Gå till innehåll

Dodge WC 51


Nero

Rekommendera Poster

Det är verkligen roligt att vara ute och åka med den här bilen. Tidigare så har vi haft en påse med mat och vatten till jycken, men nu har han fått en egen låda att ha på flaket. Tillverkad av en gamal rökgranat låda. Fortfarande har ja lite problem med höger hjulcylinder fram som inte släpper tillbaka riktigt. Blir nog att byta ut mot en annan. Ny flaggstång är också monterad på bilen.

post-8904-0-98975800-1466343063_thumb.jpeg

post-8904-0-91931000-1466343147_thumb.jpg

post-8904-0-22711700-1466343187_thumb.jpeg

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...

En hel sommar har gått utan att jag gjort egentligen något åt bilarna, dessutom sparsamt använda! Men nu är jag färdig med garaget så lite pillande måste det nog bli, Dodgen ska slipas ner och målas stratablue, en ny huvudbromscylinder ska monteras så kanske jag har bromsar i alla nerförsbackar. Jag har packat om den gamla 2 ggr men när jag sökte på tillverkningsnumret på den så visade det sig att den ska sitta på en japansk truck, och det verkar inte finnas rätt packningar till den. Beställde en ny från centrics parts i USA och den kostade med frakt 975 kr.post-8904-0-66339500-1476114036_thumb.jpg

Fick även ett amerikanskt elverk, och en amerikansk motor i låda stämplad 21 dec 44 och märkt tropicalized av en god vän. Tänkte försöka få liv i elverket som har varit i det svenska försvaret med, motorn får väll driva något bara jag kommer på vad😄

post-8904-0-36261300-1476114487_thumb.jpg

post-8904-0-81518500-1476114525_thumb.jpg

post-8904-0-75878600-1476114566_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu är vintern här i Mälardalen så nu får man vackert krypa in i garaget utan undanflykter.

En genomgång av elen har varit på tapeten sedan vi köpte bilen i våras. Nu har jag klippt bort hela elsystemet i bilen, och drar nytt med säkringar. Det där med lite brända kabeldoften när man kör går bort.. Räknade till 16 strömtjuvar som man kopplat på härvan vart efter tygkablarna murknat.

Säkringslådan gömmer jag i en tidsenlig liten låda som ska innehålla hjälpmedel när man utsatts för gas.

I övrigt så kommer man garanterat se att det inte är tygkablar när man öppnar huven, men å andra sidan kanske inte bilen brinner upp!

Köpte 10 ledad kabel och fuktsäker kopplinglåda på swedol ca 1000 kr för hela systemet. Nu återstår att se om lamporna någonsin lyser igen 😳

post-8904-0-66713200-1480704577_thumb.jpg

post-8904-0-81770100-1480705260_thumb.jpg

post-8904-0-94243100-1480705302_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu är det inkoppling på bakljus mm på gång, och tänkte försöka snygga till delarna innan bilen målas i vår. Fick ett tipps av frugan att lägga dom rostiga lampsargerna mm i ättika över natten och det fungerade faktiskt över förväntan.

post-8904-0-42261100-1482058522_thumb.jpg

post-8904-0-92343000-1482058548_thumb.jpg

post-8904-0-81916600-1482058602_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sett nya stammar på nätet, men för det priset och vad man får för pengarna så vet jag inte om jag tycker det är värt det. Nu blir dessutom det uppsäkrat, det finns ju goda möjligheter att jag får äta upp mina ord innan jag är klar såklart.. Bilen ska ju rulla många år till, nu kan jag lätt byta kabel i den nya stammen i dosan då jag dragit ner 3 reserver om det blir ett brott någonstans. Men jag håller med dig att det absolut inte ser orginal ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Sådärja nu sitter jag och äter upp mina ord. Beställt en ny kabelstam i orginal utförande, den billigaste kompletta stammen låg på 4000:- .

Gjorde ett litet fel bara. Allt i fram funkar mörker bel mm, dock funkar inget i bak då kablarna blir för tunna och grejar inte 6 v.

Nu har jag provat och konstaterat att jag är kass

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu ser man ju inte hela din kabelstam,. men du skall ju ha trådsmala kablar om det inte skall fungera, ser ju ut som du har 1,5 kvadrat,på bilderna på din koppling det borde räcka.

 

Har du redan beställt kabelstammen  ? annars skulle jag börja kolla upp anslutningarna så de är ok, känns inte som kabel tjockleken skulle ställa till det så det lyser fram men ej bak  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bromsljuset som exempel, det drar väl mest ström av lamporna där bak.

 

Med 7 volt i systemet (motorn igång) och 2 st 20W lampor med 5 meter 0,75mm2 kabel (ser ut att vara det på bilderna), så blir strömmen ungefär 5,5A och spänningsfallet drygt en volt.

 

I min bransch accepteras upp till 0,5 volt spänningsfall i lampkretsar, så med det som jämförelse bör du använda minst 1,5mm2 kabel till bromsljus och blinker. Bakljuset klarar sig med 0,75.

 

Räkna in en släpkärra så är det bara att multiplicera med 2. I praktiken 2,5 till broms och blinker, 1,5 till bakljus. Omvänt, med 12 volt kan man halvera kabelarean.

 

Friskt kopplat är hälften brunnit! :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju ut som du kopplar med sk släpvangskabel med 7 eller fler ledare.  så vad behöver om du delar systemet höger+ vänster

 

höger sida +släpvagnskontakt br+ bl+ park = 3 kablar samma även andra sidan dvs totalt 6 ledande tåtar de övriga du får över kan användas som bakljus, extra jordning eller valfritt.

 

 se wingflyers uträkning men notera du har aldrig mer än 20 watt per kabel förrutom bromsljuset med kärra tillkopplad då har du 40 watt per bromsljuskabel men lite spänningsfall mår bara lamporna bra av, det kommer lysa mer än tillräckligt.  När motorn är igång blir laddningen något över 7 volt och det innebär runt 6 volt på dina lampor.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är 10 ledad kabel på 1,5 kvadrat. Jag får rätt rejält spänningsfall till bak ändan av bilen. I fram har jag 6,5 v och Ibak får jag ut 4,6 v.

Problemet jag fått är att vissa av ledarna i bak ska tillbaka till mörkrer bel reglaget och vända och sedan är det flera ledare som tar ström till på vägen för att det ska fungera. Säkert går det att få det fungera, råden jag fick var att gå upp på grövre kablar för att dom skulle få mindre spänningsfall på systemet i bak.

Det finns en kopplings dosa i ramen under bilen redan där märks det att strömmen minskat.

Jag ska titta under och på kopplings schemat igen för att vara säker att jag inte fumlat med kablarna. Tack för alla tipps!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är spänningsfall du ska leta efter, en låda under ramen låter som en perfekt plats för lite ärg/rost i kontakterna.....

 

Allmänt råd ang dimensionering, använd 2.5mm2. Då får man lite marginaler för dålig kontakt nånstans. Sen är det bättre o ha några färger i rimlig grovlek...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du spänningsfallet och hur påverkar det hur starkt lampan lyser?    Har du 10 ledare dra de extra som jord/minus om du nu har ett fordon som är en rostresistor. 

 

Dålig jord på några ställen och mätpunkten eller lampan du kollar jordar genom andra förbrukare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jordar via karossen på bilen, jag mäter med amp meter . Bristfällig jord finns det pga ålder givetvis. Har dragit separata jordar där det inte fungerat ordentligt. På en ledare kan jag ha 6 v och på nästa kan det vara 3 v enda skillnaden är vägen den till lampan via mörker bel vredet. Har mätt dom olika funktionerna på vredet och där är det 6+ seda mattas det av. Jag har lagt alla delningar i dosor istället för att splittsa kablarna där dom varit tidigare. Om det kan vara det som ställer till det?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänningsfall uppstår där det är högt motstånd dvs ärgat, eller avrostat (helt/delvis)

 

Riskpunkter:

Kontaktytor som inte är rena => putsa yta o se till att den är slät (stor o ren kontaktyta).

Kabelsko kan det också vara ärg/dålig kontakt (ofta mätbart om du kan komma åt kabeln), har du högt spänningsfall på en kabel (mät spänningen mellan ändarna, (obs tjocka mätsladdar så du inte tappar spänning i mätkablarna) => Klipp av kabelsko o kläm dit en ny.

Kopplingsplintar (dvs du ansluter 2 kablar typ Swedol lådan ovan), kan också vara avrostade där det inte syns, så mät...

 

Så en voltmeter o mät efter ledningen, ska vara ganska lite spänning över olika attiraljer utom själva förbrukaren typ lampan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Beställde en komplett kabelhärva till Dodgen från jeep-dodge-parts.nl och fick en kvittens att dom mottagit ordern och skulle skicka den. Veckorna gick och jag försökte komma i kontakt med dom men möttes av tystnad. Inte förrän vi kommenterade en bild på deras fb sida fick vi svar att det varit sjukdomar mm som gjort att dom inte svarat, och dom lovade att återkomma dagen efter. Givetvis hörde dom inte av sig. In och kommenterade på deras fb sida igen och ett irriterat svar kom på messenger att dom skulle skicka samma vecka. Givetvis gjorde dom det inte, utan det kom ett mejl att det var slut hos deras återförsäljare och att man skulle leverera senast innan februari var slut. Alla kommentarer tas bort från deras fb sida och det verkar vara en hel del som inte får sina grejer, den som verkar väntat längst har väntat 1 år!

Det här med att man ska betala innan dom skickar är ju bra när det är seriösa företag man handlar av, nu väntar en trög proces med att försöka få tillbaka pengarna via paypal.

En varningsflagga för det företaget.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du blivit lurad.

Ja. Det är mycket snack om dom att det inte skickas saker.

Jag beställer ifrån

Armyparts4u (nl)

Jeepest (fr)

Dallas autoparts (UK)

Staman (nl)

Tack för tipsen har beställt från ett par av dom och det har fungerat bra. Ska defenetivt spara länkarna, ja vi får väll se vad som händer nu jag lade ut en blänkare på ett dodge forum och ganska snabbt fick jag en historia om sjukdomar mm. Nu har dom till februari ut att få fram grejerna sen får jag väll bli konstruktiv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...