Gå till innehåll

Svanas klossning av bladfjädrar fram tgb11/13/20..


Svana

Rekommendera Poster

Dags för en ny projekttråd, eller snarare tips.

 

 Då jag läst att andra här i forumet tidigare byggt detta och fått positivare vägegenskaper såsom mindre vingel och trevligare styrning på landsvägskörning, så tänkte jag också testa detta med att klossa bakre bladfjäderinfästningen.

 

Det innebär alltså, att man schimsar.. = lägger imellan material tex plattjärn, u-balk eller annat bråte mellan plattan på ramen, och infästningen till bakre bladfjäderfästet, för att höjja fronten något och samtidigt få en lite mer vinklad framaxel.

Att tänka på då är att pinjongvinkeln, alltså förhållandet mellan framaxeln och främre kardanaxeln också blir mer vinklad, i negativ bemärkelse, eftersom man alltid strävar efter sån liten vinkel som möjligt.. så man bör nog inte laborera med allt för stora höjder utan att veta att det finns risker också.

 

 Jag vet att flera bilar har klossats 40mm och det har fungerat i riktig hårdkörning i åratal.

 

Jag tänker visa ett "fegexempel".. endast 20mm klossning med stålplåt ..det är detta JAG kör med och tycker mig inte finna något negativt påverkan alls på bilen. Detta passar mig lagom då jag redan har spiralfjädrar monterade på framaxeln som ger ganska mycket höjning redan.

 

Tyvärr kommer inte denna tråd bli speciellt utförlig om montering på bilen.

Detta blir snarare en "skryt tråd".. hur jag gjort mina höjningsplattor.

 

Jag kommer skriva info och sedan kommer bilden under..

 

  Jag började med att leta fram en lämplig 20mm stålplåt som min kollega (som är en fena på skärmaskinen) skar ut några kvadratiska bitar åt mig som bilden nedan. Lägg märke till att det är tre bitar utskurna.. OM man råkar göra den första fel hehe!

20151109_1647091_zpscdvvlgmj.jpg

 

Och så här ser dem ut på närmare håll..ganska bra utskurna trots taskigt munstycke och gammal hederlig skärbrännarteknik med acetylen och syrgas, dock i en modern nc-styrd maskin.

20151109_1647161_zpst6msin4t.jpg

 

Här är fleropen, en styrd fleroperations fräsmaskin med verktygsväxlare med plats för 20 verktyg.Detta är en gammal maskin byggd -85, men går dagarna i ända, med mig bakom skärmen. Välbetald med andra ord!! (maskinen alltså.. inte jag hahaha ;-) )

20151109_1706441_zpsfv2sc1tr.jpg

 

Här har jag riggat skruvstycket och programmerat hålbilden som är enligt infästningen på tgb:ns bladfjäder infästning. Märkborrat och kontrollmätt.

De två små 5mm hålen som kommer borras i mitten är bara där för tillverkningens skull, för att styra på stiften i en fixturplatta senare.

 

20151109_1722461_zpsqzgnbm7g.jpg

Här har första klossen borrats färdigt, och jag går ner med en 16mm nc-borr för att grada hålen lite mer, blev missnöjd första försöket.

20151109_1732161_zps45khqn1h.jpg

 

Sedan gjorde jag ett program och kostade på mig en fixturplatta, alltså en platta som spänns fast på fräsbordet som man skruvar fast klossarna på, för att kunna konturfräsa dem fina och i perfekta utvändiga mått.

Stora frästa hålet i mitten är där jag bestämmer X- och Y-nollan i programmet, i detta fallet enklast i mitten för programmeringens enkelhet. Man sätter en indikatorklocka på verktyget och indikerar den runt i hålet, och när man är exakt i mitten plus/minus nån hundradels millimeter, då är man rätt och man nollar maskinen i X och Y-led. Härifrån sätter jag måtten på min ritning och i programmet i maskinen.

På bilden syns de två 5mm styrstiften i fixturen. Dessa är till för att passa klossens 5mm hål och hålla klossen still under kommande ganska påfrestande fräsning. De större hålen är M12 gängor där man skruvar fast klossen.

20151109_2117481_zps9maxlwwa.jpg

 

Efter en stunds programmerande med en skrotfräs, en slät finfräs och en över/under fasfräs (som har formen av en diamant) som kan grada/fasa först översidan och sedan undersidan, var man igång och konturfräste första klossen.

Mycket kylvätska är bra, men ger taskig sikt..

20151109_2221071_zps5lgaw5cv.jpg

 

Efter några minuter och verktyg senare såg det ut såhär..

20151110_0038541_zpsnxz4c0na.jpg

 

Färdiga klossar. Här ser man hur snygga kanterna blir efter fasfräsen som bryter grader och vassa kanter.

Lägg också märke till hörnavrundningarna som jag programmerade i maskinen, tror jag programmerade 1mm radie eller däromkring. Bara för att slippa få dem vassa.

20151109_2337371_zpsf87dodhx.jpg

 

Slutligen..en bild på grundlackerade bitar..som vanligt i Scanias mörkgrå "Subgrey".. men har nu senare sprutats i mattgrön militärfärg. Tyvärr ingen mer bild än när dem lackats grå.

20151203_0941061_zps4gzz7vgi.jpg

 

Kanske en tråkig tråd, men jag ville bara visa hur JAG gjort till min tgb och till mina vänners bilar också.

Fixturen och programmen finns kvar. Inte svårt att tillverka fler när det finns nåt bra material i skrotlådan på jobbet :-)

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er op til læseren at vælge at lade være med at læse indlæg. Jeg syntes dette er et fint og lærerigt indlæg. Mange vil nok syntes at du har noget af det fedeste udstyr til rådighed.

Du kan lave ting jeg også kan lave MEN SLET IKKE i den kvalitet. Det du har lavet er simpelt men RIGTIG flot gjort.

 

Jeg er i dag på vej ud for at få lavet en plasma skære hvilket er en STOR forbedring i forhold til en vinkelsliber. Det er en gammel, fin maskine MEN det svære med en fejl da jeg fik den på prøve. Men jeg vil købe den så for at få det som jeg vil får jeg selv lavet den - forhåbentlig.

 

Mvh

Knudsen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Blir intressant att höra vilken skillnad du får med 20mm.

Visst kan man inbilla sig vid såna här små förändringar.. men jag tycker det känns som det vill gå rakare på landsväg. Och att den styr tillbaks själv lättare efter man svängt. Men jag har kört så lite än så jag har inte testat ordentligt än.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märks det av några ökade vibrationer från främre kardan med 20mm höjning?

-Jag fick problem med detta redan med spiralfjäderhöjning, främst i hastighet över 65km/h

Nej inget alls.. det har jag inte nån förändring alls med stor säkerhet.

Hade obalans i en bakre kardan tidigare men nu har jag NÄSTAN inga vibrationer alls.

Garanterat ingen skillnad efter höjjningen varken med framfjädrarna eller klossarna.

Kolla så din kardan är rätt monterad..att yokarna är mitt för varann, och inte vridna 90 grader.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande Svana :wub:  Inte utan att man blir grön av avund då man själv är hänvisad till vinkelslip och handborrmaskin :(

Man ställer helt andra krav på resultaten när man har tillgång till maskinparken här.. så arbetstiden blir ibland densamma.

Men klart att resultatet också blir som man tänkt sig från start.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...