Gå till innehåll

Startar inte..


MikaelD

Rekommendera Poster

Hej alla.

Misstänker att en del av er nu är på OII-Fort och har det lite för trevligt! :)

 

Min plan är att åka ut dit i morgon men..

Startade bilen idag och den kom 500 meter, sedan dog den, inga ryckningar eller något utan det var som att nyckeln vreds av.

Upprepade startförsök senare inget resultat, provade med startgas, då går den på gasen men dör så fort denna slutar tillföras.

 

Har bytt bakre filtret med backventil till nytt och fint så inget stopp i den utan det verkar komma fram bränsle.

Nu står den i ett dike under natten och tidigt i ottan i morgon blir det att åka dit och fortsätta felsökningen.

 

Har ni några tips på vad som kan vara fel med dom symptom jag har.

Startmotorn går, tänder på startgas. Bränslefel?

 

Den har även full tank så det skall inte ha varit några problem med kondens.

 

(Ser ni nu en 11-bil som står i ett dike någonstans i vårt land, vänligen slanga den inte :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryck slangen som går in i flotörhusen dra runt o se om det kommer nått, (troligen inte) Ryck den på ingående till filter kungen (eller utg pump) dra runt och se om det kommer nått, om inte så kolla så pumpen "trycker" allt kolla på sugsidan så den bygger vakum.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej Svana.

Längesedan jag startade denna tråd.

Det var glädje ett tag, vatten i bensinen..

 

Nu är det förtvivlan igen ;) Samma symptom som sist, den har gått bra under våren dock mycket vitrök från avgassystemet..

Och nu startar den inte men får bränsle och tänder på startgas.. Så det är väl vatten i tanken igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vatten är tyngre än soppa så då lägger den sig på botten på flotörhusen och själva mängde bränbart bränsle blir för låg, har du pappfilter i något av bränslefiltren så brukar vatten göra dem luddiga och nästan ogenomträngliga för bränsle.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu är jag trött på riktigt..

Bytte bränslet för ett par dagar sedan och tankade igår upp den fullt. 
Gick jättebra tills idag.

Var ute på en tur på småvägarna och allt verkade som vanligt tills motorn bara dog, nu har detta hänt både med choke och utan....

Så nu står jag med bilen åter igen ute på en avkrok utan tillgång till el, verktyg eller uppehåll..

Och har givetvis kört slut på batterierna med startmotorn..

 

Men tanken är ju full med nytt bränsle iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hakar upp mig på att den plötsligt startar igen.

Kolla noga ev. avluftning till tanken.. så det inte blir ett undertryck och bänslet inte orkar sugas till fuggarna.

 Annars är det ju en tändspole eller konding typiskt fel, att den dör vid värme och startar och går igen när den kallnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hakar upp mig på att den plötsligt startar igen.

 

 

Annars "nånting" (vattendroppar, vattenblöta filterdelar?) sugs in o fastnar nånstans i filter/flottörmunstycke el dyligt. Sen lossnar det när suget är borta o det strömmar igenom igen...

 

En överdos K-sprit kan rensa bort vattendroppar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...