Gå till innehåll

Bilen kraftlös.


gunnish

Rekommendera Poster

Just det, det finns ju en viss risk att din bil vid något tillfälle (tidigare ägare) badat och dragit in en massa lervatten i tanken utan att spola rent? Då du hade sand i förgasarna kan ju tänkas att det finns massor av slagg i tanken, sand, färgflagor som kanske täppt till sugröret inuti tanken?

 

Det är väl inte stopp i avluftningen till tanken så att det blir vaacum i tanken efter en stund så pumpen inte orkar suga in soppa? Testa att köra med öppet tanklock för säkerhets skull? Hade det bekymret på en moppe en gång för länge sedan när jag köpte ett nytt "fräckt" tanklock som inte passade helt.

 

Går det att köra bilen en sväng från dunken så borde man kunna utesluta att soppa/tank är orsaken? Du kanske har nån kamrat som kan sitta i baksätet och hålla i slang och dunk? Borde gå om man tar bort motorhuven att dra upp en slang direkt från bensinpumpen upp till baksätet.

 

Jag antar att man måste plocka ner tanken för att kunna spola ur den ordentligt, har inte gjort det själv (ännu) glöm isåfall inte att lossa kablarna på ovansidan till nivåmätaren (genom luckan i bagage-golvet). Det borde väl finnas en returslang nånstans oxå men jag kan inte minnas att jag sett den... nån annan vet nog var den sitter. :-)

 

Håller tummarna för dig, snart går bettan som en raket igen... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtennade tankar utan färgflagor finns på c202 serien tror måtten var samma men höjden något lägre än 11 tanken. De har även avtappning på sidan för renspolning.    Glasbehållaren kan så klart ha en liten bubbla kvar.  Hur så stiften ut och hur luktade den, några torra stift åt det vita hållet och sur lukt och du har hittat felet.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta jag kanske påpekar nåt som redan sagts, men är det filtret satt åt rätt håll? Vet inte om alla filter har backventil, men oftast ska de i alla fall vara rättvända för att inte strypa.

Sitter inte baklänges, var en utan backventil tills jag bytte för några veckor sedan.

 

Just det, det finns ju en viss risk att din bil vid något tillfälle (tidigare ägare) badat och dragit in en massa lervatten i tanken utan att spola rent? Då du hade sand i förgasarna kan ju tänkas att det finns massor av slagg i tanken, sand, färgflagor som kanske täppt till sugröret inuti tanken?

 

Det är väl inte stopp i avluftningen till tanken så att det blir vaacum i tanken efter en stund så pumpen inte orkar suga in soppa? Testa att köra med öppet tanklock för säkerhets skull? Hade det bekymret på en moppe en gång för länge sedan när jag köpte ett nytt "fräckt" tanklock som inte passade helt.

 

Går det att köra bilen en sväng från dunken så borde man kunna utesluta att soppa/tank är orsaken? Du kanske har nån kamrat som kan sitta i baksätet och hålla i slang och dunk? Borde gå om man tar bort motorhuven att dra upp en slang direkt från bensinpumpen upp till baksätet.

 

Jag antar att man måste plocka ner tanken för att kunna spola ur den ordentligt, har inte gjort det själv (ännu) glöm isåfall inte att lossa kablarna på ovansidan till nivåmätaren (genom luckan i bagage-golvet). Det borde väl finnas en returslang nånstans oxå men jag kan inte minnas att jag sett den... nån annan vet nog var den sitter. :-)

 

Håller tummarna för dig, snart går bettan som en raket igen... :-)

Har testat att köra med öppet tanklock.

 

Ställde dunken i passagerarfotutrymmet fram, körde på en hällpip för  jeepdunk och körde ner soppaslang där i, skvätter inte ens.

Jag vet inte om jag körde tillräckligt, men det fungerade faktiskt utan problem när jag nu testkörde från dunken, men ny pump.

 

Förtennade tankar utan färgflagor finns på c202 serien tror måtten var samma men höjden något lägre än 11 tanken. De har även avtappning på sidan för renspolning.    Glasbehållaren kan så klart ha en liten bubbla kvar.  Hur så stiften ut och hur luktade den, några torra stift åt det vita hållet och sur lukt och du har hittat felet.

 

Lycka till.

Har inte hunnit plocka stiften eller kopplat på "luktanordning".  Vad exakt ska sur lukt tyda på?

 

Spola ur tanken bör gå i snett höger framåtlut, sitter en plugg i höger främre hörn.

Ah, så pass, lyxigt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Har inte hunnit plocka stiften eller kopplat på "luktanordning".  Vad exakt ska sur lukt tyda på?

 

Posted 09 July 2015 - 11:48 PM

Luktar avgaserna surt? = mager blandning från tex vaccum i tanken, igensatt slangfilter, skit i slangarna eller tanken. 

 

 

post-5279-0-74009000-1443612532_thumb.jpg

 

Tips för att motverka problem med dieselsnor, vatten ,sand ,färgflagner ,rost och annan skit.

 

en filterhållare från rörmokaren till en värmepanna lagom stor för att fungera som vattenavskiljare mm enkel att inspektera och tömma. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, såja såja, inte misskreditera döda ting... Är det pluggen i tank-sidan du menar? Kanhända finns det fler former än sexkantsskalle som det varit på tankarna på mina bilar. På axlarna är det blandat fyrkant och sexkant på pluggarna, så de kan ju blandat vad de satt dit på andra ställen också. Hyls-storlek minns jag inte, men ingen specialare i alla fall, högergängad normal skruv. Åsså ta i med allt vad frukostgröten gett, har ingen lossat den där pluggen sen -77 så har nog bensinen och eventuellt bottenvatten greppat fast den ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte loss den lätt så strunta i det bara jobbigt att laga något sönderdraget.  När jag tömmer min skitavskiljare vid tanken brukar jag låta lite soppa från botten rinna ut genom slangen och eftersom flödet då är fritt drar det med sig ev skit ut. Så prova att lossa eller haka dit en slangstump som räcker ner till marken och ha bilen plant så rensar den ur sig själv,  På c202 är tankamaturen lätt att komma åt och lossa för inspektion kanske det är så även på din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Får inte soppa att rinna ut själv, ens då jag vrider rören nedåt. Försökte med sughävert via topphålet där tanksensorn sitter, men det tog så lång tid och min slang ville inte lägga sig rak så jag skulle inte fått ut allt iaf.

 

Försökte även med att köra pump baklänges för att få bort eventuell propp, men det hjälpte inte alls. Körde dock bara handpump, borde jag skaffa en elektrisk pump kanske? Eller är det så pass att jag måste montera bort tanken?

 

 

Får du inte loss den lätt så strunta i det bara jobbigt att laga något sönderdraget. När jag tömmer min skitavskiljare vid tanken brukar jag låta lite soppa från botten rinna ut genom slangen och eftersom flödet då är fritt drar det med sig ev skit ut. Så prova att lossa eller haka dit en slangstump som räcker ner till marken och ha bilen plant så rensar den ur sig själv, På c202 är tankamaturen lätt att komma åt och lossa för inspektion kanske det är så även på din.

Hur exakt har du kopplat och satt fast skitavskiljaren? Före bränslefiltret med typ hålband?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elektrisk pump nära öppen bensin brukar bara sluta på ett sätt. smiley-on-fire.gif

 Skitavskiljaren har jag först plockat bort finfiltret eftersom jag åker med motor utan frammatningspump, och de tar för mycket motstånd, skiten hamnar ändå i botten.   på avskiljaren anslutit en bit kopparör i varje ände slang ca 30 cm vid till tank, två rostfria kabelkämmor lite halvöppna satta på ramen som krokar där hängs avskiljaren fast på kopparören.   när jag vill göras rent svetsklämma i slangarna av medbotten koppen gör rent, vill jag ta ur ev bottensats i tanken låtsar jag  30 cm slangen och håller ner den så den fungerar som hävert när den är under tanknivå, släpp svetsklämman och bottensatsen sug ut.    Men har din bil stått mycket och du misstänker mycket skit så är det väl enkelt att lossa tankaamaturen, har du ingen lucka på 11 i golvet så du slipper ta ner tanken?

 

post-5279-0-66445900-1444392473_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo lucka har jag , men jag får ju inte ut partiklarna via den, eller ska jag köra någon magisk dammsugare som kommer åt överallt?

 

Jag ser helt enkelt inte hur jag ska få bort smutsen, den vill ju inte komma ut via ordinarie hål, pluggen får jag inte loss och sughävert via hålet i golvet får jag inte bort ens allt bränsle med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 "Sughävert via hålet i golvet får jag inte bort ens allt bränsle med".   Fysikalisk omöjlighet att det inte hävertprincipen skulle fungera. Är det mycket skit i tanken?  Vet inte hur de sitter på 11 men på min hänger den bara på 4 skruv mycket enkelt att lossa.

 

Går bilen för övrigt bra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 "Sughävert via hålet i golvet får jag inte bort ens allt bränsle med".   Fysikalisk omöjlighet att det inte hävertprincipen skulle fungera. Är det mycket skit i tanken?  Vet inte hur de sitter på 11 men på min hänger den bara på 4 skruv mycket enkelt att lossa.

 

Går bilen för övrigt bra nu?

Den går bra via dunk, exakt lika dåligt som tidigare från tanken.

 

 

Ja självklart fungerar det fysikaliskt, men smutsen följer inte med, för den är inte en vätska och flödet är för lågt för att det ska följa med av rörelsen. Sen implicerar det inte heller att man får ut all vätska, för du ska komma åt också, vilket man inte gör i praktiken. Min slang har legat ihoprullad så den vill inte bli rak heller, så det gör det ytterligare svårare att komma åt i botten. Å andra sidan är ett rör för styvt för att komma åt överallt.

 

Men det väsentliga problemet: ja det går att få ur vätskan, men hur får jag ut smutsen? Jag tycker inte att det ser så smutsigt ut(visst är det en del, men det är inte ett brunt lager över hela botten).

 

Ja, det är ca fyra skruvar som håller fast tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på manualerna på 11 på forumets dokumentdel och vad som syns är att du har ju en anslutning i gummi till tankröret. Ligger denna anslutning lågt kan du väl tömma ur skräp via den .ställa bilen i lagom lut och spola ur med vatten.  Har du blåst rent anslutningen ner i tanken där den suger upp soppa så inte röret är helt igenkorkat ?  Går det inte att blåsa så kör med ståltråd, svetstråd, gardintråd eller vad du hittar huvudsaken är att det blir fri passage.

 

Eftersom bilen nu går bra och du hittat alla tänkbara fel och även löst några framtida felkällor tändsystem mm. så är ju lite skit i tanken inget stort problem.

 

Märkligt med tankarna min är tennad både in och utvändigt verkar ha varit helt nersänkt i tenn, inte så kul när den skulle förstoras för att ta dubbla volymen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kollade på manualerna på 11 på forumets dokumentdel och vad som syns är att du har ju en anslutning i gummi till tankröret. Ligger denna anslutning lågt kan du väl tömma ur skräp via den .ställa bilen i lagom lut och spola ur med vatten.  Har du blåst rent anslutningen ner i tanken där den suger upp soppa så inte röret är helt igenkorkat ?  Går det inte att blåsa så kör med ståltråd, svetstråd, gardintråd eller vad du hittar huvudsaken är att det blir fri passage.

 

Eftersom bilen nu går bra och du hittat alla tänkbara fel och även löst några framtida felkällor tändsystem mm. så är ju lite skit i tanken inget stort problem.

 

Märkligt med tankarna min är tennad både in och utvändigt verkar ha varit helt nersänkt i tenn, inte så kul när den skulle förstoras för att ta dubbla volymen.

Försökte ta bort pluggen idag igen, går inte med förlängare heller, för bladfjädern är precis i vägen. Försökte med en ledad förlängare men den ville bara deformera skallen, grr.

 

Min tank ser typ vit ut inuti, vad det är kunde jag inte riktigt avgöra genom det lilla hålen i toppen.

 

Såg inte att du hade svart förrän nu så jag ska försöka med tryckluft/svetstråd någon dag när jag har tid, det borde ju helt klart lösa problemet kan man tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tankar jag tittat i har varit vita, vad det vita är vet jag inte. Frågan är om det är det civila livet som tankarna inte tål, att på bilar som står länge i det militära görs det en konservering som innefattar tömning av tanken.

 

Jag skulle rekommendera att ta ner tanken, det är inte jättebökigt. Två mutter längst bak vid draget och två fjäderbelastade skruv fram plus bränsleröret. Tanken är ganska tung, så det är inte så dumt att vara två även om jag med mina strömlinjeformade muskler demonterat tank själv. Med tanken på backen kan man spola hej vilt utan att få nåt kvar efter att ha tömt både ur påfyllningsröret och tankarmaturens hål i toppen.

Redigerad av ErikC304
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Åkte för att besiktiga bilen, klart det ska bli stopp i bränslesystemet igen då... Körde från jeepdunken och besiktningsmannen klagade inte ens på det, han sa att han förstod att jag inte brukar köra så. Får ta och montera ned tanker för ordentlig urspolning, för annars kommer det bara att återkomma. Vilket är det jag borde orkat göra till att börja med.

Fick två andra saker att fixa dock
1: Spolarpumpen ger ingen vätska, låter gör den däremot och nivån ser ut att minska i behållaren, så jag antar att det är stopp i systemet någonstans.
2: Har en bula i sidväggen i ena bakdäcket, så nu måste jag på något vänster skaffa ett annat sådant. Antagligen går det inte att hitta ett ungefär lika slitet så då blir det att hitta två stycken med samma diameter som existerande däck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bränsletrycksregulator min bil har haft samma problem testade

att ta bort regulatorn nu funkar det , ibland släpper inte filtret om det är

gammalt igenom tillräckligt med bränsle kan även bero felaktig inställt

tryck , finns beskrivet på misabs hemsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert skit i spolarvätskebehållaren oxå, jag hittade barr och allsköns organiskt elände i min. Det var så mycket skit i behållaren att det var stopp i botten så pumpen gick torr. Testa att lös slangen vid första skarven (t-koppling) och kolla om det kommer något vatten där, du kan ju blåsa i slangen oxå så ser du om det bubblar i behållaren.

Det blir väl att byta munstycken annars... Jag köpte till 240 vill jag minnas, passade inte så bra men funkade genom besiktningen.

 

Kan du inte låna ett hjul av någon eller om du törs byta plats på två hjul så du kan visa upp ett helt däck på rätt ställa?

 

Skönt för dig att det inte var värre än såhär på besiktningen, såna små grejor kan man ju fixa med ett leende.. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert skit i spolarvätskebehållaren oxå, jag hittade barr och allsköns organiskt elände i min. Det var så mycket skit i behållaren att det var stopp i botten så pumpen gick torr. Testa att lös slangen vid första skarven (t-koppling) och kolla om det kommer något vatten där, du kan ju blåsa i slangen oxå så ser du om det bubblar i behållaren.

Det blir väl att byta munstycken annars... Jag köpte till 240 vill jag minnas, passade inte så bra men funkade genom besiktningen.

 

Kan du inte låna ett hjul av någon eller om du törs byta plats på två hjul så du kan visa upp ett helt däck på rätt ställa?

 

Skönt för dig att det inte var värre än såhär på besiktningen, såna små grejor kan man ju fixa med ett leende.. :-)

Det var stopp i själva munstyckena. Den för förarrutan lyckades jag få bra igen med hjälp av pill med nålar. Den andra är inte speciellt bra, försökte med nålar och tryckluft, men den bör nog bytas. Hur fanken kommer man åt att ta bort den, det ser ut som att värmepaketet är i vägen.

 

Jag törs inte bara byta plats på två hjul, jag är övertygad att de tittar på det. De jag har nu är Michelin X 9.00-R16, som jag förstår det är det lite svårt att hitta av den typen. Vad motsvarar det i mm, höjd/bredd-förhållandet är ju inte ens angivet. Jag antar att jag kommer bli tvungen att skaffa 4/5 andra däck. Tänkte köpa dessa https://www.dackleader.se/bildack/silverstone/mt-117-sport/285-75-r16-116q-41014 fungerar de på standardfälg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9x16 michelen är det vanligaste på alla c202  slängde nyligen 3 st som var besiktningsdugliga finns säkert fler på forumet som har såna liggande, har förresten ett kvar men på fälg men det är 40 mil ifrån dig.

 

Har du inget reservhjul att hänga dit?  

 

Forummedelemen med c202  som nyligen gjorde däckbyte hade 5 micelinare med bra mönster men bytte för han ville ha nyare och mjukare däck med lite mer bredd. 

 

se bilden:

 

post-5279-0-39476200-1449059604_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt reservhjul är pildäck, vilket inte ens är samma diameter, så inte något jag bör köra på i praktiken. Men går det att få tag på begagnade Michelinare av rätt typ så blir jag nöjd. Mindre pengar på något som egentligen inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 "Mindre pengar på något som egentligen inte behövs."

 

Stor komprimerad luftvolym har rätt mycket kraft, sitter du bredvid bulan när däcket ger med sig så har du helt rätt i att ny däck är nog något du aldrig mer behöver.  Har sett hur busssäten slitits bort och hjulhus total demolerats av en "liten" punka.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=jNHFInoxx1Q

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...