Gå till innehåll

Bilen kraftlös.


gunnish

Rekommendera Poster

Förmodligen borde du kunna se vatten i vattenavskiljaren (glaskoppen) om det är vatten i bensinen. Töm koppen och förgasarna är ju enkelt, bara att dra lös bottenpluggen rakt ner så tömmer den soppan, sedan kan du ju testa att låta slangen från bensinpumpen gå ner i en dunk som experiment. Om det inte hjälper borde man kunna utesluta att orsaken är bränslet.

 

Det verkar vara en svårlöst nöt, men det lutar kanske åt tändinställningen som kan få många konstiga konsekvenser har jag läst.

 

Förresten, går choken tillbaka helt när du tittar på länkaget på förgasarna? Det kan ju tänkas att om choken kärvar att motorn drunknar när den börjar bli varm?

Det är inte vatten synligt i glaskoppen.

Jag har inte tittat ordentligt på länkaget till choken, det ser ytligt ut att vara som det skall, men har inte inspekterat noga.

 

Saker som brukar kunna krångla när det blir varmt är kondensator, sprickor i fördelarlock (även vid fuktigt väder), tändkablar och gasbildning i flotörhuset på förgasaren, för gasbildning krävs dock mycket värme (så att soppan kokar). Har du känt på axeln i fördelaren? Om den är glapp kan brytaravståndet och därmed tändningsinställningen variera (om detta är värmeberoende är dock tveksamt).

 

Precis som Johannes säger så är det värt att kolla up choken, finns det i övrigt några anslutningar på insugningsröret som kan bidra till problemet typ vacuum uttaget till bromasarna?

Jag har inte känt på fördelaraxeln, men är ytligt då jag bytte kondensator.

 

Tittade lite mer nu och ser att det är en lös slang till....något, vet inte alls vad men vakuum till bromsar är en möjlighet.

post-8850-0-28510500-1431330728_thumb.jpg

 

Slangen verkar gå hit på bakaxeln så bromsrelaterat verkar det vara?

post-8850-0-37882400-1431330718_thumb.jpg

 

 

Har problemet uppstått nyligen? Jag har för mig det ska sitta nån värmesköld mellan grenrören och förgasarna, om skölden saknas eller är skadad bör det kunna krångla när värmen stiger.

Nyligen ja, typ när jag postade tråden.

 

Jag tror jag har skölden som du pratar om, får ta bild senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att eliminera slanganslutningar på insugningsröret så är det enklas att plugga samtliga och se om felet försvinner. Det är lite oklart varför det skulle vara värmeberoende dock :huh:

Det här är svårt och det blir väldigt mycket gissande, hoppas det ger dig någonting :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slangen går säkerligen till urluftning av bakaxel och eventuellt till bromsar om dom är avtätade, den har nog bara ramlat ur, brukar vara uppstoppad i en balk ovanför startmotorn strax under tändspolen.

lossa slangen på bakaxelen och stoppa ner den i ett glas med såpvatten och blås i andra änden och kolla om det blir såpbubblor så vet du!! ^_^  ^_^

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjena

 

Jag hade ett liknande problem med att 11:an, tappa orken när den blev varm efter några minuters körning. Lyckades komma upp i 60-70 men sen var det stopp. Jag kollade över det mesta med bränsle försörjning, tändning med mera men till slut funderade jag på om den drog tjuvluft. Kompet var bra så jag rev av grenröret och där fanns en taskig grenrörs packning. Såg ut som f-n mellan några portar. Bytte och sen dess går den som ett spjut.. nåja allt är relativt:-)

/D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du där har jag inte kollat än. kanske man skall passa på nu när hytten är av och byta den bara för att det är så lätt att komma åt nu.

Oj nu börjar det bli farligt med extra jobb för hytt bytet., Nä på med grejorna och fixa resten sen. 

Men ett bra tips var det  :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är bilen ännu värre än tidigare, nu går den riktigt ojämnt från början.

 

Iaf, jag tittade på tändstiften. Man skulle ju kunna hoppas att de främre skulle se bättre ut än de bakre, men så var inte fallet.

 

post-8850-0-33735700-1436127861_thumb.jpg

1 2 3

 

post-8850-0-06797500-1436128076_thumb.jpg

4 5 6

 

Aja, har beställt nya så vi får se hur det blir med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok bytte tändstift, går bättre än för några dagar sedan. Jag bytte en tändkabel tidigare och den är klart sämre än de gamla. Den nya är från Mekonomen, men den är mycket slappare och har ingen hård grej närmast tändstiftet. Jag undrar således var jag kan få tag på tändkabel av modell original (inte nödvändigtvis ny) till tändstiftet näst längst bak (är det tvåan eller femman? kommer aldrig ihåg).

 

Kraftlösheten kvarstår på exakt samma sätt :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kollat gapet mellan brytarspetsarna och justerad förtändningen? -Min blir orkeslös när gapet är för litet.

Jag har tittat på lite ytligt för att konstatera att det inte ser nött ut, men jag har inte faktiskt mätt gapet eller justerat förtändningen. Får läsa på hur det ska göras. Finns det något argument för varför detta skulle ge upphov till problem endast då motorn är varm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 problem endast då motorn är varm? 

 

Luktar avgaserna surt? = mager blandning från tex vaccum i tanken, igensatt slangfilter, skit i slangarna eller tanken. 

t-spole som håller på att ge känn så den inte känns varm, spole som håller på att ge upp ger dålig gnista när den börjar bli varm och motorn tappar kraft, kolla gnistlängd ca 2 cm med kabel  och färg blå både kabel och stift,  inte gulaktig.

 

långsökt- för litet spel och vid varm motor anliggande ventiler, med det borde du höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 problem endast då motorn är varm? 

 

Luktar avgaserna surt? = mager blandning från tex vaccum i tanken, igensatt slangfilter, skit i slangarna eller tanken. 

t-spole som håller på att ge känn så den inte känns varm, spole som håller på att ge upp ger dålig gnista när den börjar bli varm och motorn tappar kraft, kolla gnistlängd ca 2 cm med kabel  och färg blå både kabel och stift,  inte gulaktig.

 

långsökt- för litet spel och vid varm motor anliggande ventiler, med det borde du höra.

Har bytt slang från tank till bränslepump och från bränslepump till filter king, det syns att det finns bränsle i glaskoppen där (har för övrigt bytt filter och membran däri också).  Har bytt både tändspole och kondensator.

 

Jag kan inte riktigt avgöra vad avgaserna luktar, kan inte hävda att jag har så bra luktsinne dock. När motorn krånglar tycker jag att det sotar lite i avgaserna, så flödande förgasare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade för några år sedan problem med min 11:a, när jag gasade ordentligt eller förökte komma över 50-60 så orkade den inte. Det var oftast så när den var varm.

En bilmeck kollade på den och konstaterade att med startgas så reagerade inte förgasarna lika. Han fick med sig dem och helrenoverade båda med nya membran, nya nålar osv.

 

Efter det blev motorn och bilen som ny, vilken känsla när jag gasade första gången och den passerade 100 innan jag släppte av på gasen.

 

Vet inte om det hjälper dig, eller om det ens kan vara samma problem, men det jag lärde mig är att det finns lösningar och det gäller bara att komma på dem och då kommer det att lösa sig till slut. Envishet är ofta en fördel. :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade för några år sedan problem med min 11:a, när jag gasade ordentligt eller försökte komma över 50-60 så orkade den inte. Det var oftast så när den var varm.

En bilmeck kollade på den och konstaterade att med startgas så reagerade inte förgasarna lika. Han fick med sig dem och helrenoverade båda med nya membran, nya nålar osv.

 

Efter det blev motorn och bilen som ny, vilken känsla när jag gasade första gången och den passerade 100 innan jag släppte av på gasen.

Jo men jag misstänker starkt att det har med förgasare att göra, jag har dock redan bytt membran och förgasarolja utan effekt. Vart kan man skicka in/lämna in förgasare? Jag antar att inte vilket verkstad som helst kan sådant idag. Jag såg att man kunde få två st stromberg 175 CD på tradera för typ 600 kr, är det värt att helt enkelt köpa och testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riv ner dem inte många delar att kolla, kolla nålventiler och att de stänger riktigt och att flotöravståndet är exakt lika på båda, är sen nålar och munstycke slitet finns nytt att köpa. 

 

En teori att lägga till alla övriga om vad som felar,  nålventil med skit i sätet eller en förgasare med fel flotöravstånd och när du gasar på går den tom.     Men går den för magert borde du känna lukten på avgaserna som luktar surt, hör med någon som skruvat på äldre bilar och de märker detta isåfall direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"11-Bilen blir ibland kraftlös då jag kommer upp över 40 km/h, dvs det går inte att komma upp i högre hastighet och den går ojämnt, men dör inte.. Om jag stänger av motorn och startar upp igen så fungerar det bra några minuter till."

 

 

 

Vad skulle ett kompprov visa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...