Nero Posted March 26, 2016 Report Posted March 26, 2016 Efter lite vinter dvala har vårens projekt kommit igång. Har aldrig mekat, ägt eller kört en sån här. Så det blir väll lite experimentverkstad nu.. Det är iallafall en WC 51,årsmodell -42, bromsarna satt fast så efter att ha gått igenom bromscylindrarna och bytt gummin, så hade jag inga bromsar alls visade det sig på provkörningen. Så det blir att lufta igen imorgon. 13 Quote
LurK Posted March 26, 2016 Report Posted March 26, 2016 Jag vill åxå ha en WC 51 Är inte det där en "Commander" de är väl lite ovanligare 1 Quote
Nero Posted March 26, 2016 Author Report Posted March 26, 2016 Nja, min kunskap om dom här slutade där jag skrev typ. Men i pappren står det WC 51 Quote
Johan Josefsson Posted March 26, 2016 Report Posted March 26, 2016 Bilprovning? Är inte de befriade från det? Quote
Nero Posted March 26, 2016 Author Report Posted March 26, 2016 Jo så länge du inte ställer av den. Om man gör det blir det en tur till bilprovningen Quote
TL 13 Posted March 26, 2016 Report Posted March 26, 2016 Det är en vanlig Dodge WC 51, dvs utan vinsch. Ser ut att vara i bra skick, men däcken ser inte riktigt rätt ut. Quote
Nero Posted March 26, 2016 Author Report Posted March 26, 2016 Det är en vanlig Dodge WC 51, dvs utan vinsch. Ser ut att vara i bra skick, men däcken ser inte riktigt rätt ut. Haha, nä framdäcken är något som inte passar in riktigt.. Blir byte på alla däck då klöver däcken i bak inte heller bjuder till riktig körglädje. Quote
jeep_tom Posted March 28, 2016 Report Posted March 28, 2016 Du ska väl kunna ställa av den utan problem och ändå slippa besikta? Annat är det ju om den förfaller och tappar sin identitet, då måste den reggas in. Är rätt säker att jag haft någon av mina gamla jeepar avställda tidvis, och jag har inte varit på besiktning, före -50 är de ju besiktningsbefriade så. Quote
Nero Posted March 29, 2016 Author Report Posted March 29, 2016 Du ska väl kunna ställa av den utan problem och ändå slippa besikta? Annat är det ju om den förfaller och tappar sin identitet, då måste den reggas in. Är rätt säker att jag haft någon av mina gamla jeepar avställda tidvis, och jag har inte varit på besiktning, före -50 är de ju besiktningsbefriade så. Ja även där är jag osäker, så du har säkert rätt Tom. Det var den infon jag fick när jag köpte den. Quote
Mikael S Posted April 12, 2016 Report Posted April 12, 2016 Hej Grattis till köpet. Jo Tom har rätt. Du kan ställa av den hur länge du vill så länge du betalar registerhållnings avgiften. Sen när du vill köra eller renoverat klart är det bara stall på den o köra (minimum trafikförsäkring givetvis) En gång besiktad = alltid besiktad. Vill du ha rätt mönster på däcken så får du åka utomlands o handla eller prata med Roger på Classicjeepparts. Han kan ta in med rätt mönster till dig, men det är beställningsvara. Din årsmodell ska du ta med en nypa salt. För att du ska veta måste du kolla chassi nr. Har den gått i svenska eller norska försvaret så kan det vara allt mellan 1942-1945 i årsmodell. Man tog ett papper på en Dodge. Just den råkade vara 1942 års mod, o sen skrev man ut alla dodgar på samma vis. Har haft dodgar som är 1945 men är 1942 i papperet. Det är jätte vanligt! Dock ser ditt flak ut att vara av den tidiga modellen. dvs mellan 1942-1943. (litet tanklock) Många bilar var isärplockade i högar efter kriget o då kunde det blandas hejvilt med delar dock.. Samma som jeepar, kan vara Ford GPW ram på Willys identitet mm. Ta lite fler bilder, Invändigt, öglorna som håller snörena till kapellet och i motor utrymmet så är det lättare att hjälpa dig med årsmodellen om du inte vill skriva ditt chassi nr. MVH Micke (själv utnämnd expert på ww2 dodgar...) 8 Quote
Nero Posted April 12, 2016 Author Report Posted April 12, 2016 Hej Grattis till köpet. Jo Tom har rätt. Du kan ställa av den hur länge du vill så länge du betalar registerhållnings avgiften. Sen när du vill köra eller renoverat klart är det bara stall på den o köra (minimum trafikförsäkring givetvis) En gång besiktad = alltid besiktad. Vill du ha rätt mönster på däcken så får du åka utomlands o handla eller prata med Roger på Classicjeepparts. Han kan ta in med rätt mönster till dig, men det är beställningsvara. Din årsmodell ska du ta med en nypa salt. För att du ska veta måste du kolla chassi nr. Har den gått i svenska eller norska försvaret så kan det vara allt mellan 1942-1945 i årsmodell. Man tog ett papper på en Dodge. Just den råkade vara 1942 års mod, o sen skrev man ut alla dodgar på samma vis. Har haft dodgar som är 1945 men är 1942 i papperet. Det är jätte vanligt! Dock ser ditt flak ut att vara av den tidiga modellen. dvs mellan 1942-1943. (litet tanklock) Många bilar var isärplockade i högar efter kriget o då kunde det blandas hejvilt med delar dock.. Samma som jeepar, kan vara Ford GPW ram på Willys identitet mm. Ta lite fler bilder, Invändigt, öglorna som håller snörena till kapellet och i motor utrymmet så är det lättare att hjälpa dig med årsmodellen om du inte vill skriva ditt chassi nr. MVH Micke (själv utnämnd expert på ww2 dodgar...) Ok, ska kolla det. Har legat under och lagat bromsar i helgen. Upptäckte då att orginal färgen på bilen är blå. På flaket delar av ramen där den gröna färgen släppt är det blå färg under, under det blå lagret kommer plåten. Quote
Nero Posted April 16, 2016 Author Report Posted April 16, 2016 Vad man hittar under grönfärgen. Usaf med en snygg mörkblåfärg. 8 Quote
Nero Posted April 26, 2016 Author Report Posted April 26, 2016 Lite schabloner efter jobbet och ett rep på stötfångaren. Snart blir det å fin åkaðŸ‘. 5 Quote
Nero Posted April 26, 2016 Author Report Posted April 26, 2016 Snyggt Vart köper du färgen? Köpte den ifrån röda stjärnan. Quote
LurK Posted April 26, 2016 Report Posted April 26, 2016 Ok De är väl ihopslagna med ALE numera☺ Quote
Nero Posted April 28, 2016 Author Report Posted April 28, 2016 Ok De är väl ihopslagna med ALE numera☺ Ja det är möjligt. Färgen är lite tunn tycker jag, så man får lägga många lager. Men det blir bra tillslut. 2 Quote
Nero Posted May 2, 2016 Author Report Posted May 2, 2016 Stjärnan på huven på plats😀, så nu är det bara å åka iväg och hämta dom däcken till bilen. 7 Quote
Nero Posted June 4, 2016 Author Report Posted June 4, 2016 Efter många problem med bromsarna , fattades ett gummi i botten på huvudbromscylindern. Blev å tillverka ett nytt från ett gummi till en hjulcylinder, så går WC:N riktigt bra nu. En trevlig tur idag som avslutades med kaffe och av en slump ett antal M1 garand drill gevär. 6 Quote
LurK Posted June 4, 2016 Report Posted June 4, 2016 Gott Är M1 bössorna moderna replikor eller av-aktiverade?? Quote
Nero Posted June 4, 2016 Author Report Posted June 4, 2016 Gott Är M1 bössorna moderna replikor eller av-aktiverade?? Nej det är nytillverkade drillgevär. Identiska i vikt och funktion, bortsett från att dom inte går att ladda. Måste dock blånera dom.. Dom har tillhört en kår som sysslat med exercis. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.