Gå till innehåll

Bilen kraftlös.


gunnish

Rekommendera Poster

Ena f-gasaren matar väl på och ena räcker inte till och stryper då får han plötsligt 3 burkar som bromsar eller så flödar en över och surar blir lika illa det men detta borde han ha sett direkt på stiften och på avgaserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog loss och gjorde rent flottörhuset på bakre förgasaren, det var några ml finkornig sand där. Bytte även packning till flottörhuset och flottörhuspluggens o-ring när jag ändå var där.

Tyder sanden på att jag bör riva hela?

 

Hur tar jag lättast loss förgasare, bort med svarta luftfilterburken och sen lossa bränsleslang och länkage?

 

Bytte även bakre bränslefiltret till ett sådant med backventil.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog rätt metod om du blir tvungen att plocka ner dem, så gjorde jag senast.... men....

 

Jag skulle nog testa att göra rent nålar och snygga till runt trotteln och sedan testköra med frisk bensin från en dunk först, då kanske du slipper riva ner dem.

 

Du ser ju trottlarna och du tar bort den svarta plastgrunkan med luftfiltret i, då kan du se om de öppnar lika mycket oxå utan att ta bort förknasarna.

 

Det verkar som du är lösningen på spåret, enda positiva med den hela är att du kommer ha undanröjt en massa andra kommande fel nya filter, nya membran, slangar och annat så lilla gumman är väl som ny när du är klar. :-) ?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort rent nålarna och cylindrarna/kolvarna (vad de nu heter) i förgasarna. Någon trottel har jag inte sett, men inte letat heller, det kanske räcker med att lysa med en ficklampa.

 

Hur ska man bära sig åt för att stoppa läckage i ordinarie bränsleslang då jag kör från dunk? Jag kan ju inte bara ha en slangtång hängandes när jag kör. Vad pluggar man slangen med helt enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tog loss och gjorde rent flottörhuset på bakre förgasaren, det var några ml finkornig sand där. Bytte även packning till flottörhuset och flottörhuspluggens o-ring när jag ändå var där.
Tyder sanden på att jag bör riva hela?"

 

Svar ja. Eftersom det är enklare att gå igenom dem när de är avplockade, har du sand i flotörhuset så är väl risken stor att det är skit vid nålventilen och den tätar dåligt och födar över, eller så mycket skit att den inte släpper igenom tillräckligt med bensin eller skit och avlagringar i munstycket samt lågfarten.

 

När du ändå har båda borta kolla flötörnivån så de är lika, har något minne av 21 mm med packning eller om det var 19 med och 21 utan, just vid öppning/ stängning men kan ha fel har inte skruvat strombergare sen början på 90 talet.  googel vet säkert måttet.

 

Annars mät innan du skruvar ner dem helt i bitar.     avståndet påverkar till viss del hur fet förgasaren ska blanda.

 

första träffen på googel se sidan 68-69 och du ser varför det är viktigt och hur det fungerar. http://klabbe.eu/manualer/SOLDRMOVARD.PDF

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog pluggat slangen med att stoppa in en lämplig bult med lite tejp runt och i sen och sedan dra en slangklämma runt omkring, duger nog tillfälligt. För att det inte skall drälla medan du tätar kan man klämma ihop den med en tving eller motsvarande.

 

Måste du förresten köra omkring eller visar sig felet även på tomgång?

 

Elie> Schysst manual du googlade fram, nu har jag lärt mig en del nya grejor :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet visar sig endast under belastning, iaf ljud och vibrationsmässigt, hur det är med avgaserna vet jag inte.

 

För övrigt är det ju inte så udda det här med sand, filterkingen jag hade när jag köpte bilen var ganska ordentligt igensatt med partiklar och istället satt där ett vanligt inline filter. Inte alls osannolikt att det någon gång därför har släppts förbi partiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.howacarworks.com/fuel-systems/how-to-overhaul-a-stromberg-carburettor

 

Räcker nog du kontroll mäter att båda har samma nivå enklast är att ha en slang i munnen och blåsa lite så man känner exakt när den stänger samtidig man mäter.

 

gällande de som vill prova att ändra blandningen och inte har verktyget till munstycket så går det att göra tvärtom och slipa av fasen på nålen och sen enkelt flytta den upp och ner, kan vara bra att veta om någon planerar att åka jorden runt med en strombergare med fast munstycke och behöva feta upp blandningen när soppan är för dålig, men enklast är att använda su med ställbart munstycke som sitter på c202 dessa går att finjustera medans man kör.

 

Alla förgasare med dämpkolv går att feta upp blandningen vid acceleration med att använda tjockare olja än vanlig atf

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på lite ytligt för att konstatera att det inte ser nött ut, men jag har inte faktiskt mätt gapet eller justerat förtändningen. Får läsa på hur det ska göras. Finns det något argument för varför detta skulle ge upphov till problem endast då motorn är varm?

Har du kollat brytargapet ännu?  jag ser det som en tämligen potent felkälla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11663-bensin-strul/

 

Du har väl inte tankat på Preem?

 

Det verkar ju som om du fått otäta slangar och oringar lite här och där..... Och det kanske finns en gemensam nämnare, otät någonstans efter några minuter i kontakt med preems soppa så att pumpen delvis suger luft?

 

Efter en stunds vila tätar oringarna/slangar igen och motorn går som vanligtnär den kallnat?

 

Nu vet jag inte vart i ett bränslesystem som bensinen rinner tillbaka så snabbt att oringar/slangar torkar och krymper om soppan skulle vara orsaken..... Men Faktum är att även jag haft flera oförklarliga droppande från slangar som slutat av sig själv, min närmsta mack är en Preem som bara har 95, får bli 98 alltid hädanefter så kanske det felet lagar sig självt... :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jag tankar oftast på Preem, Depot Mantorp har något avtal med de som har obemannade stationerna där. dom kör ofta 30-40 öre under alla andra inom fler mils om krets på just 95 och diesel.

har ju fått problem på senare tid med bränslet, kanske dags att byta mack och köra ur den andra stationen som finns där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jag tankar oftast på Preem, Depot Mantorp har något avtal med de som har obemannade stationerna där. dom kör ofta 30-40 öre under alla andra inom fler mils om krets på just 95 och diesel.

har ju fått problem på senare tid med bränslet, kanske dags att byta mack och köra ur den andra stationen som finns där

Tror du att det var Preems killar som var ute hos dig och hämtade tillbaka dålig bensin ur 13-bilen i vintras :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Gjorde rent även andra flottörhuset samt körde utan tanklock för att veta säkert att det inte hade att göra med undertryck i tanken. Självklart blev det ingen skillnad.

"Tog loss och gjorde rent flottörhuset på bakre förgasaren, det var några ml finkornig sand där. Bytte även packning till flottörhuset och flottörhuspluggens o-ring när jag ändå var där.
Tyder sanden på att jag bör riva hela?"

 

Svar ja. Eftersom det är enklare att gå igenom dem när de är avplockade, har du sand i flotörhuset så är väl risken stor att det är skit vid nålventilen och den tätar dåligt och födar över, eller så mycket skit att den inte släpper igenom tillräckligt med bensin eller skit och avlagringar i munstycket samt lågfarten.

 

När du ändå har båda borta kolla flötörnivån så de är lika, har något minne av 21 mm med packning eller om det var 19 med och 21 utan, just vid öppning/ stängning men kan ha fel har inte skruvat strombergare sen början på 90 talet.  googel vet säkert måttet.

 

Annars mät innan du skruvar ner dem helt i bitar.     avståndet påverkar till viss del hur fet förgasaren ska blanda.

 

första träffen på googel se sidan 68-69 och du ser varför det är viktigt och hur det fungerar. http://klabbe.eu/manualer/SOLDRMOVARD.PDF

Hur mycket skall det rivas, samt hur vet jag om jag behöver byta nålar och isåfall hur får jag tag på nya?
 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11663-bensin-strul/

Du har väl inte tankat på Preem?

Det verkar ju som om du fått otäta slangar och oringar lite här och där..... Och det kanske finns en gemensam nämnare, otät någonstans efter några minuter i kontakt med preems soppa så att pumpen delvis suger luft?

Efter en stunds vila tätar oringarna/slangar igen och motorn går som vanligtnär den kallnat?

Nu vet jag inte vart i ett bränslesystem som bensinen rinner tillbaka så snabbt att oringar/slangar torkar och krymper om soppan skulle vara orsaken..... Men Faktum är att även jag haft flera oförklarliga droppande från slangar som slutat av sig själv, min närmsta mack är en Preem som bara har 95, får bli 98 alltid hädanefter så kanske det felet lagar sig självt... :-)

Jag kör inte Preem-bensin. Jag kör på OKQ8 98 oktan med kaliumtillsats.

 

Har du kollat brytargapet ännu?  jag ser det som en tämligen potent felkälla...

Nej, men jag är inte riktigt med på hur det ska göras, finns det någon bra resurs som förklarar det exakt?

 

Om jag minns rätt finns bra förklaringar på genomgång av våra strombergare på Youtube oxå.

Får titta på det.

För testköra med soppa från dunk snart också, iom att det är så lätt att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog isär en annan Stromberg 175 CD-2 för att få lite bättre koll. Vad specifikt är det som behöver göras rent? Det jag kan tänka mig är: nål, nålventil, flottörventil. Tänkte skaffa ultraljudstvätt för att tvätta allt, iaf det som får plats däri.

 

Hur får man loss/dit nålen från kolven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockade isär förgasarna och gjorde rent med tryckluft samt ultraljudstvättade smådelar så som nålventiler i varmt avfettningsmedel.

 

Problemet kvarstår och nu läcker det dessutom från det främre flottörhuset, behöver således ny packning dit. Var får jag tag på bara en sådan? Eller är det bättre att göra en själv?

 

Förgasare verkar inte vara ett problem, så får väl titta på tändning här näst. Däri är det väl brytarinställning som är mest relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. har läst hela råden.. låter som om det bara är att bocka ned huvvet och köra på från början... 

 

Satte ihop en checklista åt dej från tråden ovan..  B)

 

1) Se till att du har två förgasre av rätt typ.

2) kompletta packningssatser till dessa.

2b) köp nya skruv till förgasarlocken

3) Service delar till tändning.. stift, lock, brytare luftfilter och konding.

3b) byt detta och gör en grundinställing av tändningen med lampa.. fungerar utmärkt..

4) Köp tändkabel på B-tema och gör nya i lugn och ro själv.

5) Försäkra dej om att bränslefiltret fungerar som det skall.. inte bara ett filter ju.. även en tryckregulator.. tyckte de satt en fiter king där..

6) Medan du är där och river.. kolla ventilspelet med..

7) Se till att chocken fungerar som den skall åt båda håll..

8) ser någon slangjäkel rutten ut.. BYT.. och på med en ny klammer om den gamla är kass.. sparar tid senare.. (vatten, soppa, eller vaccum)

 

 

-En bil med förgasare och vanligt tändsystem borde vara omöjligt att inte få att gå... några parametrar som som garanterat ställer till det;

 

1) spruken slang mellan vaccumfördelare och förgasare.. -utebliven tändförställning

2) trasigt membram i vaccumdosa - utebliven tändförställning

3) gammal bensin.. (det borde vara olagligt att kalla sölet de säljer på mackarna för bensin... ett jäkla söl är det.. med sämre hållbarhet än yoghurt..)

4) igensatt luftfilter... då vill motorn suga i sej allt den kan hitta i insuget.. inklusive motorolja.. extra mycket besnin ur förgasare

5) felställd tändning.. tji kraft.. eller så spikar den förtvivlat..

6) kortsluten kondensator..

7) unt.. Shultz.. nein..  schmutz i förgatzaren jaa..

 

Summa kardemumma... förutsatt att det är tätt i insuget.. - för mycket eller för lite bränsle... då går den inte, fel tändning.. då går den inte heller, eller skjuter skott i förgasare eller avgasrör.. fins nästan inget annat att leka med..

 

Har du inte kollat kompressionstrycket.. gör det... där har du hur motorn egentligen mår serverat på ett silverfat.

 

Det finns delar till motor och förgasare lite här och där.. men jag brukar handla av han tatanka.. har ALLT och du har det nedtryckt i brevlådan några dagar efter det att du beställt... kör med paypal... lite dyrare än att lulla runt på biltema efter nåt som kanske passar.. men det är det värt.

 

 

 

/E

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterade 123-tune, men lyckades med att inte sätta dit fördelarlocket ordentligt, så kolet till centertappen gick sönder, behöver således ett nytt innan jag kan konstatera om det blev skillnad eller ej. Var köpes lämpligast nytt lock, är det direkt från 123ignition som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...