Gå till innehåll

Oljeläck fördelningslåda Scania TGB


Rekommendera Poster

Jag skulle ha besiktigat 40-bilen i torsdags men när jag flyttade på den upptäckte jag en oljefläck i gruset under bilen. Det visade sig droppa från främre delen av fördelningslådan, där främre kardanens medbringare sitter.

post-9023-0-28532600-1446375144_thumb.jpg
Eftersom jag inte vågade åka utan olja i fördelningslådan till besiktningen avbeställde jag tiden. Nu börjar jag dock fundera på var det läcker. Trodde först på tätningen runt kardanmedbringaren men nu har jag funderat mig osäker. Är inte automatlådan och fördelningslådan en enhet med samma olja? Hade all olja runnit ur skulle ju inte bilen driva längre (jag körde ju ett par hundra meter till garaget) och just nu verkar det inte droppa något mer. Har någon annan haft problem med läckage från fördelningslådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växellåda och fördelningslåda har gemensamt smörjsystem och samma olja. (Dock 2 st avtappningspluggar)

 

Använd standardproceduren vid oljeläckage! Tvätta rent med t ex bensin, blås torrt, kör en stund eller hur länge som behövs för att se varifrån oljan kommer... 

 

;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Det tog lite tid :P men nu tror jag att jag lokaliserat oljeläckan. Jag har konsulterat verkstadshandboken och det verkar komma från änden på axeln som reglerar framhjulsdriften. Det läcker från en "gummihuv" i framkant på fördelningslådan ovanför medbringaren till framhjulsdriften, Har någon miklat med denna? Jag hittar inte någon riktigt bra sprängskiss/demonteringsbeskrivning men det är lite omständigt att bläddra i en elektronisk handbok :(  Frågan är om det finns någon tätning man kan byta utan allt för stora ingrepp?

 

För Er som inte gått från lätta fordon till lite större så medför detta blan annat att att man först upptäcker att man inte har nyckar och verktyg i tillräckligt stora dimensioner.post-9023-0-54505900-1454749493_thumb.jpg

När man väl skaffat verktyg och lossat det man vill demontera upptäcker man att man inte orkar lyftabort delen ^_^

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag varit på auktion (bonn auktion) och det blev en:

post-9023-0-69249700-1457788087_thumb.jpg

Hetvattentvätt! Bör finnas en i varje välsorterat hushåll, har jag förklarat för frun -_-

Nu ska man kunna börja göra rent och få bort gammla smörjfett rester, avlagringar efter sudentkörningar med mer.

Kanske funkar att klä av nyskjutna vidsvin med också :D  Per Morberg skalade ju potatis med högtyckstvätt så varför inte ^_^

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit på auktion (bonn auktion) och det blev en:

attachicon.gif001.JPG

Hetvattentvätt! Bör finnas en i varje välsorterat hushåll, har jag förklarat för frun -_-

Nu ska man kunna börja göra rent och få bort gammla smörjfett rester, avlagringar efter sudentkörningar med mer.

Kanske funkar att klä av nyskjutna vidsvin med också :D  Per Morberg skalade ju potatis med högtyckstvätt så varför inte ^_^

 

Vänta bara tills frun listat ut vad den (alltså du) kan göra med smutsiga mattor! -_-

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...