Gå till innehåll

Dodge WC 51


Nero

Rekommendera Poster

Efter lite vinter dvala har vårens projekt kommit igång. Har aldrig mekat, ägt eller kört en sån här. Så det blir väll lite experimentverkstad nu.. Det är iallafall en WC 51,årsmodell -42, bromsarna satt fast så efter att ha gått igenom bromscylindrarna och bytt gummin, så hade jag inga bromsar alls visade det sig på provkörningen. Så det blir att lufta igen imorgon.

post-8904-0-61790700-1459011185_thumb.jpeg

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en vanlig Dodge WC 51, dvs utan vinsch.

Ser ut att vara i bra skick, men däcken ser inte riktigt rätt ut.

Haha, nä framdäcken är något som inte passar in riktigt.. Blir byte på alla däck då klöver däcken i bak inte heller bjuder till riktig körglädje.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska väl kunna ställa av den utan problem och ändå slippa besikta?

 

Annat är det ju om den förfaller och tappar sin identitet, då måste den reggas in.

 

Är rätt säker att jag haft någon av mina gamla jeepar avställda tidvis, och jag har inte varit på besiktning, före -50 är de ju besiktningsbefriade så.  :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska väl kunna ställa av den utan problem och ändå slippa besikta?

 

Annat är det ju om den förfaller och tappar sin identitet, då måste den reggas in.

 

Är rätt säker att jag haft någon av mina gamla jeepar avställda tidvis, och jag har inte varit på besiktning, före -50 är de ju besiktningsbefriade så.  :huh:

Ja även där är jag osäker, så du har säkert rätt Tom. Det var den infon jag fick när jag köpte den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

 

Grattis till köpet.

Jo Tom har rätt.

 

Du kan ställa av den hur länge du vill så länge du betalar registerhållnings avgiften.

Sen när du vill köra eller renoverat klart är det bara stall på den o köra (minimum trafikförsäkring givetvis)

En gång besiktad = alltid besiktad.

 

Vill du ha rätt mönster på däcken så får du åka utomlands o handla eller prata med Roger på Classicjeepparts. Han kan ta in med rätt mönster till dig, men det är beställningsvara.

 

Din årsmodell ska du ta med en nypa salt. För att du ska veta måste du kolla chassi nr.

Har den gått i svenska eller norska försvaret så kan det vara allt mellan 1942-1945 i årsmodell.

Man tog ett papper på en Dodge. Just den råkade vara 1942 års mod, o sen skrev man ut alla dodgar på samma vis.

Har haft dodgar som är 1945 men är 1942 i papperet. Det är jätte vanligt!

 

Dock ser ditt flak ut att vara av den tidiga modellen. dvs mellan 1942-1943. (litet tanklock)

Många bilar var isärplockade i högar efter kriget o då kunde det blandas hejvilt med delar dock.. Samma som jeepar, kan vara Ford GPW ram på Willys identitet mm.

Ta lite fler bilder, Invändigt, öglorna som håller snörena till kapellet och i motor utrymmet så är det lättare att hjälpa dig med årsmodellen om du inte vill skriva ditt chassi nr.

 

MVH Micke

(själv utnämnd expert på ww2 dodgar...)  :P

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Grattis till köpet.

Jo Tom har rätt.

 

Du kan ställa av den hur länge du vill så länge du betalar registerhållnings avgiften.

Sen när du vill köra eller renoverat klart är det bara stall på den o köra (minimum trafikförsäkring givetvis)

En gång besiktad = alltid besiktad.

 

Vill du ha rätt mönster på däcken så får du åka utomlands o handla eller prata med Roger på Classicjeepparts. Han kan ta in med rätt mönster till dig, men det är beställningsvara.

 

Din årsmodell ska du ta med en nypa salt. För att du ska veta måste du kolla chassi nr.

Har den gått i svenska eller norska försvaret så kan det vara allt mellan 1942-1945 i årsmodell.

Man tog ett papper på en Dodge. Just den råkade vara 1942 års mod, o sen skrev man ut alla dodgar på samma vis.

Har haft dodgar som är 1945 men är 1942 i papperet. Det är jätte vanligt!

 

Dock ser ditt flak ut att vara av den tidiga modellen. dvs mellan 1942-1943. (litet tanklock)

Många bilar var isärplockade i högar efter kriget o då kunde det blandas hejvilt med delar dock.. Samma som jeepar, kan vara Ford GPW ram på Willys identitet mm.

Ta lite fler bilder, Invändigt, öglorna som håller snörena till kapellet och i motor utrymmet så är det lättare att hjälpa dig med årsmodellen om du inte vill skriva ditt chassi nr.

 

MVH Micke

(själv utnämnd expert på ww2 dodgar...)  :P

Ok, ska kolla det. Har legat under och lagat bromsar i helgen. Upptäckte då att orginal färgen på bilen är blå. På flaket delar av ramen där den gröna färgen släppt är det blå färg under, under det blå lagret kommer plåten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Efter många problem med bromsarna , fattades ett gummi i botten på huvudbromscylindern. Blev å tillverka ett nytt från ett gummi till en hjulcylinder, så går WC:N riktigt bra nu.

En trevlig tur idag som avslutades med kaffe och av en slump ett antal M1 garand drill gevär.

post-8904-0-03256000-1465052110_thumb.jpeg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott :)

 

Är M1 bössorna moderna replikor eller av-aktiverade??

Nej det är nytillverkade drillgevär. Identiska i vikt och funktion, bortsett från att dom inte går att ladda. Måste dock blånera dom.. Dom har tillhört en kår som sysslat med exercis.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...