Gå till innehåll

Tippflak Tgb30


Rekommendera Poster

Jo jag tänkte också bygga på original flak.

Hur tror ni är smidigast att fixa hydrauliken? Pump på kilremmen fram på motorn eller separat Honda motor med pump?

Elhydrauliskt?

Har även funderat på att sätta kedja och drev på kraftuttagsaxeln och driva den vägen.

Denna pump är ju smidighttp://m.ebay.com/itm/Flowfit-hydraulic-Electro-Magnetic-clutch-pump-12V-10daNm-12-l-min-ZZ000444-/250509008263?nav=WATCHING_ACTIVE

 

 

Hittade bilder på två Tgb30 med tippflak.

 

 

997164_b_453a78cb7cef099e.jpg

screenshot windows 7

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning av hydrauliken som jag gillar fick jag av Ricky här på forumet :wub: . Han använde drivningen av bilens vinsch genom att ta bort vinschbromsen och sätta dit en drivning för hydraulpump där. Han låter drivningen gå igenom vinschen som ändå är frikopplad (frikopplad lintrumma) för det mesta, skulle man behöva använda vinschen så är det bara att lägga i den som vanligt (spärra lintrumman). Om hydraulpumpen går samtidigt som vinschen eller inte spelar i princip ingen roll B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det låter som en bra idé.

Har en plan om att få plats med en kran bakom hytten också.

Kanske måste korta flaket i framkant isåfall eller så kanske det går att flytta bak en bit.

Frågan är ju hur den blir med gångjärnet till flaket och överhänget.

 

Hur stor pump är lämplig tro?

Varvtal på winch pto?

Jag har tänkt använda en foco kran med stödben som lyfter runt 3t och den vill enl instruktionsbok ha ca 30lpm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Centralkraftuttaget för Scania TGB:er med kran roterar med 0,6 x motorvarvtalet och vinschuttaget med 0,7 x motorvarvtalet. Det finns en rad använbara hanböcker med mera bland dokumenten här på forumet, bland annat en Instruktionsbok där ovanstående data finns ^_^

Yoda och jag kollade på möjlig hydraulpumpsdrivning via vinschen och nu har han tydligen provat :wub: Det är kanske på grund av det högre varvtalet (lägre utväxlingen) som han måste ha lite mer varv för att motorn ska orka. Storleken på pumpen beror vär på vad du ska driva med den :unsure:

Är det så att en större pump går lättare :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tog en gammal sunfabpump som funkar  åt båda rotation rikningarna för när du backar vinchen så går pumpen åt fel hål o kan ta skada

 

har mätt lite på en 40 bil o flyttar man bak flaket ca 20 cm o tar bort lådan o reservhjulet så går en kran på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tipp på min 30:a Den var så när jag köpte den och jag har inte brytt mig jättemycket om hur det är arrangerat. Har en hydraulpump som sitter på kraftuttag från lådan där vinschen suttit . Då jag ej har vinsch vet jag inte ens om en sådan är hydraulisk eller mekanisk. Alltså har jag ingen aning om det är en originalpump eller nåt eftermonterat. Har dock kört hela lass med sten och tippat med gott resultat, så är nöjd so far.

 

Om det kan intressera/hjälpa någon kan jag fixa lite bilder och posta.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tipp på min 30:a Den var så när jag köpte den och jag har inte brytt mig jättemycket om hur det är arrangerat. Har en hydraulpump som sitter på kraftuttag från lådan där vinschen suttit . Då jag ej har vinsch vet jag inte ens om en sådan är hydraulisk eller mekanisk. Alltså har jag ingen aning om det är en originalpump eller nåt eftermonterat. Har dock kört hela lass med sten och tippat med gott resultat, så är nöjd so far.

 

Om det kan intressera/hjälpa någon kan jag fixa lite bilder och posta.

Naturligtvis ska lägga upp lite bilder :wub:

Orginalvinschen är mekanisk med drivning från ett PTO på lådan. Ska man inte använda vinschen är det naturligaste stället för något annat kraftuttagsdrivet. Man kan ju montera en hydraulisk vinsch istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunskap. PTO? Jag fotar lite nästa gång jag åker ut till bilen den 15:e eller 16:e. Inte omöjligt att jag får problem med att posta bilderna, men då får jag väl  be om hjälp :unsure:  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt bra att om vi kunde få lite bilder!

Ta gärna en bild på reglage för tipp också

PTO = power take out

 

 

Vore det möjligt att sätta pumpen på winch pto och sätta hydraul motor på winchen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Härligt MrX, bra fotat/jobbat :wub:  Man har tydligen plockat bort din vinsch, monterat hydraulpump på det kraftuttaget och hydraultanken där man manövrerar spärren till vinschens lintrumma :)

Jag som slitit sönder linstyrningen till vinschwiren fram överväger starkt en hydraulisk vinsch fram istället B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)  Dum fråga igen, men jag har ju inte så bra koll på andra bilar än min (om jag ens har bra koll på den?) Hjälpramen du syftar på är den ``tvärbalk´´ som sitter bakom hytten eller? Kom på att Nosslin frågade efter bilder på reglaget till tippen. Fotar det med asap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror WF är ute efter den lite klenare balkkonstruktionen som ligger mellan lasbilens ram och själva flaket. Det ser ut som om "gångjärnen" sitter fästade i ändan på denna. Det skulle också vara intressant att se hur konstruktionen som tippkolven vilar i är infäst. Om det nu går att fånga på bild :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...