Gå till innehåll

Bilen går ikke på tomgang når den er varm (C303/TGB11) PROBLEMET LØST!


kristaga

Rekommendera Poster

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 11 months later...
  • 3 weeks later...

Efter natt ha lusläst allt om våra förgasare som står i rep manualerna, så vet jag nu att bakom den avlånga plastbiten på sidan av  förgasarna fråmmåt till om man kikar in från huven i hytten där sitter det en bi metal bit och en fjäder, dessa har att göra med bränslet när bilen är varm, tydligen vanligt att de kärvar och då får man en svårstartad bil när den är varm, 

hm mins inte just nu vad eländet hette, men kan återkomma. 

typ något med värme ventil eller reglage eller något i den stilen kommer jag bara på nu i en trött skalle

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter natt ha lusläst allt om våra förgasare som står i rep manualerna, så vet jag nu att bakom den avlånga plastbiten på sidan av förgasarna fråmmåt till om man kikar in från huven i hytten där sitter det en bi metal bit och en fjäder, dessa har att göra med bränslet när bilen är varm, tydligen vanligt att de kärvar och då får man en svårstartad bil när den är varm,

hm mins inte just nu vad eländet hette, men kan återkomma.

typ något med värme ventil eller reglage eller något i den stilen kommer jag bara på nu i en trött skalle

Temperarurkompensator/temperaturventil.

 

När motorn är varm får bensinen lägre viskositet och skulle leda till fetare blandning... Detta kompenserar man med en bimetall som öppnar en nål/ventil å släpper på mera luft. Vid +25grader(eller högre) skall man med ett lätt tryck kunna trycka in ventilen släppa å den ska ploppa ut igen.. Det är inte ovanligt att dom kan kärva som kan leda till orolig gång när den är varm för den får för fet blandning...

 

Men nu var ju inte detta felet ifråga.. Men du kom inte på vad den hette så tänkte jag skriver några rader :-)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...