Gå till innehåll

Styrenhet växellåda GA763


Rekommendera Poster

Frekvensen från givaren i växellådan omvandlas i boxen till en spänning som är proportionerlig mot växellådans utgående varvtal (före fördelningslådan). Den spänningen jämförs med referensspänningar för varje växel som, om vissa villkor är uppfyllda, växlar upp eller ner. Schema och lista på frekvenser och villkor finns att ladda hem från Dokumentfliken. ;)

Tack WF då är vi på banan igen ^_^  Jag hade precis för mig att vi konstaterat i tidigare trådar att det var motorvarvtal men nu när jag tittar på gamla inlägg så ser jag att till och med allsmäktige SBA111 tänkte fel vid tillfälle ;)  Det är mycket riktigt lådans varvtal som mäts av givaren. Spännande att den hela tiden växlar vis samma motorvarvtal :)  Ligger det ingenjörskonst bakom eller är det bara mina bilar som lurar mig B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, det är rätt enkelt. En viss förändring i motorvarvtalet säger ju bara att det är dags att växla, men inte vilken växel som ska användas, för det krävs information om bilens hastighet.

 

Logikfunktionerna i boxen består av s.k. grindar som jämför villkor. Dessa kan t. ex. vara om varvtalet är högre eller lägre än de olika växlarnas referensvarv, gas- och bromspedalernas läge, väg- eller terrängväxel, osv. När rätt villkor är uppfyllda växlar boxen genom att öppna eller stänga magnetventiler på växellådan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, det är rätt enkelt. En viss förändring i motorvarvtalet säger ju bara att det är dags att växla, men inte vilken växel som ska användas, för det krävs information om bilens hastighet.

 

Logikfunktionerna i boxen består av s.k. grindar som jämför villkor. Dessa kan t. ex. vara om varvtalet är högre eller lägre än de olika växlarnas referensvarv, gas- och bromspedalernas läge, väg- eller terrängväxel, osv. När rätt villkor är uppfyllda växlar boxen genom att öppna eller stänga magnetventiler på växellådan.

Man skulle ju istället kunna utgå ifrån motorvarvtalet, med logik avgöra vilka magnetventiler som är "dragna" och välja nästa växel. Då behövs  bara ett referensvarvtal (samma för alla växlingar) :huh:  Varför gjorde man en "svårare" lösning :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB30/40 är växlad för anfall! Max prestanda och mycket oljud!

 

Detta kör jag på så mycket som möjligt, det gäller att ha tur med rödljusen bara, annars blir det jobbigt i stan! :) Tycker växlingsenheten har fungerat bra nu när jag kört med last några dagar, sista växeln (M ?) kan man väl önska sig att den skulle komma i lite tidigare. Men det blir väl att bygga så småningom.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har haft en box ute på provkörning ett tag och ska få den tillbaka nu. Den verkade ha tappat tappat signalen från växellådan några gånger. Själv har jag inte råkat ut för det men jag får kolla vad det kan vara. Ska kanske göra den lite mera tolerant så signalen kan försvinna lite kort då och då utan larm. Vet inte om någon provat det man jag skulle nästan kunna tro att det går att störa original boxen och varvtalssignalen med en mobiltelefon eller en Com radio om man är nog nära boxen eller givarkabel. I original boxen så är den ena tråden från varvtalsgivaren ansluten till GND och så brukar man nog inte göra nu för tiden. Min box använder inte GND så jag kan då få lite problem om ena tråden skulle få kontakt med chassit på bilen. Men så blir det med original boxen också beroende på vilken tråd det är.

 

Varvtalet från dieselmotorn är inte så intressant utan det är egentligen belastningen på dieselmotorn som är riktigt intressant. Låg belastning och lågt uttag av vridmoment samt att varvtalet på utgående axel ökar snabbt gör ju att man snabbt kan växla uppåt utan att varva dieselmotorn för mycket. Varvtalet behöver man då för att veta att varvet inte blir för lågt eller högt på nästa växel. Vet man dieselmotorvarvet kan man iof kontrollera att varvtalet gått ner/upp till en viss nivå om man ska hålla på att växla mellan M-växlarna för att undvika ryck och slitage på lamellpaketen. Typ som jag gjort då man kan se på en röd LED att det är dags att släppa gasen. Skulle ju bli att trycka ner gasen vid nedväxling vilket är besvärligare.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Till er trevliga människor på världens bästa forum ( Japp jag fjäskar litegrann  :D )

 

Har suttit och skrivit ett litet dokument för logiken till lådan. Inte världens bästa kanske men förhoppningsvis så kanske det inte är helt fel ute.

Undrar om det är någon vänlig själ som kan förbarma sig och se om jag glömt något eller har någon annan ide än min?  Håller på och bygger en styrning som är lite mer modern... 

Skickar mer än gärna pdf, men förvarnar att det är nog inte världens bästa....  :unsure:

 

Hör av er med mail i PM så skickar jag ifall någon vill förbarma sig som sagt...  -_-

 

Mvh

Elmion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er trevliga människor på världens bästa forum ( Japp jag fjäskar litegrann  :D )

 

Har suttit och skrivit ett litet dokument för logiken till lådan. Inte världens bästa kanske men förhoppningsvis så kanske det inte är helt fel ute.

Undrar om det är någon vänlig själ som kan förbarma sig och se om jag glömt något eller har någon annan ide än min?  Håller på och bygger en styrning som är lite mer modern... 

Skickar mer än gärna pdf, men förvarnar att det är nog inte världens bästa....  :unsure:

 

Hör av er med mail i PM så skickar jag ifall någon vill förbarma sig som sagt...  -_-

 

Mvh

Elmion

Du kan PMa mig så kan jag ta en titt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag kört en del i sommar och det verkar gå bara bra. Har även box ute på provkörning. Håller just nu på med att uppdaterar kretskortet lite med små rättningar och så lägger jag till en digital ingång extra samt en CAN-buss. Har man en CAN-buss så går det ju nästan att hitta på vad som hels med styrenheten om man vill. Ska använda standard bredden 100 mm också så kortet passar i lite alla möjliga inbyggnadslådor.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag håller på att provköra det nya kortet i min bil och det verkar gå bra, har två såna nya. Har även den första versionen av kort ute på test (tre st) och vi har lusat av några program fel samt några kall-lödningar -_-  Några av dom första enheterna har nu gått i bilar nästan ett år. Det är samma program i båda versionerna av kort. Men är det någon mera som skulle kunna tänka sig testa? Det vore bra om den personen har en gammal bärbar dator så det går att reda ut vad det är för fel om något inte fungerar. Man behöver programmet PuTTY (eller nått annat liknande) och en USB till RS232 omvandlare för att koppla upp sig mot styrenheten. Jag kan låna ut en omvandlare om det behövs. Men den som ska testa måste ju ta sig lite tid å ut å köra lite så klart.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har funderar lite på hur original styrenhet beter sig med urkoppling/inkoppling av M med broms och gaspedal då man åker på M3. Någon mera som kan verifiera funktionen? Enligt 1 eller 2? Jag har gjort enligt 2 nu.

 

  1. Frekvensen på växellådan måste först gå över 2140Hz (normal M3) varpå M kopplas ur vid gaspedal uppe (switch öppen) och bromspedal aktiverad (switch sluten), M kopplas in igen då gaspedal trycks ned. Ska det sen kunna fortgå med in och urkoppling av M tills frekvensen går ner till 1990 där det normalt ska växlas ner till H3. Under den frekvensen är det sen bara växel H3. Är frekvensen över 2140Hz så kopplas M ur och in med broms och gaspedal som normalt för M3. Har man kommit ner under 1990Hz får man upp över 2140Hz igen för att koppla in/ur M i M3 området så att säga.
  2. När frekvensen är över 2140Hz (normal M3) så ska M kopplas ur vid gaspedal uppe (switch öppen) och bromspedal aktiverad (switch sluten). Återkoppling av M sker då man åter trycker ner gaspedalen. In och urkoppling av M kan bara ske på detta viset om frekvensen är över 2140Hz på växellådan.

Det är området från 2140Hz ner till 1990Hz som jag undrar över då hastigheten sjunker. Under 1990Hz är det ju H3 som gäller enligt original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej! Jag har en 30a med stor kran monterad och kör en hel del med min bil. Är intresserad av en ny styrbox att ha i reserv när den gamla ger upp. Min bil är påställd i pumpen och fungerar utmärkt med original växlingsprogram så det är jag intresserad av i så fall! Hjälper gärna till att testa er nya version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

bild.png.386db3a814d8f9d42fe4746aab0b4815.png

 

bild.thumb.png.c07c94d263ba83d0252fc86faeb53383.png

 

Hej!

Nu har jag gort lite ändringar så lådan är i stort sett lika stor som originalet. Orkade inte göra om kretskortet så det fick bli ett par små kort till kontaktdonen i stället. Jag har tre ny enheter som jag håller på att provkör då jag får tid.

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 11 months later...
  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hej!

Det följer med kopplingsschema på anslutningar till kortet och en manual som beskriver PC kommunikation med styrenheten för felsökning. Med en enkel USB till RS232 converter och PuTTY (gratis program) samt en PC kan man se vad som händer på alla ingångar och utgångar samt frekvens från varvtalsgivaren. Man kan även tvinga utgångarna på/av för att testa ventilerna på växellådan. Utöver detta så måste man ju klara av å använda en multimeter för att ev mäta på kontakterna. Men händer det något med styrenheten under första året så ornar vi väll en ny som ersättning. Säkringen som sitter original till den gamla styrenheten måste vara kvar och man måste dra ut kontakterna till styrenheten om det ska svetsas på lastbilen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...