ganska mycket från bränslepumpen, men inte från slaganslutningarna. Vad ska jag göra? Ska jag ta isär pumpen och se om membranet är skadat? Finns det andra slitdetaljer att tänka på däri? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Juni , 2015 Rapport Share Postad 27 Juni , 2015 Membranet skall agera tätning mellan de två delarna, Har du läckage där så byt membranet eller köp "en sluten pump". nyare modell som ej är renoverings bar". Typ kasta och byt om den slutar pumpa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 29 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 29 Juni , 2015 Tittade på förgasarna underifrån, så här ser det ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 Juni , 2015 Rapport Share Postad 29 Juni , 2015 Ser ut som du behöver se över den ena Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Diffen Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Tjena Jag hade ett liknande problem med att 11:an, tappa orken när den blev varm efter några minuters körning. Lyckades komma upp i 60-70 men sen var det stopp. Jag kollade över det mesta med bränsle försörjning, tändning med mera men till slut funderade jag på om den drog tjuvluft. Kompet var bra så jag rev av grenröret och där fanns en taskig grenrörs packning. Såg ut som f-n mellan några portar. Bytte och sen dess går den som ett spjut.. nåja allt är relativt:-) /D 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Juli , 2015 Rapport Share Postad 1 Juli , 2015 Ja du där har jag inte kollat än. kanske man skall passa på nu när hytten är av och byta den bara för att det är så lätt att komma åt nu. Oj nu börjar det bli farligt med extra jobb för hytt bytet., Nä på med grejorna och fixa resten sen. Men ett bra tips var det 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 5 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Juli , 2015 Nu är bilen ännu värre än tidigare, nu går den riktigt ojämnt från början. Iaf, jag tittade på tändstiften. Man skulle ju kunna hoppas att de främre skulle se bättre ut än de bakre, men så var inte fallet. 1 2 3 4 5 6 Aja, har beställt nya så vi får se hur det blir med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 8 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 8 Juli , 2015 Ok bytte tändstift, går bättre än för några dagar sedan. Jag bytte en tändkabel tidigare och den är klart sämre än de gamla. Den nya är från Mekonomen, men den är mycket slappare och har ingen hård grej närmast tändstiftet. Jag undrar således var jag kan få tag på tändkabel av modell original (inte nödvändigtvis ny) till tändstiftet näst längst bak (är det tvåan eller femman? kommer aldrig ihåg). Kraftlösheten kvarstår på exakt samma sätt :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 9 Juli , 2015 Rapport Share Postad 9 Juli , 2015 har du kollat gapet mellan brytarspetsarna och justerad förtändningen? -Min blir orkeslös när gapet är för litet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 9 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 Juli , 2015 har du kollat gapet mellan brytarspetsarna och justerad förtändningen? -Min blir orkeslös när gapet är för litet. Jag har tittat på lite ytligt för att konstatera att det inte ser nött ut, men jag har inte faktiskt mätt gapet eller justerat förtändningen. Får läsa på hur det ska göras. Finns det något argument för varför detta skulle ge upphov till problem endast då motorn är varm? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 9 Juli , 2015 Rapport Share Postad 9 Juli , 2015 problem endast då motorn är varm? Luktar avgaserna surt? = mager blandning från tex vaccum i tanken, igensatt slangfilter, skit i slangarna eller tanken. t-spole som håller på att ge känn så den inte känns varm, spole som håller på att ge upp ger dålig gnista när den börjar bli varm och motorn tappar kraft, kolla gnistlängd ca 2 cm med kabel och färg blå både kabel och stift, inte gulaktig. långsökt- för litet spel och vid varm motor anliggande ventiler, med det borde du höra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 10 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 problem endast då motorn är varm? Luktar avgaserna surt? = mager blandning från tex vaccum i tanken, igensatt slangfilter, skit i slangarna eller tanken. t-spole som håller på att ge känn så den inte känns varm, spole som håller på att ge upp ger dålig gnista när den börjar bli varm och motorn tappar kraft, kolla gnistlängd ca 2 cm med kabel och färg blå både kabel och stift, inte gulaktig. långsökt- för litet spel och vid varm motor anliggande ventiler, med det borde du höra. Har bytt slang från tank till bränslepump och från bränslepump till filter king, det syns att det finns bränsle i glaskoppen där (har för övrigt bytt filter och membran däri också). Har bytt både tändspole och kondensator. Jag kan inte riktigt avgöra vad avgaserna luktar, kan inte hävda att jag har så bra luktsinne dock. När motorn krånglar tycker jag att det sotar lite i avgaserna, så flödande förgasare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Jag hade för några år sedan problem med min 11:a, när jag gasade ordentligt eller förökte komma över 50-60 så orkade den inte. Det var oftast så när den var varm. En bilmeck kollade på den och konstaterade att med startgas så reagerade inte förgasarna lika. Han fick med sig dem och helrenoverade båda med nya membran, nya nålar osv. Efter det blev motorn och bilen som ny, vilken känsla när jag gasade första gången och den passerade 100 innan jag släppte av på gasen. Vet inte om det hjälper dig, eller om det ens kan vara samma problem, men det jag lärde mig är att det finns lösningar och det gäller bara att komma på dem och då kommer det att lösa sig till slut. Envishet är ofta en fördel. :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 10 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Jag hade för några år sedan problem med min 11:a, när jag gasade ordentligt eller försökte komma över 50-60 så orkade den inte. Det var oftast så när den var varm. En bilmeck kollade på den och konstaterade att med startgas så reagerade inte förgasarna lika. Han fick med sig dem och helrenoverade båda med nya membran, nya nålar osv. Efter det blev motorn och bilen som ny, vilken känsla när jag gasade första gången och den passerade 100 innan jag släppte av på gasen. Jo men jag misstänker starkt att det har med förgasare att göra, jag har dock redan bytt membran och förgasarolja utan effekt. Vart kan man skicka in/lämna in förgasare? Jag antar att inte vilket verkstad som helst kan sådant idag. Jag såg att man kunde få två st stromberg 175 CD på tradera för typ 600 kr, är det värt att helt enkelt köpa och testa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Riv ner dem inte många delar att kolla, kolla nålventiler och att de stänger riktigt och att flotöravståndet är exakt lika på båda, är sen nålar och munstycke slitet finns nytt att köpa. En teori att lägga till alla övriga om vad som felar, nålventil med skit i sätet eller en förgasare med fel flotöravstånd och när du gasar på går den tom. Men går den för magert borde du känna lukten på avgaserna som luktar surt, hör med någon som skruvat på äldre bilar och de märker detta isåfall direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Calletgb22 Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Kan ett kompprov vara något? Vet inte hur länge man ska nöta på starten innan max komp Men det vet säkert någon annan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Var i landet håller du till , Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 10 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Värmdö kommun.Duger http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-2000016979/ för kompresionsprov? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 10 Juli , 2015 Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Jag har lite förgasare du skulle kunna prova med, du kan nå mig på noll7noll8 594 130 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 11 Juli , 2015 Rapport Share Postad 11 Juli , 2015 Har Biltemas, funkar alldeles utmärkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 11 Juli , 2015 Rapport Share Postad 11 Juli , 2015 Kan ett kompprov vara något? Vet inte hur länge man ska nöta på starten innan max komp Men det vet säkert någon annan Det är bara att nöta på starten tills kompressionsmätaren inte stiger längre => max komp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 Juli , 2015 Rapport Share Postad 11 Juli , 2015 "11-Bilen blir ibland kraftlös då jag kommer upp över 40 km/h, dvs det går inte att komma upp i högre hastighet och den går ojämnt, men dör inte.. Om jag stänger av motorn och startar upp igen så fungerar det bra några minuter till." Vad skulle ett kompprov visa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.