Jump to content

Bilen kraftlös.


gunnish
 Share

Recommended Posts

 "Mindre pengar på något som egentligen inte behövs."

 

Stor komprimerad luftvolym har rätt mycket kraft, sitter du bredvid bulan när däcket ger med sig så har du helt rätt i att ny däck är nog något du aldrig mer behöver.  Har sett hur busssäten slitits bort och hjulhus total demolerats av en "liten" punka.

Jaha, jag menade köpa fyra nya när det egentligen bara är ett som är dåligt. Ja, man vill inte att däck ska explodera.
Link to comment
Share on other sites

Tror säkert någon vill sälja bara ett på bilden fanns ju 5 st så handla ett.

 Lägg upp en bild på köpes hur slitet det behöver vara så det matchar det du söker.

 

bullor går troligen att vulka till, har kört med något däck vulcat som hade sprickor men vulkning på sidan gör däcket lite styvare just där och när däcket är kallt så känns det lite hoppigt, hör med din gummiverkstad en vulklagning är inte så dyr.

Link to comment
Share on other sites

Angående munstyckena, jag vill minnas att de sitter med plasthullingar/hakar så de pajjar när man drar dem uppåt men slangen följer med upp så man kan klämma dit ett nytt munstycke och trycka ner den igen.

 

Om man blir tvungen att få tag på slangen vill minnas att man kan komma åt den utan att skruva ner allt för mycket grejor genom att vika ner isoleringsmattan. Det där fixar du lätt.. Snart är gamla Bettan i trafik igen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tog ned tanken igår morse. En av muttrarna var så pass rostig att jag var tvungen att dela den i tre med mutterspräckare. Slangklämmorna till slangen mellan tankröret och tanken var också så rostiga att jag var tvungen att ha sönder dem för att få loss dem, så jag införskaffade nya i rostfritt. Dock var själva slangarna rätt ordentligt jobba att få loss så jag undrar verkligen hur jag ska göra för att återmontera dem.

 

Hur ska jag göra själva rengöringen, spola med vatten och skaka runt?

Link to comment
Share on other sites

Prova att ställa tanken med påfyllsröret nedåt och blås med tryckluft , så borde det mesta av det lösa

Komma ut genom påfyllsröret , annars grus och skaka för att få bort det som sitter i flagor borde funka

sen Skjölj med varmvatten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tror att alla tankar ser ut sådär efter nu 40 år utomhus..oavsett antal lager färger. Skillnad skulle eventuellt vara bilar som stått inomhus i torrare miljö och inte använts lika mycket.

Vi måste tänka och ha överseende med att våra fordon inte är nya längre.

 

Själv lät jag blästra och lacka min tank..blev riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att jobba bort all rost/färg etc, det går stadigt framåt men tar tid, kör med vinkelslip främst. Vad är det för ytbehandling som bör göras, tänkte mig zinkspray, sedan lack och sedan underredsmassa, är det rimligt? Bör det vara något extra hårt/tåligt material under underredsmassan för att tåla exempelvis stenskott bättre?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skaffade sedermera en ny rostfri tank för lite mer framtidssäkerhet, tänkte byta ut avluftningsslangen nu för den var lite dålig, har någon koll på det ska vara för diameter, jag fick lite slarvigt det till 19 komma något millimeter, är det tum egentligen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaffade sådan med 19mm innerdiameter, den passade bra. http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Tryckluftsslang-2000017752/

MEN, nu försöker jag få på själva bränslpåfyllningsslangen, hur i helsike göres detta? Det är så stört trångt att jag inte kommer åt med verktyg på tanken sida av ramen, går knappt att se ens med slangklämma där.

post-8850-0-62034000-1470600978_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2016-08-07 på 18:38, gunnish säger:

MEN, nu försöker jag få på själva bränslpåfyllningsslangen, hur i helsike göres detta? Det är så stört trångt att jag inte kommer åt med verktyg på tanken sida av ramen, går knappt att se ens med slangklämma där.

Du må bare prøve og prøve. Jeg hadde av tanken på C303-en min for å rense den innvendig, og da jeg skulle montere tanken igjen holdt jeg på LEEENGE for å få på slangene. Det var så vanskelig at jeg var frista til å demontere karosseriet på bilen for å lette monteringa!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du må bare prøve og prøve. Jeg hadde av tanken på C303-en min for å rense den innvendig, og da jeg skulle montere tanken igjen holdt jeg på LEEENGE for å få på slangene. Det var så vanskelig at jeg var frista til å demontere karosseriet på bilen for å lette monteringa!

Tips på exakt hur det ska göras? Vilka verktyg, metodik, vad som helst? Försökte i 3-4 timmar utan att komma någonstans.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...