gunnish Posted December 2, 2015 Author Report Share Posted December 2, 2015 "Mindre pengar på något som egentligen inte behövs." Stor komprimerad luftvolym har rätt mycket kraft, sitter du bredvid bulan när däcket ger med sig så har du helt rätt i att ny däck är nog något du aldrig mer behöver. Har sett hur busssäten slitits bort och hjulhus total demolerats av en "liten" punka. Jaha, jag menade köpa fyra nya när det egentligen bara är ett som är dåligt. Ja, man vill inte att däck ska explodera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eile Posted December 2, 2015 Report Share Posted December 2, 2015 Tror säkert någon vill sälja bara ett på bilden fanns ju 5 st så handla ett. Lägg upp en bild på köpes hur slitet det behöver vara så det matchar det du söker. bullor går troligen att vulka till, har kört med något däck vulcat som hade sprickor men vulkning på sidan gör däcket lite styvare just där och när däcket är kallt så känns det lite hoppigt, hör med din gummiverkstad en vulklagning är inte så dyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted December 3, 2015 Author Report Share Posted December 3, 2015 Så här ser det ut iaf. Däckverstaden sa att det inte är någon idé att försöka när det är sidväggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R8N Posted December 3, 2015 Report Share Posted December 3, 2015 Är 9R16 detsamma som 9.00R16? I sådana fall vill jag också ha sådan däck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted December 3, 2015 Author Report Share Posted December 3, 2015 Är 9R16 detsamma som 9.00R16? I sådana fall vill jag också ha sådan däck.De borde vara likadana, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eile Posted December 3, 2015 Report Share Posted December 3, 2015 Tyckte inte nollorna spelade någon roll 9.00x16 = 9 tum x 16 dessa michelinare är nästan standar på alla gamla brandbilar, kraftverk mm som behövde terrängdäck som klare högre fart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted December 6, 2015 Report Share Posted December 6, 2015 Angående munstyckena, jag vill minnas att de sitter med plasthullingar/hakar så de pajjar när man drar dem uppåt men slangen följer med upp så man kan klämma dit ett nytt munstycke och trycka ner den igen. Om man blir tvungen att få tag på slangen vill minnas att man kan komma åt den utan att skruva ner allt för mycket grejor genom att vika ner isoleringsmattan. Det där fixar du lätt.. Snart är gamla Bettan i trafik igen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smen Posted December 7, 2015 Report Share Posted December 7, 2015 https://www.vrakking-tires.com/stock/4x4-tires/182-900r16-michelin-xs-new-4x4-tyre.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted December 7, 2015 Author Report Share Posted December 7, 2015 https://www.vrakking-tires.com/stock/4x4-tires/182-900r16-michelin-xs-new-4x4-tyre.htmlYes, bara det att de inte säljs, står bara add to wishlist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eile Posted December 7, 2015 Report Share Posted December 7, 2015 Bilden jag la upp med forum medlemen däckbyte och som hade 5 st michelinare över sen bytet vid ev kontakt med vem det var så kolla köpes /sälj "blinkers köpes till c202 " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted December 15, 2015 Author Report Share Posted December 15, 2015 Tog ned tanken igår morse. En av muttrarna var så pass rostig att jag var tvungen att dela den i tre med mutterspräckare. Slangklämmorna till slangen mellan tankröret och tanken var också så rostiga att jag var tvungen att ha sönder dem för att få loss dem, så jag införskaffade nya i rostfritt. Dock var själva slangarna rätt ordentligt jobba att få loss så jag undrar verkligen hur jag ska göra för att återmontera dem. Hur ska jag göra själva rengöringen, spola med vatten och skaka runt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
broten Posted December 15, 2015 Report Share Posted December 15, 2015 Prova att ställa tanken med påfyllsröret nedåt och blås med tryckluft , så borde det mesta av det lösa Komma ut genom påfyllsröret , annars grus och skaka för att få bort det som sitter i flagor borde funka sen Skjölj med varmvatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted December 27, 2015 Author Report Share Posted December 27, 2015 Bytte till pildäck, JÄVLAR vad det skakar mer, det är ju läskigt att köra i 50 med dessa.Bör jag rostskyddsbehandla extra när jag ändå har tanken nere? (på utsidan dvs..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted December 29, 2015 Author Report Share Posted December 29, 2015 Tog väck underredsmassa/rostskyddsmedel. Så här ser det ut då, hälften av ytan är ju rost! Ska försöka åtgärda det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johannes Posted December 30, 2015 Report Share Posted December 30, 2015 Din tank är ju bättre än min Hur såg den ut på insidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svana Posted December 30, 2015 Report Share Posted December 30, 2015 Jag tror att alla tankar ser ut sådär efter nu 40 år utomhus..oavsett antal lager färger. Skillnad skulle eventuellt vara bilar som stått inomhus i torrare miljö och inte använts lika mycket. Vi måste tänka och ha överseende med att våra fordon inte är nya längre. Själv lät jag blästra och lacka min tank..blev riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audi Quattro Posted December 30, 2015 Report Share Posted December 30, 2015 Min tank är "ny" den eller ja några år nu då men ny när bilen lämnade försvarsmakten gissar jag Även fjädrarna bak är "nya" grå målade med några små prickar av ytrost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted December 31, 2015 Author Report Share Posted December 31, 2015 Håller på att jobba bort all rost/färg etc, det går stadigt framåt men tar tid, kör med vinkelslip främst. Vad är det för ytbehandling som bör göras, tänkte mig zinkspray, sedan lack och sedan underredsmassa, är det rimligt? Bör det vara något extra hårt/tåligt material under underredsmassan för att tåla exempelvis stenskott bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens S Posted January 2, 2016 Report Share Posted January 2, 2016 Epoxy tror jag är bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted August 5, 2016 Author Report Share Posted August 5, 2016 Skaffade sedermera en ny rostfri tank för lite mer framtidssäkerhet, tänkte byta ut avluftningsslangen nu för den var lite dålig, har någon koll på det ska vara för diameter, jag fick lite slarvigt det till 19 komma något millimeter, är det tum egentligen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted August 7, 2016 Author Report Share Posted August 7, 2016 Skaffade sådan med 19mm innerdiameter, den passade bra. http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Tryckluftsslang-2000017752/MEN, nu försöker jag få på själva bränslpåfyllningsslangen, hur i helsike göres detta? Det är så stört trångt att jag inte kommer åt med verktyg på tanken sida av ramen, går knappt att se ens med slangklämma där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kristaga Posted August 7, 2016 Report Share Posted August 7, 2016 På 2016-08-07 på 18:38, gunnish säger: MEN, nu försöker jag få på själva bränslpåfyllningsslangen, hur i helsike göres detta? Det är så stört trångt att jag inte kommer åt med verktyg på tanken sida av ramen, går knappt att se ens med slangklämma där. Du må bare prøve og prøve. Jeg hadde av tanken på C303-en min for å rense den innvendig, og da jeg skulle montere tanken igjen holdt jeg på LEEENGE for å få på slangene. Det var så vanskelig at jeg var frista til å demontere karosseriet på bilen for å lette monteringa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted August 7, 2016 Author Report Share Posted August 7, 2016 Du må bare prøve og prøve. Jeg hadde av tanken på C303-en min for å rense den innvendig, og da jeg skulle montere tanken igjen holdt jeg på LEEENGE for å få på slangene. Det var så vanskelig at jeg var frista til å demontere karosseriet på bilen for å lette monteringa! Tips på exakt hur det ska göras? Vilka verktyg, metodik, vad som helst? Försökte i 3-4 timmar utan att komma någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnish Posted August 8, 2016 Author Report Share Posted August 8, 2016 Ok löste det. Det blev väldigt mycket lättare om man först tog bort hela påfyllningsröret med armatur... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HGEM Posted January 17 Report Share Posted January 17 Vad hände fick du till de va felet tanken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.